Jak falešné zprávy fungují a hlavně jakou mají obrovskou moc jsme se mohli již několikrát přesvědčit zejména v předvolebním období. Ale zdaleka nejde jen o politiku! Je opravdu s podivem, kolik celkem inteligentních lidí dokáže například sdílet na facebooku příspěvky, jež na první dobrou vykazují jasné znaky „fake news“. Které to jsou? A jak minimalizovat to, aby ovlivňovaly naše rozhodování a činění? Kéž vám pomůže naše desatero.

  1. Neplatí dávno, že co je psáno, to je dáno. Na internet může psát každý prakticky cokoliv.
  2. Čím větší je jeho kapitál, tím věrohodněji mohou stránky, kde se „zprávy“ objevují, působit.
  3. Ohromující titulek značí obvykle naprosto irelevantní zprávu, kterou nemá kolikrát cenu ani číst.
  4. Čím více obsahuje titulek i zpráva vykřičníků, tím méně byste mu měli věnovat času. Často je nejlepší vůbec neklikat! (Vypadá to třeba takto!!!)
  5. POKUD JE VĚTŠINA TEXTU zprávy psaná velkými písmeny, tzv. VERZÁLKAMI, ignorujte ji. Bude to zřejmě pěkná blbost (takové věci k vám často doputují od „přátel“ do emailové schránky a zejména lidem vyššího věku dokážou pěkně zamotat hlavu).
  6. Nepodílejte se na šíření zpráv, které jste sami nečetli! Zmáčknout tlačítko SDÍLET na facebooku zabere asi sekundu a dokáže to i cvičený orangutan. A pak to podle toho vypadá. Totéž platí o přeposílání emailem.
  7. Ověřujte si zdroje informací. Kladnou stránkou internetu je, že když zapojíte vlastní rozum a budete chvíli „googlovat“, vyjde u většiny fake news najevo, že jde o lež.
  8. Články podepsané jako „redakce“ či „blb“, „lhr“, případně jinou zkratkou nebudou mít zřejmě takovou hodnotu, aby se pod ně autor nestyděl podepsat, tj. nemá cenu je číst. Stejně tak by mělo být u webu dohledatelné sídlo redakce, včetně adresy a jmenovitého seznamu těch, kteří se na práci podílejí
  9. Všímejte si data, kdy byla zpráva „vydána“ (mělo by být u každého článku uvedeno) a zda přiložená fotografie skutečně může souviset s textem.
  10. Photoshop (program na úpravu obrázků) dokáže divy. Ani fotka již není důkazem, že pan x se objímal s panem y! Pamatujte na to!

Přečtěte si také:

Reklama