Co jsou to vůbec vitamíny
?
Vitamíny jsou organické sloučeniny, které jsou nezbytné pro správnou činnost lidského těla. Podílejí se na celé řade fyziologických pochodů. Ten, kdo podcení jejich význam a má jich nedostatek, se brzy potýká se závažnými zdravotními problémy.
Naprostou většinu vitamínů si naše tělo neumí samo vyrobit. To je jeden z důvodů, proč je důležité dbát na to, aby naše strava byla vyvážená. Jedině z pestré potravy totiž získáme látky, bez kterých se naše tělo prostě neobejde.

Na co je dobrý vitamín K?

  • je nezbytný pro tvorbu proteinu protrombinu i dalších faktorů, které zajišťují srážení krve
  • zmírňuje menstruační krvácení
  • je nezbytný pro správnou funkci jater i ledvin
  • je důležitý jako prevence proti vnitřnímu krvácení
  • podílí se na metabolismu kostí a pojivové tkáně (spolu s vitamínem D se podílí na vestavbě vápníku do těchto tkání)

Jak tělo vitamín K získává?
Vitamín K (obdobně zvaný fytomenadion) se vyskytuje ve dvou verzích. Jako K1 je obsažen ve špenátu, brokolici, kapustě, zelí, sóje, květáku, olivovém a sójovém oleji, v menším množství dokonce i v ovsu a pšenici.
Jako vitamín K2 je v těle doma – produkují ho totiž bakterie, které obývají střevní stěnu. Pokud má vaše tělo s produkcí vitamínu K2 potíže, jeho zdrojem pro vás může být kravské mléko.
V masu se vitamín K prakticky nevyskytuje; najdete ho pouze v játrech, protože játra mu slouží jako zásobní orgán.

Studie ukazují, že z vitamínu K, který je uložen v játrech, je přibližně 50% získáno ze stravy (K1) a zbylých 50% je „domácí výroby“ (K2).
Vitamín K se rozpouští pouze v tucích, je proto nezbytné, aby potrava, ze které jej chcete získat, nějaké tuky obsahovala. Květákovo-špenátový salát si tedy pokapejte trochou olivového oleje, aby vaše tělo bylo spokojené.

Jak se může stát, že má někdo Káčka nedostatek, když si ho tělo vyrábí samo?
Vitamín K(2) je velmi citlivý na celou řadu věcí, které se s vaším tělem mohou dít.
Předně je jeho tvorba závislá na zdraví vitamínotvorných bakterií. Pokud máte v nepořádku střevní mikroflóru (například berete antibiotika, která tyto bakterie hubí), může se to odrazit na produkci vitamínu K.
Také nízký příjem tuků ne stravě a nepřítomnost žlučových kyselin může dělat potíže – vaše tělo nebude schopné vitamín K vstřebat.
Vitamín K se také ničí působením radiace, kyslíku, rentgenového záření, kyselin, aspirinu, analgetik… ale tento výčet by mohl být prakticky nekonečný, a tak není třeba se jím příliš zabývat. Jak už to bývá, máloco je úplně neškodné :-).

Jak se projevuje nedostatek Káčka?

  • zpomalené srážení krve (nebezpečí vykrvácení)
  • zpomalené hojení ran
  • krvácení z nosu, z dásní
  • únava
  • výrony krve po těle – modřiny zdánlivě bez příčiny (riziko vnitřního krvácení)
  • menstruační potíže
  • potíže s ledvinami a játry

Doporučená denní dávka je pro dospělého 65-80 mikrogramů.
Předávkování z potravy se bát nemusíte.

soutěž:
Vesnice bez zvonů –
čemu naslouchat
o jarních večerech?

Reklama