Reklama

V neposlední řadě je vitamin D důležitý pro správné fungování imunitního systému. Jeho nedostatek, především v zimním období, je spojován s vyšší náchylností k akutním respiračním infekcím horních cest dýchacích a chřipce (Ginde AA, 2009).

Nedostatek slunečního vitaminu

Vitamin D je jedním z mála vitaminů, který si lidské tělo dokáže vytvořit samo. Vzniká v pokožce vlivem slunečního UV záření, proto je často označován jako sluneční vitamin. Je rozpustný v tucích a tělo si ho dokáže ukládat do zásoby.

Současným stylem života však nedáváme tělu k jeho tvorbě dostatek příležitostí. Trávíme více času v uzavřených místnostech mimo přímý sluneční svit, v létě i v zimě chráníme pokožku krémy s vysokými UV faktory, které jeho tvorbu výrazně snižují. Přirozená tvorba vitaminu D klesá také s věkem, nadváhou nebo i tmavším fototypem kůže.


Vitamin D lze přijímat také stravou. Největším zdrojem jsou ryby, mléčné výrobky či vejce. Podle Centra zdraví, výživy a potravin při Státním zdravotním ústavě má však dostatek vitaminu D z obvyklé české stravy méně než 1 % osob.

Doporučená denní dávka

Denní dávky vitaminu D se liší na základě potřeb jednotlivých skupin spotřebitelů. Zvýšenou potřebu vitaminu D mají například těhotné ženy či starší lidé. Současná obecná doporučená denní dávka je 5 mikrogramů, v přepočtu 200 IU (mezinárodních jednotek). Přední odborník na vitamin D, pan doktora Holicka z Bostonské univerzity, navrhuje doporučené denní příjmy vitaminu D zvýšit, což potvrzuje i vědecké stanovisko panelu pro dietetické výrobky, výživu a alergii Evropského úřadu pro bezpečnost potravin.
Pro udržení dostatečné hladiny vitaminu D v těle, doporučuje doktor Holick zvýšit denní dávku pro dospělé minimálně na 1 500 – 2 000 IU, přičemž denní dávka bez lékařského dohledu by neměla přesáhnout 4 000 IU. Z běžné stravy lze takového příjmu dosáhnout velmi obtížně, proto je dobré vitamin D suplementovat. Vhodným řešením jsou doplňky stravy s vitaminem D3, rozpuštěným ideálně v oleji pro lepší biologickou dostupnost vitaminu.
Studie ukazují, že dosažení toxických hodnot je poměrně těžké. V jedné studii užívali dospělí pacienti po dobu šesti měsíců 10 000 IU denně bez vedlejších efektů. Mezi nejčastější symptomy předávkování se vitaminem D patří nechutenství, zvracení, slabost či hromadění vápníku v krvi. V případě podezření na předávkování vitaminem D navštivte svého lékaře.

Zapojte se do redakční soutěže a 20 z vás získá 2 balení doplňku stravy Vitamin D3 v extra panenském olivovém oleji!

Více se dozvíte ZDE.