Reklama

BMI neboli body mass index je asi neznámějším uznávaným způsobem, kterým se dá změřit, jak na tom jste s váhou.

Výpočet je vcelku prostý:

BMI = tělesná váha v kg/výška v metrech na druhou.

Pokud někdo váží 80 kilogramů a měří 170 centimetrů, výpočet vypadá takto: 

80/1,70 x 1,70) =  80 x 2,89 = 27,6 

Znamená to, že dotyčná osoba má tu čest s nadváhou, která se časem může stát obezitou.

Jenže, spokojit se pouze s BMI nestačí - při hodnocení rizik obezity je třeba vzít v potaz mimo jiné věk a tělesnou stavbu, protože s věkem se BMI přirozeně zvyšuje a pro ženy starší 60 let je už normální BMI mezi 24 a 29, které se jinak považuje za nadváhu. Z toho plyne i fakt, že normální BMI žen přes 30 let věku nemusí být nutně kolem 20.

Je dobré si uvědomit i fakt, že svaly váží víc než tuk, a proto může mít svalnatý trénovaný muž BMI stejné, nebo dokonce vyšší než muž netrénovaný, avšak s povolenými svaly a začínající nadváhou.

Záleží také na tom, jaký tvar má postava, přesně řečeno, jak je v organismu rozložen tuk. Rozlišují se podle toho dva typy obezity:

gynoidní - tvar postavy se podobá hrušce (tuk se ukládá zejména na hýždích a stehnech),  typický pro ženy.

androidní - postava připomíná spíše jablko (tuk se ukládá především v oblasti břicha), je příznačný spíše pro muže. Tento typ obezity je mnohem nebezpečnější pro zdraví.

Zdravotní riziko se dá spočítat dokonce i bez BMI, pouze podle obvodu pasu. Zdravotní problémy a nemoci hrozí ženě, která má v pase více než 80 centimetrů a při 88 a více centimetrech už je riziko hodně vysoké. U mužů se za hranice pokládají hodnoty 94 a 102 centimetrů.