Pro rodiče je úžasné sledovat rychlý růst a vývoj svých dětí. Určitě si pamatujete, jak se Vaše dítě naučilo pohybovat, uchopit nejrůznější předměty, poznávat členy své rodiny, broukat si… Všemi těmito dovednostmi se projevuje duševní vývoj Vašeho dítěte, který dále pokračuje prostřednictvím poznávání okolního světa, později při učení ve škole, při hrách s kamarády, kreslení, sportu nebo hře na hudební nástroj. Duševní vývoj se však netýká jen dětí, naopak. Nové nervové spoje v mozku vznikají i v dospělosti, stále tedy získáváme nové schopnosti.

 

Jak podpořit duševní vývoj

Duševnímu vývoji můžete hodně pomoci. Dětem prospívá, když si s nimi povídáte, hrajete hry, společně čtete, chodíte na vycházky, dbáte na pravidelný spánkový režim nebo na dostatek kontaktu s vrstevníky. Aby nám mozek „nezlenivěl“, jsou aktivity jako čtení, sportovní vyžití, studium jazyků apod. doporučovány i u dospělých. Nedílnou součástí zdravého duševního vývoje je také správná a nutričně vyvážená strava s dostatečným obsahem bílkovin, kvalitních sacharidů, tuků s vhodným složením (s obsahem nenasycených mastných kyselin), vitaminů a minerální látek. Aby totiž mohl mozek správně růst, fungovat a vyvíjet se, potřebuje stejně jako tělo neustálý přísun energie a živin -  sice představuje jen 2 % tělesné váhy, spotřebovává však celých 20 % energie. Mezi nejdůležitější živiny pro růst a vývoj mozku, tj. duševní vývoj, patří omega-3 nenasycené mastné kyseliny dokosahexaenová (DHA), alfa-linolenová (ALA) a vitaminy skupiny B.

 

Živiny důležité pro mozek

ALA je tzv. esenciální mastná kyselina, kterou si naše tělo nedovede samo vytvořit, a proto ji musí přijímat spolu s potravou. ALA se přirozeně nachází v rostlinných olejích a semenech rostlin a v těle hraje roli při výměně informací mezi mozkovými buňkami.

Důležitými živinami pro mozek jsou také vitaminy skupiny B, které jsou nezbytné pro komunikaci mezi mozkovými buňkami a mají na starosti přísun energie do mozku.

 

Omega-3 nenasycená mastná kyselina DHA je přirozeně obsažena především v mateřském mléce a v mase tučných ryb. Doporučenou denní dávku DHA získáme konzumací přibližně dvou porcí tučného rybího masa za týden. O kyselině DHA můžeme říci, že je základním stavebním prvkem našeho mozku, podobně jako je vápník základním stavebním prvkem kostí.

Tučného rybího masa je však ve středoevropské stravě dlouhodobě nedostatek, průměrný Čech sní podle informací z Českého statistického úřadu asi 5,5 kg rybího masa za rok. Z tohoto důvodu odborníci doporučují získávat DHA z jiných zdrojů, například z potravin obohacených o omega-3 nenasycené mastné kyseliny.

 

Reklama