Dopoledním jídelníčkem se jen málokdo z nás může pochlubit. Buď ráno nejíme vůbec a prvním jídlem je až oběd nebo si dopřáváme nevhodná jídla, v horším případě jen kávu s cigaretou. Snídaně a dopolední svačina jsou přitom nedílnou součástí zdravého životního stylu a mají tvořit 25 % z celkového denního příjmu energie. Vynechávání dopoledního jídla vede k únavě a je prvním krokem k nadváze.

Správně načasované dávky energie

Správně sestavené dopolední menu Vám dodá potřebnou energii a psychickou pohodu. Základním principem zdravého stravování, ale i diety, je totiž nejen vhodný výběr potravin, ale i rozvržení jídla do pravidelných dávek. Během první poloviny dne do oběda bychom měli sníst čtvrtinu denního energetického příjmu. Tělo po spánku potřebuje dodat energii, protože většinou všichni pracujeme už od rána. Později nemusíme mít dostatečný energetický výdej, a přebytek energie by se ukládal do tukových zásob. Pokud úplně vynecháme dopolední jídlo, jsme na dobré cestě ke kilům navíc. Tělo si dlouhé hladovění pamatuje a z každého jídla se pak snaží uložit co nejvíce energie do zásoby na horší časy. Správné je rozložit jídlo do malých a častějších dávek, a to včetně dopoledních!

Dopolední menu

Univerzální návod na ideální dopolední menu neexistuje, ale i zde platí pravidla zdravé výživy: volíme méně tučné mléčné výrobky, přednost má pečivo celozrnné před bílým a rostlinné tuky před máslem a tavenými sýry (tj. tuky živočišnými). Uzeniny, tučné sýry, buchty a koláče jsou naprosto postradatelnou součástí stravy. Pozor také na příliš sladké müsli a u cornflakes sáhněte raději po celozrnné a nesladké variantě.

Správným začátkem dne může být například celozrnné pečivo s rostlinným tukem posypaným čerstvými bylinkami, a pokud přidáme kousek zeleniny a plátek netučného sýra, máme snídani vhodnou pro každého. Na svačinu se pak doporučuje kousek ovoce nebo mléčný výrobek, aby byl jídelníček pestrý. Na pořadí samozřejmě nezáleží. Nezapomeňte, že volba dopolední stravy ovlivní i složení jídla během dne. Postavte si svůj jídelníček na dobrém dopoledním základu pomocí interaktivního dopojídlometru !

 

 

Reklama