Vitamín E, zvaný též tokoferol, je pátým přírůstkem do našeho malého seriálu.

Co jsou to vůbec vitamíny?
Vitamíny jsou organické sloučeniny, které jsou nezbytné pro správnou činnost lidského těla. Podílejí se na celé řadě fyziologických pochodů. Ten, kdo podcení jejich význam a má jich nedostatek, se brzy potýká se závažnými zdravotními problémy.
Naprostou většinu vitamínů si naše tělo neumí samo vyrobit. To je jeden z důvodů, proč je důležité dbát na to, aby naše strava byla vyvážená. Jedině z pestré potravy totiž získáme látky, bez kterých se naše tělo prostě neobejde.

Na co je dobrý vitamín E?
Éčko je hlavní v tucích rozpustný antioxidant v těle. Podporuje srdce, cévy, cévní cirkulaci, nervový systém, mozek, ženské reprodukční orgány, oči a kůži. Reguluje hladinu krevního cukru. Působí proti křečím a chrání buňky před poškozením. Dále:

  • zvyšuje detoxikační schopnost jater (pomáhá lépe odbourávat škodliviny)
  • ovlivňuje tvorbu červených krvinek
  • účastní se obnovy a růstu tkání
  • snižuje výskyt kardiovaskulárních akutních příhod (infarkt, mrtvic)
  • částečně je potvrzen jeho preventivní vliv na některá nádorová onemocnění.
  • může zmírnit bolesti při menstruaci (podrobnosti zde)
  • může zpomalit rozvoj Alzheimerovy nemoci (podrobnosti zde)
  • zlepšuje kvalitu a životaschopnost spermií
  • ulevuje od obtíží způsobených menopauzou
    působí pozitivně na kožní choroby (kožní vředy, dermatitidy, akné, sklerodermie, luxus erythematoides)
  • v kombinaci s vitamínem C je prevencí spálení kůže na slunci

V jakých potravinách se Éčko nachází?
Vyskytuje se v obilných klíčcích, v rostlinných olejích, ve žloutku, sádle, vnitřnostech, mase a mléce. Ničí se oxidací a působením světla se rozkládá.
Výtečným zdrojem vitamínu E jsou také ořechy, semena (slunečnice, sezam), sója a mák.

Co když je ho málo?
Nedostatek Éčka vede k samým ošklivým věcem. Například:

  • potraty, poškození plodu, neplodnost
  • srdeční vady
  • špatná regulace obsahu tekutin v těle
  • špatné hojení ran a regenerace buněk
  • kornatění cév
  • špatná kvalita pleti a vlasů
  • špatné vyplavování volných radikálů

Vitamín E potřebují v zásadě všechny tkáně v těle.

Když je Éčka příliš
Pokud byste zkonzumovali dávku vyšší než tři gramy, může se dostavit nevolnost, průjem, únava a svalová slabost. Celkově je ale vitamín E málo toxický. Dlouhodobé užívání vysokých dávek však může vést ke zhoršenému vstřebávání vitamínu K a tím ke snížení krevní srážlivosti.

Doporučená denní dávka je 67-536mg (100-800 IU).

Reklama