Bulvár

Vládní bordel

Text, který si můžete přečíst níže nám přišel do redakčního mejlu. Čtenáři Honzovi tímto děkujeme. Čistá brutalita obsahu následujícího textu zcela obnažuje principy vládnutí současné vlády.

 

Mám překladatelskou agenturu.
Překladatelé pro mne pracují na živnostenský list.
Dělají pro mne můj hlavní předmět činnosti.


Dočetl jsem se o strašných sankcích za porušování paragrafu 13, našel jsem
si ho, přečetl a zesinal. Já jej porušuji! A neexistuje pro mne způsob, jak
bych ho mohl neporušovat.


Posuďte sami: Smím provádět svůj hlavní předmět činnosti buď:
a) sám nebo prostřednictvím
b) svých partnerů nebo rodinných příslušníků nebo prostřednictvím
c) svých zaměstnanců nebo prostřednictvím
d) pracovníků, poslaných pracovní agenturou, nebo prostřednictvím
e) zaměstnanců dodavatele (rekurzivní princip).


Takže musím skončit se svou firmou. I zavolal jsem na Ministerstvo práce a
sociálních věcí, kde jsem si povídal přes hodinu s navýsost vstřícnou, milou
a přátelskou právničkou z právního oddělení ministerstva a společně jsme se
snažili dopídit, zda dostanu nebo nedostanu pokutu ve výši dvou milionů.


Agentura: Dobrý den, já volám kvůli tomu zákonu na potírání Švarcsystému.
Právnička: Dobrý den, aha, a co máte za problém.
Agentura: Pracuji jako překladatelská agentura a všichni překladatelé pro
mne pracují na živnostenský list.
Právnička: To je v pořádku.
Agentura: Jak to, díval jsem se na text zákona a podle něj je to nezákonné.
Právnička: Aha, ale díval jste se na Metodický pokyn, který jsme k tomu
včera vydali?
(Chvíle domlouvání, pár kliknutí na internetu a oba společně jsme si
metodický pokyn přečetli.)
Agentura: Jak to tady stojí, pořád se do toho nevejdeme.
Právnička: To asi nevejdete. Poslyšte, co pro vás ti překladatelé dělají?
Agentura: Překládají.
Právnička: Jenom?
Agentura: No, ještě máme korektory a tlumočníky.
Právnička: Aha, tak to taky nepůjde.
Agentura: No právě!
Právnička: A nemůžete z těch překladatelů udělat svoje zaměstnance?
Agentura: Někteří pracují třeba pro osm agentur. Ty to ani nenapadne. A pak
tam jsou jiní, kteří pracují jen pro mne, ale chtějí mít svobodu pracovat,
kdy se jim zachce. A ti se také nenechají zaměstnat. A pak tam máme
Američana, kterého si chceme udržet, aby mu nezbýval čas na ostatní. Ten zas
žije tři měsíce tady a tři měsíce ve Státech. To mu mám dávat neplacené
volno na každý výlet? To to můžu rovnou zabalit.
Právnička: No, to je srozumitelné. Vy je moc nutit nemůžete. Ale vy sám
pracujete, ne?
Agentura: To ano.
Právnička: Aha, takže většinu práce děláte sám a oni vám jen trochu
pomáhají.
Agentura: Jistě. Mám obrat xx milionů a osmdesát opravdu aktivních
překladatelů a jen mi trochu pomáhají. Ne, promiňte, já si dělám legraci.
Ne, bohužel, většinu práce dělají oni a já se to snažím organizovat.
Právnička: Aha. No to dá rozum. A poskytují vám jen práci?
Agentura: A co jiného?
Právnička: No, používají někdy tužku?
Agentura: Každý ji snad občas vezme do ruky...
Právnička: Výborně, tak to vám ji mohou prodat! A to bychom měli vyřešené
překladatele, takhle z nich budou dodavatelé!
Agentura: Co prosím?
Právnička: No, tím, že vám neposkytují jen práci, ale i něco hmotného, už z
nich není zneužívaná námezdní síla, ale stávají se obchodními dodavateli
tužek a doplňkové práce.
Agentura: Ale já od nich nechci kupovat tužky!!! Já od nich chci nakupovat
služby a ty pak prodávat svým zákazníkům. Vždyť se službou se dá také
obchodovat.
Právnička: Jen když ta služba není práce! Tak, a co uděláme s tlumočníky...
Jak to funguje?
Agentura: Vyzvednu kolegu autem u něj doma, dojedeme do firmy, tam čtyři
hodiny sedíme v kabině a tlumočíme, pak ho hodím domů a on jde spát.
Právnička: Tak do tohohle opotřebení asi nenacpeme.
Agentura: Jaké opotřebení? Tlumočníkovi se opotřebovávají jen hlasivky.
Právnička: Vždyť říkám, že to nepůjde. Budeme muset vymyslet něco jiného,
abychom to mohli do toho metodického pokynu dát. Proti agenturám ten zákon
namířený není.
Agentura: Jak prosím?
Právnička: No, on je to hlavně zákon pro stavební firmy, a tak ho ještě
musíme doladit tady v té metodické příručce. Ale nebojte, my tam dostaneme,
že je to v pořádku, i když je to proti tomu, co je v tom zákonu.
Agentura: Prosím pěkně, jaký je účel tohohle zákona? Není to vlastně blbost,
že to tak říkám?
Právnička: To je naprosto klíčový zákon, který vychází ze základní listiny
práv a svobod, která zakládá právo na to být zaměstnán.
Agentura: Aha, a není ten zákon trochu nepřesně formulovaný?
Právnička: Kdepak, ten vlastně platí už hrozně dlouho, jen se nevymáhal a
nikdo o něm vlastně nevěděl. A mohlo to tak taky zůstat, kdyby kolem toho
televize a novináři neudělali takový humbuk. Teď, když se něco objeví, hned
se toho chytí a dělají kolem toho kdoví co.
Agentura: No, to je tedy podlé.
Právnička: Pravda je, že ten zákon a zejména tenhle paragraf je od začátku
drobátko nešťastný. (Shodou okolností má číslo 13). Ale my to v tom
Metodickém pokynu vyladíme a uvedeme na správnou míru.
Agentura: Ale ten metodický pokyn přece nemůže říkat pravý opak toho, co
říká zákon!
Právnička: A proč ne!?
Agentura: Cožéééé!
Právnička: Vy jste překladatel, že?
Agentura: To jsem.
Právnička: Tak mi neříkejte, že nevíte, kolik významů může mít jedno slovo!
Agentura: No jo, ale co když mi nějaký úředník živnostenského úřadu udělí
pokutu dva miliony? To se můžu jít rovnou oběsit, protože mi všechno vezmou.

Právnička: Ale tu vám uložit nemůžou.
Agentura: Jak to, když někdo bude postupovat podle zákona, tak mne přece
MUSÍ pokutovat.
Právnička: To sice ano, ale on musí postupovat především podle metodického
pokynu.
Agentura: A co když nebude postupovat podle metodického pokynu? U nás jsou
úředníci, který se neřídí metodickými pokyny, protože o nich třeba ani
neslyšeli, a když slyšeli, stejně vědí jen to, co se o nich řeklo v televizi.

Právnička: No, to máte pravdu, máme i úředníky, kteří se nedrží ani zákona,
že jo.
Agentura: No právě!
Právnička: Tak to je jednoduché, odvoláte se proti pokutě!
Agentura: A kam?
Právnička: No přece k nám, na ministerstvo, a my vám tu pokutu zase zrušíme.

Agentura: A co když mi ji nezrušíte?
Právnička: Nebojte, zrušíme, už jsem vám říkala, že to není zákon proti
agenturám, ale proti jiným.
Agentura: No, ale co když mi ji přesevšechno nezrušíte? To bych se pak musel
bránit u soudu, ne?
Právnička: Proč?
Agentura: No přece soud je konečný arbitr.
Právnička: No to sice je, ale víte určitě sám, jaké jsou dneska doby
projednávání věcí u soudu. Než na to dojde, tak už to bude všechno jinak.
Agentura: Jak to?
Právnička: No přece bude nový zákoník práce. A ten v tomhle bude mnohem
přísnější.
Agentura: Aha, a kdy bude?
Právnička: Tak za rok a půl.
Agentura: A kdy budou volby?
Právnička: Za rok a tři čtvrtě.
Agentura: A pak to už zůstane tak?
Právnička: Kdepak! ODS chce naopak Švarcsystém uzákonit jako legální. Víte,
oni s ním bojují v podstatě bez úspěchu v celé Evropě.
Agentura: Ach jo, já mám pocit, že nežijeme v právním státu, když zákon může
říkat pravý opak než prováděcí předpis, a tomu se říká jen doladění. Když je
zákon psaný "proti" někomu.
Právnička: Ale tak to nesmíte brát. Je to právní stát.
Agentura: Podívejte se třeba na dodatky americké ústavy. Jak jsou jednoduše
formulované. Jedna dvě věty a je to. Na jejich znění se i laik může u soudu
odvolat nebo jim alespoň rozumí. (Asi jsem to s tím optimismem kapánek
přeháněl, ale ne až zas tak moc.)
Právnička: No to je ale Amerika. Tady jste ale v Evropě!
Agentura: No jo. Máte pravdu. Tak co mi poradíte?
Právnička: My se tady poradíme, jak to tam nacpat, a vy si zavolejte třeba v
pondělí večer, to už budeme vědět, jak to udělat.
Agentura: Víte, já mám pocit, že žádné právo na zaměstnání neporušuji. Oni
ti překladatelé se u mne neucházejí o práci nebo zaměstnání! Oni si navzájem
konkurují a ucházejí se o to, stát se mými dodavateli služeb. Takže kdyby mi
podepsali prohlášení, že prací pro mne nejsou dotčena jejich práva na
zaměstnání v zaměstnaneckém poměru, protože se o zaměstnání neucházejí, byl
bych před účelem zákona chráněný, ne?
Právnička: No to asi jo. To by mohlo fungovat. Oni se nechtějí nechat
zaměstnat, takže jim v ničem nebráníte, a tudíž jejich práva nekrátíte. To by
mohlo jít, my se tu o tom poradíme.
Agentura: Ale to by se mohlo vztahovat na všechny profese, ne? Dokonce i na
ty kopáče.
Právnička: No to asi ano...
Agentura: Takže já to ještě shrnu: Když mi překladatel prodá tužku a k ní
doplňkové služby, není vykořisťovaným ubožákem zaměstnávaným podvodným Švarc
systémem, ale plnohodnotným dodavatelem tužek, zatímco když pouze překládá,
jsem já kapitalista vykořisťovatel a zasloužím si pokutu.
Právnička: Podle zákona ano. Ale podle metodického pokynu, který doplníme
příští týden...
Agentura: Chápu. A když kopáč s živnosťákem prodá svůj krumpáč s obsluhou,
je dodavatel, zatímco když kope s krumpáčem patřícím stavební firmě, jde o
skrytou zaměstnanost.
Právnička: Přesně tak.
Agentura: Aha. A když podepíše, že se nechtěl nechat zaměstnat, ale chtěl
jen dodávat služby svých opálených paží, nejspíš to projde.
Právnička: Asi ano.
Agentura: Takže celý ten zákon je vlastně na...
Právnička: Kdepak! Ten zákon je hrozně důležitý, protože bojuje proti
zneužívání skryté zaměstnanosti a chrání ústavní právo vycházející ze
Základní listiny práv a svobod.
Agentura: Děkuji mnohokrát za pomoc, tak já si zavolám v pondělí odpoledne.
Právnička: Ano, a my do té doby s kolegy vymyslíme, jak to zařídit.
Agentura: Na shledanou.
Právnička: Na shledanou.


Záměrně neuvádím jméno právničky z Ministerstva práce a sociálních věcí,
protože se mi opravdu upřímně snažila pomoci a všechno mi vysvětlit. Ne vše,
co v tomto záznamu cituji, je ocitováno přesně, ale přísahám, že vše je čistě
v intencích řečeného. Nic jsem si nepřimyslel, nic jsem nezatajil.


Myslím, že rozhovor nevyžaduje žádný komentář.

Našli jste na netu něco zajímavého? Přišel vám vtipný mailík? Pošlete nám ho na redakce@zena-in.cz . Ukážeme ho i dalším čtenářkám. A speciálně dnes možná obdržíte i dárek. Přejeme vám krásný pátek.

   
21.01.2005 - Společnost - autor: Radek Kříž

Komentáře:

  1. [29] sdrawa [*]

    Nejdůležitější je svému právníkovi nebo advokátovi věřit. Fakt ten vztah udržovat je podstatné. Já to řeším raději se ženou a tak to má být. Právnička je opravdu kvalitní.

    superkarma: 0 13.06.2013, 15:18:14
  2. avatar
    [27] Petique [*]

    Viv: co chystáš, kámo

    superkarma: 0 23.01.2005, 10:21:23
  3. avatar
    [25] Vivian [*]

    akční to tady, děvčata, teprve bude

    superkarma: 0 22.01.2005, 23:59:44
  4. avatar
    [24] Petique [*]

    femme fatale: mě jaožto čtenářku nějakej autorskej zákon vůbec nezajímá, to je problém redakce. A mě se to takhle líbí, je to oživení, ne projíždět celej den jedny a ty samý články. Ale chápu, že se to někomu nemusí líbit, to je věc vkusu. Ale tak to taky nemusíš číst, že??

    superkarma: 0 22.01.2005, 19:24:50
  5. avatar
    [22] elfos [*]


    http://pes.eunet.cz/clanky/2005/01/41225_0_0_0.html

    superkarma: 0 21.01.2005, 23:18:46
  6. avatar
    [20] Petique [*]

    Rikina: mě se to takhle líbí, je to akčnější.

    superkarma: 0 21.01.2005, 14:46:20
  7. [19] Rikina [*]

    No jo, všichni všechno posílejte na ženu-in, klidně i bez uvedení původních zdrojů, a klidně i staré fousaté vtipy, obrázky ukradené z jiných serverů, co by se redakce namáhala s vlastními články a fotografiemi, když je všude tolik materiálu. Důležitá je stejně jen reklama, čtenáři dneska spolknou všechno, jsou vychováni bulvárem, TV a tak - stačí předhodit pár klikacích soutěží, aby byla "sledovanost", a kvalita magazínu může jít pod kytičky. Kolikrát už jsme to viděli - i u papírových magazínů, tak proč ne tady, že. Vypadá to, že od 1.ledna nastoupila do redakce nová mladá krev, a od základu změnila přístup. K tématu - ten zákon se, aspoň podle posledních zpráv, má brzo změnit, a zatím žádný poctivý živnostník podle tohoto zákona pokutu nedostal.

    superkarma: 0 21.01.2005, 13:02:36
  8. avatar
    [18] sobina [*]

    a co šlápoty? co se jim opotřebováva? A že tam je kolotoč lidí.

    superkarma: 0 21.01.2005, 12:04:23
  9. avatar
    [16] Petique [*]

    ..................BORDEL..................

    superkarma: 0 21.01.2005, 11:04:54
  10. [15] klika [*]

    tak já to nikde nečetla tak si to ráda přečtu tady

    superkarma: 0 21.01.2005, 10:44:05
  11. avatar
    [14] kouzelnice [*]

    jako vtip to bylo dost dobré, docela jsem se pobavila. Ale jako skutečnost je to dost smutné

    superkarma: 0 21.01.2005, 10:38:51
  12. avatar
    [13] Irena1 [*]

    ha, taky 2x?

    superkarma: 0 21.01.2005, 10:33:22
  13. avatar
    [12] Irena1 [*]

    Simba: jojo, bylo a já jsem vám na to nechávala odkaz, tuším v Café a na Plzni...

    superkarma: 0 21.01.2005, 10:31:55
  14. avatar
    [11] Irena1 [*]

    Simba: jojo, bylo a já jsem vám na to nechávala odkaz, tuším v Café a na Plzni...

    superkarma: 0 21.01.2005, 10:29:25
  15. avatar
    [9] Markýza [*]

    nejsme právní stát

    superkarma: 0 21.01.2005, 10:13:51
  16. avatar
    [8] Alousek [*]

    superkarma: 0 21.01.2005, 10:02:58
  17. avatar
    [7] pavlenta [*]

    superkarma: 0 21.01.2005, 09:56:35
  18. avatar
    [6] Simba [*]

    ááá, tak jsem si zahlasovala do ankety a mám tu 2x příspěvek

    superkarma: 0 21.01.2005, 09:35:09
  19. avatar
    [5] Simba [*]

    Hm, to samé bylo uveřejněno na www.neviditelnypes.cz myslím před 2 dny.

    superkarma: 0 21.01.2005, 09:34:09
  20. avatar
    [2] Simba [*]

    Hm, to samé bylo uveřejněno na www.neviditelnypes.cz myslím před 2 dny.

    superkarma: 0 21.01.2005, 09:31:59

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme