Zdraví

Víte, co jíte? Nové značení potravin vám poradí

Stojíte v obchodě, v ruce svíráte několik potravin. A protože zrovna držíte dietu (například zdravotní), při níž si musíte hlídat přijaté cukry, tuky, bílkoviny nebo „éčka“, snažíte se z obalu vyčíst, zdali vám tahle věc příliš neublíží. Marně. Informací na obalu je trestuhodně málo a navíc jsou psané snad cizí řečí. Je vám tahle situace povědomá? Máme pro vás dobrou zprávu, se značením potravin to bude zase o kousek lepší.

Užitečnou pomůckou pro sledování poměru energie, základních živin a ostatních látek, důležitých pro zdraví člověka, může být značení GDA (Guidance Daily Amount), neboli denní doporučené množství. Za podpory Potravinářské komory ČR jej na svých výrobcích zavedla celá řada domácích a mezinárodních výrobců. Je to jednoduché a přehledné.  A přitom zjistíte detailní informace o obsahu energie a živin v jedné porci potraviny či nápoje a dále pak o jeho podílu na doporučeném denním množství.

 „Součástí značení GDA je širší soubor zveřejňovaných informací než obvykle uváděné základní informace o množství energie a základních živin. Upozorňuje také na složky potravy, které mají vliv na zdraví spotřebitele, jako je vysoký obsah sodíku/soli či nasycených mastných kyselin,“ upozorňuje vrchní nutriční terapeutka Fakultní Thomayerovy nemocnice s poliklinikou Tamara Starnovská.

GDA v praxi

Takhle například vypadá „nutriční bublina“ na margarínu, který jsem si dnes ráno koupila na svačinu, za sníženou kvalitu fotek se omlouvám. Na zadní straně jsem byla taktně upozorněna, že doporučená denní dávka pro průměrnou dospělou osobu je 20 g tohoto margarínu, což se rovná dvěma namazaným krajícům chleba.

GDA

10 gramů, tedy jedna dávka dostačující pro namazání jednoho krajíce, pro mě znamená 55 kcal (231 kJ). Méně než 0,5 g cukru, 6 g tuku, 2 g nasycených mastných kyselin,  0,01 g sodíku, který je pro organismus důležitý, ale vysoká denní dávka by mu mohla spíše uškodit.  Dále pak nenasycené mastné kyseliny omega-3 a omega-6, které příznivě působí na náš mozek.

Tyto základní informace mohou být rozšířeny ještě o údaje o obsažených vitaminech a minerálních látkách a jejich podílu v doporučené denní dávce (jedná se o přesně stanovené hodnoty, které uvádějí množství jednotlivých vitaminů a minerálních látek potřebných k udržení dobrého zdravotního stavu člověka). Tyto údaje bývají uvedeny v souhrnné tabulce umístěné obvykle na zadní straně obalu.

V našem případě vypadá taková tabulka následovně:

GDA

Pomoc najdete i na internetu

Východiskem pro sestavení vyváženého jídelníčku by měl být skutečný energetický výdej. Málokdo si jej však dokáže spočítat, protože zohlednit bazální metabolizmus, energii spotřebovávanou při práci, pravidelných nesportovních aktivitách a při sportu není pro laika snadné.

„Praktického pomocníka je možné najít na nových webových stránkách www.gda.cz a www.nutricnibublina.cz. Vedle všech potřebných informací o značení GDA zde spotřebitelé najdou dva interaktivní nástroje, říká Ing. Martin Klofanda, předseda Pracovní skupiny pro zdravý životní styl Potravinářské komory České republiky, a dodává: „S pomocí prvního z nich, Porovnejte si svůj příjem a výdej, si každý snadno spočítá svůj individuální energetický výdej a může jej porovnat s energetickým příjmem vypočteným na základě obvyklého jídelníčku. Druhý nástroj, Výrobky se značením GDA, slouží k porovnávání hodnot GDA u různých výrobků a usnadňuje spotřebitelům zařadit konkrétních potravinu či nápoj do celkového jídelníčku.“

Sledujete obaly potravin? Měla jste někdy problém se v tom vyznat, nebo vždy z obalu vyčtete, co potřebujete vědět? Vítáte rozšířené značení, nebo je vám to jedno?

   
10.11.2009 - Hubněte - autor: Eva Soukupová

Komentáře:

  1. [25] ximo.tekk23 [*]

    no já když mám chuť na sladký tak se pořádně nacpu čokolády sušenkama a tak xD ... minulý rok když sem nejedla sladký protože sem si chtěla udržet váhu tak sem chutě na sladký zaháněla žvejkačkama např. orbitkama bez cukru... ;P a pomáhá to :))

    superkarma: 0 07.12.2009, 15:58:10
  2. avatar
    [24] Julča [*]

    mysak — #23 Mě nějaké jablko neuspokojí, to není sladké. Takové drobnosti si beru na chuť běžně. Já myslím např. čokoládu apod. S hladem to nemá nic společného, to je chuť. Jím pravidelně.

    superkarma: 0 11.11.2009, 06:16:42
  3. avatar
    [23] mysak [*]

    Julča — #21 Jez tak často, abys vůbec nikdy neměla hlad. Pro případ chutě na sladké měj po ruce nějaké jablko, pomeranč nebo musli. Já mívám na sladké chuť, když dlouho nejím.

    1. na komentář reaguje Julča — #24
    superkarma: 0 10.11.2009, 22:38:12
  4. avatar
    [22] mysak [*]

    A doporučené množství nezdravé potraviny bude nula? Třeba na majonéze, margarínu, cole..?

    superkarma: 0 10.11.2009, 22:36:18
  5. avatar
    [21] Julča [*]

    cicinka — #8 Taky jsem začala užívat chrom, ale zatím žádný výsledek Sml15.

    Taky vynechávám sladké, jím celkem pravidelně. Ale po pár dnech mě popadne šílená žravost na sladké, že si pak musím něco vzít, ale nestačí kousek. Pak mi připadá, že jsem se omezovala zbytečně Sml15

    1. na komentář reaguje mysak — #23
    superkarma: 1 10.11.2009, 20:19:32
  6. avatar
    [20] wich [*]

    Sapita — #19 Máš vzkaz Sml33

    superkarma: 0 10.11.2009, 20:02:34
  7. avatar
    [19] Sapita [*]

    wich — #15 to je fajn, že to vidíš takhle rozumně, kde působíš? Nebo neznáš někoho podobně rozumného nejlíp v Rychnově nad Kněžnou?- trenéra, trenérku?

    1. na komentář reaguje wich — #20
    superkarma: 0 10.11.2009, 16:51:17
  8. avatar
    [18] Dimsy [*]

    Nejhorší je, když jídlo konzumujete s výčitkou, že to má o 1/2% víc tuku, či cukru, než vám radí vaše zaručená dieta.Sml31

    superkarma: 0 10.11.2009, 12:58:07
  9. avatar
    [17] delfi.na [*]

    Koukám, že jsem se shodla s Lethé Sml30

    superkarma: 0 10.11.2009, 12:32:15
  10. avatar
    [16] delfi.na [*]

    Kašlu na to, prostě jím co mi chutná

    superkarma: 0 10.11.2009, 12:31:05
  11. avatar
    [15] wich [*]

    Já zastávám názor, že kdo je zdravý a jí normálně (nehladoví, nežere), tlustý být nemůže. Plus nějaký pohyb jako doplněk k rozhýbání těla. Zrovna včera jsme s kolegy trenéry ve fitku řešili, jak lidi blbě hubnou, kolik lidí třeba nejí od pěti hodin, přitom jdou spát až v 10 atd. Nespočet kurzů hubnutí, televizních pořadů. Přitom je to jen v normálním přístupu k jídlu.

    1. na komentář reaguje Sapita — #19
    superkarma: 0 10.11.2009, 11:22:41
  12. [14] Tanka22 [*]

    Tak nevim ale podle me je pocitani kalorii naprosty nesmysl..dulezite je, co se ji, nelze porovnavat a scitat kalorie ze susenek a kalorie treba z ryb.. a radit vsem lidem stejne "doporucene denni mnozstvi" kcal"... no comment :)

    superkarma: 0 10.11.2009, 10:48:40
  13. avatar
    [13] cicinka [*]

    Jo a jak psala Léthé. Musí se člověk pěkně hýbat a nepřežírat. To je jasná věc. Já se nehýbu. V práci jen sedím. A do práce jezdím autem.Sml15

    superkarma: 0 10.11.2009, 10:05:57
  14. avatar
    [12] cicinka [*]

    DanaD — #9 Jo s tím souhlasím. Já se jim samozřejmě nevyhýbám, ale omezila jsem je. Před dvěma lety jsem byla dost nemocná a musela jsme držet jaterní dietu a od té doby mastné a smažené fakt nemusím.

    superkarma: 0 10.11.2009, 09:55:30
  15. avatar
    [11] ajko [*]

    ToraToraTora — #10 o čem také pořád psát, že?

    superkarma: 0 10.11.2009, 09:53:06
  16. avatar
    [10] ToraToraTora [*]

    Tak téhle novince je již několik let...že by předvánoční okurková sezona?

    Když si představím jak u každého sousta přepočítávám obsah tuků, cukrů, mastných kyselin, vitamínů, sodíku, chemikálií a bílkovin, brzy by mě přešla chuť. Vzhledem k tomu, že se psychicky i fyzicky chystám na pečení svatomartinskou husu s dvojím zelí, domácím houskovým a bramborovým knedlíkem a báječný domácí voňavoučký štrůdlík, tak vám poradím, kam si výrobci můžou GDA strčit

    1. na komentář reaguje ajko — #11
    superkarma: 0 10.11.2009, 09:47:25
  17. avatar
    [9] DanaD [*]

    cicinka — #8 prave, ja bych rekla ze jist se ma vsechnio ale s mirou a  telo tuky potrebuje...Sml79

    1. na komentář reaguje cicinka — #12
    superkarma: 0 10.11.2009, 09:17:09
  18. avatar
    [8] cicinka [*]

    DanaD — #7 Sml30

    Snažím se jíst zdravě. Omezuji tuky a cukry. Ty cukry jdou těžko. Používám jako pomocníka chrom. S přicházejícím podzimem mě přešla chuť na zeleninu. Jenom jak ji vidím už mi nechutná. Jíme jen mrkev a zelí. A teď jablka.

    Tabulky sleduju a někdy jsem z nich diva živa. Co mě ovšem šokovalo....začala jsem chroupat jako náhražku sladkého ty rýžové (polystyrenové) chlebíčky. Museli být s tou polevouSml26 Myslela jsem, že je to zdravé a prostě O.K. A já se dočtu,že když  sním tak čtyři,tak mám na půl dne vybráno.Sml30

    1. na komentář reaguje DanaD — #9
    2. na komentář reaguje Julča — #21
    superkarma: 0 10.11.2009, 09:07:05
  19. avatar
    [7] DanaD [*]

    Ja proste v zime chleba s buckem mit musim.. nakonec co, vsude se pise , ze bily maso je zdravy, no ne?

    1. na komentář reaguje cicinka — #8
    superkarma: 1 10.11.2009, 06:19:13
  20. avatar
    [6] Léthé [*]

    peetrax — #5 Dante Alighieri — #4 aha...Sml30...prostě tuto noční hodinu mi to už nepálíSml16

    superkarma: 0 10.11.2009, 02:37:50
  21. avatar
    [5] peetrax [*]

    Dante Alighieri — #4 tak. Sml22 Sml26

    1. na komentář reaguje Léthé — #6
    superkarma: 0 10.11.2009, 01:59:50
  22. avatar
    [4] Dante Alighieri [*]

    Léthé — #3 Myslím, že ten AMEN měl znamenat něco jako "pravda, posvěceno". Sml54

    1. na komentář reaguje peetrax — #5
    2. na komentář reaguje Léthé — #6
    superkarma: 0 10.11.2009, 01:42:29
  23. avatar
    [3] Léthé [*]

     [size= 10.5pt; color: black; font-family: Verdana] peetrax — #2 Proč Ámen?Sml80 Od té doby, co jsem zahlédla prdel jedné nutriční terapeutky, která radila mé kamarádce jak zhubnout, tak jsem si řekla, kdo se tady těma blábolala dnes řídí?Sml80  [/size]Má se držet nějaká dieta, když je člověk nemocný…to je jasnačka, ale zdravý člověk, pokud se nepřežírá, a trochu se hýbe, nemá problém z váhou.  

    1. na komentář reaguje Dante Alighieri — #4
    superkarma: 0 10.11.2009, 00:57:50
  24. avatar
    [2] peetrax [*]

    Léthé — #1 Ámen! Sml32

    1. na komentář reaguje Léthé — #3
    superkarma: 0 10.11.2009, 00:45:12
  25. avatar
    [1] Léthé [*]

    Sml64Prdím na nutriční bublinuSml8....nic nesleduji, jím to co mi chutná.

    1. na komentář reaguje peetrax — #2
    superkarma: 0 10.11.2009, 00:39:22

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme