Stačí nám vitaminy, které získáváme ze stravy, nebo musíme doplňovat „hladinku“ pomocí pilulek? Odpověď na tuhle otázku je těžší, než by se mohlo zdát. Pokud jich totiž přijímáme jen o něco méně, než je potřeba, jsou příznaky velmi obtížně rozpoznatelné. Opravdu těžké avitaminózy, při kterých se slepne nebo krvácejí dásně, jsou v našich podmínkách velmi vzácné. Takže se vlastně nic moc neděje... jen stárneme o trošku rychleji, než bychom museli, jsme o něco unavenější nebo potřebujeme brýle o pár let dřív.

Ing. Jarmila Blattná, CSc. se vitaminy zabývá celou svou dlouhou kariéru. V současné době působí ve Společnosti pro výživu a nadaci NutriVit, podílí se na vydávání výživových doporučení pro obyvatelstvo a přípravě odborných publikací. Zeptali jsme se jí:

 

Doporučila byste trvalé užívání multivitaminových přípravků „pro jistotu“?

Rozhodně ne. Vždy je lepší poradit se s lékařem a užívat cíleně jen to, co nám chybí. Organismus si na vysoké dávky vitaminů zvykne, a když se pak jejich hladina vrátí na normální dávku, reaguje tak, jako by trpěl nedostatkem – i když to tak ve skutečnosti není.

Záleží na tom, v kterou denní dobu vitaminy užíváme?

Samozřejmě, chceme přece docílit optimálního vstřebávání. Nejlepší je vzít si vitaminy v kombinaci s lehkým(!) jídlem, třeba s jogurtem nebo ovocem. Ne po opulentním obědě, ale určitě ani po ránu nalačno. Pokud užíváte také potravní doplňky s vlákninou, vezměte je v jinou dobu než vitaminy – vláknina vstřebávání některých látek zpomaluje. Obecně je lepší vzít si přípravek v první polovině dne. Třeba vitamin C bych vyloženě nedoporučovala brát večer, citlivé lidi může „vybudit" natolik, že se jim pak špatně usíná.

Jsou lepší pevné tablety nebo rozpustný „šumák“?

Obě formy mají své výhody. Přípravky ve formě potahovaných tablet nebo kapslí bývají účinnější, pokud je ale pořádně nezapijete, jejich účinnost snížíte. Šumivé prášky jsou většinou „slabší“, zato vás donutí vypít potřebné množství vody.

Pořád nemáme úplně jasno v tom – a liší se i názory odborníků – zda jsou pro organismus stejně hodnotné syntetické vitaminové přípravky, jako ty z přirozené stravy. V pilulce máme zaručený (do jisté míry :-)) stabilní obsah vitaminů, ovoce a zelenina o ně ale rychle přichází při dopravě, skladování a úpravě. Na druhou stranu zase obsahuje tolik důležitou vlákninu. Co si myslíte vy? Je „céčko“ z pilulky stejné jako z citronu?

Vyvážená strava je každopádně základ. Syntetické přípravky jsou důležité v případě, kdy se dokáže, že vám něco akutně chybí. Chemická struktura syntetické a přírodní látky je stejná. Organismus nepozná, jestli jsme mu ji poslali v podobě pilulky nebo rajčete. Protože jsme ale všežravci, vždycky byl tu látku zvyklý přijímat v kombinaci s mnoha dalšími, včetně tuků. Nikdy dřív se nesetkal s tím, aby dostal samotný gram betakarotenu. To může zhoršovat jeho vstřebávání a využití.

Máme si kupovat tuzemské vitaminy, nebo si raději připlatit za dražší zahraniční značky?

Kupujte české přípravky, jsou levnější, ale stejně kvalitní. Většina vitaminů, které jednotlivé firmy přidávají do svých výrobků, pochází ze stejných zdrojů. Existuje několik velkých laboratoří, které je dodávají do celé Evropy. Když si koupíte tuzemský přípravek, jsou v něm pravděpodobně stejné látky jako v tom zahraničním.

Můžeme se spolehnout na to, že je v přípravku obsaženo opravdu přesně takové množství vitaminů, jaké je napsané na obalu?
Bohužel nemůžete. Účinnost těchto látek se časem snižuje, výrobci proto někdy přípravky záměrně předávkovávají – počítají s tím, že během expirační doby (která může být i několik let) se jejich hladina srovná na deklarovanou úroveň. Pokud si tedy koupíte „čerstvý“ přípravek, může obsahovat vitaminu víc, těsně před datem spotřeby zase méně.

Jak se můžeme vyhnout koupi nekvalitních přípravků?
Nikdy nekupujte vitaminové přípravky přes internet ani na tržišti, ale výhradně v lékárně. Nemíchejte jich víc dohromady. A pamatujte na to, že vitaminové pilulky nejsou odpustky - můžou vám pomoci, ale váš život nezlepší. To už musíte sami.

 

 

Reklama