Zdraví

Vitamíny pro život

Jsou nezbytné pro organismy, které si je neumějí vyrobit.
Urychlují chemické pochody, působí jako biokatalyzátory.

Všichni víme, že děti spotřebují více vitamínů než dospělí.
Stravování dětí v mateřských školkách a školách není zdaleka ideální. Přitom správná výživa je právě v tomto věku pro život dítěte rozhodující.
Hlavním účelem stravování ale není naplnit si břicho, nýbrž dodat organismu živiny, vitamíny, minerální soli. Pokud není strava správně sestavená, hrozí nebezpečí, že organismus nebude dobře prospívat.

Vnější faktory jako stres, umělé světlo, znečištění životního prostředí, radioaktivní záření, konzervační látky, léky zvyšují potřebu vitamínů.
V současné době jsou pro děti, žijící převážně ve městech, nepřítelem č. 1 olovo a kadmium, které se dostávají do vzduchu z automobilových výfuků a z cigaretového kouře. Vědci zjistili, že ukládání olova a kadmia v organismu se zvyšuje při nedostatku zinku.


Vitamíny dělíme na rozpustné v tucích: A, D, E, K a rozpustné ve vodě: B, C.
Vitamín A1 - v játrech ryb, vejcích, mléku a mléčných výrobcích: prevence a léčba šerosleposti
Vitamín A2 – v rostlinách jako provitamin A: normální vývoj sliznic, pokožky a sítnice Vitamín D – tuky a oleje ryb, mléko, vejce, houby: prevence křivice
Vitamín E – živočišné orgány, mléko, vejce, oleje, tuky, klíčky obilovin, listová zelenina: prevence a léčba sterility
Vitamín K – ovoce, zelenina, živočišné orgány, kostní moučka: regulace srážlivosti krve Vitamín B1 – kvasnice, obiloviny, luštěniny, mléko, živočišné orgány: nedostatek vyvolává nervové choroby, při chronickém vzniká beri-beri
Vitamín B2 – kvasnice, obiloviny, luštěniny, mléko: poruchy látkové přeměny
Vitamín B6 – kvasnice, obiloviny, luštěniny, mléko ovoce, zelenina: prevence a léčba dermatitid a křečí u dětí
Vitamín B12 – hlavně játra a ledviny, mléko, vejce, houby: prevence a léčba anemie, důležitý pro tvorbu krve
Kyselina listová – zelené orgány rostlin, brambory, kvasnice, mléko: prevence a léčba anemie
Amid kyseliny nikotinové – živočišné orgány, ryby, mléko, klíčky obilovin, kvasnice: prevence avitaminozy
Kyselina panthothenová – kvasnice, vejce, obiloviny, játra, ledviny: nezbytná pro metabolismus
Vitamín C – pomeranče, citrony, šípky, černý rybíz, papriky, brambory: prevence skorbutu

Průměrná denní spotřeba dospělých – u dětí může být vyšší

A - 3000–6000 mez. jednotek
D – 0,025 mg
E – 5 mg
K – 0,001 mg
B1 – 0,5–1 mg
B2 – 1–2 mg
B6 – 1,5 mg
B12 – 0,001 mg
Kys.listová – 1–2 mg
Amid – 12–18 mg
Kys. Panth. – 3–5 mg
C – 50-100 mg

V lékárnách se prodávají vitamíny různých výrobců.
Lze jen dodat, že ty multivitamínové, kromě výše citovaných vitamínů, obsahují ještě jiné prvky – vápník, hořčík, betakaroten, draslík, zinek, fosfor, železo, mangan, měď, selen.
Při jejich užívání musíme dbát na to, abychom nepřekračovali denní dávky.
K překročení by mohlo dojít i tehdy, kdybychom nepřihlíželi k tomu, že některé vitamíny jsme již přijali stravou.

Zpracováno dle Encyklopedického slovníku, Repetitoria  a příbalových letáků přípravků

       
   
10.09.2003 - Zdraví - autor: Jitka Kubíková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [52] vannila [*]

    No můj mi řekl, že je opravdu dobré minerály do těla dostat (o vitamínech nic neříkal), neboť těhotenství je vysilující věc zatěžující organismus. Já zkusila Pregnium, který mi doporučil, nic jinýho, ale cítím se dobře – rozhodně mi to neuškodilo :)

    superkarma: 0 17.04.2009, 18:36:36
  2. [51] Baggina [*]

    Ahoj mamky, tak mě to už čeká taky za pár měsíců! Můj dokror mi radí brát nějaké vitamínové kapsle, že prý to pomáhá mimču i mně, moc tomu nerozumím – chci se poradit, co dělá dobře vám?

    superkarma: 0 13.04.2009, 11:28:24
  3. avatar
    [50] Ťapina [*]

    Sanofi: Já si někdy dám, se zeleninou se moc nekamarádím.

    superkarma: 0 09.12.2003, 18:21:25
  4. avatar
    [49] Sanofi [*]

    Syntetické vitamíny nesnáším.

    superkarma: 0 26.09.2003, 19:08:34

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [48] Vivian [*]

    100% souhlas . Jedině přírodní zdroje. Chemikálie jsou jen trikem farmaceutického průmyslu na znásobení svých astronomických zisků. Nebuďme líní přemýšlet o tom, co jíme a přistupovat ke svému zdraví aktivně.

    superkarma: 0 22.09.2003, 15:29:19
  2. avatar
    [45] blesksoft [*]

    Dětem dávám Marťánky, protože jim jako jedny z mála chutnají.A nám dospělým to střídám.

    superkarma: 0 10.09.2003, 22:07:56
  3. avatar
    [44] Gumídek [*]

    Nejvíc se cpeme syrovým ovocem a zeleninou.Při nachlazení je dobré calcium s céčkem.

    superkarma: 0 10.09.2003, 20:57:08
  4. avatar
    [43] Sanofi [*]

    Exupery: Než jsem si přečetla ten dovětek,chtěla jsem vzdát hold Tvé životosprávě Ale ono ani to není nic hrozného. A těch 10 cigaretek? Hmm, to už by být nemělo

    superkarma: 0 10.09.2003, 20:31:54
  5. [42] tventula [*]

    superkarma: 0 10.09.2003, 19:15:56
  6. avatar
    [41] Ťapina [*]

    Exupery: A nezapomeň, že pivo má spoustu béčka, aby ses nepředávkovala

    superkarma: 0 10.09.2003, 17:27:35
  7. avatar
    [40] Exupery [*]

    Ťapina: no jó, tak já ho jdu spolknout, to éčko jsem měla dopoledne, tak jsem ho snad už strávila

    superkarma: 0 10.09.2003, 16:58:18
  8. avatar
    [39] Exupery [*]

    kubikm: No to dole je část stravy, maso teda nejím, ale jím kromě toho níže uvedenýho další spoustu jídla. A to pivo není denně a ty cigára jedině k pivu

    superkarma: 0 10.09.2003, 16:56:53
  9. avatar
    [38] Ťapina [*]

    Exupery: Když nejíš maso a jsi na kytičkách, tak céčko neřeš, toho máš nejspíš dost. Spíš to železo.

    superkarma: 0 10.09.2003, 16:49:34
  10. avatar
    [37] alpina [*]

    beru multivitamín Zelený zdroj a je fakt super, hlavně po bujaré zábavě, a taky mám dojem, že na mě působí mírně antidepresivně

    superkarma: 0 10.09.2003, 16:35:26
  11. avatar
    [35] Exupery [*]

    kubikm: No já sním za den tak 5 rajčat, 1 citrón, aspoň 3ks ovoce a brambory jím taky dost často. Semtam sním tuňáka a tak jednou za měsíc kuřecí stejk, když se někde griluje, takže v zimě ani to ne. Krávu bych nepozřela, páč je krásná. Železo v tabletách tu mám taky, už jsem to zjišťovala. Ale nesmí se jíst dohromady s Éčkem, takže jím tak tři dny Éčko a jednou železo, ale to éčko mám 400mg, takže bych ho asi mohla jíst míň a přidat železo, protože toho v potravě asi fakt moc nemám. Vajíčko sním tak max 1 tejdně a to je úspěch, jako dítě jsem málem jenom jsem se na vejce koukla Já si totiž řikám, že bych tak do roka chtěla otěhotnět, tak abych byla zdravá. A jelikož jinak moc zdravě nežiju (večer 5 piv a k tomu 10 cigaret), tak to kompenzuju těma bobulema

    superkarma: 0 10.09.2003, 15:39:41
  12. avatar
    [34] kubikm [*]

    Exupery: pokud bys nejedla hovězí maso, mohla bys mít nedostatek železa, dej na to pozor, tzv. červené maso má železov nejlepší formě.
    jinak mají pravdu ty, které říkají, že není nad přírodní vitamíny, ale pokud nemáte pestrou stravu, může něco chybět a v tom případě si dejte bobulku.
    Co se C vitamínu týče, za normálních okolností opravdu stačí ta nižší dávka, pokud bys za den nic nesnědla, tedy ani brambory, nebo zelí, tak je vhodné si vzít to solo C, v chelátové formě a s postupným rozpouštěním.
    Konsultovala jsem šumivé vitamíny, ty jsou vhodné jako nárazovka, nebo po sportu a pod., ale jak je vypijete, tak v podstatě i odejdou

    superkarma: 0 10.09.2003, 15:15:44
  13. avatar
    [31] Eva_CZ [*]


    Tak nedostatkem slunecniho svitu tady netrpime a je fakt, ze zivot na Floride je uzasnej na deprese.
    Nekdy na me prijde stesk, nebo chmura, ale slunicko to vsechno rozpusti a zase je dobre.
    KUBI, diky za clanek!

    superkarma: 0 10.09.2003, 14:56:44
  14. [28] aloiska [*]

    Já mám nejraději šumivé multivitamínky. Burčák můžu taky, ale taky jen raději v pátek, na mě taky velice dobře působí. Ale ovoce a zelenina je prostě nejlepší.

    superkarma: 0 10.09.2003, 14:31:32
  15. avatar
    [27] Exupery [*]

    Tak já jsem blázen, a protože nejím maso (skoro), tak se vlastně živím samým ovocem zeleninou a luštěninama, ale stejně žeru ještě deset různých vitamínů. Je pravda, že občas na to na pár měsíců zapomenu, ale posledních několik měsíců jsem celkem vzornej pojídač bobulí. Multivitaminy mi připadají divný, páč je v nich třeba 20mg vitamínu C, což mi přijde směšný, když v normálním sólo Céčku je ho 500mg.

    superkarma: 0 10.09.2003, 14:27:21
  16. avatar
    [26] Brett [*]

    No jo, ale ono je treba nekdy spojit prijemne s uzitecnym. Doktorka mi taky obcas predepise nejake vitaminy. Ale v lete davam prednost ovoci a zelenine.

    superkarma: 0 10.09.2003, 14:20:07
  17. avatar
    [23] Landriel [*]

    Nevím, co všichni máte, já z burčáku tyhle problémy fakt nemám, ani když ho za večer stáhnu 2 litry - jakože loni už se to fakt stalo. A i kdyby, víte, jak je to pro organismus přínosné? Důkladné pročištění je lepší, než 5 doktorů. A po páté návštěvě místnůstky už určitě na nikoho deprese nepřijdou.

    superkarma: 0 10.09.2003, 13:08:30
  18. avatar
    [20] Wiki [*]

    jejda, burcacek bych si fakt dala :oq

    superkarma: 0 10.09.2003, 12:27:19
  19. avatar
    [19] kubikm [*]

    Jaňula: zkus i houby, neztrácí se ani sušením a luštěniny, ty nejsou drahé a jsou dostupné.
    Co se prášků týče, bkomplex je na 1 den, pokud ale máš B i ve stravě, stačí obden. Pokud budeš mít B nadbytek, vylučuje se potem a močí a je to cítit.
    Moderní přípravky jsou již koncipovány tak, že se k B přidáva CHOLIN a INOSITOL - to jsou látky, které jsou v hubnoucích tabletách, to proto, že B zlepšuje metabolismus a opravdu by se po něm přibývalo. Tak při nákupu koukni na složení!!

    superkarma: 0 10.09.2003, 12:23:28
  20. [18] Jaňula [*]

    kubikm: sluneční svit letos už asi vážně nestihnu, ale Bkomplex koupím a budu ho baštit pravidelně, ale bojím se že působí i na chuťové buňky a tím jak se znám přiberu. Jím hodně ovoce i zeleniny, mléko piji pravidelně a vajíček jím také až příliš. No, uvidíme jak na mě zabere Bkomplex.

    superkarma: 0 10.09.2003, 12:09:22
  21. avatar
    [17] Charmed [*]

    Vitamíny jsou rozhodně potřeba, co se týče podzimního splínu a úbytku světla - doma jsme to vyřešili tak, že jsem si pořídili povícero "šetřících" žárovek a i když je venku tma, tak domá máme pěkně světlo a tím i lepší náladu. A ještě k těm vitamínům - nemusím je mít chemické, ale přírodní. To je určitě lepší.

    superkarma: 0 10.09.2003, 12:08:27
  22. avatar
    [16] kubikm [*]

    Landriel: a taky proti zácpě, doporučuju

    superkarma: 0 10.09.2003, 11:53:48
  23. avatar
    [15] kubikm [*]

    Jaňula: podzimní splín opravdu vzniká nedostatkem slunečního svitu. Na druhém místě nedostatkem vitamínů B, zkuste něco z té řady, buď v potravinách, což je nejlepší, nebo Bkomplex.

    superkarma: 0 10.09.2003, 11:52:53
  24. [8] Jaňula [*]

    Landriel: burčák jsem pila minulý týden a druhý den to byl samý . No, ještě že byl víkend a já nemusela do práce. To by si se mnou vážně pánové v kanceláři užili. Ale jinak je burčák mňam, ale ty následky, hrůza.

    superkarma: 0 10.09.2003, 08:49:18
  25. avatar
    [7] Landriel [*]

    Jaňula: Já bych doporučila burčák. Plný vitamínů a současně působí i proti depresím. Aspoň na mě rozhodně.

    superkarma: 0 10.09.2003, 08:36:37
  26. [6] Jaňula [*]

    Žížala: díky za tip, to dneska určitě také budu praktikovat. Počasí je na to jak dělané, prší a je zima.Už abych byla z práce doma a popíjela a popíjela .

    superkarma: 0 10.09.2003, 07:53:27
  27. avatar
    [5] Žížala [*]

    Jaňula: včera jsem udělala hrnec prvního letošního svařáku a zalezli jsme si do postele k žolíkům - můžu tě ujistit že to je účinný podzimní antidepresivum

    superkarma: 0 10.09.2003, 07:37:55
  28. [4] Jaňula [*]

    Článek to byl poučný, ale raději nám poraďte co je nejlepší na podzimní splín. Počasí se nám kazí a náš organismus potřebuje nejen vitamíny, ale i něco na povzbuzení. A co je tedy nejlepší?

    superkarma: 0 10.09.2003, 07:31:42
  29. [3] helip [*]

    Pěknej článek, ale souhlasím s žižalou, že je v každém časopise nejméně 4x za rok.

    superkarma: 0 10.09.2003, 07:06:44
  30. avatar
    [2] Žížala [*]

    Maartinka: je dobre si pripomenoout ze jsou na svete vitaminy, je dobre si pripomenout ktery vitamin je v cem, ale ze by to byl zas tak SUPER clanek ? Tyhle clanky jsou ctyrikrat do roka v kazdym casopisu...

    superkarma: 0 10.09.2003, 06:55:45

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme