Redakci oslovila čtenářka s nickem Vlaďka 006, že jí u nás na magazínu chybí jarní hubnutí do plavek. A protože je to záležitost navýsost aktuální, dali jsme Vlaďce prostor. Ve včerejším článku jste si mohly přečíst o jejích zkušenostech s veslařským trenažerem, dnes se dozvíte o dalších pomocnících v hubnutí...

Spinningové kolo, cyklotrenažer, rotoped

bike

Mám doma rotoped. Dostala jsem ho od jedné známé, která se stěhovala a nechtěla rotoped tahat s sebou. Už je zažloutlý časem. Slouží jako skvělý věšák na vyžehlené košile i jako cvičební nástroj. Ptala jsem se pana Luďka, trenéra, jaký je rozdíl mezi rotopedem, spinningovým kolem a cyklotrenažerem.

Má kolegyně chtěla spinningové kolo, protože je prý lepší než rotoped. Chci tedy vědět, proč je spinningové kolo lepší, a zda se rotopedu zbavit a na jeho místo pořídit něco lepšího.

„Cyklotrenažer simuluje jízdu na kole, jak již název vypovídá. Je dobrý pro profi cvičení a trénink, pro cyklisty, kteří v nepříznivém počasí nechtějí trénovat venku. Má oproti rotopedu vyšší zátěžový systém, přesnější a citlivější nastavení zátěže, do šlapek lze dát cyklistická obuv.

Spinningové kolo je něco mezi rotopedem a cyklotrenažerem. Někdy se u výrobců dozvíš, že je to totéž co cyklotrenažér, jindy že je to obdoba rotopedu. Ze zkušenosti si myslím, že spinningové kolo je ještě o něco tišší než rotoped. Má víc funkcí. Záleží opět, co od stroje očekáváš. Vše si dobře promysli. Cena záleží na kvalitě. Jiná je u kol určených na domácí použití a jiná do posiloven na profesionální cvičení.

Rotoped měnit nemusíš, pokud ti vyhovuje. Je určen pro domácí použití a je dostačující. Pomáhá k hubnutí i tvarování postavy, má pozitivní vliv na krevní tlak, zvyšuje kapacitu plic, působí pozitivně na kardiovaskulární systém.

Opět existuje několik druhů rotopedů s různou kvalitou a cenovou relací. Určitě bych se zaměřil na to, zda:

1.       Je výškově nastavitelná sedačka a řidítka.

2.      Servis, doplňky, funkce (viz. trenažer). Někdy doplňkové funkce zvyšují cenu přístroje. Časem třeba zjistíš, že používáš pouze měřič času a ujetou vzdálenost. Každý přístroj bych si několikrát vyzkoušel v posilovně. Uvidíš, co ti vyhovuje, co je zbytečné.

3.      Ložiska – doporučil bych strojní kuličková ložiska, jsou tichá

4.      Brzdný systém – magnetický systém je tichý naopak páskový je hlučný. Indukční – garantují vysokou zátěž a přesné měření cvičení, takové rotopedy jsou dražší.

5.      Stupně zátěže – zda se dají plynule nastavit a zda jich je alespoň 8.

6.      Opět platí cvičit alespoň 30 minut a při každé aktivitě dostatečně pít.“

Rozhodla jsem se zažloutlý rotoped ponechat. Mám magnetický. Zvuk vydává, ale hlučný není. Když zavřu za sebou dveře, vedle v místnosti spíš slyší moje vzdechy: „Jé, ještě aspoň 10 minut...“ než hluk z rotopedu. Co bych uvítala, je držák na lahve. Asi si na rotoped nalepím nějaký z jízdního kola. Zatím mám rotoped u parapetu a pití položená na parapetu, ale to jen proto, aby mi rotoped natáhl koberec. Udělala se na něm vlnka. Až se vlnka ztratí, půjde rotoped na jiné místo. Když to tak píšu, uvědomuji si, že tak takový rotoped je víceúčelový domácí pomocník. Nezaslouží si padáka.

Nic není pro mě lepšího než jít cvičit do přírody. Běhat, plavat, jezdit na kole. Bohužel se mi vždy nepoštěstí. Ať již kvůli počasí, nebo časové tísni. Jsem proto za svoje „mučidla“ ráda.

Chtěla bych k těmto dvěma doplnit ještě nějaký nástroj. Nejlépe takový, který zapřáhne břišní svaly. Rozhoduji se mezi AB Perfectem, jež je určen přímo na břišní svaly, a nebo cvičením s drobnějšími pomůckami jako třeba gymnastický míč.

„AB Perfect není vůbec špatná pomůcka. Při cvičení masíruje zádové svalstvo a zmenší se riziko, že by si špatně prováděla cviky na posilování břišních svalů. Přístroj podpírá záda i krk, je zaměřen na všechny břišní svaly, je skladný, snadno přenositelný. Pokud chceš vyloženě něco na břicho, mohu doporučit. Cenové rozpětí je od 1.000 do 3.000. Existuje několik obdob tohoto stroje od různých výrobců. Jen si dej pozor, aby měl přístroj nosnost alespoň 100 kg a byl vyroben z oceli.

Co se týče drobnějších pomůcek, nesmíme zapomenout na zcela obyčejnou karimatku nebo podložku na cvičení. Ta nesmí chybět v žádné domácí posilovně. Cviky bychom neměli nikdy provádět na holé podlaze. Škodí to zádům a krčním svalům. Pořizovací ceny podložek jsou nízké, dá se sehnat za 200 Kč i méně.

Za zmínku stojí činky. Stačí půlkilové a nebo stačí dvě půl litrové petky naplnit vodou.

Dobře se cvičí s tyčí. Měla by být vysoká stejně jako ten, kdo s ní hodlá cvičit. Vyhovující bude i násada na koště.

Na protažení je bezvadný gymnastický míč. Průměr vybereme podle naší výšky. Pro menší ženy se 150–160 cm stačí průměr 65 cm, do 170 cm pak míče s průměrem 85 cm. Míč je velmi oblíbená pomůcka hlavně pro rehabilitační a zdravotní cvičení. Cenově vyjde na cca 200 Kč.

Malé míče na cvičení, tzv. over-bally, mají využití pro dechová cvičení, rehabilitační cvičení a dobře slouží jako podkladový míč. Pořizovací cena je kolem 150 Kč.

Pro posílení a protažení nohou je vhodná guma nebo nějaký elastický šátek, kterému svážeme konce k sobě. Guma se dá použít i na posilování rukou. Stojí kolem 70 Kč.

Pomůcka, kterou určitě všichni máme doma, je docela obyčejná židle.

Co na sebe?

Rád bych ještě připomněl, jak by mělo vypadat oblečení a obuv do domácí posilovny. Oblečte si to, v čem se cítíte pohodlně. Oblečení je nejlepší bavlněné, dobře saje pot. Nesmí nikde škrtit a nesmí být zase ani natolik plandavé, aby překáželo. Boty jsou vhodné uzavřené, pružné, aby se daly provádět cviky, kde se propíná střídavě pata-špička. Podrážka má být neklouzavá, nejlépe se vzorkem.

Některé dámy mají v oblibě cvičit nabalené. Rychleji ubývají centimetry. Já bych chtěl upozornit na riziko přehřátí. Může se vám z takového cvičení nepěkně zamotat hlava a můžete jít až do mdlob. Nic se nemá přehánět. Je lepší hubnout pomaleji, ale zato trvale.“

Bezva, gumu mám, židli také, činky jakbysmet. Asi to vypadá, že si budu přát k narozeninám AB Perfect a dám zabrat břišňákům. Míče jsem zkoušela ve fitku a nějak mě nenadchly. Zkoušela jsem si i plnit petky vodou, ale vadilo mi při cvičení šplouchání. Znervózňovalo mě to natolik, že jsem raději vodu z lahví vypila.

Kdybyste děvčátka měla zájem, ráda vám předvedu několik cviků s drobnějším nářadím. Přiložím foto návod s krátkým popisem. Kdo má zájem, nechť napíše do diskuze pod článek, s jakým pomocníkem by se seznámil lépe.

Vlaďka006

V pondělí se můžete těšit na Běh!

Četly jste v seriálu Hubneme s Vlaďkou:

Reklama