Pokud patříte mezi těhotné ženy, jistě vám v hlavě koluje řada otázek a myšlenek, co vše vás čeká a nač se máte připravit. Jednou z nich je zajisté i strava. Jak se máte stravovat během těhotenství, už díky našemu nedávnému článku víte, dnes jsme se proto zaměřili na stravování kojících maminek…

ffff„V období kojení výrazně narůstá energetická spotřeba o 500 až 700 kcal, ale není potřeba o toto množství denní příjem navyšovat, jelikož ženské tělo v období kojení čerpá z tukových zásob, které si nachystalo během těhotenství,“ vysvětluje nám pro začátek Bc. Vlaďka Drobílková výživová poradkyně a fitness trenérka pražského studia Body Best a dodává: „Protože je tato rezerva zhruba 5 kg tuku, kterého se tělo během kojení zbaví, nemá smysl, aby maminky držely nějaké redukční diety, jelikož se pak bez problémů mohou vrátit ke své předtěhotenské váze.“

 Které stravě se mají kojící maminky vyhýbat?

 „Všem svým klientkám doporučuji, aby se během kojení vyhýbaly nadýmavé zelenině, kávě, silným černým čajům a alkoholu. Dále je třeba se zaměřit na to, aby kojící matky nadměrně nesolily a též eliminovaly ze svého jídelníčku potraviny, které jsou konzervované a plné umělých barviv či syntetických příchutí. Zvláštní pozornost by měly čerstvé maminky dle Vlaďky Drobílkové věnovat i nadměrnému užívání kofeinu v různých nápojích s příchutí coca coly a energetických drinků, které jejich tělu, a tedy i miminku, škodí.Touto zprávou kojící matky asi moc nepotěším, ale mezi rizikové potraviny patří i jahody, citrusy a ořechy, a to hlavně kvůli vysokému výskytu alergenů, které jsou v nich obsaženy.“

Které potraviny jsou naopak doporučené?

Teď už se ale přesuneme k příjemnější části, a to k potravinám, které si mohou kojící maminky naopak vychutnávat ve velkém. „Doporučená je dostatečná konzumace kvalitních mléčných výrobků, kvůli příjmu vápníku, jehož doporučená denní dávka u kojící ženy je 1500 mg. Strava kojící matky se má skládat z kvalitních sacharidů, mezi které patří: rýže, těstoviny, brambory, obilná kaše, všechna upravená netučná masa, kvalitní sýry (nikoliv plísňové či zrající) a vejce, u nichž je třeba je před konzumací dostatečně tepelně upravit.“

Z tuků dále Vlaďka doporučuje mastné kyseliny ze skupiny omega-3 a omega-6, které jsou nezbytné pro růst dítěte a vývoj jeho mozku. Ty jsou obsaženy v mořských rybách, tučnějších sladkovodních rybách, kvalitních, tepelně neupravených rostlinných olejích - olivovém, dýňovém, řepkovém a slunečnicovém.Samozřejmě, že pokud si kojící maminky nejsou jisté, či trpí vážnými alergiemi na některé z výše jmenovaných potravin, musí se nejprve poradit se svým ošetřujícím lékařem, to ale jistě všechny již dobře vědí,“ uzavírá své rady  Bc. Vlaďka Drobílková.

Čtěte také:

 

Reklama