Vitamin A (zvaný též retinol) je prvním z vitamínů, kterým se chci v malém seriálu věnovat. 

Co jsou to vůbec vitamíny?
Vitamíny jsou organické sloučeniny, které jsou nezbytné pro správnou činnost lidského těla. Podílejí se na celé řade fyziologických pochodů. Ten, kdo podcení jejich význam a má jich nedostatek, se brzy potýká se závažnými zdravotními problémy.
Naprostou většinu vitamínů si naše tělo neumí samo vyrobit. To je jeden z důvodů, proč je důležité dbát na to, aby naše strava byla vyvážená. Jedině z pestré potravy totiž získáme látky, bez kterých se naše tělo prostě neobejde.

Na co je dobrý vitamín A?

  • Ovlivňuje příznivě zrak, a to zejména tyčinky, které jsou zodpovědné za vidění v šeru. Lidé, kteří mají Áčka nedostatek, jsou šeroslepí.
  • Podporuje růst a správný vývoj buněk sliznic, kostí a krvetvorby. Při jeho nedostatku se kožní buňky odlučují předčasně – jsou „nezralé“ a pokožka se olupuje.
  • Ovlivňuje kvalitu sliznic a jejich funkčnost, je proto nezbytný pro zdraví vašeho nosu, jazyka a pohlavních orgánů.
  • Je nezbytný pro tvorbu spermií a vajíček a pro vývoj plodu.
  • Brání rozvoji některých nádorů.

Kde se k němu dostaneme?
Vitamín A se vyskytuje zejména v živočišných potravinách – hlavně v játrech a mléčných produktech, žloutcích, rybím tuku a másle.
Je také možné nepřijímat samotný vitamín, ale takzvaný provitamín, který se v těle na vitamín přemění. Provitamíny A se nazývají karotenoidy a jsou přítomny zejména v barevné zelenině a ovoci (mrkev, petržel, rajčata, špenát, meruňky).
Jak vitamín A samotný, tak jeho provitamíny se rozpouští v tucích. To znamená, že pokud chcete mrkvovým salátem přispět do své „vitamínové kasičky“, pokapejte si ho zálivkou s olejem, jinak vaším zažívacím traktem projde a nevstřebá se.

Co když opravdu chybí?
Při nedostatku Áčka jsou poškozeny především tkáně, kde probíhá dělení buněk či jiná buněčná aktivita. Pacienti obvykle pozorují ztrátu chuti, zastavení růstu, poruchy obranyschopnosti a již zmíněnou šeroslepost. Dále dochází k vysychání sliznic a také očí, což poškozuje rohovku. To může vést i k oslepnutí.
Při ještě těžším nedostatku dochází k poruše tvorby kostí, poruchám v nervovém systému a nakonec ke smrti. V zemích třetího světa je avitaminóza A jednou z nejčastějších příčin slepoty a nesprávného vývoje u dětí.

A co když je ho moc?
Ve vysokých dávkách je vitamín A toxický, opatrnosti je třeba především v těhotenství, kdy poškozuje správný vývoj končetin miminka. Toxické působení by se ale dostavilo až v případě, kdy byste po dobu několika měsíců konzumovala dávky 10x vyšší než je DDD (doporučena denní dávka), nebo při jednorázovém požití stonásobku DDD.
V praxi je toho možné dosáhnout jen užíváním velkého množství vitamínu A v tabletách či pokud byste se živila převážně játry.
Zajímavé případy otravy jsou zaznamenány od průzkumníků polárních krajin, kteří nedbali varování eskymáků a pojedli játra ledních medvědů. Ti ve svých játrech hromadí obrovské množství vitamínu A – a polárníci se prostě předávkovali.
Projevy takového předávkování jsou nevolnost a zvracení, apatie, suchá kůže, padání vlasů, poruchy vidění, krvácení (zejména ze sliznic) a bolesti kloubů.
Pozor – provitamíny karotenoidy se předávkovat nelze, neboť se zvyšujícím se příjmem se jejich vstřebávání snižuje. Jejich nadměrný přísun se projeví pouze oranžovým zabarvením kůže. Takže z mrkve nemusíte mít obavy. Ostatně, právě této vlastnosti karotenoidů využívají samoopalovací krémy :-).

Doporučené denní dávky

  • děti do 3 let 0,4 mg
  • děti 4-6 let 0,5 mg
  • děti 7 - 10 let 0,7 mg
  • nad 10 let 1 mg
  • těhotné ženy 1,2 mg
  • kojící ženy 1,6 mg.

Tyto dávky je možné bez rizika pro zdraví dvakrát i třikrát překračovat - a to i dlouhodobě.

Reklama