Bulvár

Vrtěti divákem

Ve známém americkém filmu Vrtěti psem vyjadřuje jeden z hlavních hrdinů podstatu televizní manipulace jedinou větou: „Bylo to v televizi“. A právě o to jde moderním médiím především. Aby se stala garantem reality.

To, co bylo v televizi, je skutečné. Je to pravda. Noviny ještě můžou lhát, ale na obrazovce přece vidíme „fakta“ „na vlastní oči“. A ani netušíme, že se mýlíme. Nechci zde rozebírat problematiku falšování záběrů, vkládání podprahových informací či jiné triky digitálního věku. V kultivované a demokratické společnosti by alespoň ve veřejnoprávní televizi k podobným excesům docházet nemělo. Budu se věnovat metodám jemnějším a především zcela legálním.

Jak si získat diváka? 

Na prvním místě v pomyslném žebříčku televizní manipulace stojí výchova diváka, vytvoření jakési „velké divácké rodiny“. Už od raného věku jsou děti zpracovávány pořady jako Teletubies. Místo aby je maminky samy učily novým slovům, místo toho aby je seznamovaly s realitou světa, posadí moderní a vzdělané ženy své ratolesti před televizní obrazovky a vydají je tak napospas „vědeckými metodami zpracovaným a psychologicky promyšleným“ pořadům. Aby nedošlo k omylu: že jsou podobné pořady odborně připraveny nelze ani v nejmenším popřít. Oplývají jasnými barvami, usmívajícími se figurkami s výraznými obličeji, věku odpovídající slovní zásobou... Zkrátka jsou poutavé a cílovou skupinu udrží před obrazovkou. 

Starší divák je sice poněkud náročnější, ale i on se snadno nechá vlákat do pasti „velké rodiny“. Lidská touha příslušet k nějaké komunitě, snaha přiblížit se známým osobnostem, ona závratná možnost „pozvat je každý večer do svého obýváku“ je bezesporu lákavá. A nehrozí vám odmítnutí, nemusíte se angažovat, nemusíte připravovat chlebíčky ani nikam chodit. A především nemusíte být sami. Můžete v klídku strávit večer v televizní „Hospodě“, posedět s „Přáteli“ nebo oslavit s televizí XY její skvělé N-té narozeniny. Ani dárky kupovat nemusíte, naopak, spoustu jich přece dostanete!

Reklama je všechno

Když už je divák získán, přichází na řadu nutnost vydělat si na provoz. Alfou a omegou zisku médií je reklama. Čím vyšší je sledovanost, tím větší je zájem firem o vysílání právě jejich reklamy na patřičném kanálu a tím větší je i finanční přínos. Zjevná reklama je však jen vrcholkem ledovce. Mnohem větší účinek má reklama skrytá. A tou je prakticky všechno, co vidíme na obrazovce, od toho, jakou značku minerálky pije slavný sportovec při televizním rozhovoru, přes to, jakou cigaretu si zapálí známá kráska v akčním filmu až po to, jaký prací prášek stojí na pračce v rodinném seriálu. Tento druh reklamy v divákovi vytváří pocit, že daný výrobek zná, že jde o produkt kvalitní, aniž by si později uvědomil, při jaké příležitosti výrobek vlastně viděl.

Zkreslování reality 

Mnohem nebezpečnější než veškeré reklamní snažení je však zkreslování reality samotné. Člověk je bytostí převážně vizuální, to, co vidíme, má na nás největší vliv a právě této skutečnosti televize bohatě využívá. Chcete někoho zesměšnit? Udělat z něj padoucha? Nebo naopak hvězdu? Stačí vám šikovný kameraman a trocha drzosti. Není nic směšnějšího, než politik, který právě svačí bramborový salát, drbe se na zadku nebo se šťourá v nose. Naopak plačící oběť katastrofy, vyděšené dětské oči či srdceryvné vzlykání stařenky vám jasně sdělí, že ten, kdo jim to udělal, je padouch a mizera. A fakta už pak příliš nezkoumáte.

K dotváření celkového obrazu situace slouží i hudební podbarvení a projev moderátora. Nejpůsobivější jsou samozřejmě záběry z terénu, kdy za zády reportéra, bičovaného deštěm, běží nezřetelný obraz a vy se z komentáře dozvídáte, co že to vlastně sledujete. A když se vás někdo po čase zeptá? Vzpomenete si zcela jasně, jak jste zmiňovanou událost „viděli“ v televizi. Živý vstup reportéra vám navíc přinese příjemně mrazivý prožitek, lepší než mnohé akční filmy. Protože tohle je přece skutečnost. Nebo ne?

Operování s pojmy

Společné všem médiím je pak operování s pojmy. Člověk je bytostí obzvláště citlivou na slůvka jako vražda, sex, nebo skandál. A přidáte-li ještě pár přívlastků, bude divák s hrůzou naslouchat „strašlivým odhalením“, sledovat „děsivá dramata“ a soucítit s „ubohými oběťmi“, aniž by si uvědomil, že skutečnost je často banální a ve své podstatě nezajímavá. Média také ráda pojmy vytvářejí. Tím nechci nijak podceňovat „boj proti terorismu“, ale právě tento slogan nabyl v poslední době takových rozměrů, že se za ním leccos schová. Jen o trochu méně populární jsou termíny jako „biologická zbraň“, „válečné zločiny“ či „korupční skandál“. V žádných zprávách nesmí tyto pojmy chybět, jinak by se divák cítil ochuzen o svou dávku vzrušení, o pocit spoluúčasti na „dramatickém světovém dění“, i když přitom nezvedne zadek z pohodlného křesla. A informace? Ale o ty přece vůbec nejde...

Máte po přečtení předchozích řádek pocit, že popadnete svůj televizní přijímač a vyhodíte ho z okna? To asi ne. Neříkám vám totiž nic nového. Většina z nás už se pravděpodobně s podobnými varováními na účet médií setkala a já nechci zahajovat další „křížovou výpravu za záchranu reality“. Říkám jen: Buďte obezřetní. Nepřijímejte události, prezentované v televizi, jako nesporná fakta. Neodsuzujte lidi na základě zhlédnutých pořadů. Sledujte, kolik skutečně podstatných informací vám sdělil moderátor profesionálně rozechvělým hlasem. A především – nezapomínejte se setkávat se skutečnými lidmi, protože televizní zábava není jen berličkou pro osamělé, ale i cestou, jak se osamělým stát. A člověk jiné lidi potřebuje.

Jaký je Váš názor na manipulaci v médiích? Máte pocit, že jí podléháte? Jste členkami některé televizní „rodiny“? Jak si myslíte, že bychom se měly manipulaci bránit?

Převzato z časopisu 3. pól

 

soutěžní slovo: jeden

   
11.07.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Komentáře:

  1. avatar
    [34] man-mimo [*]

    Amálie: myšleno
    11.7.2006 15:59:38 - Amálie (Odpovědět) (Poslat vzkaz)
    kolem novinařiny se mimojiné motam a přítel je xlet novinář ve celostátním deníku...

    když dělam s někym rozhovor, dam mu článek ke korektuře a ještě do přesně tak otisknu, jsou z toho lidi v šoku. Sami mě pak doporučují dál

    superkarma: 0 12.07.2006, 07:33:09
  2. avatar
    [32] Amálie [*]

    man-mimo: dtto 30

    superkarma: 0 11.07.2006, 19:06:05
  3. avatar
    [31] man-mimo [*]

    Amálie: netvrď mi, že předchozí příspěvek jsi psala najednou I když ....

    superkarma: 0 11.07.2006, 17:37:15
  4. avatar
    [30] Amálie [*]

    man-mimo: absolutně netušim, o čem to mluvíš (Ctrl+C; Ctrl+V)

    superkarma: 0 11.07.2006, 17:23:57
  5. avatar
    [29] Meander [*]

    Od té doby, co mám kabelovku, koukám jenom na Spectrum, Cartoon Network a TV Paprika

    superkarma: 0 11.07.2006, 16:30:12
  6. avatar
    [28] man-mimo [*]

    Amálie: ale že je to děs přepisovat už napsanou větu

    superkarma: 0 11.07.2006, 16:20:38
  7. avatar
    [27] Amálie [*]

    kolem novinařiny se mimojiné motam a přítel je xlet novinář ve celostátním deníku...

    když dělam s někym rozhovor, dam mu článek ke korektuře a ještě do přesně tak otisknu, jsou z toho lidi v šoku. Sami mě pak doporučují dál

    superkarma: 0 11.07.2006, 15:59:37
  8. avatar
    [26] Vivian [*]

    Myslím, že manipulaci ze strany podléháme do určité míry všichni. Někdo míň, někdo víc. Rozdíl je asi jen v tom, že někdo si to uvědomuje a někdo ne...

    superkarma: 0 11.07.2006, 12:47:35
  9. avatar
    [23] gerda [*]

    Mickey Mouse: vidím, že jsi zarytý optimista .

    superkarma: 0 11.07.2006, 10:05:29
  10. avatar
    [22] Mickey Mouse [*]

    gerda: Přijatelného života se naše generace nejspíš nedožije. Ale když něco zlepšíme my, něco k tomu zlepší naše děti, o něco více zlepší jejich vnuci... pak tady časem může být hezky.

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:53:13
  11. avatar
    [21] gerda [*]

    Mickey Mouse: fór je v tom, že nejsme nesmrtelní a každý z nás by chtěl prožít aspoň malinko přijatelný život bez čekání na to, až nastane skutečná politická kultura místo toho, co tu máme. Je to nespravedlivé. Možná tak opuštěný ostrov...

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:50:14
  12. avatar
    [20] Mickey Mouse [*]

    gerda: Vlády a politika obecně tvoří trendy, čili jejich zásahy do života společnosti (kromě krátkodobých drobností) se projevují po cca 5ti až 10ti letech, až se lidé naučí podle nových pravidel žít. Častější změny pravidel (např. smršť zákonů a novel minulých vlád) se téměř neprojeví, protože je lidé nestihnout poznat a používat je.
    Každé volby jsou spíše projevem přání do budoucnosti, než změnou přítomnosti.

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:43:49
  13. avatar
    [19] gerda [*]

    Mickey Mouse: ale poskytuje možnosti nebo klade překážky, proč by jinak byly volby z několika možností? Slušnost nařídit nelze, ale lze k ní vytvořit podmínky nebo zase naopak dovolit morálku džungle.

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:33:54
  14. avatar
    [18] Mickey Mouse [*]

    gerda: Víš, já jsem přesvědčený, že je vlastně všechno vpořádku. Dokud se hádají, je tu demokracie. Až si všichni budou notovat v jednom tónu, zbystřím...
    Ostatně vliv politiky na lidský život a ekonomii se u nás hrozně přeceňuje. Žádná vláda za nás bohatství a slušné lidské vztahy nevytvoří.

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:25:48
  15. avatar
    [17] gerda [*]

    Mickey Mouse: já už to dávno neberu vážně. Samotná naše politická scéna je k popukání a ti, kteří ji popisují, vlastně taky. O žabomyších sporech už psali jindy jiní...

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:22:35
  16. avatar
    [16] Mickey Mouse [*]

    gerda: Je to demokracie a deníky zdaleka nepíší totéž. Ostatně zrovna Právo zkresluje realitu pro mne zcela nepřijatelným způsobem. V každém plátku je jeden možná dva slušní redaktoři a hodně novinářských řemeslníků. A kromě deníků jsou ještě magazíny (nemyslím zrovna Bravo nebo Tinu) a rozhlas (mnoho rozhlasových stanic je dost nezávislých) a televize. A když chceš, můžeš si vše srovnat třeba optikou američanů ze CNN, hned pochopíš, jak jsou místní problémy směšné a malicherné.

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:19:23
  17. avatar
    [15] gerda [*]

    man-mimo: za svou práci dostal ocenění, je to cca 2 roky. Vypadá podle fotek dost srandovně, připomíná mi moji babičku. Ale je formát, má skvělé nápady, bezvadná přirovnání a bezednou znalost historie.

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:14:21
  18. avatar
    [14] gerda [*]

    Mickey Mouse: vezmi si naše deníky - tištěné. Co chceš srovnávat, vždyť píšou totéž, pravda, až na bojkotované Haló noviny a zmiňované Právo. Ale troufne si s nimi někdo veřejně stoupnout a číst si v nich? Ne ne, tohle demokracie není...

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:13:02
  19. avatar
    [13] man-mimo [*]

    gerda: výjimek je víc. Ale on snad taky nikdy netvrdil, že tím myslí všechny. (Hanáka neznám, zkusím mu teda dát taky šanci )

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:11:19
  20. avatar
    [12] Mickey Mouse [*]

    Svého času Boccacio nebo Shakespeare psali svá díla přímo na objednávku příslušného kupce. A jsou to díla dobrá. Ona totiž REKLAMA NENÍ ŠPATNÁ!!! Dává vám na výběr, abyste nemuseli deset let používat jeden prací prášek a kupovat stále stejné boty.

    A zkreslování reality v médiích? Děje se všude, někde úmyslně, jinde je redaktor jen člověk se svým mylným názorem. Hlídacím psem demokracie není jedno médium, ale jejich vzájemné srovnávání!

    Proto nemá vůbec smyslu konstatovat samozřejmé, jak činí článek.

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:10:52
  21. avatar
    [11] gerda [*]

    man-mimo: myslíš ta jeho vyjádření o hnoji a póvlu?? Jestli jo, tak v tom se s ním ztotožňuji. Jedinou světlou výjimkou, o které vím, je redaktor Hanák z Práva.

    superkarma: 0 11.07.2006, 09:04:45
  22. avatar
    [10] man-mimo [*]

    Problém médií už dávno celkem přesně, i když lehce zaujatě, popsal Velký Prognostik

    superkarma: 0 11.07.2006, 08:55:00
  23. avatar
    [9] Beruška1 [*]

    Kdo chce kam ... Pořady v televizi si vybírám (v posledních pár letech už není pomalu z čeho), reklamy mě od koupi čehokoliv odpuzují a zprávy se musí brát s nadhledem, nesmí se věřit všemu, bílá není vždy bílá a černá není vždy černá.

    superkarma: 0 11.07.2006, 08:53:57
  24. avatar
    [8] gerda [*]

    Amálie: no jo, ale co s tím? Kam to dospěje? Začínám vzpomínat Konec civilizace od Huxleyho.

    superkarma: 0 11.07.2006, 08:45:03
  25. avatar
    [7] Midsummer [*]

    Není nad dobrou knížku - pro jistotu navštěvuji už několik knihoven současně.

    superkarma: 0 11.07.2006, 08:37:05
  26. avatar
    [6] man-mimo [*]

    U Zkreslování reality mi ještě chybí bezskrupulózní střihač

    superkarma: 0 11.07.2006, 08:20:43
  27. avatar
    [5] Amálie [*]

    gerda: moje první věta mluví o médiích Telku jsem pak uvedla, protože jsem byla v jedné na stáži.

    superkarma: 0 11.07.2006, 08:19:18
  28. avatar
    [4] gerda [*]

    Amálie: není to jenom televize. Tisk z valné většiny už dávno není v českých rukách a o nestrannosti redaktorů by se dalo hodně diskutovat. Veškerá média mají společné to, že utvářejí divákův nebo čtenářův názor - a na to mě fakt neužije.

    superkarma: 0 11.07.2006, 08:14:22
  29. avatar
    [3] gerda [*]

    Nyotaimori: televize se mi za posledních pár let zprotivila natolik, že si pravidelně večer tak hodinku čtu. Je to rozhodně lepší zábava a poučení. Nerada ze sebe nechávám dělat blbce, a to televize z diváků dělá čím dál tím víc.

    superkarma: 0 11.07.2006, 08:13:12
  30. avatar
    [2] Amálie [*]

    médie jsou ve zdravé společnosti hlídacím psem demokracie

    To by tady ovšem nesměl být policejní stát Naprosto si nedělam iluze o tom, čim nás telka krmí (sama jsem byla na stáži v jedné ), tudíž jejím informacím přikládam takovou váhu, že jí téměř nesleduju. Amen.

    superkarma: 0 11.07.2006, 06:54:00

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme