V dnešní době bychom asi těžko hledali někoho, koho by sem tam nepotrápily bolesti zad. Tyto obtíže jsou velice nepříjemné, pravidelně jimi trpí až 25 % osob ve věku 30 až 50 let a jejich výskyt se zvyšuje  s přibývajícím věkem. Bolest zad může mít různé příčiny, možná vás ale překvapí, že si za ně poměrně často můžeme sami. Pokud nás tyto problémy trápí opakovaně, jedná se o jasný signál organismu, že dlouhodobě a systematicky děláme něco špatně.

Potíže se zády jsou nejčastějším důvodem návštěvy lékaře. Většina lidí však nejčastěji sahá po něčem, co přinese nejrychlejší úlevu, tedy pilulce proti bolesti. Takové řešení je však jen dočasné, příčiny bolesti zad je třeba řešit jinak, a to především změnou našich zažitých návyků.

záda

  • Špatná obuv. Vysoké podpatky sice vypadají na noze moc hezky, ale přinášejí s sebou také různá úskalí. Díky nim postava získává vadné držení a navíc tak dochází k přetěžování kloubů, svalů, vazů i chodidel. Ani celodenní nošení sportovní obuvi není příliš vhodné. Ideální je střídat boty podle účelu a dávat přednost širokému podpatku cca 3-4 cm vysokému.
  • Těžká kabelka. Naší páteři vadí i velké přeplněné kabely přes jedno rameno, které my ženy tak milujeme. Vejde se nám do nich totiž všechno, což je hlavní kámen úrazu. Naše záda pod tak velkým nákladem na jedné straně trpí, zkuste proto kabelku vyměnit za batoh. Pokud se s batohem nedokážete „ztotožnit“, naučte se kabelku aspoň přehazovat z jednoho ramene na druhé. Pokud vaše kabelka váží více než 3 kg, může to mít na vaše záda už neblahý vliv. Při této hmotnosti proto odborníci doporučují spíše nošení v ruce.
  • Kouření. Že kouření škodí zdraví, víme všichni. Studie navíc prokázaly, že kuřáci mají o 30 % vyšší sklon k bolestem zad. Důvodem je horší cirkulace krve, která brání živinám, aby se dostaly do těch správných míst. Takže jestli se chcete vyhnout bolavým zádům, zkuste kouření pověsit na hřebík.
  • Prochladnutí v zimě. Nebezpečný pro vaše záda může být i náhlý přechod ze zimy do tepla. Stačí přijít z venku do větrané místnosti, kde je otevřené okno a svléknout si teplý kabát. Naše zahřáté tělo je tak logicky více náchylné k prochladnutí, ohrozit ho proto může i sebemenší průvan. Nemusíte čekat a několik desítek minut sedět zachumláni v bundě, je ale dobré mít na sobě více vrstev oblečení (delší tričko nebo tílko), které vás před prochladnutím ochrání.
  • Špatné držení těla. V podstatě se jedná o špatný životní návyk, který si často neseme již od mala.  Správný postoj těla hraje velmi důležitou roli v zachování zdraví našeho pohybového aparátu. Pokud chcete docílit správného postoje, zvolte přirozený pohyb – chůzi nebo běh. Těch správných návyků můžete docílit také pravidelným cvičením jógy. Nemáte-li ke sportu ten nejvřelejší vztah, raději se sami o nic nepokoušejte a raději vyhledejte pomoc fyzioterapeuta, který vás „srovná“.
  • Nesprávné sezení. Především ti, co v práci většinu dne sedí, by si měli hlídat, aby se za stolem nehrbili. Při sedavém zaměstnání je navíc páteř více namáhána, je proto důležité osvojit si několik návyků, které nás naučí správně sedět. Při správném sezení by měla být kolena ohnutá do pravého úhlu a celá plocha zad opřená o opěradlo židle. Pokud sedíte u počítače, dávejte si pozor na to, aby monitor byl rovně před očima. Každé dvě hodiny je pak vhodná 15 minutová pauza na protáhnutí.
  • Nedostatek „béčka“. Vitamín B12 má přímý protibolestivý účinek a působí blahodárně. Napomáhá správně vyživovat nervy a svaly a dokáže též zmírnit bolesti zad. Potraviny, které obsahují značné množství vitamínu B jsou ořechy, maso, vejce, luštěniny, brambory, listová zelenina, či pivovarské kvasnice.
  • Špatný polštář. Spíme-li na proleželé matraci, tělo nám brzy „poděkuje“.  Na výběru kvalitní matrace bychom si proto měli dát záležet. Pokud chcete vaší páteři opravdu dopřát a vyspat se do růžova, dejte si pod hlavu malý plochý polštářek nebo polštářek pod krk, třeba naplněný pohankovými slupkami. Při spánku je totiž důležité, aby měla páteř oporu i v místě krčního prohnutí
  • Stres. Je až s podivem, kolik zdravotních problémů přináší  dlouhodobý stres. Mimo jiné má vliv na špatné držení těla. Naše svaly jsou neustále napjaté a nedovolují nám dosáhnout patřičného uvolnění. Odbourat stres není jednoduché. Aspoň se o to ale pokuste a každý den si sami pro sebe vymezte pár minut. Najděte si svou relaxační techniku a té se denně věnujte. Zapojte i pravidelné posilování zádového svalstva a uvidíte, že úleva se brzy dostaví.

záda

Dlouhodobé bolesti zad vyžadují léčbu

Změnou svých zajetých návyků určitě brzy pocítíte první výsledky a sami začnete pozorovat, že bolest zad mírně ustupuje, v kříži a za krkem vás už tolik bolet nebude a bude se vám lépe dýchat.  Pokud ale vaše problémy se zády stále přetrvávají a bolest neustupuje, je třeba hledat řešení jinde. Většina lidí sáhne při prvních problémech po oblíbených analgetikách, tedy lécích proti bolesti. Ty si s bolestí sice poradí, ale úlevu přinesou jen na chvíli. Abychom se bolesti zad mohli zbavit  natrvalo, je třeba se zaměřit na její samotnou příčinu a na dlouhodobou regeneraci a posilnění již poškozených nervů zad. Výrazně napomáhají vitaminy skupiny B, především B1, B6 a B12. Je proto velmi důležité pravidelné užívání léku obsahující dostatečně vysoké léčivé dávky těchto vitaminů. Nezapomeňte si však pohlídat rozdíl mezi lékem a výživovým doplňkem. Pouze lék obsahuje dostatečně vysoké a výrobcem garantovaném množství vitaminů, které naše tělo potřebuje. Více o léčbě bolesti zad na www.bezbolestizad.cz

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Rada odborníka:

MUDr. Hynek LachmannKdy bychom měli vyhledat lékaře?

Lékaře je vhodné vyhledat v těchto případech: pokud bolestem předcházel traumatický moment, trvají-li bolesti déle než 3 týdny, pokud se postupně zhoršují, vyzařují do horních či dolních končetin, jsou spojeny s poruchou močení či defekace a s poruchou hybnosti končetin. Dále objeví-li se bolesti během infekčního onemocnění, nebo pokud intenzita bolestí zcela znemožňuje běžný pohyb.

MUDr. Hynek Lachmann, Neurologická klinika, FN Motol

Reklama