Zdraví

Víme, co jíme?

Pane doktore, v poslední době je hodně výrobků s nízkým obsahem tuku, nebo dokonce s 0 %  tuku. Jsou to opravdu zdravé výrobky?

 

Právě díky reklamě dochází v našem stravování k mnoha omylům. Myslíme si, že pokud vyloučíme ze stravy tuk, zmizí i naše špíčky. Do jisté míry je to pravda, ale tuky ke svému životu nutně potřebujeme.

Jejich vyřazením  by se nám zhroutil celý imunitní systém.

 

Jak tomu mám tedy rozumět?

 

Nabourala by se hladina hormonů, stěny buněčných membrán by se ztenčily a mozek by postupně vypovídal službu. Také některé vitaminy jsou rozpustné pouze v tucích. A bez cholesterolu také nemůžeme existovat.

Navíc, jídlo bez tuku nemá dobrou chuť.

 

Ale přece například jogurty s 0 % tuku jsou docela chutné?

 

No a v tom je právě ta zrada – místo tuku se přidávají látky, které tuto mdlou chuť vylepšují. Nejčastěji to je ovšem cukr – a po něm se, jak známo tloustne.

 

Aha, tak toho jsem si na složení nevšimla.

 

Jako další dochucovadla, která ohrožují jak naši váhu, tak hlavně naše zdraví, se používají:
* glutaman sodný – který nesmějí děti do 3 let – vyvolává dost často nepříjemnou alergii, bolesti hlavy (často po návštěvě čínských restaurací), ale u astmatika i velké problémy, pokud se léčí steroidy. Navíc zadržuje v těle vodu, což neprospívá jak našemu vzhledu, tak i srdci a ledvinám.

* hydrogensiřičitany E 220. E 224, E 226, E 228 – ty vyvolávají u citlivých lidí bolesti hlavy nebo průjmy.

 

Tak to by vysvětlovalo, proč moje kamarádka, která se živí jen nízkotučnými jogurty, hodně trpí na průjem. A  co ty známé malé lahvičky, tolik doporučované jako ochrana organismu?

 

Tady bych byl tedy velmi skeptický. Čím větší trvanlivost, tím méně živých bifidogenních bakterií obsahuje. Navíc,  je tam pro zlepšení chuti přidávaný cukr. Dávám přednost čerstvému jogurtu s živými kulturami – a pozor, nesmí mít snížený obsah tuku, protože bakterie se totiž laktózou z tuku živí.

 

A co mléko?

 

To je samozřejmě ideální stravou pro malé děti, ale s přibývajícími léty člověk ztrácí schopnost trávit mléčnou bílkovinu, a tím se zahleňuje, trpí na afty apod. Pokud vám sýry nebo jogurty chutnají, klidně si je občas dopřejte, ale nestavte na nich svoji stravu.

 

A mohu tedy odbočit a zeptat se ještě na jiné potraviny?

Co syrová zelenina a velmi módní zeleninové saláty?

 

Tepelně upravená zelenina, vhodná je pánev wok, je mnohem zdravější a stravitelnější. Ze syrové zeleniny se totiž převážná část vitaminů a minerálů  nedostane do těla, zůstane v zelenině a ve střevě se stane potravou pro kvasinky – to vede k nepříjemnému nadýmání.

 

Ale müsli je určitě zdravé, nebo ani to?

 

Tam je hlavní problém v tom, že obvykle se skládá z obilí a ovoce, tj. obsahuje obilní škroby a jednoduché cukry, ale ty cukry blokují enzymy zodpovědné za trávení škrobů.

Takže bych doporučoval spíše obilné kaše doplněné zeleninou.

 

Takže je tedy zdravější zelenina než ovoce?

 

Takhle se to říct nedá. Ale ještě naše babičky jedly jen čerstvé ovoce, které právě v okolí dozrávalo, v zimě používaly sušené ovoce a zbytek vitaminů měly z brambor a kysaného zelí.

Problém ovoce tropického je v tom, že ochlazuje, a tak paradoxně, kdo ho  v zimě hojně konzumuje, bude častěji nemocný.

 

A co je tedy vlastně zdravé?

 

Snažte se o co nejpestřejší stravu, nepřehánějte to s masem, vždyť naši předkové jedli maso jednou týdně. Vybírejte si čerstvé potraviny, ne ty s dlouhou  trvanlivostí, ty trvanlivé jsou totiž naplněné chemií.  Etikety nelžou, jen se je musíme naučit číst.

   
   
04.06.2004 - Zdraví - autor: Jitka Kubíková

Komentáře:

  1. [251] xenie [*]

    petruško, akademický dotaz - kolik znáš chlapů co těžce fyzicky makají ? já teda žádného, vesměs sedí u PC jako já...

    superkarma: 0 11.06.2004, 09:40:07
  2. [245] xenie [*]

    petruška: "tak to radši umřu prolezlá chorobama, ale šťastná, že jsem jedla všechno"... myslím že až budeš prolezlá nemocema, nebudeš si říkat "to jsem si ale užila", spíše naopak... ale Tvoje věc, jsi dospělá svéprávná, žij jak chceš

    superkarma: 0 10.06.2004, 17:29:23
  3. [234] xenie [*]

    Vivian: věřím že Ti takové reakce asi jdou na nervy, ale já žiju v domnění jak žiju zdravě - jím jogurty, ovoce, dušenou zeleninu, celozrnné pečivo - a v posl.pár článcích se dozvím, že jogurty nejsou jogurty, zelenina je plná dusičnanů a celozrnné pečivo plísní... a teď babo raď, co jíst abych žila zdravě a netloustla

    superkarma: 0 09.06.2004, 14:44:01
  4. [230] xenie [*]

    a co považujete za opravdový jogurt ? přiznávám že jsme se v rámci "zdravé výživy" začla cpát právě Vitalineou light, složení nečtu, jen počet kalorií - a teď se dozvím že to není jogurt ?

    superkarma: 0 09.06.2004, 11:29:25
  5. [173] xenie [*]

    "Tepelně upravená zelenina, vhodná je pánev wok, je mnohem zdravější a stravitelnější. Ze syrové zeleniny se totiž převážná část vitaminů a minerálů nedostane do těla" - tak to zírám, já myslela že je to naopak...

    superkarma: 0 04.06.2004, 18:00:44
  6. [63] xenie [*]

    Dašenka: já se o Atkinsona pokoušela, je fakt že jsem trochu zhubla, ale když jsem si přečetla že jeden z vedl.účinků této diety může být rakovina, sekla jsem s tím... z rakoviny mám hrůzu

    superkarma: 0 04.06.2004, 10:02:20

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme