Neustále se snažíme vypadat skvěle. Chceme mít lesklé a zdravé vlasy, pevné a hladké nehty a krásnou, sametově hebkou pokožku. Pojďme si tedy společně přiblížit, jak jim můžeme pomoci, aby byly co nejkrásnější nejen zvenčí, ale i zevnitř – aby byly zdravé!

 

Keratin je základ

 

Málokdo z nás ví, že cesta ke kráse má společného jmenovatele. Je jím keratin - základní stavební kámen vlasů, nehtů a pokožky. Keratin je vláknitá bílkovina, vyznačující se neobyčejnou pevností a pružností:

  • Pevnost keratinu zajišťují aminokyseliny s obsahem síry (cystein a methionin). Nejdůležitější z nich je cystein, který se na aminokyselinách obsažených v keratinu podílí 17 % a vytváří mezi jednotlivými vlákny disulfické můstky. 
  • Pružnost keratinu zajišťuje voda, kterou na sebe keratin váže. Jejím odpařením se keratin stává křehkým a málo odolným. Ztrátě vody zabraňuje tzv. lipidový film, který je tvořen z výměšků mazových žláz a buněčných membrán odumřelých buněk.

Buňky, které vytvářejí keratin, se nazývají keratinocyty. Keratinocyty vznikají v základní vrstvě pokožky. V této vrstvě se ustavičně dělí, čímž zajišťují neustálou obnovu, a to jak pokožky, tak i vlasů a nehtů.

 

Vliv výživy na kvalitu vlasů, nehtů a pokožky

 

V mnoha případech potíží s kvalitou vlasů, nehtů nebo kůže může pomoci náprava nedostatků ve stravě. Keratinocity jsou velmi metabolicky aktivní, proto jsou citlivé na nedostatek řady nutričních složek – vitaminů, minerálů či esenciálních aminokyselin obsahujících síru (methionin, cystein).

Prvním příznakem absence některé z uvedených látek bývají kožní problémy, nekvalitní vlasy a nehty se sklonem k lámavosti. Vlasy bývají slabé a více padají. Doplnění chybějící složky potravy pak v horizontu několika týdnů vede ke zlepšení stavu. V praxi se obvykle nezjišťuje, která látka schází, mnohdy se jedná i o více látek najednou. Proto máme v lékárnách k dispozici komplexní přípravky, které obsahují dostatečné dávky k doplnění všech důležitých složek.

 

Strava patří neoddiskutovatelně k důležitým faktorům, ovlivňujícím vzhled a zdraví kůže, vlasů a nehtů. Zkrátka to, co člověk jí, nebo jak jí, se záhy odrazí na povrchu jeho těla. Nedostatečná výživa má za následek růst vlasů jemných, řídkých a krátkých, vlasy jsou šedivé, bez pigmentu, případně mají měděnou barvu a vypadávají. Redukce potravy vede k opoždění růstu vlasů. Vyloučení bílkovin z jídelníčku způsobuje nejen zpomalení růstu, ale také produkci menšího počtu a méně hodnotných vlasů. Vlasy se také zdají málo zabarvené, mohou začít předčasně šedivět.

 

Vliv na kvalitu a množství vlasů má i dostatečná hladina vitaminů a stopových prvků (zejména vitaminů skupiny B, železa, selenu, zinku, fosforu). Hypovitaminóza vede ke zpomalení růstu. Předávkování vitaminu A vede rovněž k výpadu vlasů, vlasy jsou tenké, suché, málo pigmentované. Nízký obsah tuků, především nenasycených mastných kyselin (obsažených zejména v rostlinných olejích - např. pupalkovém, olivovém) může vyvolávat ztrátu vlasů.

 

Látky důležité pro zdravé vlasy, nehty a kůži

 

Aby naše vlasy zářily zdravím, nehty byly pevné a hladké a naše pokožka byla hedvábně sametová, musíme našemu tělu dodávat všechny potřebné živiny. Ty nejdůležitější uvádíme níže.

 

Křemík

Křemík je prvek široce rozšířený v přírodě jako oxid křemičitý. Jeho biologická úloha nebyla dosud objasněna. Nicméně je znám fakt, že jeho užívání zlepšuje pevnost nehtů a zabraňuje jejich lámání. V rostlinné říši se vyskytuje též ve formě kyseliny křemičité, která je lépe rozpustná a pro organizmus lépe využitelná než prakticky nerozpustný oxid křemičitý. Bohatým zdrojem křemíku ve formě organicky vázané kyseliny křemičité je přeslička rolní.

 

Zinek

Zinek se často využívá v dermatologii. Zinek je podobně jako měď součástí metaloenzymů. Nedostatek se mimo jiné projeví i nespecifickými kožními problémy, zhoršeným hojením ran a zhoršenou kvalitou vlasů a nehtů. Doporučovaná dávka pro dospělé se pohybuje v rozmezí 10 až 15 mg denně. Zinek může být suplementován jak ve formě anorganické (např. oxid, síran, chlorid, uhličitan), tak i ve formě organické (např. glukonan, octan, mléčnan, citronan), která se zdá výhodnější z hlediska vstřebatelnosti a využitelnosti organizmem.

 

Vitaminy skupiny B

Tyto vitaminy fungují jako kofaktory enzymů podílejících se na základních životních funkcích všech buněk. Keratinocyty jsou na jejich nedostatek obzvláště citlivé. Jedním z nejvýznamnějších je kyselina patothenová (jinou její formou je pathenol), u níž byl prokázán příznivý vliv na hojení ran. Často je doporučována i při padání vlasů. Dalším důležitým vitaminem skupiny B je biotin, jehož suplementace často zlepší kvalitu pokožky a hlavně se také s úspěchem používá proti lámání nehtů.

Reklama