Svátky jsou za dveřmi a s nimi jsou spojené i kulinářské hody. Protože kdy jindy se pořádně najíst a nepočítat kalorie než o Vánocích? Ale pozor, abyste kvůli tomu pak neměli zdravotní problémy.

Na vině většinou bývá strašák moderní doby, cholesterol. Ale ne že by jen škodil. Můžeme ho rozdělit na „dobrý“ a „špatný“.

cholesterol

„Co je cholesterol? Látka, která je součástí každé naší buňky a lidský organismus ji potřebuje pro tvorbu hormonů a vitamínu D. Pomáhá tělu zpracovávat tuky a je základní stavební jednotkou nervů a mozkových buněk,“ říká MUDr. Pavol Brunclík, kardiolog z kliniky Zámeček Malvazinky.

„Dělí se na dvě podskupiny – laicky „hodný“ cholesterol HDL a „zlý“ cholesterol LDL. Vysokodenzitní lipoprotein (HDL) dopravuje cholesterol z krve do jater, a tak chrání cévy před jeho usazováním. Nízkodenzitní lipoprotein (LDL) vzniká v játrech a způsobuje usazování nadbytečného cholesterolu ve stěnách cév,“ vysvětluje kardiolog. To má pak neblahý vliv na uzavírání cév a následně může dojít k srdečnímu infarktu nebo mozkové mrtvici.

„Rozhodně je mýtus to, že problémy s cholesterolem mají pouze obézní lidé. Faktorů, které ovlivňují jeho hladinu je mnohem více,“ připomíná doktor Brunclík.

Mezi rizikové faktory patří například vysoký krevní tlak, cukrovka, málo pohybu, špatné stravovací návyky, kouření nebo genetické dispozice.

„Až na posledně jmenovaný se jedná o takzvané ovlivnitelné rizikové faktory, jejichž působení je možné správným životním stylem výrazně omezit,“ tvrdí kardiolog. Můžeme tedy říci, že zdraví našeho srdečně-cévního systému máme ve svých rukou.

Kardiolog Pavol Brunclík sestavil tabulku potravin, které pozitivně ovlivňují hladinu cholesterolu.

Vhodné potraviny:

  • ryby, kuřecí maso, libové vepřové a hovězí maso
  • olivový olej, lněný olej
  • nízkotučné jogurty a sýry, tvaroh, acidofilní mléko
  • vejce (v omezeném množství)
  • vlašské a lískové ořechy, mandle
  • ovoce a zelenina

Nevhodné potraviny:

  • uzené a tučné maso, vnitřnosti, kaviár
  • salámy, paštiky, klobásy
  • ztužené tuky, margaríny (až na výjimky), sádlo
  • máslo (ve větším množství)
  • smetana, tučné sýry, smetanové jogurty
  • vejce (ve větším množství), omelety
  • dorty s krémovými náplněmi, šlehačka
  • majonéza, kokosový olej

Samozřejmě vás tímto článkem nechceme strašit, jen chceme připomenout to, že je dobré nepodceňovat svůj zdravotní stav. „Problémem zvýšené hladiny cholesterolu v krvi v České republice trpí téměř 70 % dospělé populace. Je nutné si uvědomit, že zvýšená hladina cholesterolu nemá žádné viditelné symptomy. Hodnotu jeho výskytu v krevním oběhu tak prokáže jedině lékařské vyšetření,“ uvádí kardiolog.

Naše rady tedy zní:

Dejte si na Vánoce vše, na co máte chuť, ale prokládejte to i ovocem a zeleninou. A při každém jídle si dejte sklenici čisté vody.

Po pořádném obědě nebo večeři se jděte aspoň na půl hodinky projít.

Zkuste si vedle vanilkových rohlíčků dát i zdravé ovesné cukroví.

Nejezděte výtahem, když můžete jít pěšky.  Proč jezdit autem, když do krámu můžete dojít i po svých? Prostě čím víc budete jíst, tím víc se zkuste přirozeně hýbat.

Čtěte také:

Reklama