Zdraví

Vlaďčin hubnoucí klub: light výrobky očima nezávislého poradce na výživu

Redakci oslovila čtenářka s nickem Vlaďka 006, že jí u nás na magazínu chybí jarní hubnutí do plavek. A protože je to záležitost navýsost aktuální, dali jsme Vlaďce prostor. Hubnutí už se slibně rozjelo a přidaly se další čtenářky. Dnes vám Vlaďka představí výživového poradce a jeho názory například na light výrobky...

vlaďkaMyslela jsem si, že o jídle jsem toho napsala již dost, a chtěla se věnovat pohybu. Dovolte mi ale, abych se s vámi podělila o zkušenost, které se mi dostalo před pár dny.

Před pár dny jsem po lítání v nemocnici potkala známého doktora. Hned se ptal, cože to mám v uchu. Proč tolik náplastí. Vysvětlila jsem mu, že se jedná o akupunkturu. Čekala jsem odsouzení jako od většiny lékařů. To bych onomu lékaři ale křivdila. Nebrání se východním naukám, a ani akupunktura na hubnutí mu není cizí. Uznal, že na smrštění žaludku je opravdu dobrá, 2 měsíce se to dá vydržet, ale pokud se „rozežeru“, mám jojo efekt jistý jak smrt. Jen tak mezi řečí se zmínil, zda si pamatuji jeho syna Petra. Pracoval jako kontrolor jakosti mléčných výrobků, pak zaplul do stop otce, vystudoval medicínu a dnes je především chirurgem, ale také nezávislým výživovým poradcem. Prý s nimi mám jít na kus řeči ven, oba mají dnes ambulanci a dávají si pauzu.

Vyklopila jsem, co hodlám jíst po akupunktuře. Petr smrštil obočí a vyhrkl:
„Vážně chceš jíst light jogurty a vůbec nízkotučné mléčné výrobky? Víš ty vůbec, co se do toho přidává? Víš ty, že jsou to vlastně jedy? By ses divila holka, jak jsou některé light výrobky zdraví škodlivé. Praxe v mlékárně mi dost pomáhá ve výživovém poradenství. Aby měly ty jogurty nějakou chuť, přidá se do nich větší množství cukru než do těch „normálních“, také jich několik druhů není ochuzeno o éčka a konzervanty, přidávají se kyseliny jako chuť napodobující ovoce. Dobré jsou bílé probio jogurty, bílé smetanové jogurty. Nebo zakysané mléčné výrobky, a vůbec nekoukej po lightech. Ten rozdíl tuku není až tak markantní. Předpokládám tedy, že jíš i něco jiného během dne než jogurty a mléčné výrobky. Jednodruhová strava je velmi nebezpečná. Nesmí se držet déle než 10 dní, pak si zahráváš se zdravím. I tak bys ale měla držet jednodruhovou dietu pouze pod dohledem odborníka, nejlépe s titulem MUDr. Mám totiž pocit, že dnes může být poradcem snad opravdu každý. Ani titul MUDr. není důkazem kvality, ovšem ta jistota je o něco větší. A jde o tvoje zdraví, to je to nejdůležitější, co máš. Čím vyšší jistota, tím lépe.“

No páni, vás dva mi posílá samo nebe. Donedávna jsem o nezávislých poradcích nevěděla. Vlastně jsem se to dozvěděla v jedné internetové diskuzi zrovna včera. To snad opět zafungovalo moje podvědomí. Petře, a proč se tedy ty jogurty prodávají jako zdravé, když zdravé nejsou? Doporučila mi light mléčné výrobky i jedna výživová poradkyně.
„Protože člověk podléhá tomu, co mu řeknou média, a jednak jsou poradci, co pracují pod nějakou značkou nebo výrobcem potravin. A ti musejí říkat, co jim nadiktují zeshora. Například müssly a müssli tyčinky, sušenky, apod. Při dietě vhodné nejsou. Je nám to prezentováno jako zdravá snídaně, svačina, přitom je v nich dost cukru. Při dietě se musí hlídat i cukry, nejen tuky. Jenže i cukry a tuky tělo potřebuje. Záleží, v jaké formě je dodáme. Jestli jíš ovoce dopoledne, už bys měla vynechat na oběd přílohy a večer cukry už vůbec ne. Ráno bys měla sníst jak cukry, tak tuky, ale přiměřeně. Můžeš si dát kysanou smetanu, nemusíš tu nejtučnější, ale takový ten zlatý střed těch 10 %, různé kyšky, ty bílé kysané jogurty a do toho třeba půl lžičky medu nebo do misky nasypat nějaké míň sladké ovoce a zakápnout kefírem, nebo můžeš vypít ovocný kefír a nemusí být vůbec light. Střídej mléčné výrobky. Jednou si dej jogurt, jednou smetanu, pak kyšku a tak dále. Já ty mléčné light výrobky nemám rád. Vždyť to nemá daleko k vodě. Kromě toho, že se zbavíš tuku, tak ale se zbavíš i vitaminů, které jsou právě v těch tucích obsažené, no a také proteinů. Bez proteinů se ti nebude tvořit svalová hmota a můžeš mít i svalové křeče. Budeš mít kila navíc a přitom budeš podvyživená.
Zmiňuješ se o podvědomí... Pokud si myslíš, že po tučných výrobcích ztloustneš a neztloustneš jenom po odtučněných, pak si musíš také udělat pořádek v hlavě. Nebo si ty kila přivoláš. Jde o to tuky omezit, ne je téměř zcela vyloučit. Dej si snídani, jak jsem říkal, ale už vynech mléko do kávy. Zkus si dát místo toho sójové mléko, nebo si plnotučného mléka jenom cmrndni, jak se říká. Nebo vynech olej do salátu. Nezapomeň se chválit za každý den. Než půjdeš spát, pochval se, jak krásně dietu zvládáš. Až zaznamenáš první úbytky, stoupni si před zrcadlo a chval se, jak ti to sluší, jak jsi krásně zhubla.“

No vida, jeden poradce mi tvrdil pouze light mléčné výrobky, a druhý že light nemá daleko k jedu. Pak aby se hubnoucí člověk v tomhle vyznal! Po akupunktuře zvolím zlatou střední cestu a bude. Jen to mléko bude opravdu plnotučné z automatu. Jiné mléko mi totiž nechutná ani do kávy. V tomhle jsme s Petrem za jedno. Chutná a vypadá to podobně jako voda. Vodu mám ráda, ale čirou a bez mléčné příchutě.
Příště budu pokračovat zase se cvičením. Připravila jsem si rozhovor s fitness trenérem, který poradí, jak zařídit domácí posilovnu.

Krásný den a hutnutí zdar.

Vlaďka006

Četly jste v seriálu Hubneme s Vlaďkou:

   
30.05.2012 - Hubněte - autor: (red)

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [35] blesksoft [*]

    jsou bez chuti a se zápachemSml15

    superkarma: 0 08.11.2012, 22:29:21
  2. avatar
    [34] dajrin [*]

    Takto označeným výrobkům se vyhýbám...

    superkarma: 0 28.09.2012, 11:06:16
  3. [33] FAXÍK [*]

    od teď už žádné výrobky light !!

    superkarma: 0 07.06.2012, 15:11:01
  4. [32] Lyoness [*]

    vladka006 — #28 takove to sypke nespekane maji od Emca - ovesne vlocky, ovoce a tak...

    Moc mi to nechutna....

    superkarma: 0 31.05.2012, 09:43:26
  5. avatar
    [31] Dante Alighieri [*]

    Milovníkům müsli doporučuju e-shop mixit.cz. Namícháte si müsli, jak chcete. Sml22 A je to fakt dobrý.

    superkarma: 0 30.05.2012, 20:02:59

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Dante Alighieri [*]

    Vetinari — #21 Bohužel mi chutná hlavně to spékané do hrudek a s ovocem, než sypké vločky.

    superkarma: 0 30.05.2012, 20:01:31
  2. avatar
    [29] vladka006 [*]

    Dante Alighieri — #18 Vivian — #16 Protože se jedná o redukční dietu.

    Vzhledem k tomu, že snídám "mléko " (kysaná smetana, activia), dávám si asi půl decku plnotuč. mléka do kafe, tak už bych neměla jíst hned k obědu zase salát s olejem. Spíš jen ovonět olejem, cmrndnout mléko.

    Asi jsem to měla blíže rozepsat.

    superkarma: 0 30.05.2012, 19:58:07
  3. avatar
    [28] vladka006 [*]

    Vetinari — #21 Sehnat někde nezapečené a neslazené müssly je fakt zázrak. Ani v obchůdkách se zdravou výživou často nepochodíš.

    1. na komentář reaguje Lyoness — #32
    superkarma: 0 30.05.2012, 19:54:32
  4. avatar
    [27] vladka006 [*]

    lidicka — #4 Možná by ses divila, kolik poradců light výrobky doporučuje a zakazuje i středně tučné.

    V jedné takovéto poradně jsem byla. Tam mi zakázali i polotučný tvaroh, směla jsem jen nízkotučný a nízkotučné jogurty a bylo šumák, jestli ovocné nebo bílé.

    Já to píšu Tobě snad pod každým článkem.

    Vím, že to není nic nového, ale spousta lidí o tomhle neví. Spousta dělá ve stravování chybu. Chci jen ukázat, kde jsem dělala chybu já. Nehraju si tady na někoho, kdo dává osvětu a "vynalézá" trendy v hubnutí. Jen chci předat dál své zkušenosti.

    superkarma: 0 30.05.2012, 19:53:27
  5. avatar
    [26] vladka006 [*]

    Camuska — #5 Nemyslela jsem tak, že vynecháš olej pořád. Ale prostě se to musí hlídat. Když sníš víc mléčných tučných výrobků, "ušetříš" ten tuk jinde.

    superkarma: 0 30.05.2012, 19:50:50
  6. avatar
    [25] vladka006 [*]

    Dante Alighieri — #11 Není samolibej. Jen si ke mně dovolí víc než k pacientovi nebo klientovi Sml30.

    superkarma: 0 30.05.2012, 19:49:30
  7. avatar
    [24] ekleinovka [*]

    S dobou se mění i názory,jednou vyhovuje to,podruhé zase ono.....

    superkarma: 0 30.05.2012, 19:06:52
  8. [23] step1 [*]

    To už jsem četla vícekrát, že light jogurty nejsou dietní. Ale názory se pořád mění. Při prvním dítěti: dávejte do polévky syrový žloutek, ať pije hodně mléka. Při druhém: žloutek musíte uvařit, v žádném případě ne syrový, mléko ať moc nepije, spíše mléčné výrobky. Pak aby se v tom čert vyznal. Sml57

    superkarma: 0 30.05.2012, 18:07:09
  9. avatar
    [22] SNÍŽEK [*]

    light jogurty vůbec nekupuju a ovocné taky ne,říkali v televizi že to pravé ovoce nevidělo,bílé 3,5% mi stačí.

    superkarma: 0 30.05.2012, 16:55:36
  10. avatar
    [21] Vetinari [*]

    Dante Alighieri — #18 Ono je také müsli a müsli. Pokud tím doktor z článku myslel takové to hnusné spékané a přeslazené müsli, tak se nedivím. Na tom toho není moc zdravézho. Ale klasické ovesné vločky se sušenám ovocem a oříšky jsou ňamka (ikdyž tohle slovo nesnáším) :-)

    1. na komentář reaguje vladka006 — #28
    2. na komentář reaguje Dante Alighieri — #30
    superkarma: 0 30.05.2012, 16:42:15
  11. [20] jija [*]

    Hm, to koukám, co odborník na zdravou výživu, to jiný názor Sml80

    superkarma: 0 30.05.2012, 16:15:26
  12. avatar
    [19] bonda [*]

    Od malička nám nutili mléko ve školce i ve škole. V pubertě jsem pila plnotučné mléko půl litru denně místo nápojů a neměla jsem s váhou problém. Nevím, proč teď mají ti odborníci tak špatný názor na mléko.

    superkarma: 0 30.05.2012, 15:46:16
  13. avatar
    [18] Dante Alighieri [*]

    Vivian — #16 Četla jsem článek od Cajthamlové, ta k snídani doporučuje cereální müsli s ovocem. Sml22 Ten olej a mlíko v kafi mě taky překvapilo. I kdyby to mlíko škodilo, kolik ho na šálek může být? 60 ml?

    1. na komentář reaguje Vetinari — #21
    2. na komentář reaguje vladka006 — #29
    superkarma: 0 30.05.2012, 13:52:55
  14. [17] Trefa [*]

    Trefa:potraviny laigt,vubec nekupuju.nechutnaji me.jedine nekdy koupim cocacolu laigt.kterou pije zetak.

    superkarma: 0 30.05.2012, 13:45:08
  15. avatar
    [16] Vivian [*]

    A toto je čo za odborníka? Má nějaké jméno? Nebo je to jenom nějaký kámoš Petr? :-)

    Vynechávat mléko do kávy má jaký smysl, když ve 100 ml polotučného (které si dávám já) je jeden gram tuku? 

    A vynechávat lžičku oleje do salátu má jaký význam, když vitaminy z některých druhů zeleniny (A, D, E a K) se díky oleji lépe vstřebávají, navíc lze použít i olej, který ty vitaminy přímo obsahuje (třeba nerafinovaný, za studena lisovaný slunečnicový, který navíc úžasně chutná). Ta lžička oleje taky nikoho nevytrhne, navíc zrovna toto je místo, kde bych tuky neškrtala, tuky tělo potřebuje a někde je nechat musíme. Když už si něco odpustit, tak nekvalitní uzeniny, margaríny apod.

    Jinak co se týče těch light výrobků, tak je vcelku nesmysl, aby odborníci varovali před tím, že to je samý cukr a žádné bílkoviny a vitaminy, ono to chce hlavně číst složení, protože to není obecně u všeho stejné, člověk si vždycky musí přečíst, co kupuje. Stejně jako u toho müsli (pan poradce zkusil dvě varianty a ani jednou to netrefil) - jsou müsli výrobky plné rafinovaného cukru, ztužených rostlinných tuků a jiného zbytečného sajrajtu, které by člověk vůbec jíst neměl, ale taky jsou müsli věci, které obsahují hodně celozrnných obilovin, jsou oslazené jenom sušeným ovocem nebo medem a je to fajn zdravá svačinka.

    1. na komentář reaguje Dante Alighieri — #18
    2. na komentář reaguje vladka006 — #29
    superkarma: 2 30.05.2012, 11:51:29
  16. avatar
    [15] Hanula [*]

    blesksoft — #14 Sml16 také je kupuji

    superkarma: 0 30.05.2012, 10:29:05
  17. avatar
    [14] blesksoft [*]

    Hollandia jogurty jsou moc dobrý hustý krájim je lžičkou Sml67

    1. na komentář reaguje Hanula — #15
    superkarma: 0 30.05.2012, 10:25:46
  18. avatar
    [13] ToraToraTora [*]

    Já si dám k večeři pořádný flák masa a pak půjdem naproti najedno a budu prostě jen šťastná, že mi chutná Sml54

    superkarma: 0 30.05.2012, 09:41:43
  19. [12] Roland [*]

    Tak to já, si kupuji jogurt ten hutný a čím víc, tím líp.Sml22

    superkarma: 0 30.05.2012, 09:14:03
  20. avatar
    [11] Dante Alighieri [*]

    A už je to tu zas: "míň sladké ovoce". Ať jsou ti odborníci rádi, že si dám banán nebo hrozny místo sladkýho, to řikám furt. Sml80 Zakazovat už i ovoce je buzerace.

    Ale že jakýkoli jiný jogurt než poctivý tučný je humáč, vím dávno. Sml22

    Nepřišel ti Vlaďko ten Petr trochu samolibej? Sml30 "Vážně jako chceš jíst light jogurty, jako fakt? Ty jako ještě nevíš, že..." a ještě svraští obočí. Sml30

    1. na komentář reaguje vladka006 — #25
    superkarma: 0 30.05.2012, 08:42:51
  21. [10] murat [*]

    jím jenom light jogurty a dole už mám 19. kilo Sml58

    superkarma: 0 30.05.2012, 08:40:38
  22. avatar
    [9] Jindriska8 [*]

    Potraviny light vůbec nekupuji a vůbec nám nechutnají.Sml22

    superkarma: 0 30.05.2012, 08:20:16
  23. avatar
    [8] maje [*]

    tak je fakt, že křupavé musli a musli tyčinky si dělám doma sama. aspoň si tam dám jen to, co mám ráda.

    superkarma: 0 30.05.2012, 08:00:19
  24. [7] magic11 [*]

    Camuska — #5 máš pravdu, kdyby je Cajthamlová slyšela, ta by je hnala Sml30

    superkarma: 0 30.05.2012, 07:51:48
  25. [6] jithule [*]

    lidicka — #4 to je pravda

    superkarma: 0 30.05.2012, 07:21:28
  26. avatar
    [5] Camuska [*]

    S doporučováním zakysaných výrobků a naopak nedoporučováním nízkotučných jogurtů rozhodně souhlasím, ale zrovna rada, že má člověk vynechat olej do salátu mi přijde totálně mimo - vitaminy A, D, E a K jsou přeci rozpustné právě jen v tucích, takže salát bez oleje trochu postrádá logiku a je to šetření kalorií na nesprávném místě. Taky si teda nemyslím, že když si dá někdo ke svačině ovoce tak nemá mít k obědu žádnou přílohu, kor když plánuje třeba na odpoledne nějakou pohybovou aktivitu. Na proteiny bych se zaměřila především večer, ale ani tam trocha sacharidů ve formě například dvou tří wasa chlebů s kvalitní šunkou a zeleninou neuškodí.

    1. na komentář reaguje magic11 — #7
    2. na komentář reaguje vladka006 — #26
    superkarma: 1 30.05.2012, 06:48:52
  27. [4] lidicka [*]

    Výrobky light nekupuji, ani tehdy ne, když jsem držela dietu. To není totiž žádná novina, že light výrobky nepomáhají hubnutí.Je to stará známá věc, nevím, proč se z toho teď dělá novinka....Sml80

    1. na komentář reaguje jithule — #6
    2. na komentář reaguje vladka006 — #27
    superkarma: 0 30.05.2012, 06:39:01
  28. avatar
    [3] Kytinkak [*]

    já mám jen mléko v té kávě, jinak když vařím omáčky a to není zase tak často...

    superkarma: 0 30.05.2012, 06:37:52
  29. [2] kf [*]

    ja s tim doktorem naprosto souhlasim, navic-kdyz clovek vidi napis "light", tak ma pocit, ze toho muze snist vic...

    superkarma: 0 30.05.2012, 06:27:01
  30. [1] Anime Otaku [*]

    To jsou novinky, ono si stačí přečíst obal a složení na light "jogurtu" a zjistíte že hustota se dohání škrobem, což není úplně nejlepšá, když se při redukčních dietách běžně omezují brambory. Jsem ráda, že se mi můj názor na light výrobky potvrdil :)

    superkarma: 0 30.05.2012, 06:22:07

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme