Bulvár

Víte, kdo má nárok na „invalidní“ místa v dopravních prostředcích?

Pouze člověk s průkazkou TP, případně ZTP (tedy zvlašť těžce postižený), nebo také člověk, který po úrazu či operaci není úplně fit a plně pohyblivý?

Zamyslela jsem se nad tímto problémem, protože se v podobné situace právě nalézám a začínám sama zejména tramvaj používat. Přemýšlím nad svými šancemi, kdyby byla náhodou plná.

Setkala jsem se ve svém okolí s názory dvěma, první byl, že já, druhý, že mě může sesadit osoba s průkazem. Když jsem „googlila“, našla jsem pouze větu, že na místa mají nárok lidé se sníženou pohyblivostí.

InvalidaVětšinou samozřejmě dřív, než může nastat nějaký spor, vyskočí z normálního sedadla někdo mladý a zdravý, který potřebného pustí sednout. Ale co když ne? Mezní situace totiž nastat může.

Vzpomínám třeba na dlouhé měsíce, kdy jezdily totálně narvané autobusy po pražských povodních v roce 2002. Co potom? Ne každý má auto, a i když ho má, ne všude je zaparkuje. A ne každý si může dovolit platit taxi, zejména každý den, kdy musí třeba do práce nebo na rehabilitaci. Dobře všichni víme, jak ve stísněných podmínkách fungují emoce, a já si představila katastrofický scénář vyhrocené hádky mezi cestujícími.

A tak jsem sedla a napsala žádost o vyjádření tiskový odbor Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Napsala jsem, že se mi jedná hlavně o konkrétní, sice mezní, ovšem nikoliv nepravděpodobnou situaci, kdy člověk s berlemi (nebo i bez nich, ale očividně špatně se pohybující) nenajde v prostředku MHD jiné místo,než to s označením a obsadí ho. Do dopravního prostředku ale přistoupí druhá osoba, která vlastní průkaz ZTP, a osobu o berlích požádá, aby ji pustila sednout. A tu nikdo další už nepustí – není to přece jeho povinnost.

Tiskový mluvčí pan Jiří Štábl mi obratem odpověděl:

„Tato problematika je, jak i sama zmiňujete, obsažena ve smluvních přepravních podmínkách. V každém vozidle MHD je vyhrazeno 6 míst pro osoby s omezenou schopností pohybu, kterou je nepochybně i člověk s berlemi (nutnost průkazu ZTP zde není uvedena). Ve vozidle se také nikdy nejedná pouze o jedno místo pro uvedené osoby. V případě, že by vyhrazená místa ve vozidle pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace nestačila, může k uvolnění dalších míst vyzvat řidič vozidla, případně pověřená osoba dopravce.

 „Cestující je povinen bez vyzvání umožnit přednostní nástup osobám s omezenou schopností pohybu a orientace a uvolnit místa pro tyto osoby vyhrazená; na vyzvání řidiče nebo pověřené osoby jsou cestující povinni uvolnit i další místa k sezení, pokud je to pro tyto osoby zapotřebí.“

 „Za osoby s omezenou schopností pohybu a orientace se dle Přepravního řádu považují zejména osoby postižené pohybově, zrakově, sluchově, osoby pokročilého věku, těhotné ženy, popř. osoby s mentálním postižením. Dopravce vyhrazuje a označuje pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace ve vozidlech metra, tramvají a autobusů nejméně 6 míst k sezení. Tato vyhrazená místa mohou ostatní cestující obsadit pouze v případě, kdy na ně neuplatňuje nárok cestující s omezenou schopností pohybu a orientace.“

(výňatky ze Smluvních přepravních podmínek Pražské integrované dopravy (SPP), týkající se povinnosti povinností cestujících vč. upřesnění, kdo je považován za osobu s omezenou schopností pohybu a orientace.)

Ale co když na někom nebude na první pohled ta snížená pohyblivost či postižená znát?

Já například cestuji již jen s trekovými holemi, které jsou dnes v módě a chodí s nimi i cizinci po Praze. Jak se má cestující orientovat? Uvolnit, či neuvolnit osobě s nimi místo? Bez trapnosti obdobné té, když pustíte ženu s bříškem, která není těhotná? A jak případně dokázat, že jsem po úraze či operaci, když nastoupím do tramvaje „jen tak“, bez ničeho, ale opravdu si sednout musím?

Procento pravděpodobnosti, že se v jednom dopravním prostředku najde více než 6 osob se sníženou pohyblivostí, je sice nízké, nicméně existuje!

Základní dilema objasněno – víc jsem se dozvědět ani nemohla. Z uvedeného textu vyplývá, že vše záleží na lidském přístupu. Ale bude ten vždy „lidský“?

   
06.08.2014 - Společnost - autor: Zuzana Anai Hainallová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [33] peetrax [*]

    gerda — #22 krásně vystiženo!

    superkarma: 0 06.08.2014, 20:28:19
  2. [32] MaVy [*]

    osobně souhlasím s -líná huba holé neštěstí a s úsměvem o něco požádat-nikdy se nestalo,že by, ne tedy mne, ale mámu někdo nepustil, nebo jen piskoval, že má vstávat, průkaz snad nikdy neukazovala, i když s úsměvem občas požádat musela, ale to přeci nezabije Sml16

    superkarma: 2 06.08.2014, 17:14:24
  3. avatar
    [31] samecka [*]

    gerda — #22 Sml52...tak to stojí za karmu, kteroužto uděluji. Zůstaň sedět.

    superkarma: 0 06.08.2014, 17:13:42

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] gerda [*]

    Zuza70 — #29 vtipálkuSml52

    superkarma: 0 06.08.2014, 15:58:00
  2. [29] Zuza70 [*]

    S trekovými holemi? Nooo, tak to ať se jde bodnout.

    1. na komentář reaguje gerda — #30
    superkarma: 4 06.08.2014, 13:47:07
  3. avatar
    [28] rendvo [*]

    já si myslím že pokud chce mít jistotu že ji někdo pustí sednout tak ať nosí normální berle a né trekové. Pak se nemůže divit že ji níkdo nepustí sednout.

    superkarma: 5 06.08.2014, 12:59:58
  4. avatar
    [27] Suzanne [*]

    gerda — #22 Ty jsi mě úplně rozsekala Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30 Děkuju Sml48Sml30

    superkarma: 0 06.08.2014, 12:34:32
  5. avatar
    [26] gerda [*]

    cilani — #24 ano, přesně tak to myslím - jsme národ, kdy každý papír s razítkem předem znamená nepříjemnostSml57Sml30

    superkarma: 1 06.08.2014, 12:14:11
  6. [25] Rikina [*]

    Tak já bych taky nepouštěla automaticky sednout člověka s trekovými holemi, protože je to marný, trekové hole jsou sportovní náčiní a jako takové je beru. Sml80 A jelikož nejsem jasnovidec, nenapadne mě, že zrovna tento jedinec používá trekové hole jako zdravotní pomůcku. Ovšem pokud mi slušně řekne, že by potřeboval usednout, tak ho pustím a nebudu vyžadovat žádnou průkazku, ani zprávu o zdravotním stavu. Ale musí to říct! Když jenom stojí, a unyle se tváří, a čeká, že někoho osvítí duch svatý a napadne ho snad samo od sebe, že ty trekové hole jsou vlastně berle... no, nenapadne. Sml80

    superkarma: 3 06.08.2014, 12:09:47
  7. [24] cilani [*]

    Anai — #18 nj, ale když někomu začneš mávat papírem před nosem znechutíš ho, protože nejsi schopná slušně požádat místo ohánění se svým právem.. To sice můžeš mít, ale mnohem více zmůže prostě slušný dotaz. Když neuhne ten, komu byl určen, určitě se najde dost druhých, kteří tě pustí.. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #26
    superkarma: 2 06.08.2014, 12:05:24
  8. avatar
    [23] gerda [*]

    Jinak mi celá ta situace připadá jako bušení do otevřených dveříSml16

    superkarma: 3 06.08.2014, 11:32:35
  9. avatar
    [22] gerda [*]

    Anai — #18 žádný papír nikomu nezaručí, že se setká s vstřícnou odezvou. Já, jak se znám, se zásadně domluvím bez jakýchkoliv dokladů líp, než když na mě někdo vyrukuje s potvrzenímSml30 To by mě spíš postavilo do opozice, že se se mnou jedná Z MOCI ÚŘEDNÍ!!! Taky může vzniknout situace: "ukažte, co to máte za papírSml34...aha, to je nějaké potvrzení? A co vám teda je? Vypadáte dobřeSml58! Dokdy to má platnost...nemůžu to najítSml80. A to je vaše fotka? Fakt???? Sml2To bych nikdy neřek... - jó, vy už vystupujete? Tak to nestojí za to vstávat, nashledanou!!!"Sml57

    1. na komentář reaguje Suzanne — #27
    2. na komentář reaguje samecka — #31
    3. na komentář reaguje peetrax — #33
    superkarma: 7 06.08.2014, 11:31:22
  10. avatar
    [21] OlgaMarie [*]

    Anai — #18 Tady mi, Anai, připomínáš video z metra, které kolovalo na facebooku s jednou příšerou "Mám nárok sedět".

    Stačí požádat. Jednou jsem o místo poprosila a vstali hned asi 4 lidi.Sml16

    superkarma: 4 06.08.2014, 11:20:29
  11. avatar
    [20] OlgaMarie [*]

    Tuším, že jsem tuto mou příhodu už kdysi sem psala.

    Jedinečná výstava Karla Škréty byla ve dvou výstavních síních. Jela jsem metrem z Černého mostu do Valdštejnské jízdárny. Pustil mě sednout mladík. Z Valdštejnské jízdárny jsem šla na tramvaj k Jízdárně Pražského hradu a pouštěla mě sednout slečna. Té jsem vysvětlila, že budu brzy vystupovat. Pak jsem šla procházkou na metro, abych jela na Černý most. nastoupila jsem  a už vstávala mladá žena, aby mě pustila sednout. Se smíchem jsem jí sdělila, že je ten den třetí, kdo mi uvolňuje místo a ať mi řekne, jak vypadám, neboť tolik ochoty, aby mi někdo uvolňoval v MHD místo, jsem ještě nezažila. Uculovali se všichni cestující kolem nás.

    superkarma: 1 06.08.2014, 11:16:16
  12. avatar
    [19] Suzanne [*]

    Anai — #18 A ty myslíš, že když na to bude papír, že to bude lepší? Většina lidí na požádání pustí, protože dá rozum, že když o to člověk požádá, asi si fakt potřebuje sednout. A nejde o nároky Sml23 Pustím i patnáctiletou dívku, bude-li bledězelená. Lidské soužití nelze zcela ošetřit nařízeními, nota bene mám pocit, že ona nařízení lidské soužití zhoršují.

    superkarma: 2 06.08.2014, 11:13:33
  13. [18] Anai [*]

    Suzanne — #5 No a třeba Secret píše jasně, že někoho s trekovými holemi by nepustila - zrovna ty já používám, lékaři je doporučují v době rehabilitace spoustě pacientů! Já už dokážu chodit bez nich, ale mám strach, že mě někdo porazí, proto je beru, když jdu sama ven a třeba do centra. Jen tak mě napadlo, schválně jak je tohle ošetřeno, přítel řekl, že nárok mám, šéfredaktor Radek má třeba opačný názor, proto ten článek.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #19
    2. na komentář reaguje OlgaMarie — #21
    3. na komentář reaguje gerda — #22
    4. na komentář reaguje cilani — #24
    superkarma: 0 06.08.2014, 11:10:11
  14. [17] Lyoness [*]

    iwen — #13 Obcas si rikam, ze oni maji pocit, ze bychom meli byt stale ve strehu a koukat, koho bychom mohli pustit sednout...

    Jezdim MHD malo, ale kdyz uz, jsem vetsinou bud totalne vyrizena nebo se kocham, takze si proste nevsimnu...

    A kdyz muze blbe kecat, muze taky slusne pozadat...

    Na takove kecy - kdyz uz je zaregistruji smerem k me osobe - vzdy pozvednu oboci a sdelim dotycnemu, ze se stacilo zeptat...

    superkarma: 2 06.08.2014, 10:54:56
  15. avatar
    [16] gerda [*]

    Suzanne — #11 taky se hlásím k postižený. Teď už je to sranda, ale tehdySml15 - stála jsem frontu v supermarketu a bylo mi jasné, co bude, když mi tam nepomůžou. Pokladní se sice trošku bránila, že nesmí a kdesi cosi, ale já se zoufalstvím v očích položila otázku: "a kam tady můžu jít?". Fronta za mnou se sice asi na můj účet pobavila, ale přece jen jsem byla puštěna, za doprovodu ostrahy, na jejich toaletu (chudáci, opravdu strašná). Byla jsem moc vděčná, chtěla to i zaplatit, ale nevzali nic. Pak mi ještě paní od pokladny svěřila, že tam jednou pustili jakousi babku a ta jim tam zanechala strašnou spoušť.

    superkarma: 0 06.08.2014, 10:54:14
  16. avatar
    [15] Suzanne [*]

    iwen — #13 Jo, s tím souhlasím. Blbé kecy pro mě nejsou komunikační prostředek. Ale slušné požádání, a může to být třeba jen oční kontakt, beru.

    Ad odmítnutí místa - ono je to tak, že někdy ten člověk raději vlaje u tyče a bere to jako cvičení. Nebo mi taky jedna paní vysvětlila, že ji páteř bere právě když sedí, takže je pro ni méně bolestné stát. Zde bych se přimlouvala za to, aby si člověk v klidu pomyslel, že kadý má své důvody pro své konání, a nebral to úkorně.

    superkarma: 1 06.08.2014, 10:52:51
  17. avatar
    [14] gerda [*]

    iwen — #13 Sml67Sml30

    superkarma: 0 06.08.2014, 10:51:10
  18. [13] iwen [*]

    OlgaMarie — #9 Tohle se mi už stalo několikrát. Nabízela jsem důchodci své místo a on mi na to řekl, že to je dobrý... no a potom na tom madle vlál, že div nespadl.

    Když vidím, že má někdo potřebný zájem si sednout, tak mu své místo nabídnu, ale uprošovat ho nebudu. Když jedu z práce, tak taky sotva lezu a jsem ráda, že se posadím. Párkrát se mi stalo, že jsem byla zamyšlená, nebo nevyspalá a nevnímala jsem tolik okolí, tak jsem přehlédla, nastupujícího důchodce. Není nic trapnějšího, než poslouchat kecy 2 důchodců o tom, jak jsou mladí nevychovaní a nepouštějí sednout staré lidi. V tomto případě jsem svině a nepustím ho sednout. Mohl mě o místo požádat, pustila bych ho. Když má elán vést tak blbé kecy, udrží se i na nohou.

    1. na komentář reaguje gerda — #14
    2. na komentář reaguje Suzanne — #15
    3. na komentář reaguje Lyoness — #17
    superkarma: 2 06.08.2014, 10:32:09
  19. avatar
    [12] Suzanne [*]

    gerda — #10 Však se říká - z mladýho vola starej vůl Sml58Sml22

    superkarma: 2 06.08.2014, 10:27:32
  20. avatar
    [11] Suzanne [*]

    gerda — #7 secret — #8 Mě takhle pustili Sml22 Paní prodavačka viděla krůpěje potu na čele, ani jsem naštěstí nemusela mít vážnou nemoc, prostě jsem se zoufalstvím v očích poprosila. Nejdřív že ne, ale pak se jí mě zželelo.

    1. na komentář reaguje gerda — #16
    superkarma: 0 06.08.2014, 10:26:16
  21. avatar
    [10] gerda [*]

    OlgaMarie — #9 já se pak vůbec nedivím těm mladším, že jsou na seniory a jejich rádobyvtipné projevy tak alergičtí. A že se na nějakou ohleduplnost příště vybodnou. Stáří nezaručuje moudrost. Jen se naopak zostřují negativní rysy povahy, takže starý hulvát býval zcela jistě v mládí dost nepříjemný člověk a starý blbec býval blbem i v pubertě.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #12
    superkarma: 3 06.08.2014, 09:54:54
  22. avatar
    [9] OlgaMarie [*]

    Nastoupila jsem s otcem do metra. Bylo mu myslím cca 70+. Vyskočila mladá slečna a nabízela mu místo.

    Otec: "Jen seďte, slečno, já bych vás také nepustil." Odmítl pochopit, že mně se to vtipné nezdálo. A ani se mi nezdají vtipné řeči důchodkyň, když nad sedícím pronesou:

    "Jen seďte, však se nastojíte, až budete tak starý jako já teď." Slušně o místo poprosit by bylo pod jejich důstojnost stáří.

    1. na komentář reaguje gerda — #10
    2. na komentář reaguje iwen — #13
    superkarma: 2 06.08.2014, 09:16:32
  23. [8] murat [*]

    gerda — #7 je to samozřejmě těžce nedomyšlené. nikdo si nepustí cizí osobu do "zákulisí" obchodu, restaurace atd...tam ani nikdo "nepovolaný" nesmí Sml80

    1. na komentář reaguje Suzanne — #11
    superkarma: 1 06.08.2014, 09:03:45
  24. avatar
    [7] gerda [*]

    Mně by spíš zajímal jiny problém. Podle mě daleko horší. Totiž zpřístupnění toalet všem, kdo jsou v tísni. Jaksi umlkly hlasy o průkazkách pro nemocné Crohnem a podobnými nemocemi, které pacientům znepříjemňují cestování z důvodů náhlé příhody břišní. To se mi zdá daleko svízelnější, než postát kus cesty. Každý z nás to asi zažil a ví, jak potupná situace je. A navrhované řešení prokazovat se průkazkou nemocného touto chorobou...Sml80Já si totiž neumím představit situaci člověka, který kdekoliv - v obchodě, na poště, na úřadě...zamává průkazkou a oni ho IHNED pustí na toaletu. Protože stačí minuta zdržení, a je vymalovánoSml15 To je neuskutečnitelné! Než to vysvětlí, než bude moci dojít...Tam se mi zdá problém palčivější a ti, co navrhovali jeho řešení, patrně ztratili trpělivost s jeho dotažením do konce, anebo byly překážky skutečně tak veliké.Sml80

    1. na komentář reaguje secret — #8
    2. na komentář reaguje Suzanne — #11
    superkarma: 0 06.08.2014, 08:45:39
  25. [6] cilani [*]

    gerda — #2 Právě, ono stačí kolikrát jen mile požádat. Někteří lidé hned hartusí a na celý bus na sedící mládež ječí, to se pak ale nesmí divit, že je ta mládež pošle do pr.ele. Ještě se mi nestalo, abych se s nějakým výrostkem nedomluvila po dobrém. Obvykle stačilo prostě požádat - a to nejsem starší generace, takže by mě mohli poslat do háje z klidem..

    superkarma: 0 06.08.2014, 08:11:41
  26. avatar
    [5] Suzanne [*]

    gerda — #2 Sml67Sml67Sml67 Ano, řeklas to úžasné slovo! Sml59 Anai, stačí POPROSIT, ale zákonem či vyhláškou nelze ošetřit komunikaci mezi lidmi, vždycky se tam něco vymkne. Jezdila jsem pražskou MHD léta a nezažila jsem, že by někdo, kdo potřebuje sedět, stál. Tedy vlastně ano, ta paní stála ZA mladým mužem a tvářila se ukřivděně. A vyskočil chlapík odjinud, aby ji pustil, paní se dál tvářila ukřivděně a odmítla. Sml80 Myslím ale, že kdokoli požádal, byl puštěn. 

    Rikina — #3 Cítím to stejně. Sml22

    1. na komentář reaguje Anai — #18
    superkarma: 1 06.08.2014, 08:10:56
  27. [4] murat [*]

    no pokud by mě někdo požádal o místo s trekovými holemi v ruce, tak ho asi pošlu....na výlet Sml52

    superkarma: 0 06.08.2014, 08:10:39
  28. [3] Rikina [*]

    Šmarjápanno, a co autorka chce? Záruku, že ji netrefí meteorit? To je taky mezní a nepravděpodobná situace, ale stát se to přece jenom někdy může. Sml57 Holt se bude muset chovat jako dospělá svéprávná osoba, a komunikovat s ostatníma lidma. Sml80 Já jezdím často na pražské lince MHD, kterou cestujou lidi z Jedličkova ústavu, tedy je tam zvýšený výskyt lidí s omezenou schopností pohybu a orientace. A ještě jsem neviděla, že by tam někdo mával průkazkou a hrdlil se s jiným o místo, nebo že by počet těchto osob převyšoval počet míst k sezení a někdo s berlema pak vlál visící na tyči. Sml80

    1. na komentář reaguje Suzanne — #5
    superkarma: 4 06.08.2014, 06:48:38
  29. avatar
    [2] gerda [*]

    U nás dobrý. Vyskakuje se ze sedadel, jen co přistoupí starší člověk nebo ten o holi. Já zatím, i když už jsem starší, postojím. Nedělá mi to problém. Ale když mám těžký nákup v ruce, neváhám POPROSIT (to zabírá) mládež, a hned sedím. Ono je to totiž nenapadne samotné!! Minulý týden jsem na autobusovém nádraží stála s mámou - jela za příbuznou. Přijela jsem až chvilku po ní. Stála s pojízdnou kabelou u zastávky, za ní lavička obsazená dvěma mládenci, o kus dál půl lavičky volné, na ní mamka s dítětem. Tak jsem dost nahlas řekla "co stojíš? Nechceš si sednout na tu lavičku - je tam místo?". V ten moment oba pánové vyskočili, nabízeli mamě posezení a když přijel autobus, zas jí vzali zavazadlo do schodů. Lidi je dneska potřeba popostrčit, pak se vzpamatujíSml30 V jádru špatní nejsou, navíc mama, ač jí táhne na devadesátku a rozhodně není zdravá, vypadá pořád hezky a o 20 let mladší.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #5
    2. na komentář reaguje cilani — #6
    superkarma: 3 06.08.2014, 06:35:02
  30. [1] ruzka [*]

    někdy ano,někdy ne

    superkarma: 0 06.08.2014, 06:30:36

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme