Bulvár

Víte, jak vzniká večerníček?

animBarrandovské studio Bratří v triku nám kdysi svět záviděl. Dnes jeho záři uhasily počítače. Rozdíl v ručně kreslené pohádce a strojové kolegyni je velký. A nejen v tom, že ruční výroba jednoho dílu Krtečka trvá tři měsíce a stojí 700 000 korun.

Procházíme dlouhou  chodbou slavných ateliérů. Míjíme jedny dveře za druhými. Animace, Fázování, Kolorování...

Vcházíme do místnosti s označením Režie. Na stolech leží scénáře s obrázky, které jsou rozkreslené po jednotlivých záběrech. „Holka hledá medvěda pod postelí, šustění knih v knihovně, rychlý pohyb kamery...“ hlásají nápisy pod kresbami.

„Zadavatel schválí režiséra, a ten si pak vybere ostatní spolupracovníky, které bude potřebovat. Výtvarníka, animátory, autora hudby,“ vysvětlila mi Zdena Deitchová, ikona českého kresleného filmu, které zdejším ateliérům šéfuje už dobré půlstoletí.

Ručně kreslené pohádky mají srdce

Rozdíl mezi počítačovou a ruční animací je stejný jako mezi ruční a strojovou výrobou čehokoli. Počítač postavičkám ukradne osobitost i jistou laskavost a vezme jim část výrazu. U nás se ale stále spoléhá na osvědčenou ruční výrobu, i když boj o zákazníka je dost tvrdý.

Co se tedy děje dál s kresleným scénářem? Od režiséra ho převezmou animátoři. Jejich pracoviště je doslova zavalené papírem, protože mají za úkol nakreslené hrdiny rozhýbat a přes pauzovací papír rozkreslit základní pohyb.

„Držíme se původního vzoru, jak mají pořady pro děti vypadat. Na rozdíl od filmů ze západu nebo Japonska, kde násilí a hrubost převládá, jsou ty naše výtvarně kvalitní a laskavé,“ zdůrazňuje Zdena Deitchová a uvádí mě do království lidí, jejichž úkolem je fázování – pohyb dotáhnout do těch nejmenších detailů. Na nich také záleží, jak rychle bude pohyb probíhat.

Chce-li například kreslený slon zvednout chobot a zatroubit, je nafilmován nejprve s chobotem dole, poté ve střední části a nakonec až mezi ušima. V takovém případě ovšem mávne svou ozdobou poměrně rychle. Jestliže se má chobot pohybovat pomalu, jednotlivých záběrů bude třeba dvojnásobek.

Nakonec postavičky dostávají do ruky koloristky – většinou mladé dívky ze středních výtvarných škol. Ty je překreslí na takzvaný ultrafán (něco jako silnější průhledná fólie). Každá ruka nebo noha se musí vytvořit právě tolikrát, kolik pohybu a v jaké rychlosti má figurka udělat.

Pak přijde ke slovu kameraman, střihač a na závěr zvukař a znovu režisér. Ti smíchají dohromady všechny obrázky a zvuky tak, aby přesně zapadaly do děje. A nesmí se samozřejmě zapomenout ani na pozadí, krajinu, kde se děj příběhu odehrává, interiér bytu a podobně.

 O uvadající slávě

Moje průvodkyně tiše zavírá poslední dveře a já smutně odcházím. Je mi našich dětí líto. Něco podobného jako byl slavný Krteček, Křemílek s Vochomůrkou nebo Mach se Šebestovou by už prý v současnosti vzniknout nemohlo. Na podobné projekty totiž nejsou peníze. V současné době se ve studiu natáčí pro Japonsko. „Jsou to animované příběhy s klasickou evropskou hudbou pro japonské děti. Sedm zvířátek je provází naší evropskou hudební kulturou a ony se s ní zábavnou formou seznamují. Výtvarnicemi jsou Lucie Dvořáková a Eva Šedivá a režie se ujal můj muž Gene Deitch,“ informuje mě o bezprostředním dění Zdena Deitchová.

Rumcajs, nebo Pokémoni?

Češi už nejsou bráni jako machři na kreslený film a dobrotivých hrdinů a laskavosti v kreslených pohádkách ubývá. Je to škoda? Myslíte si, že japonští Pokémoni či postavy z amerického Southparku mohou naše děti naučit víc než spravedlivý Rumcajs nebo Rákosníček?

Historie kresleného filmu v Čechách

Nejstarší a největší studio na výrobu kresleného filmu vzniklo v roce 1945 v barrandovských atelierech. Když byl vyhlášen konkurz na logo a název studia, vyhrál tehdy mladý výtvarník Zdeněk Miler, pozdější autor slavného krtečka. Jeho kudrnatí kluci v pruhovaných tričkách dobyli svět a česká škola kresleného filmu pronikla do všech světadílů. Dnes je všechno jinak.

 

 

   
19.05.2010 - Kultura - autor: Simona Škodáková

Komentáře:

  1. [1] libuno [*]

    Už jen znělka večerníčku pro děti je z dob, kdy to začalo. Animace je jistě trochu inovovaná, ale pamatuji si již z dob svého mládí. Hlas stále stejný. Z večerníčků pamatuji také na Saturnina, kde hrála živá zvířátka, na večerníček z bývalé NDR Sandmann - postavička, kterou jsem si posléze i koupila. Ale na naše vámi výše uvedené nemají. Ty novější asi malé děti tolik nezaujmou. Ale Krteček, Křemílek, Rákosníček, Rumcajs a Krkonošské pohádky a mnoho dalších včetně Macha a ... (možná jsem na některé zapomněla), ty nemají chybu! Teď jsem sledovala Žížaláky a ráda bych chtěla číst odezvu maminek, jejichž děti tento večerníček sledovaly. U mě si své místo nenašel.

    superkarma: 0 19.05.2010, 20:32:14

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme