Zdraví

Vláknina od A do Z

Spěch a stres nás dnes provází na každém kroku, a tak není divu, že v takovém hektickém tempu zapomínáme na pravidelnou a vyváženou stravu, která obsahuje dostatek vlákniny.

Co je to vlastně vláknina?

Jde o nestravitelnou část rostlinné potravy, která vstřebává vodu a váže na sebe některé látky z potravy, jako například cholesterol. Chemicky sestává vláknina z neškrobových polysacharidů a několika dalších složek rostlin jako je celulóza, lignin, vosky, chitiny, pektiny, beta-glukany a oligosacharidy.

Vláknina je pro správnou funkci organismu velmi důležitá, i když podceňovaná. Bez ní však mnohem hůře trávíme a postupně se může objevit i celá řada dalších obtíží. Je vědecky prokázáno, že lidé, kteří pravidelně zařazují do své stravy potraviny obsahující dostatečné množství vlákniny, trpí méně často kardiovaskulárními chorobami, obezitou, cukrovkou, jako i různými onemocněními trávící soustavy včetně rakoviny tlustého střeva. Přitom k prevenci tohoto, ale i mnohých dalších onemocnění, přispívá právě i strava bohatá na vlákninu. Jenom málokdo si uvědomuje, že kdyby náš jídelníček byl na vlákninu bohatý, některé naše zdravotní problémy by se nemusely objevit!

Podle Světové zdravotnické organizace se má tento denní příjem pohybovat u dospělého člověka mezi 20 - 35 gramy na den. Toto množství najdete dohromady například v těchto potravinách - 2 celozrnné rohlíky, 1 paprika, 2 chleby celozrnné žitné a 2 jablka.

Co je to vlastně vláknina?

Vláknina je laicky řečeno nestravitelná část rostlinné potravy, která pomáhá pohybu potravy trávicí soustavou, vstřebává vodu a váže na sebe některé látky z potravy, jako například cholesterol. Chemicky sestává vláknina z neškrobových polysacharidů a několika dalších složek rostlin jako je celulóza, lignin, vosky, chitiny, pektiny, beta-glukany a oligosacharidy.

  • Vláknina příznivě ovlivňuje funkci střev. Nerozpustná vláknina zvětšuje objem stolice, působí proti zácpě a má příznivý účinek na některá střevní onemocnění (hemoroidy, divertikulitida), působí rovněž preventivně proti rakovině střev. Příznivě účinkuje i při redukční dietě. Je to dáno rychlejším pocitem sytosti.
  • Rozpustná část vlákniny zpomaluje vyprazdňování žaludku, trávení a vstřebávání potravin s vlákninou. Dalším příznivým účinkem rozpustné vlákniny je snížení krevních tuků - cholesterolu i triglyceridů. Ve střevě dochází k vazbě cholesterolu a žlučových kyselin na složky vlákniny a k jejich vylučování do stolice.

Kde vlákninu hledat?

Základními zdroji vlákniny jsou celozrnné obiloviny, luštěniny, zelenina a ovoce. Zvýšit denní příjem vlákniny v jídelníčku je tedy možné především zařazením čerstvé zeleniny nebo ovoce (asi 1/2 kg zeleniny a ovoce za den), například formou zeleninových či ovocných salátů nebo tepelně upravené zeleniny ke každému studenému i teplému jídlu. Podíl vlákniny lze zvýšit i častějším zařazováním celozrnného pečiva, výrobků ze sójové mouky či přírodních forem příloh (neloupaná rýže, brambory ve slupce...).

digellaZkuste Digellu

Potřebujete dodat tělu vlákninu a chcete zároveň zhubnout? Pak můžete sáhnout po tabletkách Digella od Walmarku. Jde o jedinečnou kombinaci vlákniny, prebiotik a sladkovodních řas Chlorelly a Spiruliny, které mají blahodárný vliv na naše zažívání. Díky vysokému podílu vlákniny zajistí tablety Digella pocit nasycení, a tím účinně pomohou při redukci tělesné hmotnosti.

   
04.05.2012 - Zdraví - autor: Komerční článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme