Bulvár

Vládne věková diskriminace


Je mu teprve padesát a už se nechytá. Rozeslal nejdříve své reálné životopisy, a když se nedočkal odpovědí, vyrobil si fiktivního dvojníka. Se stejnými schopnostmi a znalostmi rozeslal tutéž nabídku – jen věk uvedl o dvacet let nižší. Odpovědi hned začaly chodit. To je zkušenost člověka, který svůj příběh popsal provozovatelům webových stránek www.ageismus.cz (celý příběh z dopisu najdete níže).

Pisatel dopisu potvrzuje, že v české společnosti existuje věková diskriminace. A potvrzuje to i průzkum Eurobarometru. Podle něj je o tom přesvědčeno 63 procent dotázaných českých respondentů. Ve většině zemí Evropy se s tímto předsudkem setkávají méně. Například ve Francii má podobný pocit 50 procent dotázaných, v Německu 34 a v Irsku 30 procent lidí.
Z průzkumu Ageismus 2007 zase vyplývá, že nejčastěji má diskriminace podobu nepřijetí do práce kvůli stáří či naopak propuštění ze stejného důvodu. Dalšímu vysokému počtu lidí připomněli věk při odmítnutí úvěru v bance.

Neschopnost vypořádat se se stárnutím by však společnost vedla do slepé uličky. Statistické údaje a odhady totiž ukazují, že bude stále více lidí staršího věku. Dvacáté století přineslo demografickou revoluci, při které se průměrná délka života prodloužila o nevídaných 30 let – zatímco ještě v padesátých letech 20. století se lidé nedožívali ani padesátin. Nyní se průměrný věk vyšplhal na 65 a odborníci odhadují, že v roce 2045 bude život světového občana o dalších 11 let delší.

Nejčastější věk v ČR dnes a zítra

► 2007 – 33 let (asi 192 tisíc lidí), na druhém místě 60 let (asi 159 tisíc lidí)

► 2030 – 56 let (narození 1974)

Pro mne je stáří vždy o 15 let starší, než jsem já
Americký politik a ekonom Bernard M. Baruch

Čísla podle expertů dokazují, že negativní nahlížení na stáři je nejen nesmyslné, ale hlavně scestné. A stále více je zřejmé, že rostoucí věk nemusí automaticky znamenat nasadit si bačkory, sednout na gauč před TV a „přestat žít“. Například průměrný Japonec si radosti ze života užívá až 83 let! Zásluhu na tom má nejen pestrá strava, ale rovněž pozitivní přístup ke stáří. Soužití více generací pohromadě, které je v Japonsku běžné, se podle vědců také značně podílí na zdraví a psychice. I díky němu se Japonci na stáří dívají s větší úctou než u nás.

„Lidé by měli začít přijímat stáří jako něco normální. A očekávat asimilaci stárnoucích na mladé,“ uvedla socioložka Lucie Vidovićová, která nám poskytla i většinu předchozích údajů.

To potvrzuje ze své zkušenosti herečka a moderátorka Hana Švejnohová (na snímku). „Počátkem devadesátých let došlo v rozhlasové stanici, kde jsem pracovala, k omlazování. Nabídla jsem svoje zkušenosti několika dalším stanicím, ale vzhledem k věku  a to mi bylo 45, jsem se nechytala. Jeden, ani ne třicetiletý, ředitel radia, které má přitom posluchače spíše středního a staršího věku, mi otevřeně řekl, že bych kazila věkový průměr moderátorů,“ popsala.
Že to je nesmyslný přístup ilustrovala na příkladu proslulého amerického moderátora Larryho Kinga. „Než se vypracoval, trvalo mu to 40 let,“ podotkla s tím, že u nás by zřejmě zapadl velmi brzy. Švejnohová vede Klub aktivního života, o kterém jste mohli číst v článku Nestárnou, rozdali si to na motokárách.

Socioložka Vidovićová je ale optimistka. Domnívá se totiž, že změna přístupu společnosti je jen otázkou času. Impulsem podle ní bude zřejmě obrat komerční sféry, která si začne všímat narůstajícího počtu zákazníků s vyšším věkem.

Češi stárnou! Podle demografických odhadů bude Česko do roku 2050 mezi desítkou zemí s nejstarší populací světa. Každému třetímu obyvateli totiž bude nad 65 let!

K tématu stárnutí přineseme zítra rozhovor s psycholožkou Zdeňkou Sládečkovou.

Dopis diskriminovaného
„…náhodou jsem zavadil o Vaši internetovou adresu a nedalo mi to neozvat se a neposlat Vám svoji zkušenost s věkovou diskriminací. Nedávno jsem hledal nové zaměstnání. S mojí kvalifikací jsem si myslel, že nebude problém práci najít. Mám VŠ, slušně zvládám cizí jazyk. Ale bylo pro mě překvapením, že ani v Praze, kde je pracovní nabídka vysoká, se mi nedaří najít práci. Začal jsem mít pocit, že můj věk je tím problémem, proč o mne nemají zaměstnavatelé zájem (je mi 50, tedy 12 nebo 15 let do důchodu). Můj zdravotní stav je naprosto bezproblémový, nebyl jsem na nemocenské už 15 let.

Takže jsem si na internetu vyrobil dvojníka, jehož jménem jsem zasílal zaměstnavatelům kromě svého i obdobný životopis této smyšlené osoby. Stejné vzdělání, stejná praxe, jen věk o 20 let nižší. A bylo mi velmi těžko z toho, že na tu falešnou identitu mi chodily vzápětí odpovědi se zájmem o přijímací pohovor.
Pokud jsem se svým pravým jménem ptal, co já nesplňuji pro možnost ucházet se o danou práci, nikdy mi nedokázali odpovědět konkrétně, jenom všeobecnými frázemi o hledání jiného typu, jiného profilu uchazeče. A byly to firmy od malých až po koncerny zvučných jmen, personální agentury, prakticky bez výjimky. Přestal jsem svůj věk uvádět a při pohovoru jsem pak svůj věk zkreslil. Jsem v současné době zaměstnán, ale tento trend, který v naší společnosti pozoruji, mě nenechává klidným. Jako by dnešní dvaceti- a třicetiletí věřili, že pro ně se čas zastaví… Možná v budoucnosti bude ve firmách jako nálepka "Netestováno na zvířatech", nebo "Neobsahuje GMO" uváděno prověření "Nediskriminující“…“

Patříte i vy mezi 63 procent Čechů, kteří si myslí, že jsou stárnoucí ročníky diskriminovány?

   
11.03.2009 - Společnost - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [43] Jarkka [*]

    Zažila jsem diskriminaci v zaměstnání, ale z pohledu zaměstnavatele. Milá paní přišla na pohovor, ale nevzali jsme ji, protože byla stará. Není to moc hezké. Ještě horší je genderová diskriminace, kdy si chlapi myslí, že žena danou práci nezvládne stejně dobře jako oni.

    superkarma: 0 10.10.2012, 08:55:43
  2. [42] Rikina [*]

    Ano, přesně to si myslím, a velmi se obávám, že mi veškeré zkušenosti, znalosti a praxe budou jednoho dne k ničemu, protože vzhledem k věku nebudu holt dostatečně reprezentativní.

    superkarma: 0 14.03.2009, 15:51:59
  3. [41] Ledoborec [*]

    Ano, v mém bývalém podniku se zbavovali všech žen po padesátce.Mladší se k nám chovali přezíravě, asi mají pocit, že jim se to stát nemůže. Dnes jich už tam není ani třetina.Demokracie a svoboda u nás není. V práci nesmíte říct anislovo, jinak Vám sdělí ať odejdete.Na Vaše místo čekají další.

    superkarma: 0 13.03.2009, 18:56:10
  4. [40] univerzální uklízečka [*]

    knihovna: jenomže ono je to tu už od včerejška

    superkarma: 0 12.03.2009, 10:25:18
  5. [39] knihovna [*]

    Včera v Metru a dnes tady!

    superkarma: 0 12.03.2009, 10:00:36
  6. avatar
    [38] kareta [*]

    Altamora:

    superkarma: 0 12.03.2009, 09:42:49
  7. avatar
    [37] Alka1 [*]

    univerzální uklízečka: Potom nechápu proč, otázka zněla jinak, no a na těch úlevách pro seniory nevidím nic špatného.

    superkarma: 0 11.03.2009, 20:50:30
  8. [36] univerzální uklízečka [*]

    Alka1: já ano, viz 29

    superkarma: 0 11.03.2009, 20:20:53
  9. avatar
    [35] Alka1 [*]

    univerzální uklízečka: Tady se ale nebavíme o lidech v důchodovém věku...

    superkarma: 0 11.03.2009, 20:03:46
  10. [34] univerzální uklízečka [*]

    Alka1: úlevy pro seniory nejsou? A co třeba slevy na jízdném, nemocniční poplatky atd. atd.

    superkarma: 0 11.03.2009, 19:42:31
  11. avatar
    [33] Alka1 [*]

    univerzální uklízečka: Ony totiž žádné úlevy nejsou a jinak se na to dívá někdo v 25 a jinak třeba ve 40. A že existuje diskriminace a nejen věková je zřejmé.

    superkarma: 0 11.03.2009, 19:15:23
  12. [32] univerzální uklízečka [*]

    Alka1: já taky žádný nechci A kde bereš tu jistotu, že já se dočkám?

    superkarma: 0 11.03.2009, 18:30:49
  13. [31] a.... [*]

    Altamora24: BINGO

    superkarma: 0 11.03.2009, 18:30:14

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Alka1 [*]

    univerzální uklízečka: Neboj, taky se dočkáš, jak se píše v článku "ani pro tebe se čas nezastaví" a pak poznáš ty "ÚLEVY"...

    superkarma: 0 11.03.2009, 18:28:14
  2. [29] univerzální uklízečka [*]

    Ať si stárnoucí ročníky trhnou levou zadní. Jednou se bijí za rovné příležitosti a podruhé chtějí úlevy pro seniory

    superkarma: 0 11.03.2009, 18:15:50
  3. avatar
    [28] shb [*]

    Altamora: chápu a odcházím mějte se

    superkarma: 0 11.03.2009, 16:42:27
  4. avatar
    [27] Altamora [*]

    shb: Ale no tak, to byl jen špílec, já lidi nenutím do rozmnožování a ani jsem to nemyslela tímto směrem. Mám prostě kolegy, kterým je přes třicet a chovají se jako patnáctiletí. Tedy občas. Občas zase jako šedesátiletí

    superkarma: 0 11.03.2009, 16:30:17
  5. avatar
    [26] Sonne [*]

    Švejnohová je atraktivní baba!!

    superkarma: 0 11.03.2009, 15:28:22
  6. avatar
    [25] shb [*]

    Altamora: tak tak, a cítím se tak, nepopírám, taky jsem byla do 26 ve škole a teď 5 let pracuju... a to na čem spolupracuju je holt běh na dlouhou trať, takže to mimčo plánuju tak na 35 min. taková je holt doba, když nemám svůj byt a partnera kterej by mě zajistil, tak co, mám jít pod most? nebo na dávky? jenom abych splnila biologickou úlohu? lidí je dost...

    superkarma: 0 11.03.2009, 15:15:28
  7. avatar
    [24] Altamora [*]

    shb: My jsme ve dvaceti byli dospělí a bylo s námi tak nakládáno. Vaše generace má ve třiceti pocit, že jsou ještě neopeřená mládata a chová se podle toho. Tak je pochopitelné, že holt budete muset pracovat o deset let déle než my, protože si déle připadáte příliš mladí na zodpovědnost

    superkarma: 0 11.03.2009, 14:41:11
  8. avatar
    [23] shb [*]

    ...podle statistiky v tomto článku a podle stárnoucí populace ( a podle informace, kterou mám- že stát už za 5 let na důchody mít nebude) to vypadá, že my 30 tníci půjdem do důchodu v 70, takže buď po smrti a nebo i když se dožijem tak minimálně po čtyřech

    superkarma: 0 11.03.2009, 14:35:02
  9. avatar
    [22] shb [*]

    Anai: To jste asi trochu naivní byla, 54 to už JE věk- pro ně

    superkarma: 0 11.03.2009, 14:33:04
  10. [21] Anai [*]

    oprava: 53 (já totiž, jak se už blíží narozeniny, tak se dělám starší, abych pak tu číslici "unesla" )

    superkarma: 0 11.03.2009, 14:14:32
  11. [20] Anai [*]

    Tak teď už vím, proč, když jsem hledala zaměstnání v administrativě, mi některé organizace (státní!!!!!) odpověděly, že už mají vhodnějšího kandidáta, asi jsem naivní, já si věk nepřipouštěla a navíc jsem jim posílala foto, kde vypadám mimořádně atraktivně ... nicméně ve finále jsem si mohla ve svých 54 let, pravda, v Praze, vybírat ze tří možností.

    superkarma: 0 11.03.2009, 14:13:19
  12. avatar
    [19] femme [*]

    já si nemyslím, že jsou některé ročníky diskriminovány, já to vím, zažila jsem to na vlastní kůži

    superkarma: 0 11.03.2009, 14:06:40
  13. avatar
    [18] shb [*]

    Lindaa: ano, to je přesné nebo dávat věci do regálů, jako by měli problém se zaučením někoho kdo příjde, je to jiný charakter práce- v nějakém oboru tvrá třeba rok než se člověk rozkouká, 3 aby byl in, a 5 aby jakž takž se cítil, že ví co dělá, a když takový člověk odejde v průběhu tak se problém jej nahradit, ale pokladní? nebo něco obdobného? Ať mi nikdo netvrdí, že je problém někoho nahradit....

    superkarma: 0 11.03.2009, 13:35:59
  14. [17] Lindaa [*]

    shb: tak tuto logiku s vyssim vzdeláním jsem taky nepochopila. Já sem se treba v dobe bez práce snazila sehnat cokoliv, jenom nesedet doma. A i kdyz jsem se prihlásila na tak "atraktivní" práci jako je pokladní tak mi bylo receno, ze jsem prekvalifikovaná, oni proste nemuzou zamestnat nekoho s vyssím vzdeláním. Stejne bych jim jakmile sezenu práci v oboru dala výpoved (v tom meli nakonec pravdu), ale mladý, kterí jdou po prázdninách na VS a potrebují si neco vydelat, tak ty zamestnají vzdycky na pár mesícu, zenská z jiného oboru s vyssím vzdeláním se jim na pár mesícu nehodí

    superkarma: 0 11.03.2009, 13:20:10
  15. avatar
    [16] shb [*]

    jak to čtu- souhlasím s holkama níže- padesátník je ideální a padesátnice ještě ideálnější, a zkušenost mi to říká také, se staršími ženami jsem víckrát pracovala
    horší - u sebe - pociťuju věk u ženský 30 bezdětná, to mně nevezmou vůbec nikam, protože čekaj, že teď začnu rodit a mimoto mě absolutně uráží, když mi odůvodňují, že mě nevezmou- na nižší pozici, protože s mým vzděláním mě nezaplatí, to mám ty lejstra roztrhat a zapomenout? To nechápou, že když se hlásím na nižší pozici, že ji asi zvládnu??

    superkarma: 0 11.03.2009, 12:44:41
  16. avatar
    [15] shb [*]

    Nepatří m mezi ně (je mi 30) ale s diskriminací tohoto typu jsem se setkala hodněkrát a žhaví mě do ruda!! Několikrát jsme nabírali sekretářky a kdykoliv se objevila paní ve věku starším než šéfstvo tak automaticky šla z kola ven! To jsem tu řádila jak černá ruka! Paní třeba má zkušenosti, které ty pipiny po škole fakt nemaj a, aby všechno člověk dělal za ně, no nehoráznost!

    superkarma: 0 11.03.2009, 12:39:06
  17. [14] Lindaa [*]

    Kazdý vek je nejak diskriminován a zamestnavatel vzdycky nejdrív vidí teoretické mínusy nez aby se zamyslel nad plusy. Jenom na príklad: mladý clovek po skole nic neumí a budeme ztrácet cas jeho zaucováním (+ takový clovek se bude chtít naucit co nejvíc a brzo funkci zvládne sám, navíc se snadneji ukecá na mensí plat - je bez zkuseností, nemá srovnání s jiným zamestnáním apod.) Mezi 25-35 rokem jste potencionální a nebo uz skutecné matky, co odejdou na materskou a pak budou vecne s malým dítetem doma (+kazdá máma je vdecná za práci a bude se jí drzet a makat jak nejlíp umí, navíc spousta zamestnání se dá cástecne zvládnout i z domova od nemocného dítete). Pak je krátké období, kdy jste pro zamestnavatele OK - jsou zkusenosti, deti veliký a postarají se sami o sebe a dalsí mimco nehrozí. A skoncíme u 50, kdy jsme zastaralé, neatraktivní, obcas nemocné (a opet nikdo nevidí ze ted nám sem tam nejaký prescas nevadí, ze i v50-60 letech se dá naucit novým vecem a PC, tezko odejdeme za lepsím zamestnáním). Z mého pohledu je takový padesátník ideální zamestnanec...dalsích 10-15 roku mám sanci (a cím bude starsí tím jsou moje sance lepsí) ze neodejde za jinou prací, neotehotní, má zkusenosti, lepsí pracovní morálku....A dlouhodobe onemocnet z duvodu veku, sakra vzdyt i atraktivní 20 si muze na 6 nedel zlomit nohu a nebo na pul roku nervove zhroutit, na zdraví se zárucní list nedává.

    superkarma: 0 11.03.2009, 11:54:51
  18. avatar
    [13] gerda [*]

    ToraToraTora: jo, to je to správné slovo. Podceňování. Starší generace je taky vychovávaná v duchu příliš se nechválit, zdá se jim to trapné a tak je často převálcují chvastouni typu Vyžírka z Anděla na horách.

    superkarma: 0 11.03.2009, 10:50:07
  19. avatar
    [12] átéčko [*]

    Altamora: Sirikit:

    superkarma: 0 11.03.2009, 10:32:46
  20. avatar
    [11] ToraToraTora [*]

    Kdekoliv jsem pracovala, měla jsem lepší pocit ze starších lidí. Odváděli stejnou práci a navíc jěště měli pracovní morálku, problém se snažili vyřešit, dohodnout se a nesháněli narychlo neschopenku. Ano, našli se mezi nimi i nespolehliví a alkoholici, ale minimálně. Je fakt, že často neumí s počítačem, tělo občas selže a deset hodin stát v recepci není pro ně, ale myslím, že nejsou diskriminováni, spíš podceňováni

    superkarma: 0 11.03.2009, 10:31:27
  21. avatar
    [10] Altamora [*]

    Bohužel jsem se setkala s věkovou diskriminací na vlastní kůži, když jsem byla lehce pod padesát. Nebylo to příjemné. Teď vidím spíše problém s mladými nadějnými hochy kolem třicítky. Firma do nich investuje těžké prachy za školení a oni při nejbližší příležitosti zdrhnou a firma ostrouhá. Takže kdo je perspektivnější pro firmu – padesátník, který se snaží ještě patnáct let pracovat nebo třicátník, který ještě hledá, co ho bude bavit a kde mu dají víc? Tedy vycházím z předpokladu, že oba jsou přibližně stejně schopní a mají stejnou kvalifikaci. Osobně považuji za nejlepší, když jsou týmy věkově rozmanité, když se skloubí zkušenost starších s elánem a rychlostí mladších. Ne vždycky to funguje splavně, přece jen mají mladší kolegové trochu problém vytknout chybu starším a starší jsou občas protektorští, ale jde to, když obě strany chtějí.

    superkarma: 0 11.03.2009, 10:30:14
  22. avatar
    [9] Barunka [*]

    Olka: Škoda, já sama jsem 50+, práci naštěstí mám, ale kdybych hledala, tak by mně nevadilo, kdybych musela někam doskočit apod...
    Takže se příště obávat určitě nemusíš

    superkarma: 0 11.03.2009, 10:12:42
  23. avatar
    [8] gerda [*]

    patřím už do věkové kategorie 50+, mám stabilní zaměstnání, ale přestože se uvnitř cítím pořád mladě a myslí mi to (doufám)stále dobře, musím uznat, že tělesná schránka se ozývá a někdy dost otravuje. Vzhledem k tomu, že to mám za pár, už nemám tak silnou motivaci, necítím pracovní perspektivu a vlastně se ani nemůžu divit zaměstnavatelům, když přihlížejí i k tomuto, určitě každý radši hrábne po mladších, kteří dávají záruku, že pár let pobudou a odvedou ještě kus práce. Zkušenost a kvalifikace nejsou všecko.

    superkarma: 0 11.03.2009, 09:31:36
  24. avatar
    [7] sas [*]

    Olka: To je logické. U nás je více chlapů a těch starších je asi jako těch mladších. On je problém také v tom, že někteří mladí dělat nechtějí. V poslední době jich několik museli vyhodit, protože to bylo neúnosné. Na ty starší je spoleh.

    superkarma: 0 11.03.2009, 09:26:41
  25. avatar
    [6] mam-ča [*]

    Jsem zvědavá, kdo bude zaměstnávat "staříky", když nám posunou hranici odchodu do důchodu na 65 let.
    Nebo budou všichni nad 50 let na Pracovním úřadě a budou pobírat podporu v nezaměstnanosti ?

    superkarma: 0 11.03.2009, 09:15:30
  26. avatar
    [5] Mipe [*]

    Ano patřím z vlastní nepříjemné zkušenosti

    superkarma: 0 11.03.2009, 09:03:00
  27. avatar
    [4] Olka [*]

    Ano, starší lidé jsou na pracovním trhu diskriminováni, a sama jsem se na tom předminulý týden podílela. Hledala jsem pro naše oddělení asistentku, a zcela podvědomě jsem vybírala mezi třicetiletými děvčaty, zatímco pětapadesátiletého muže, který se na inzerát též přihlásil, jsem bez ohledu na jeho zkušenosti vyřadila hned v prvním kole (hledám jen jednu asistentku, přihlásilo se jich 250). Potřebuju někoho, komu budu umět říct "tohle okopíruj, narazítkuj a zaběhni s tím na poštu", zatímco u starších lidí se obávám, že bych říkala "kdybyste náhodou měl/-a cestu na poštu, a nebo ne, já si tam skočím, nechcete něco donést?" což není zcela žádoucí. Na některé pozice se prostě hodí líp někdo nezkušený, tedy mladý. Ale jsem přesvědčená o tom, že pokud má někdo určitou praxi, odpovídající práci si taky najde, i v padesáti.

    superkarma: 0 11.03.2009, 08:49:35
  28. avatar
    [3] Sirikit [*]

    Jak pravil básník - mládí je jediný neduh, který se dá časem vyléčit Ale teď vážně, zdá se mi, že celá společnost jaksi hrubne. Nepamatuji se, že bych jako dítě nazvala starou paní "tou starou krávou" nebo stařečka o holi "hnusným plesnivým chromajzlem" tak, jak to slýchám od dětí jdoucích kolem našeho domu ze školy. Nevím, kde to všechno začíná, ale opravdu se nedivím tomu, že mladí ohrnují nad staršími nos, když to kolem sebe slyším. Kde se stala chyba? Ve výchově? V přístupu společnosti ke stáří?

    superkarma: 0 11.03.2009, 08:29:09
  29. avatar
    [2] kosmokosmo [*]

    ►; 2030 – 56 let (narození 1974)

    ►; 2030 – 47 let

    to nechapu

    superkarma: 0 11.03.2009, 02:22:44
  30. avatar
    [1] Léthé [*]

    Nejsem diskriminovaná , neb se nenechám diskriminovat a to v žádném směru...je...tedy letos mi bude 54.

    superkarma: 0 11.03.2009, 00:29:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme