Co jsou to vůbec vitamíny?

Vitamíny jsou organické sloučeniny, které jsou nezbytné pro správnou činnost lidského těla. Podílejí se na celé řadě fyziologických pochodů. Ten, kdo podcení jejich význam a má jich nedostatek, se brzy potýká se závažnými zdravotními problémy.
Naprostou většinu vitamínů si naše tělo neumí samo vyrobit. To je jeden z důvodů, proč je důležité dbát na to, aby naše strava byla vyvážená. Jedině z pestré potravy totiž získáme látky, bez kterých se naše tělo prostě neobejde.

 

 

 

 

 

Vitamín D (zvaný též kalciferol) se skládá z několika složek – nejdůležitější z nich jsou D2 a (zejména) D3. Obě tyto látky jsou v přírodě zastoupeny poměrně vzácně, ale příliš to nevadí. Lidské tělo si totiž umí vitamín D vyrobit samo.
Jak taková samovýroba vitamínu funguje?
Když na vaši pokožku dopadnou sluneční paprsky, vytvoří se ve spodní vrstvě kůže působením ultrafialového záření provitamín D. Ten se transportuje do jater a pak do ledvin. Zde se provitamín přemění na aktivní vitamín D3 – a máte vystaráno. Protože se vitamín D3 vytváří z derivátů cholesterolu, říká se mu cholekalciferol. V těhotenství se tento vitamín tvoří také v placentě.

Člověk si „samovýrobou“ pokryje zhruba 80% doporučené denní dávky. Zbytek je potřeba doplnit potravou.


V jakých potravinách se Déčko vyskytuje
?

Vyskytuje se zejména v rybách. Nejvíce je ho v rybím tuku, dále v rybím mase, v játrech, vejcích a mléce. Najde se i v houbách, kvasnicích, kokosu a kakau. Špatná zpráva pro vegetariálny je, že z rostlin ho prakticky nelze získat.

 

Na co je Déčko dobré?

  • je důležitý při tvorbě a mineralizaci kostí (růst, hojení zlomenin)
  • ovlivňuje metabolismus vápníku, příštitných tělísek, ledvin, jater a střev
  • má vliv na vylučování inzulinu, tedy i na metabolismus cukrů
  • tlumí množení buněk, ale podporuje jejich zrání
  • ovlivňuje obranyschopnost organismu
  • působí protirakovinně

 

A co když je ho málo? Nemoci z avitaminózy D

Jednoduše by se daly shrnout tak, jak jsem to udělala již v nadpisu já. Polednice je nejlepší ukázka někoho, kdo má vitamínu D nedostatek.
Nejkritičtější je nedostatek v dětství. Dítěti špatně rostou chrupavky, kosti mu narostou měkké a lámavé, takže se zkřiví, často se lámou a špatně srůstají. Tato pokřivení jsou nevratná. Nemoci se říká křivice nebo rachitis.
U dospělých nastává při nedostatku Déčka porucha ukládání vápníku do kostí, čímž se velmi zvyšuje riziko vzniku zlomenin (je to v zásadě podobné jako odvápňování kostí, osteoporóza). Nemoc se nazývá osteomalácie.
Navíc se ke špatné kvalitě kostí též druží špatná kvalita zubů.
Nedostatek vitamínu D vás postihne, pokud se budete důsledně vyhýbat slunečnímu záření a nebudete přijímat vitamín D v potravě. Toto je velký problém v zemích třetího světa, dnes zejména v zemích muslimských. Ženy mají povinnost chodit zahalené a nevystavují slunci ani kousek holé kůže. A tak, přesto, že žijí v zemích, kde je intenzita slunečních paprsků velmi vysoká, trpí křivicí a osteomalácií.
Dříve byla křivice velmi rozšířená: trpěly jí například japonské ženy z nižších tříd. Bohaté dámy se schovávaly pod deštníky, chudé pracovaly se zahalenou tváří a širokým kloboukem. Pokud žily u moře, v jejich potravě bylo dost ryb, a tak nebyla choroba nějak závažná. Pokud ale žily v horách, v jejich stravě se téměř žádný vitamín D nevyskytoval a křivice byla na světe.
Tento problém ostatně trápil i aristokratické dámy v Evropě. Aktuální přestal být vlastně až ve chvíli, kdy v módě přestala být porcelánová pleť nedotčená sluncem a dámy se před ním přestaly schovávat.
Ve skutečnosti ani není třeba se opalovat. Bohatě stačí mít odhalený obličej či paže. 
Nedostatek Déčka také postihuje osoby, kterým selhávají ledviny. Jejich „vitamínová fabrika“ má totiž v té době „odstávku“.

 

Předávkování?

Vitamín D se rozpouští v tucích a je tedy možné se jím předávkovat. To se projeví nechutenstvím, vysokým krevním tlakem, nadměrným močením a zvracením. V takovém případě se totiž z kostí vyplavuje vápník, který se pak usazuje v měkkých tkáních. Nemusíte mít ale obavy, že byste se „proopalovala“ až k předávkování – vaše tělo pozná, kdy má dost, a výrobu aktivního Déčka pozastaví. Riziko hrozí v podstatě jen pojídačům vitamínových kapslí, pijákům rybího tuku a osobám s vážnou poruchou metabolismu.

 

Doporučená denní dávka

  • DDD pro dospělé = 5-10 mikrogramů
  • DDD pro děti = 10 mikrogramů
  • DDD pro těhotné ženy = 10 mikrogramů

Pokud se domníváte, že vám vitamín D chybí, můžete ho užívat jako některý z potravinových doplňků. Kvůli nebezpečí předávkování je lepší to konzultovat s lékařem, a to zejména u těhotných žen a malých dětí.

Reklama