Vztahy

Víte, kdo je čípák? A nemáte ho náhodou doma?

Tohle slovo ve slovníku spisovné, ale asi ani slangové češtiny nenajdete, vymyslela ho totiž jedna vtipná dáma. Anglicky cheap = levný.

„Cheapák“ by se četlo divně, tak jsem kamarádčin výraz kompletně počeštila, abych vám mohla jeho význam přiblížit, protože mi přijde trefný a hlavně výstižný pro určitý druh mužů.

cheap

Nejedná se, jak by se mohlo zdát, o levného muže, tedy někoho, koho můžete mít téměř zdarma, jedná se o chlapa, který neustále myslí na to, co co stojí.

Čípák není Harpagon,  jehož největší zálibou je shromažďovat na účtě penízky, radovat se z toho, jak vkládky rostou a žít co nejúspornějším způsobem života. Není to asi ani člověk, který na jednu stranu investuje dejme tomu do drahého auta či nákladné dovolené, protože rád ohromuje lidi okolo sebe, ale rozhodně nerozhazuje za spotřební zboží, ačkoliv jeho konto praská ve švech. Oba znamenají požehnání pro dědice, zejména ten první.

Stav peněženky u čípáků nerozhoduje. Znám mezi nimi i vyslovené milionáře… Tito muži nemají potřebu se před partnerkou často předvést ani na začátku vztahu, kdy ženu „balí“, neváhají jí pozvat místo na večeři do vinárny do mekáče na kafe. Některým šetrným ženám může toto gesto i imponovat, leč soudím, že ne na dlouho, každá totiž potřebuje občas materiální důkaz, že jí partner miluje, nejen duchovní.

Čípák vidí místo věcí okolo sebe cifry a neustále přemýšlí, jak co nejvíce na všem může ušetřit. Bohužel na chorobné škudlilství doplácí právě partner či celá rodinu. Čípáci si nedělají starosti s dárky, hodí se přece letité propadlé bonboniéry, či něco, co „leží doma“. Dále nedovolují partnerkám, aby si cokoli koupily, natož aby jim to koupili oni. Využívají ve vztahu všeho, co se dá bez skrupulí.  

Nedávno mě navštívila Amélie, dcera mé kamarádky, která ve svých 26 letech pořád nemůže narazit na toho pravého. Tentokrát nevypadalo, že se přišla vyplakat z nešťastné lásky, jako obvykle, spíše se poradit.

„Mám nového kluka, jmenuje se Robert“, povídá s nadějí a pýchou v hlase a ukazuje mi na mobilu charismatického krasavce hodného hollywoodského herce.

„Jo, super, jaký je? Co dělá?“ Začala jsem vyzvídat. Konečně má holka štěstí, zaslouží si to, pomyslela jsem si s radostí.

„Víš, ono to má jeden zádrhel…. On je vlastně ideální: Hezký, vzdělaný, má úžasné rodiče, rozbíhá kariéru, má svůj byt, miluje mě, na rukou by mě nosil, moc si rozumíme… prostě super, akorát….. on je totiž čípák!“

„Co že je?“ vytřeštila jsem oči – v životě jsem tohle slovo neslyšela.

„Tohle slovo vymyslela se svými kamarádkami už dávno moje máma“.

Améli vypráví, že Robert totiž pořád sleduje, kolik co stojí. Na nákupech pečlivě studuje cenovky a koupí vždycky jen to nejlevnější. Copak to, ale on hází do vozíku i prošlé potraviny. Nemá doma pračku - úsporné je totiž prát u maminky prádlo společně. Ale to ještě není to nejhorší: když zjistí, že dva dny staré housky zplesnivěly, sní je, protože je přece škoda je vyhodit.

Odmlčela se a zeptala se s nadějí v očích: „Co myslíš, může se to změnit, když začne vydělávat víc a nebude mít důvod nesmyslně šetřit?“

„Promluvila sis s ním, jako že Ti to nepřijde normální?“ Ptám se.

„To víš, že jo, slíbí, že se změní a druhý den mi třeba nechce dovolit převlíct přes tři týdny používané peřiny …. A já zas vím, že je v tom ten jeho nesmyslný „úsporný režim“, protože vyprání přece něco stojí.“

„Hmm, lidi se zásadně moc nemění, což se začít poohlížet pomalu po někom jiném…..“ opatrně radím.

„Ale když Robert je jinak opravdu Pan Dokonalý, nikdy jsem to s nikým takhle neměla, citlivý, něžný, úžasný v posteli a hrozně mě miluje… „ smutně konstatuje Amélie.

Co byste Amélii poradily vy? Měla by vztah ukončit, protože Robert se nezmění, nebo si s ním promluvit, říct mu, že jak moc jí jeho přístup k financím vadí a pokusit se ho „převychovat“?

Mohly byste žít s čípákem? Vadil by vám tento životní přístup? Nebo nějakého máte doma a taková vlastnost vám přijde normální? Mně tedy ne!

   
01.09.2014 - Láska a vztahy - autor: Zuzana Anai Hainallová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [49] knihovna [*]

    Každý něco má a nikdo není dokonalý. Jestli ji jinak vyhovuje, tak bych toto tolerovala. Aby nepřebrala nebo nenarazila na někoho. kdo peníze propije nebo vůbec nevydělá!!!

    superkarma: 0 11.09.2014, 10:12:29
  2. avatar
    [48] gerda [*]

    Eva_Fl — #40 Sml52

    superkarma: 0 03.09.2014, 07:14:02
  3. [47] kordula [*]

    články této autorky jsou většinou vymyšlené číčoviny

    superkarma: 2 02.09.2014, 11:22:25
  4. avatar
    [46] Léthé [*]

    moula — #45 Sml30Sml52....máš pravdu. Lidé se dnes rozčilují kvůli naprostým blbostem. Já jsem komoleniny vyloženě expert.Sml30

    superkarma: 0 02.09.2014, 10:34:14
  5. avatar
    [45] moula [*]

    Dudlajlama — #37 Tak tohle slovo slycham kolem sebe taky, pouzivaji ho tu Cesi a Slovaci uz mnoho let, kdyz se drbou znami, kteri by si nechali koleno vrtat pro dolar a nebo se nechteji delit, nenabidnou ze zasob atd. ale protoze zdejsi cesko-slovenska komunita mrsi jazyk neskutecnym zpusobem, uz si toho nevsimam. Kdyz jsem se sem pristehovala, byla jsem v soku a to teda poradnem. Dneska uz mne veta jako:"Jeli jsme tam ferou a byl tak děsnej fog, nic jsi neviděl, oušn byl celej braun a eště jsme vyjeli lejt, já neměl čas se stavět na gásstejšce, vědět, že bude taková trafika, tak jsem tam nejel, a ten čípák Honza si vybalil cestou klobásu a šit jeden, vůbec nám nenabíd ...", absolutně nerozhodí. :)

    1. na komentář reaguje Léthé — #46
    superkarma: 0 02.09.2014, 05:37:01
  6. avatar
    [44] Eva_CZ [*]

    Dudlajlama — #43 to rozhodne, ty mistni stojej za jeste vetsi prdinec. Sml22

    Hele, ac jsou jista slova povazovana za vulgarni, jsou nase. Sml54 Porad je mi milejsi, kdyz nekdo kurvuje, nez kdyz si ulevuje anglickou zkomoleninou.

    superkarma: 0 01.09.2014, 22:53:54
  7. avatar
    [43] Dudlajlama [*]

    Eva_Fl — #41Mam tu ceske kamaradky a jsem za ne vdecna. Nerikam, ze chodim na vselijake ty krajanske oooobrsleziny, ale kdyz se ceska kamoska povede, kam se na ni hrabou ty zdejsi.

    Mas pravdu, proc pouzivat spatne znejici novotvary, treba zrovna takova krava a pica zni ciste a uderneSml16

    risina — #42 Nojo, to bude neco podobneho jako kolujici na FB

    "Pojdte jist deti:o)"

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #44
    superkarma: 1 01.09.2014, 21:46:28
  8. avatar
    [42] risina [*]

    Můžete mi někdo vysvětlit tuto větu?

    "Využívají ve vztahu všeho, co se dá bez skrupulí."

    Je to myšleno tak, že bez skrupulí využívají všeho, co se dá? Pak tam ovšem chybí čárka Sml80. Nebo že něco lze využívat bez skrupulí a neco ne?

    Ovšem nerozumím tomu, ať je to myšleno tak, či onak Sml80.

    1. na komentář reaguje Dudlajlama — #43
    superkarma: 1 01.09.2014, 21:15:41
  9. avatar
    [41] Eva_CZ [*]

    Dudlajlama — #37 ja se ceskym pristehovalcum vyhybam jak cert krizi, takze nic tak ohavneho neslycham. Sml23

    1. na komentář reaguje Dudlajlama — #43
    superkarma: 0 01.09.2014, 20:16:41
  10. avatar
    [40] Eva_CZ [*]

    gerda — #32Eva nakupovala vanocni darky, protoze posilame do Ceska a ja musim hodne s predstihem, jelikmoz neverim Ceske poste a posilam pres soukr. polskou spolecnost, se kterou mam ty nejlepsi zkusenosti, bohuzel ale musim poslat uz zacatkem rijna, kdy odplouva lod. Uf, to bylo souveti.

    Kdyz jsem se rozcilovala minule, krava wich mi rekla, ze VSECHNY narody vkladaji anglicka slova do sveho jazyka. Ja jsem si teda nevsimla. Sml23 Nenavidim przneni cestiny, toci me vsechny ty posrany kapkejky a kuuuuuuukiiiiis a jiny hnusy, ale nic a sim nenadelam. A Cipak? To mohla vymyslet jen nejaka super pica.

    1. na komentář reaguje gerda — #48
    superkarma: 1 01.09.2014, 20:15:21
  11. avatar
    [39] margot [*]

    Léthé — #38jj, vždyť cérka píše, že je úžasný v posteliSml57 deky durch propocený a jedou 3 týdny v kuseSml57Sml30 ani čas převlíknout to nemaj...

    superkarma: 0 01.09.2014, 19:03:28
  12. avatar
    [38] Léthé [*]

    Tak odle mě "Pan Dokonalý" není ani tak čipák, jako spíš prasák.

    1. na komentář reaguje margot — #39
    superkarma: 0 01.09.2014, 17:42:14
  13. avatar
    [37] Dudlajlama [*]

    Rikina — #27 Slovo "Cipak"(odvozene z anglickeho cheap)bezne slychavam mezi ceskymi pristehovalci v anglicky mluvicich zemichSml80.

    Suzanne — #3Sml67 Skrta je pro me jedna z nejhorsich moznych vlastnosti partnera. Tim nemyslim, ze se musi nutne rozhazovat, ale spat ve smradlavych propocenych perinach a jist plesnive housky je asi uz diagnoza.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #41
    2. na komentář reaguje moula — #45
    superkarma: 1 01.09.2014, 16:57:36
  14. avatar
    [36] kobližka [*]

    MaVy — #33 Nechápu,proč si lidé neváží svého mateřského jazyka Sml80 ale už jsem se přetala rozčilovat.Myslela jsem si,bůhví jak už nejsem dlouho na světě,ale asi to pořád není dostatečne dlouho,neb jsem podobný slovní nesmysl ještě neslyšela.

    superkarma: 7 01.09.2014, 14:31:48
  15. avatar
    [35] rendvo [*]

    čípák slyším poprvé pro mě je to skrblíkSml16

    superkarma: 0 01.09.2014, 14:08:20
  16. avatar
    [34] Mickey Mouse [*]

    Rikina — #29 Jen jestli v tomto případě nejde jen o "zakukleného" mamánka...Sml80

    Jinak v angličtině slovo se slovo cheap ve smyslu škudlil nebo lakomec nepoužívá. Spíš ve smyslu špatně upravený nebo se špatným vkusem. Takže by logicky v češtině čípák měl označovat takto (špatně) vypadajícího muže případně se projevujícího laciným humorem.Sml58

    superkarma: 1 01.09.2014, 14:07:10
  17. [33] MaVy [*]

    gerda — #32v tom s ní naprosto souhlasím Sml67, pamatuju na otřesné kapkejky-cupcake, jak se vztekala Sml31, čeština je krásná, taky v ní nechci v ní paskvily z angličtiny Sml13

    1. na komentář reaguje kobližka — #36
    superkarma: 4 01.09.2014, 14:06:46
  18. avatar
    [32] gerda [*]

    Dnes nikde nevidím Evu Fl. Ta, až přijde na to slovo, si servítky brát rozhodně nebude!Sml57

    1. na komentář reaguje MaVy — #33
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #40
    superkarma: 1 01.09.2014, 12:43:22
  19. avatar
    [31] gerda [*]

    Anai — #21Čípak je to slovo Čipák??Sml52 K nám, bohudík, nedorazilo a já ho nevyslovím, takže ho snad nikde neuslyším a ani napsané neuvidím. Sml58

    superkarma: 0 01.09.2014, 12:40:58

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] margot [*]

    Pavla_b — #23 Sml30 s tím bych ještě byla v pohodě smířená, ale se slovem, které odmítám zopakovat, s tím tedy ne...

    Rikina — #27 asi tak - ale ty se na rozdíl ode mě nevyjadřuješ jako pako, ale pěkně na úrovni, takžeSml67

    superkarma: 0 01.09.2014, 12:36:11
  2. [29] Rikina [*]

    No a k tématu - záležitost s pračkou - inu ano, mně se také zdá, že praní pouze pro jednu osobu jest neúsporný luxus, a nevidím nic špatného na tom, popadnout těch 5 kousků prádla a přihodit je do pračky k prádlu někoho dalšího, pokud by byla příhodná možnost. Zejména tehdy, je-li tato záležitost v rodině. Vím, že jsou lidé, kteří bez zábran perou jeden jediný kus oděvu, a nepřijde jim to jako plýtvání vodou a energií. No, mně jo. Takže to praní u maminky pánovi zcela schvaluji. Sml57

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #34
    superkarma: 1 01.09.2014, 12:27:58
  3. [28] Rikina [*]

    Pavla_b — #23 no... to tu chybělo Sml52

    superkarma: 0 01.09.2014, 12:21:20
  4. [27] Rikina [*]

    Anai — #21 Germanismy vznikaly logicky tím, že se obyvatelstvo pohybovalo do Němec a zpět, pracovalo tam, a potřebovalo se dohovořit. A tvořily se právě v průběhu staletí. Zatímco to výše zmíněné slovo, které odmítám napsat, poněvadž je hnusné, je samoúčelná vymyšlenost někoho, kdo chtěl být za každou cenu "světový". Existuje mnoho slov, která by se dala použít, a rozhodně nebylo nutno tvořit slovo nové, navíc v této počeštěné podobě naprosto nesrozumitelné. Sml80

    1. na komentář reaguje margot — #30
    2. na komentář reaguje Dudlajlama — #37
    superkarma: 11 01.09.2014, 12:20:27
  5. avatar
    [26] ToraToraTora [*]

    Ten výraz slyším prvně. Nepřijde mi ani vtipný ani pobuřující. Je takový nicneříkající. V životě jsë, asi na nikoho takového nenarazila. Spíš jednotlivé případy, kde se šetří na špatném místě.

    superkarma: 0 01.09.2014, 12:14:06
  6. avatar
    [25] Jitullinka [*]

    to je teda výraz!

    superkarma: 0 01.09.2014, 12:13:18
  7. avatar
    [24] margot [*]

    Anai — #21 ještě tam měl být dovětek v tom smyslu, že z němčiny se tu slova kroutila a přežívala v podstatě samospádem - ovšem zanášení zvukomalebných patvarů z jiných končin jen kvůli tomu, že někomu přijdou kúl a snaží se je domestikovat a tím náš jazyk panchartí čím dál víc - to by mělo být snad i trestné...

    superkarma: 8 01.09.2014, 12:12:34
  8. [23] Pavla_b [*]

    Čípák? To je teda slovo. Nevím proč, ale mě to stále svádí přehodit č a p ve slově.Sml57

    1. na komentář reaguje Rikina — #28
    2. na komentář reaguje margot — #30
    superkarma: 2 01.09.2014, 12:07:35
  9. avatar
    [22] margot [*]

    Anai — #21to si myslím se nedá vůbec porovnávat a měřit vzhledem ke staletím historie naší země...

    superkarma: 3 01.09.2014, 12:05:58
  10. [21] Anai [*]

    gerda — #9 cilani — #20 Protože mě to vymyšlené slovíčko prostě zaujalo, rozesmálo, atp., ale chápu, že ne každému přijde vtipné, paskvil to je, ale těmi se čeština (i ta spisovná) jen a jen hemží, jen jsou vžité desetiletími, ba staletími natolik, že je už je jako paskvil nevnímáme. Co třeba germanismy? Sml57

    1. na komentář reaguje margot — #22
    2. na komentář reaguje margot — #24
    3. na komentář reaguje Rikina — #27
    4. na komentář reaguje gerda — #31
    superkarma: 0 01.09.2014, 11:34:06
  11. [20] cilani [*]

    Proč to, proboha, nemůže být třeba skrblík?

    1. na komentář reaguje Anai — #21
    superkarma: 0 01.09.2014, 11:24:47
  12. avatar
    [19] Altamora [*]

    K penězům je třeba mít zdravý vztah, ale kdybych si musela vybrat mezi rozhazováním a přehnaným šetřením, snáz bych si zvykla na to šetření. Děsí mě představa, že se dva dny v měsíci chovám jako gróf a zbytek měsíce suším hubu nebo ještě hůř - že se zadlužím nad své možnosti.

    superkarma: 1 01.09.2014, 10:36:44
  13. avatar
    [18] Altamora [*]

    Rikina — #16 Je to taková současná obdoba němčící paničky z dávných dob. Nejspíš tu angličtinu umí stejně dobře jako ta měšťka uměla němčinu, tedy nic moc.

    superkarma: 1 01.09.2014, 10:32:42
  14. avatar
    [17] gerda [*]

    Rikina — #16a že už jsme kolikrát prosily, aby to bylo hezky českySml15

    superkarma: 0 01.09.2014, 10:31:31
  15. [16] Rikina [*]

    gerda — #9 no protože patvar z angličtiny je o moc víc in a cool a hned každý vidí, jak je madam vzdělaná a že zná ty cizí jazyky, přece! Sml57

    1. na komentář reaguje gerda — #17
    2. na komentář reaguje Altamora — #18
    superkarma: 2 01.09.2014, 10:14:12
  16. avatar
    [15] amphora [*]

    Sml16chybička se vloudila: názory...tam patří.

    superkarma: 0 01.09.2014, 09:01:10
  17. avatar
    [14] amphora [*]

    Rikina — #1 mám naprosto stejný názor. Racionalita a zdravý rozum, o to tady běží.Né o nějaké debilní názoty kamarádky matky...Pěkný den.Sml24

    superkarma: 0 01.09.2014, 08:59:59
  18. [13] mospika [*]

    nemilá úchylka, toho asi těžko převychová

    superkarma: 0 01.09.2014, 08:14:27
  19. [12] V19 [*]

    datura — #10 u mňa držgrošSml30 takéto ťažko prevychováSml23

    superkarma: 0 01.09.2014, 08:12:01
  20. avatar
    [11] gerda [*]

    datura — #10to je moc dlouhý, u nás se běžně říka škrt.Sml30

    superkarma: 0 01.09.2014, 07:19:20
  21. avatar
    [10] datura [*]

    gerda — #4my jednomu takovému říkáme kolenovrt.Sml16

    1. na komentář reaguje gerda — #11
    2. na komentář reaguje V19 — #12
    superkarma: 0 01.09.2014, 07:16:22
  22. avatar
    [9] gerda [*]

    A to slovo "čípák" je opravdu hnusné. Nevím, proč se tak usilovně vytvářejí patvary, když máme mnohem výstižnější slova vlastní. Čípák má stejnou koncovku jako chcípák. Slangová slova se mi nelíbí obecně, jsou nehezká, nekulturní, zkrátka fuj.Sml68 Takový...skrblík nebo i jeho horší odnož skrbloň, je přece jenom lepší, ne?Sml80 Myslím, že když se vytvoří slovo, co má základ v angličtině, tak určitě neplatí víc, než to naše. Stovce taky můžeme říkat jak chceme, a víc za ni nekoupímeSml52

    1. na komentář reaguje Rikina — #16
    2. na komentář reaguje Anai — #21
    superkarma: 5 01.09.2014, 07:14:25
  23. [8] prababka [*]

    [4 Taky mně " škrtil " spíše pasuje na Othella.

    superkarma: 0 01.09.2014, 07:02:17
  24. [7] manislava [*]

    já naštěstí ne spíš manžel víc utrácí než já

    superkarma: 0 01.09.2014, 05:51:46
  25. avatar
    [6] gerda [*]

    Mně by teda víc, jak to usilovné šetření, vadilo to, že jí závadné potraviny. Možná by nebylo špatné ho upozornit, na kolik přijde nemoc.Sml57

    superkarma: 0 01.09.2014, 05:33:36
  26. avatar
    [5] gerda [*]

    Rikina — #1teda, ty jsi tak otravně racionálníSml57Sml52Sml67

    superkarma: 0 01.09.2014, 05:08:50
  27. avatar
    [4] gerda [*]

    příliš složitý rozbor osobnosti škrtila.Sml52 Nechápu, proč je nutné vymýšlet cizí slova, když jich máme sami na rozdávání. Hele - držgrešle, lakomec, škudlil, šetřílek, škrťa....není dobré, když se žena srazí s opačným typem, stačí rozumný kompromis, a je to v pořádku.Sml16 To slovo se, tipuju, neujme.

    1. na komentář reaguje datura — #10
    superkarma: 2 01.09.2014, 05:08:11
  28. avatar
    [3] Suzanne [*]

    Běžný škudlil Sml80 Takového člověk nepředělá. Buď je s ním slečna kompatibilní a vydrží to, nebo není (já bych nebyla) a půjde.

    1. na komentář reaguje Dudlajlama — #37
    superkarma: 1 01.09.2014, 00:35:20
  29. avatar
    [2] margot [*]

    nevěřím, že onen muž by při popisovaném charakteru měl svůj vlastní byt - protože toto je nejdražší položka a pokud by opravdu existoval, bydlel by u rodičů nebo se hleděl od nich nastěhovat ke slečně - protože to by se teprv ušetřiloSml67

    a tyhle důkazy lásky přetavené přes peněženku... jej, dnes byl takový pěkný nový termín pro zlatokopku ve Vraždách - numismatičkaSml30 (tedy to nemyslím sl. Amálii samozřejmě)

    superkarma: 5 01.09.2014, 00:33:19
  30. [1] Rikina [*]

    Asi jsem to nepochopila. Sml80 Předně - co je na tom slově vtipného? Je to paskvil. Za druhé, proč slečně vadí, že mládenec nemá pračku? Ona si u něj chtěla prát? Ona taky nemá pračku? Sml57 Za třetí - bych byla slečně tou radou, chce-li utrácet, ať utrácí svoje peníze. Do cizích jí nic není. Chodí s klukem chvíli a už by ho chtěla "převychovávat". A za čtvrté, slečna by udělala dobře, kdyby se řídila vlastním rozumem a vykašlala se na rozumy kamarádek své matky. Sml24

    1. na komentář reaguje gerda — #5
    2. na komentář reaguje amphora — #14
    superkarma: 5 01.09.2014, 00:19:37

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme