Zdraví

Víme, co jíme?

Pane doktore, v poslední době je hodně výrobků s nízkým obsahem tuku, nebo dokonce s 0 %  tuku. Jsou to opravdu zdravé výrobky?

 

Právě díky reklamě dochází v našem stravování k mnoha omylům. Myslíme si, že pokud vyloučíme ze stravy tuk, zmizí i naše špíčky. Do jisté míry je to pravda, ale tuky ke svému životu nutně potřebujeme.

Jejich vyřazením  by se nám zhroutil celý imunitní systém.

 

Jak tomu mám tedy rozumět?

 

Nabourala by se hladina hormonů, stěny buněčných membrán by se ztenčily a mozek by postupně vypovídal službu. Také některé vitaminy jsou rozpustné pouze v tucích. A bez cholesterolu také nemůžeme existovat.

Navíc, jídlo bez tuku nemá dobrou chuť.

 

Ale přece například jogurty s 0 % tuku jsou docela chutné?

 

No a v tom je právě ta zrada – místo tuku se přidávají látky, které tuto mdlou chuť vylepšují. Nejčastěji to je ovšem cukr – a po něm se, jak známo tloustne.

 

Aha, tak toho jsem si na složení nevšimla.

 

Jako další dochucovadla, která ohrožují jak naši váhu, tak hlavně naše zdraví, se používají:
* glutaman sodný – který nesmějí děti do 3 let – vyvolává dost často nepříjemnou alergii, bolesti hlavy (často po návštěvě čínských restaurací), ale u astmatika i velké problémy, pokud se léčí steroidy. Navíc zadržuje v těle vodu, což neprospívá jak našemu vzhledu, tak i srdci a ledvinám.

* hydrogensiřičitany E 220. E 224, E 226, E 228 – ty vyvolávají u citlivých lidí bolesti hlavy nebo průjmy.

 

Tak to by vysvětlovalo, proč moje kamarádka, která se živí jen nízkotučnými jogurty, hodně trpí na průjem. A  co ty známé malé lahvičky, tolik doporučované jako ochrana organismu?

 

Tady bych byl tedy velmi skeptický. Čím větší trvanlivost, tím méně živých bifidogenních bakterií obsahuje. Navíc,  je tam pro zlepšení chuti přidávaný cukr. Dávám přednost čerstvému jogurtu s živými kulturami – a pozor, nesmí mít snížený obsah tuku, protože bakterie se totiž laktózou z tuku živí.

 

A co mléko?

 

To je samozřejmě ideální stravou pro malé děti, ale s přibývajícími léty člověk ztrácí schopnost trávit mléčnou bílkovinu, a tím se zahleňuje, trpí na afty apod. Pokud vám sýry nebo jogurty chutnají, klidně si je občas dopřejte, ale nestavte na nich svoji stravu.

 

A mohu tedy odbočit a zeptat se ještě na jiné potraviny?

Co syrová zelenina a velmi módní zeleninové saláty?

 

Tepelně upravená zelenina, vhodná je pánev wok, je mnohem zdravější a stravitelnější. Ze syrové zeleniny se totiž převážná část vitaminů a minerálů  nedostane do těla, zůstane v zelenině a ve střevě se stane potravou pro kvasinky – to vede k nepříjemnému nadýmání.

 

Ale müsli je určitě zdravé, nebo ani to?

 

Tam je hlavní problém v tom, že obvykle se skládá z obilí a ovoce, tj. obsahuje obilní škroby a jednoduché cukry, ale ty cukry blokují enzymy zodpovědné za trávení škrobů.

Takže bych doporučoval spíše obilné kaše doplněné zeleninou.

 

Takže je tedy zdravější zelenina než ovoce?

 

Takhle se to říct nedá. Ale ještě naše babičky jedly jen čerstvé ovoce, které právě v okolí dozrávalo, v zimě používaly sušené ovoce a zbytek vitaminů měly z brambor a kysaného zelí.

Problém ovoce tropického je v tom, že ochlazuje, a tak paradoxně, kdo ho  v zimě hojně konzumuje, bude častěji nemocný.

 

A co je tedy vlastně zdravé?

 

Snažte se o co nejpestřejší stravu, nepřehánějte to s masem, vždyť naši předkové jedli maso jednou týdně. Vybírejte si čerstvé potraviny, ne ty s dlouhou  trvanlivostí, ty trvanlivé jsou totiž naplněné chemií.  Etikety nelžou, jen se je musíme naučit číst.

   
   
04.06.2004 - Zdraví - autor: Jitka Kubíková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [230] xenie [*]

    a co považujete za opravdový jogurt ? přiznávám že jsme se v rámci "zdravé výživy" začla cpát právě Vitalineou light, složení nečtu, jen počet kalorií - a teď se dozvím že to není jogurt ?

    superkarma: 0 09.06.2004, 11:29:25
  2. avatar
    [229] sylva.k [*]

    Tak tento článek bych považovala za pěknou mystifikaci. Jistě, autorka má pravdu, ale dělá z komára velblouda. Třeba mléčné výrobky se pořád v ČR konzumují relativně málo. Neexistuje snad nic jednoduššího na tak důležitou věc jako je úprava střevní mikroflóry než "opravdový" jogurt! Co se týká kvality a pozitivních vlastností ml. výrobků, obrázek bohužel kazí hlavně gigant Danone, který vyrábí samé braky a lidem vsugerovává úplné nesmysly. Co se týče glutamanu - má chuť umami a nachází se ve strašné spoustě výrobků, které nám náramně chutnají a není na tom nic špatného. Pochybuju, že by někdo spořádal na posezení např. 5 kostek bujónu, pak by mu opravdu mohlo být nevolno.

    superkarma: 0 09.06.2004, 10:26:35
  3. avatar
    [227] Vivian [*]

    salamandra: nejsem citlivá na laktózu... mléko prostě není tak zdravé, jak se obecně soudí.

    superkarma: 0 09.06.2004, 00:47:17
  4. avatar
    [226] Alousek [*]

    To je moc zajimavy clanek, to o tech hydrogensiricitanech a glutamanu sodnym jsem vedela(jedna kamaradka ma po jidle v cinske restauraci migrenove zachvaty), musim vic kontrolovat kluka, ma obcas po jidle bolesti hlavy( je alergik a astmatik)
    Produkty s napisem "light" nekupuju.Snazim se dat na stul od vseho trochu a obcas vyzkouset neco noveho.Proto si koupim wok, i u nas momentalne dost frci, hlavne recepty s delenou stravou

    superkarma: 0 08.06.2004, 10:23:58
  5. [225] salamandra [*]

    Já mléko a mléčné výrobky vyloženě zbožňuji.Denně určitě 750g/ml určitě sním/vypiji.Jogurty, tvarohy, podmáslí, mléko-to je moje.
    Konzumuji tyto potraviny ne kvuli zdravi(ale osobně věřím v kvality mléka a mléč.výrobků), ale proto že mi šíleně chutnají.
    Vivian:Nejsi citlivá na laktózu?!Třeba je to proto...A proto Ti i vyřazení těchto potravin z jídelníčku jen prospělo.

    superkarma: 0 08.06.2004, 08:47:12
  6. avatar
    [223] Vivian [*]

    jasmi: ale v každém případě to opravdu není tak hrozné, byl to jen můj první dojem. Teď to čtu znova a některé pasáže vypadají rozumně.

    superkarma: 0 07.06.2004, 22:54:38
  7. avatar
    [222] Vivian [*]

    jasmi: ale pořád z toho mám pocit, že staví pití mléka nad přirozené zdroje Ca

    superkarma: 0 07.06.2004, 22:52:00
  8. avatar
    [219] Vivian [*]

    jasmi: to že je harvardská studie?? To je normálně populárně-"vědecký" propagační článek a la "Pijte mléko, je zdravé", jakých můžeme najít desítky v laciných časopisech pro ženy.
    Pohled společnosti na konzumaci mléka je značně ovlivněn reklamou (ale kdo si to přizná?), význam mléčných výrobků pro naše zdraví je vinou marketingových triků značně přeceňován.
    U mě se vyškrtnutí mléka z jídelníčku projevilo na zdraví spíše pozitivně, mléčné výrobky skoro nekonzumuji (jen zlomek toho, co doporučují "odborníci") a hladina vápníku v mé krvi je v normě, zuby mám zdravé, zlomeninu kosti jsem v životě neměla... V současné době se z různých odborných zdrojů píše dozvídám o negativních dopadech konzumace mléka na zdraví člověka. jenže tyto poznatky se samozřejmě nešíří. Umíte si představit, co by to znamenalo pro naše hospodářství?

    superkarma: 0 07.06.2004, 18:57:14
  9. avatar
    [217] kubikm [*]

    Vivian: jinak podle krve - B mléko může, ale pro 0 je tabu...

    superkarma: 0 07.06.2004, 00:02:01
  10. avatar
    [216] kubikm [*]

    Vivian: ano, taky jsem to četla, bylo to na JAMA, am. zdrav. čas. pro lékaře a čerpala z toho myslím MFD

    superkarma: 0 07.06.2004, 00:00:45
  11. avatar
    [215] kubikm [*]

    Vivian:
    já ho miluju, ale podle 0 z něj tloustnu...ovšem nejím ho tuny, tak je to fuk
    je moc dobrý makovec, ten mi peče holka...dokonce má vitana na to pytlík...akorát z toho je trochu suchý, chtělo by to asi trochu oleje...jink jsou moc zdravé chodské koláče - je tam tvaroh, mák i povidla---ty jsou výbornným zdrojem železa, např

    superkarma: 0 06.06.2004, 23:59:40
  12. avatar
    [214] Vivian [*]

    mléko sice obsahuje vápník, ale člověk ho z mléka neumí získat... teď jsem kdesi četla, že podle výsledků jakýchsi nedávných klinických výzkumů (fakt nevím jakých ) nemá konzumace mléka vliv na vývoj osteoporózy...

    superkarma: 0 06.06.2004, 23:58:06
  13. avatar
    [213] Vivian [*]

    no já se každopádně obejdu bez mléčných výrobků... jím je hodně málo, občas si s chutí dám kefír nebo Nivu... ale svůj jídelníček na tom nestavím, jsou to spíš takové chuťovky... mléko má pro mě víc mínusů než plusů...
    totéž s masem... nejsem teda vegetarián a už vůbec ne vegan, ale zdá se mi, že to má cosi do sebe a vůbec to není špatná myšlenka...

    werka: makový koláče můžu, ale ty z obchodu v sobě maj máku co by se za nehet vešlo, budu se je muset naučit píct... a budu dávat třeba deset deka na jeden, mák já můžu (Jitko, opravdu můžu? sk. B? )

    superkarma: 0 06.06.2004, 23:56:11
  14. avatar
    [212] kubikm [*]

    Ťapina: taky jsem slyšela názor, že zdravější, co do složení pro lidi, je kozí mléko...dříve hodně hrozila tuberkuloza, dnes jsou prý kozy zdravé...
    mám tedy ráda kozí sýt, občas si ho koupím...jsou drahé

    superkarma: 0 06.06.2004, 23:50:28
  15. avatar
    [211] kubikm [*]

    Ťapina: jasně, to bude v tom, i velký masožrout jí něco jiného...

    hlavně u mléka je blbé to zahleňování a afty...to je také projevem nesnášenlivosti mléka

    superkarma: 0 06.06.2004, 23:48:22
  16. avatar
    [210] Ťapina [*]

    kubikm: Ono je hlavně potřeba, aby toho fosforu nebylo víc než vápníku, protože pak se vápník špatně vstřebává. A u lidí to bude stejně jak u zvířat, akorát holt u lidí nehrozí, že by se cpali samotným masem

    superkarma: 0 06.06.2004, 23:44:00
  17. avatar
    [209] kubikm [*]

    Ťapina: u lidí je to 2:1 s Mg, hořčíkem, všude to píšou
    fosfor neuváději v této souvislosti, ale ten je samozřejmě taky třeba
    taky na všech těch multivitamínech je ten poměr...

    superkarma: 0 06.06.2004, 23:42:08
  18. avatar
    [208] Ťapina [*]

    Vivian: To se mi nezdá, že by většina populace vůbec neměla laktázu. Kdo nemá laktázu, ten má po mléku příšerný průjem a to rozhodně není většina populace. Možná se její aktivita snižuje, ale nezmizí úplně. Každopádně já mám ráda jogurty, zatímco soju nebo sezam nemusím vůbec.
    A ten poměr teda nevím jistě jak s hořčíkem, ale nám tloukli do hlavy, že je důležitý poměr vápník:fosfor 2:1. Ale to je hlavně kvůli tomu, aby lidi nekrmili psy samotným masem, možná že s hořčíkem je to taky tak nějak a to je zas důležitější pro lidi.

    superkarma: 0 06.06.2004, 23:35:49
  19. avatar
    [207] werka [*]

    Vivian: Všechno má něco - soja dost často alergizuje, navíc při blbém skladování může obsahovat alfatoxiny, mák tuším obsahuje kyselinu šťavelovou. Sakra - na sezam zatím žádnou pomluvu nevím. MMCH - koláč s náplní z deseti deka máku bude podle mého dost slušná porce (přiznám se, že to neumím odhadnout neb já koláče nepeču vůbec a máma jen s tvarohem a povidly).
    Já si prostě myslím, že mléko a mléčné výrobky obecně nejsou zrovna potravina, o které by se mělo mluvit jako o něčem, na čem není dobré stavět své stravování.

    superkarma: 0 06.06.2004, 23:33:17
  20. avatar
    [206] Vivian [*]

    jasmi: souhlas vesměs se vším, ale že by mléčné výrobky byly nejleším zdrojem Ca... to ani náhodou. Většina dospělé populace (po cca 3. roce věku)totiž už nemá v organismu přítomnu laktázu, což je, zjednodušeně řečeno, enzym umožňující trávit mléko a získávat z mléčných výrobků vápník... navíc mléko vůbec není potravinou s nejvyšším obsahem vápníku. 100 ml mléka obsahuje v průměru 120 mg vápníku. 100 gramů máku obsahuje 1200 miligramů vápníku. Stačí jeden makový koláč a je pokryta potřeba vápníku bez nebezpečí, jaké má mléko. Pochopitelně že mák není jedinou potravinou. Dále to jsou např. sezamová semínka (100 gr. 400 - 600 mg vápínku), sóju (100 mg - 400 mg vápníku) a další potraviny rostlinné říše. Ty mimo vápníku také obsahují hořčík ve vhodném poměru 1:2, čímž je zajištěna optimální vstřebatelnost vápníku. Rostlinná strava je schopna zajistit potřebu vápníku snáze, než mléko.

    superkarma: 0 06.06.2004, 23:16:09
  21. avatar
    [205] kubikm [*]

    jasmi: já vím, to byl ftípek...
    nedávno zase ale byla studie, že saláty jsou zjara! plné dusičnanů...že pokud jíme salát, tak raději pěstovaný doma, kde není vyhnaný hnojivy...tak nevím
    údajně je lepší ten ledový, nebo čínské zelí....že se tak snadno nepolánou a tudiž to dobré v nich zůstane...
    já mám ráda zjara kedlubny...taky prý jsou nacpané dusičnany...ale ty jím

    superkarma: 0 06.06.2004, 22:38:48
  22. avatar
    [204] Andula [*]

    kubikm: však já taky jiné než hollandie nejím

    superkarma: 0 06.06.2004, 22:29:45
  23. avatar
    [203] kubikm [*]

    jasmi: no ta je nezbytná...máme jí ve stravě většinou nedostatek, hlavně v těhotenství...to máš pravdu

    já taky se snažím zjistit co nejvíc informací, abych se mohla rozhodnout

    jsem už stará, kdybyste viděly, jaké dříve byly jogurty, úplně se krájely lžičkou.... dnes mi je připominají jen ty bílé hollandie

    superkarma: 0 06.06.2004, 22:09:00
  24. avatar
    [200] Andula [*]

    kubikm: já nemyslím, že nejvíce informací je od lidí zainteresovaných na prodeji.. tedy nesmíš považovat reklamní tvrzení za relevantní info, ale to snad soudný člověk nedělá... když chceš, dají se informace najít

    superkarma: 0 06.06.2004, 21:56:46
  25. avatar
    [199] kubikm [*]

    jasmi: no, právě v hlávkovém salátku nic moc není, je to jen buničina, tj. vláknina...ten by se opravdu k vaření nehodil

    jinak s tím mlékem je problém asi v tom, že příroda určila mléko jako potravu pro mláďata, která po tom rychle musela vyrůst...proto má složení, jaké má

    pokud vím, v přírodě už žádný živočich jako dospělý mléko nekonzumuje

    a problém informací o výživě je v tom, že obvykle nám je podávají lidé, kteří jsou zainteresovaní na prodeji toho určitého typu potravin... nejvíc reklamy v TV je na zboží, kterého se potřebují zbavit...

    superkarma: 0 06.06.2004, 21:53:05
  26. avatar
    [198] werka [*]

    Vivian: To se nesmíš koukat na Vitaliney od Danone . je spousta jogurtů, který jsou fakt jen z mléka, suš. mléka a jogurt. kultur. A to sušené mléko se tma dává kvůli zahuštění, dělají to skoro všichni výrobci, i ti co vyrábí jogurt kalsickou cestou (tj. kysáním v kelímku, resp. skleničce)

    superkarma: 0 06.06.2004, 21:45:47
  27. avatar
    [196] femme [*]

    Klárčí to 14: ve tvém věku jsem nevážila víc

    superkarma: 0 06.06.2004, 19:22:45
  28. avatar
    [195] Andula [*]

    Vivian: ale u jogurtů řece platí jak který a já si "jogurty" ze želetiny a přidaného bůhvíčeho nekupuju

    superkarma: 0 06.06.2004, 11:01:07
  29. avatar
    [192] *Kotě* [*]

    kubikm: Tak to já budu asi nějaká dívná, já mlíko vysloveně potřebuju. Když nemám každý den k snídani musli nebo corn flakes s mlékem, mám normální absťák. Jogurty mám taky ráda a je mi fuk, jaké mají čeho procento, já si je kupuju podle chuti. Jelikož jím tak jeden týdně, zas takový prohřešek mi to nepřijde.

    superkarma: 0 06.06.2004, 00:38:08
  30. avatar
    [191] kubikm [*]

    Vivian: přesně, vypsala jsem pár věcí, kde vápník je...třeba sardinky...mák....takže staré české jídlo buchty s mákem, tvarohem a povidly je velice vhodné....

    superkarma: 0 06.06.2004, 00:10:05

Další příspěvky

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme