Redakci oslovila čtenářka s nickem Vlaďka 006, že jí u nás na magazínu chybí jarní hubnutí do plavek. A protože je to záležitost navýsost aktuální, dali jsme Vlaďce prostor. Hubnutí už se slibně rozjelo a přidaly se další čtenářky. Dnes vám Vlaďka představí dva druhy pohybové aktivity, které jí při hubnutí pomáhají.

Orientální tance

orientální tanecDomovinou orientálních tanců je Afrika. Časem se rozšířily do arabských zemí, Asie a dnes je najdeme takřka po celém světě. Každá kultura si přidala své taneční prvky, a tak vznikla široká škála orientálních tanců. Všechny spojuje fakt, že to byly erotické tance zpočátku pro svého muže, tance plodnosti a porodní tance. Později se v některých zemí staly potěchou pánského oka. Tanečnice vystupovaly na ulici pro pobavení publika, v kabaretu či v harému.

Dívky se učily tancům již od útlého věku, měly je připravit na porod. Žena tančila těsně do porodu. V prvních fázích těhotenství se tančilo v jemném tempu, lehkými krouživými pohyby. Před porodem se tempo zrychlilo a tančily se naopak krátké, svižné a třesavé kreace. Když rodička ležela na porodním lůžku, ženy kolem ní tančily dále. Věřilo se, že tancem rodičce uleví. Převezmou za ní bolest, a porod tak bude šetrnější a rychlejší. Po porodu zase tanec napomáhal k zavinutí dělohy a k navrácení formy. Osobně mám vyzkoušeno, že natřásání před porodem od bolesti uleví.

V některých asijských zemích se věří, že tanec pomáhá uzdravovat čakry. Čakry jsou energetická centra v těle. Je jich celkem 7 hlavních a několik vedlejších. Mají za úkol udržovat správný chod organismu. Nemoc značí poruchu některé z čaker. Tancem se čakry navracejí do rovnováhy a tím pádem dochází i k odstranění poruch.

Orientální tance jsou vhodné pro všechny ženy bez ohledu na věk, postavu a fyzickou zdatnost. Myslím, že začít tančit může opravdu každá žena.

Než budete schopné vymyslet vlastní choreografii a zatančit samy, uplyne asi tak rok. Šikovnější tanečnice zvládnou určitě dříve „tančit na vlastní pěst.“
Začátky jsou těžké. Tělo je neohebné a dá práci, aby tělo poslouchalo signály z mozku a pohyb se alespoň trochu podobal tomu, co předvádí lektorka. Jedině vydržet a trénovat doma, třeba i u televize, to je jediný recept, jak přesvědčit jednotlivé části těla, aby se každá vlnila požadovaným směrem.
Po čase přijdou na řadu náročnější pohyby, u kterých pocítíte všechny svaly v těle.

Mám výbornou lektorku, která nás učí mnoha stylům tance. Zkoušela jsem kabaretní styl, to se zapojí snad všechny části těla, turecký tanec, tančí se i v leže na zemi, arabské tance, kde se více zapojují boky než břicho, tanec s hůlkou, se závojem a mnoho dalšího. Zjistila jsem, že orientální tanec není jen o motání rukama a vrtění zadkem či boky, dá se tančit na nejrůznější hudbu nejen na arabskou či tureckou. Dobře se tančí na středověkou hudbu, ale také interprety mé puberty. Určitě za zmínku stojí: Aicha (ta modernější verze od Outlandish), La Bomba, kdo si vzpomene hity od Dr. Bombaye, např. Calcutta, S.O.S. Říká se, že každá orientální tanečnice by měla být schopná zatančit na jakoukoliv hudbu.

Tanec mi pomohl od bolesti zad. Mívala jsem záda často zatuhlá a trápily mě křížové bolesti. Od doby, co pravidelně tančím, tyto bolesti vymizely. Také mi pomáhají od menstruačních potíží. Když na mě útočí PMSák, zalezu si do koutku, střihnu si nějakou tu skladbu a od bolesti je klid.

Zumba

Zakladatelem zumby je věhlasný kolumbijský fitness trenér a choreograf Alberto „Beto“ Perez. Na zumbu přišel úplně náhodou. Jednoho dne dorazil na svou hodinu aerobiku, ale zjistil, že si zapomněl kazetu s hudbou. Proto použil tu, kterou poslouchal cestou na trénink, a improvizoval. Klientům se to líbilo tak, že si o tuto hodinu pak říkali sami.

Zpočátku jsem na zumbu ani nechtěla chodit. Nemám ráda takové to šílení s davem. U nás se začala cvičit v době, kdy propuklo zumba šílenství. Zpočátku jsem ji odsoudila, aniž bych ji vyzkoušela. Už jen z principu, že nebudu cvičit, co cvičí každý. Jenže času nebylo nazbyt a hodiny zumby se konaly asi tak 20 metrů od místa mého bydliště. Nu což, za zkoušku nic nedám. Přišla jsem na první hodinu a tragédie!

Zumba je kombinace latino tanců, aerobiku, reage, hip hop tance a občas jsem pocítila i náznak belly dance. Rozcvička neboli zahřátí se při zumbě trochu podobá aerobiku. Poté se přejde do tempa latinskoamerických tanců. Během hodiny se střídaly taneční styly a tempo. Živá, melodická hudba hrála celkem nahlas. Co mě překvapilo, že instruktoři nemluví. Z hodin břišních tanců jsem byla zvyklá na pokyny lektorky, případně na počítání do rytmu. Takové to: „Koňský krok v levo raz, dva tři, šimi ramen, teď, dva tři, čtyři...“ Na zumbě lektor maximálně ukázal směr, kterým se budou ubírat taneční kroky. Zpočátku to bylo pro mě těžké. Nevěděla jsem, co se bude dít. Nohy se mi motaly, nestíhala jsem pohyb rukama, zároveň nohama, a ještě se do toho točit jak šídlo. Nerada se vzdávám a nerada přiznávám, že mi něco nejde. První dvě hodiny jsem domů chodila bez únavy, nějaké cvičení nebylo cítit. To asi proto, že jsem spíše stála jako trdlo a nebyla schopná se rytmu chytit. Postupem času jsem se ale do rytmu dostala a velice si oblíbila choreografie, kde se používaly prvky mamba. Jedna z mých nejoblíbenějších sestav byla v režii street dance.

U zumby jsem zůstala skoro rok. Nedostatkem času jsem se musela rozhodnout, zda se budu věnovat zumbě, nebo břišním tancům. Vyhrály břišní tance. Sice si myslím, že zumba se k hubnutí hodí více, ale na břišní tance chodím již několik let, a tak mi bylo líto je odsunout na vedlejší kolej. K zumbě se můžu vrátit kdykoliv jindy, nebo zkusit něco jiného. Se sestrou bychom chtěly zkusit latinské tance a kick-box. Takové hodně podobné, že? Ale to jsme celé my. Musíme si prostě všechno vyzkoušet.

V pondělí 28. 5. se můžete těšit na aerobic a power jógu!

Vlaďka006

Četly jste v seriálu Hubneme s Vlaďkou:

Reklama