Zdraví

Víme, co jíme?

Pane doktore, v poslední době je hodně výrobků s nízkým obsahem tuku, nebo dokonce s 0 %  tuku. Jsou to opravdu zdravé výrobky?

 

Právě díky reklamě dochází v našem stravování k mnoha omylům. Myslíme si, že pokud vyloučíme ze stravy tuk, zmizí i naše špíčky. Do jisté míry je to pravda, ale tuky ke svému životu nutně potřebujeme.

Jejich vyřazením  by se nám zhroutil celý imunitní systém.

 

Jak tomu mám tedy rozumět?

 

Nabourala by se hladina hormonů, stěny buněčných membrán by se ztenčily a mozek by postupně vypovídal službu. Také některé vitaminy jsou rozpustné pouze v tucích. A bez cholesterolu také nemůžeme existovat.

Navíc, jídlo bez tuku nemá dobrou chuť.

 

Ale přece například jogurty s 0 % tuku jsou docela chutné?

 

No a v tom je právě ta zrada – místo tuku se přidávají látky, které tuto mdlou chuť vylepšují. Nejčastěji to je ovšem cukr – a po něm se, jak známo tloustne.

 

Aha, tak toho jsem si na složení nevšimla.

 

Jako další dochucovadla, která ohrožují jak naši váhu, tak hlavně naše zdraví, se používají:
* glutaman sodný – který nesmějí děti do 3 let – vyvolává dost často nepříjemnou alergii, bolesti hlavy (často po návštěvě čínských restaurací), ale u astmatika i velké problémy, pokud se léčí steroidy. Navíc zadržuje v těle vodu, což neprospívá jak našemu vzhledu, tak i srdci a ledvinám.

* hydrogensiřičitany E 220. E 224, E 226, E 228 – ty vyvolávají u citlivých lidí bolesti hlavy nebo průjmy.

 

Tak to by vysvětlovalo, proč moje kamarádka, která se živí jen nízkotučnými jogurty, hodně trpí na průjem. A  co ty známé malé lahvičky, tolik doporučované jako ochrana organismu?

 

Tady bych byl tedy velmi skeptický. Čím větší trvanlivost, tím méně živých bifidogenních bakterií obsahuje. Navíc,  je tam pro zlepšení chuti přidávaný cukr. Dávám přednost čerstvému jogurtu s živými kulturami – a pozor, nesmí mít snížený obsah tuku, protože bakterie se totiž laktózou z tuku živí.

 

A co mléko?

 

To je samozřejmě ideální stravou pro malé děti, ale s přibývajícími léty člověk ztrácí schopnost trávit mléčnou bílkovinu, a tím se zahleňuje, trpí na afty apod. Pokud vám sýry nebo jogurty chutnají, klidně si je občas dopřejte, ale nestavte na nich svoji stravu.

 

A mohu tedy odbočit a zeptat se ještě na jiné potraviny?

Co syrová zelenina a velmi módní zeleninové saláty?

 

Tepelně upravená zelenina, vhodná je pánev wok, je mnohem zdravější a stravitelnější. Ze syrové zeleniny se totiž převážná část vitaminů a minerálů  nedostane do těla, zůstane v zelenině a ve střevě se stane potravou pro kvasinky – to vede k nepříjemnému nadýmání.

 

Ale müsli je určitě zdravé, nebo ani to?

 

Tam je hlavní problém v tom, že obvykle se skládá z obilí a ovoce, tj. obsahuje obilní škroby a jednoduché cukry, ale ty cukry blokují enzymy zodpovědné za trávení škrobů.

Takže bych doporučoval spíše obilné kaše doplněné zeleninou.

 

Takže je tedy zdravější zelenina než ovoce?

 

Takhle se to říct nedá. Ale ještě naše babičky jedly jen čerstvé ovoce, které právě v okolí dozrávalo, v zimě používaly sušené ovoce a zbytek vitaminů měly z brambor a kysaného zelí.

Problém ovoce tropického je v tom, že ochlazuje, a tak paradoxně, kdo ho  v zimě hojně konzumuje, bude častěji nemocný.

 

A co je tedy vlastně zdravé?

 

Snažte se o co nejpestřejší stravu, nepřehánějte to s masem, vždyť naši předkové jedli maso jednou týdně. Vybírejte si čerstvé potraviny, ne ty s dlouhou  trvanlivostí, ty trvanlivé jsou totiž naplněné chemií.  Etikety nelžou, jen se je musíme naučit číst.

   
   
04.06.2004 - Zdraví - autor: Jitka Kubíková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [49] Dašenka [*]

    Jsem tento týden četla studii USA vědců na Atkinsonovu dietu.
    Ti co jí dodržovali rychleji zhubli a neměli cholesterol -ten špatný.
    Druhá skupina omezila normální porce. Hubli pomaleji a měli za stejnou dobu i špatný cholesterol.

    PS. Atkinsonova dieta je ta, co můžete jíst maso i tučné,tuky, sýry, šlehačku ap., ale žádné přílohy.

    superkarma: 0 04.06.2004, 09:28:53
  2. avatar
    [48] emma [*]

    Olina: Natalie ma pravdu. záleží taky na tom, jek moz uvařený jsou. nejhorší jsou ty rozvařené. samozřejmě by bylo ideální jíst pouze polouvařené těstoviny, brambory atd. ale to nejde , tak aspoň nerozvářet. no a kombinací s bílkovinou a tukem (keře, krůta, oliv olej) a zeleninou snižuješ tuto "závadu" na v podstatě zdravé jídlo

    superkarma: 0 04.06.2004, 09:25:20
  3. avatar
    [46] Lilijka [*]

    sigi: No jo, ale jak různě upravované? Já myslela, že geneticky modifikované znamená, že je upravena DNA rostliny.

    superkarma: 0 04.06.2004, 09:18:41
  4. avatar
    [44] Žížala [*]

    zelvicka: nefnukej a ber to naprosto jednoduše: jediný zeleniny se můžeš přežírat do bezvědomí, z ostatních věci můžeš cokoli ale musíš to jíst s mírou - a už je jedno jestli je to chleba se sádlem a nebo nízkotučnej jogurt. Teď už ti to je jasný?

    superkarma: 0 04.06.2004, 09:00:47
  5. avatar
    [42] sigi [*]

    Lilijka: Myslím to tak, že různě upravené plodiny se dělaly už dávno, ale nikdo to nenazýval jako geneticky modifikované. Teď se musí u všeho, co je trochu pozměněné uvést tato nálepka a pro lidi je to dost zavádějící pojem.

    superkarma: 0 04.06.2004, 08:57:40
  6. avatar
    [39] Olina [*]

    emma: těstoviny sacharidová bobma? Já vždydcky myslela, že je to z těch lepších jídel, co se tloustnutí týká. Nemlvuím teď o smetanovejch omáčkách nebo sladkejch nudlích, ale jen o vlastních nudlích.

    superkarma: 0 04.06.2004, 08:49:52
  7. avatar
    [37] Lilijka [*]

    sigi: Můžeš být víc konkrétní? Již léta - to se mi moc nezdá, aspoň podle předpisů to bylo opravdu před vstupem do EU zakázáno...v předpisech se trochu vyznám.

    superkarma: 0 04.06.2004, 08:46:19
  8. avatar
    [36] sigi [*]

    Lilijka: Již léta jíme geneticky modifikované plodiny, ale teď se kolem toho strhl humbuk a lidé neznalí věci zbytečně panikaří.

    superkarma: 0 04.06.2004, 08:43:35
  9. avatar
    [34] emma [*]

    já myslím, že Jitka chtěla chlavně říct, že v dnešní době již nejsou problémem nadměrné tuky, ale právě cukry a hlavně skryté nebo nevědomé cukry (sacharidy) . kdo by řekl, že třeba těstoviny nebo chleba jsou sacharidová bomba, že?
    jinak s tou zeleninou mi to taky přijde
    a na předposlední otázku bych ale já osobně odpověděla, že když už si chce člověk vybírat, ať vybere radši zeleninu...

    superkarma: 0 04.06.2004, 08:33:38
  10. avatar
    [33] Lilijka [*]

    No, já s tím článkem vcelku souhlasím. Někde jsem slyšela, že nám spíš prospívá, když jíme to, co vyroslo v našem podnebí...asi to má svou logiku...proto možná tropický ovoce neni úplně ideální. Ale osobně to rozhodně nepřeháním a jim skoro všechno , ale v malých množstvích. Pokud se člověk nepřecpává, tak si tělíčko poradí skoro se vším. Ovšem nedávno jsem byla překvapená, když jsem na kelímku od margarínu objevila ve složení olej z geneticky modifikované soji . Myslela jsem , že u nás ještě tohle není povolené, ale asi to souvisí s EU, kde je prý povoleno 1% z celkové hmotnosti výrobku myslím... Nevíte k tomu něco bližšího?

    superkarma: 0 04.06.2004, 08:32:18
  11. avatar
    [32] mam-ča [*]

    Kubi, souhlasím bez výhrad. Miluju teplé škvarky a mléčné výrobky, za kterých odkapává smetana. Sladké moc nemusím.
    Takže teď jsi mě dokonce ujistila, že vlastně jím zdravě.

    superkarma: 0 04.06.2004, 08:29:59
  12. avatar
    [31] Žížala [*]

    Klárčí: za ten chlebíčk

    superkarma: 0 04.06.2004, 08:22:52
  13. avatar
    [26] Olina [*]

    Já taky slyšela, že chleba se sádlem je daleko lepší, než nějakej light margarín bez cholesterolu a tuků. Dokonce to snad doporučoval doktor pacientovi teď abych nekecala, ale myslím, že byl po infarktu. Samozřejmě v rozumný míře.
    Myslím, že jako tady v tom článku bylo o škodlivosti těhle potravin, stejně tak by se dal napsat článek o jejich prospěšnosti, protože budou obsahovat nejen škodlivý ale i zdravý látky. Tak to ostatně je skoro se vším, co odborník to názor. Třeba zelenina - ze syrové se vitamíny nedostanou do těla, ale jak se tvrdí, vařením se ztrácí, takže do toho těla nedojdou taky. A o tom ovoci jsem to už taky slyšela. A zní to logicky, v tropech je teplo a tak se potřebují ochlazovat.
    Já jsem pro, jíst všechno, že si tělo samo řekne, i když někdy je mu potřeba trochu pomoci a nenechat ho přejíst, když je něco moc I já mám někdy děsnou chuť na pytel chipsů a druhej den si dám jenom zeleninovej salát.

    superkarma: 0 04.06.2004, 08:11:27
  14. avatar
    [24] Žížala [*]

    Klárčí: doufám že sis všimla že na tebe mrkám a říkám to v legraci

    superkarma: 0 04.06.2004, 07:59:56
  15. avatar
    [21] Žížala [*]

    como: vycerpavajici clanek to rozhodne neni, ale aspon trochu logiky v nem na rozdil od nekterych jinych je Jinak s tou zeleninou, snad ani neni zas tak zdravejsi jako spis stravitelnejsi pro spoustu lidi ktery se po ni nafukujou A s tim zimnim ovocem ze ochlazuje to jsem taky jeste neslysela, ale ze se vseobecne doporucuje hlavne ovoce z podnebniho pasma kde clovek zije je pravda.

    superkarma: 0 04.06.2004, 07:51:11
  16. avatar
    [19] šája [*]

    tanina: No bodejť....každý vědec tvrdí něco jiného...tělo si řekne samo Upřímně řečeno, dám si raději smetanový jogurt než knedlík....takže raději trochu tuku než zbytečný sacharidy...a teď v létě hromady šopáku za pár kaček, už teď se těším

    superkarma: 0 04.06.2004, 07:34:43
  17. avatar
    [18] Léthé [*]

    tanina:moje řeč já jsem dřív taky držela různé přiblblé diety...ne že bych je až tak moc potřebovala,ale prostě jsem chtěla být "IN" Poslední rok na to kašlu a div se světe, váha se mi nehne. Jím to, na co zrovna mám chuť, etikety zásadně nečtu,kupuji to co má pěkný obal…tělo si vždy řekne po čem lační. Jediné co dělám,se nepřežírám,porce spíš dětské ,v restauracích věčně otravuji s poloviční a ještě něco nechám. Ale já opravdu si klidně dám i ten chleba ze sádlem a když vím že se nebudu líbat tak i s tou cibulí…….
    tanina;česnek nemusím….mám nízkej tlak i bez toho . Jo a včera večer jsem do sebe naládovala celý pytel chipsů a zapila ho sedmičkou vína .Prostě si tělo o to řeklo….a že byl úplněk? No…možná proto .

    superkarma: 0 04.06.2004, 07:25:27
  18. avatar
    [17] Žížala [*]

    tanina: no zrovna v tomhle "vědeckém článku" snad básník chtěl říct skoro to samý co ty

    superkarma: 0 04.06.2004, 07:16:26
  19. avatar
    [15] Žížala [*]

    Já myslim že holky jako Klárčí by sem měly mít zakázanej přístup!

    superkarma: 0 04.06.2004, 06:49:46
  20. avatar
    [13] Žížala [*]

    Napřed nás tady různé komerční články přesvědčujou o tom, co všechno je pro naše zdraví úžasný - právě nízkotučnejma jogurtama počínaje, přes rádoby šlehačku z rostlinnýho oleje až po guláše v pytlíku, naládovaný zmiňovaným glutamanem a éčkama s nekonečnou trvanlivostí... a pak si klidně přijde nějakej pan doktor Čapek a veškerá snaha těchto obřích firem je v háji. Kolik jen úžasných článků tady bylo o "té malé zázračné lahvičce s mléčným nápojem" a pan doktor si klidně dovolí být skeptický Jen tak dál Jitko Kubíková!

    superkarma: 0 04.06.2004, 06:34:26
  21. avatar
    [12] Léthé [*]

    Tak já si půjdu namazat chleba ze sádlem a s cibulí a zapiji to pivem .Máte snad někdo něco proti tomu?

    superkarma: 0 04.06.2004, 06:18:51
  22. avatar
    [10] Eva_CZ [*]



    Belinda-Berry (Odpovědět)
    Můj názor je, že na den dětí by mělo být vše pro děti na nějaké oslavě zdarma. A ne ještě na tom vydělávat, vždyť to je krásný svátek. Já své děti mám velice ráda, takže vždycky jim na této oslavě koupím cukrovou vatu, oplatky, bonbony a oni jsou fakt šťastné. A uvědomují si, že mají dobrou mamču.


    superkarma: 0 04.06.2004, 02:02:11
  23. avatar
    [9] Eva_CZ [*]

    Vivian: napsala jsem to blbe, myslela jsem, ze proste neni treba vyhledavat dalsi tuky, ze uz az az staci ty skryte...

    superkarma: 0 04.06.2004, 01:39:56
  24. avatar
    [8] Vivian [*]

    Eva_Fl: skryté tuky nemusíš vyhledávat, ale není třeba se jim zuby nehty bránit, cukry jsou mnohem horší (pro zdraví i "štíhlou linii")
    Jasně že jediná cesta (k výše zmíněnému) je pestrá a střídmá strava (+pohyb samozřejmě) , ale Belinda Berry by ti to určitě vysvětlila po svém

    superkarma: 0 04.06.2004, 01:30:30
  25. avatar
    [7] Eva_CZ [*]

    A jak teda redukovat? Jen vyloucenim cukru? Ja si porad myslim, ze skryte tuky ( v mase atd. ) jsou az az a ze neni treba je nejak vyrazne vyhledavat.
    Takze jedina cesta je pestra strava - a malo? JO?
    No nic, dokroupu suchar a jdu spat...

    superkarma: 0 04.06.2004, 01:27:10
  26. avatar
    [6] Vivian [*]

    *Kotě*: zeptej se Belindy Berry, co je nejlepší žrádýlko

    superkarma: 0 04.06.2004, 01:26:10
  27. avatar
    [5] *Kotě* [*]

    A co teda vlastně smíme?

    superkarma: 0 04.06.2004, 01:21:55
  28. avatar
    [4] Eva_CZ [*]

    Hm - a ten predrazenej Actimel...

    superkarma: 0 04.06.2004, 01:16:29
  29. avatar
    [2] Eva_CZ [*]

    tak to napiste tem hnupum, co nam tady cpou JEN netucne jogurty! jedinej se tady nesezene s tukem!
    Kase mam rada, ty se tady prodavaji porcovane a instantni, o zelenine jsem uz slysela... no nic moc....

    Ja bych tyhle clanky chtela castejiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ! Prosiiiiiiiiiiiiiiiim!

    superkarma: 0 04.06.2004, 01:12:19
  30. avatar
    [1] Vivian [*]

    superkarma: 0 04.06.2004, 00:46:47

Další příspěvky

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme