Vztahy

Vícegenerační bydlení – takhle to vidí redakce

Soužití se svými rodiči a třeba i prarodiči pod jednou střechou, to dnes (zvlášť ve městech) není příliš hojné, ba ani oblíbené. Přečtěte si názory na vícegenerační bydlení, které jsme získali při redakční anketě...

parents

Když se člověk dívá na filmy pro pamětníky, mnohdy na něj zapůsobí chod dřívějších domácností. V jednom velkém bytě či domě pospolu šťastně žili děti, rodiče, prarodiče, často i praprarodiče. Takový model však už není zrovna trendy.

Sám jsem si vyzkoušel vícegenerační bydlení a musím říct, že bych do toho už nešel. Důvody nechci rozpitvávat, prostě to nefungovalo. Bude to nejspíš demokracií, ve které žijeme - dřív byly v rodině jasně dané role, to se ale dnes vytrácí a velké rodiny kvůli tomu přichází o svou soudržnost.

Ale dost mých názorů, pojďte si přečíst, jak vícegenerační bydlení vnímají členové redakce ŽENY-IN.cz. Ptal jsem se, zda si dovedou představit vícegenerační bydlení a co si o něm myslí...

Zuzka Sommerová (obchodnice)

Ani omylem bych ho nechtěla. Může to fungovat, ale lidé, kteří tak žijí, musí mít velký respekt k soukromí toho druhého.

Klára Křížová (šéfka obchodního)

Vyrůstali jsme tak jako děti a nedělalo to dobrotu. Problém byl ve výchově, babička se nás pořád zastávala. Nebo třeba udělala oběd o hodinu dříve než otec a my pak ten jeho nechtěli jíst. Ale ve dvougeneračním domě s oddělenými vchody a financemi si to dovedu představit - to má své výhody, třeba když rychle potřebujete pohlídat děti.

Klára Wimmerová (zástupkyně šéfredaktora)

Může to fungovat, ale je určitě potřeba velká míra tolerance na všech stranách (a může to i přes tuto snahu skončit špatně).
Vedle v domě bydlí pohromadě prarodiče, jejich dcera s manželem, syn s přítelkyní a různě velké děti těchto dvou mladých rodin, celkem je jich v domě 10. Nevím sice, co se děje za zavřenými dveřmi, ale když se o víkendu sejdou na zahradě na grilování, líbí se mi, že je jich tolik, děti se batolí kolem prarodičů a všichni vypadají spokojeně.

Věra Forejtová (obchodnice)

Ty bláho, už nikdy!

Radek Kříž (šéfredaktor)

Děti by měly vyletět z hnízda, postarat se samy o sebe a dokázat, že jsou soběstačné. K tomu je musí rodiče vést, není to v dětech, ale v rodičích.

Dana Svobodová (redaktorka)

Dnes v žádném případě. Za starých časů to šlo. Děti cítily povinnost postarat se o rodiče, protože se o ně nestaral stát. Je škoda, že už to nefunguje.

Který redakční názor je vám nejbližší?

Téma dne 21. 8. 2012: Vícegenerační bydlení

  • jacobsCo si myslíte o vícegeneračním bydlení?
  • Dovedete si představit, že byste tak žila?
  • Máte s vícegeneračním bydlení nějakou zkušenost?

Své příspěvky k tématu zasílejte nejpozději do 21. 8. 2012 a 15.00 hodin na e-mailovou adresu redakce (viz níže). Pokud chcete mít šanci na získání pěkného dárku, ať je váš příspěvek dlouhý minimálně jako tento odstavec textu, lépe delší. Pro jednu z přispěvatelek tady mám tedy připravený dárek v podobě dvou chladících tašek na víno Jacob´s Creek.

   
21.08.2012 - Láska a vztahy - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [58] Zoe Sunshine [*]

    Víte, jak zabezpečit chalupu? Určitě se vám to neztratí, já jsem se to nedávno dočetla na magazínu o bydlení.

    superkarma: 0 24.05.2016, 15:03:55
  2. [57] Serena21 [*]

    Bydlení ve více generacích není špatné, ale je třeba se vzájemně respektovat. Já takhle s manželem a jeho rodiči bydlíme v podstatě vedle sebe a nijak si nepřekážíme.

    superkarma: 0 23.12.2014, 05:38:02
  3. [56] karolina78 [*]

    Pro vícegenerční bydlení je dobré, že je cvelmi levné, když se bydlemní ještě doplní třeba o takové solární panely, tak se jedná o opravdu skvělé řešení

    superkarma: 0 08.01.2014, 14:19:46
  4. [55] sdrawa [*]

    Každý má své představy o ideálním bydlení, někomu se líbí luxusní bydlení a někomu postačí obyčejný byt.

    superkarma: 0 12.04.2013, 09:25:00
  5. [54] sdrawa [*]

    To určitě je o vzájemné toleranci, tohle já znám. Bydlela jsem tak dlouhé roky. Přemýšlím o stavbě vlastního domu, můžete mi někdo poradit? Nejlepší by byla asi stavební firma, která má dlouholeté zkušenosti, co myslíte?

    superkarma: 0 28.03.2013, 12:22:24
  6. [53] sdrawa [*]

    Nejlepší je bydlet s celou rodinou v nějaké luxusní nemovitosti, to je asi snem každého

    superkarma: 0 20.03.2013, 10:00:35
  7. avatar
    [52] danap [*]

    no raděj bych to nezkoušela...

    superkarma: 0 10.10.2012, 06:12:24
  8. avatar
    [51] Irad [*]

    Ono záleží na spoustě věcí. V jednom bytě jako jedna domácnost určitě ne. Na druhé straně, pokud jsou domácnosti rozdělené, tak za určitých okolností by to asi šlo.

    Pak je také rozdíl, když rodiče potřebují pomoc. V takovém případě si také dovedu představit, že bychom to nějak zvládli. Určitě jednodušší než denně běhat z jednoho místa na druhé. Na to doplatí obě rodiny.

    Hodně záleží prostě na okolnostech. Dobrovolně, pokud k tomu není žádný důvod, bych do toho asi nešla.

    Kdysi dávno jsem se s jedním klukem kvůli tomu dokonce rozešla. Představoval si, že budeme bydlet v domku s jeho rodinou a nechtěl ustoupit. Jinou alternativu prostě nebral v potaz. Mě naopak daná možnost naprosto vyděsila. Ale to už je dávno..

    superkarma: 0 30.08.2012, 23:12:27
  9. [50] 1021965 [*]

    Bydlet se svými rodiči nebo rodiči manžela bych nikdy nechtěla, i když máme dobrý vztah.

    superkarma: 0 27.08.2012, 12:01:36
  10. avatar
    [49] lenig [*]

    naštěstí jsem tento stav nikdy nezažila, ale v budoucnu mě čeká vzít si k sobě tatínka, který žije sám a  daleko ode mne (220km)...ale zatím je soběstačný a k nám nechce, i když s tím všichni předběžně počítáme...taťka říká, že tak za rok prý.....ale nechce se mu měnit nic....Sml79

    superkarma: 0 25.08.2012, 13:51:21
  11. avatar
    [48] nugyna [*]

    nedela to dobrotu,ale nekdy na nejakou dobu to obcas nejde /neni bydleni a podobne)

    superkarma: 0 22.08.2012, 22:28:43
  12. [47] ellienka [*]

    malvina — #46 takže až budou tví rodiče potřebovat pomoct ve stáří, tak je taky vykopneš?

    superkarma: 0 22.08.2012, 13:04:46
  13. avatar
    [46] malvina [*]

    sdílím názor Radka Kříže,: "děti by měly  vyletět z hnízda." A když se jim nechce  lítat ,Sml16 musíte je "vykopnout". Je to v nás , v rodičích, ne v  dětech.

    1. na komentář reaguje ellienka — #47
    superkarma: 0 22.08.2012, 08:51:20
  14. [45] venurka [*]

    Já bydlím už druhý rok u manžela, kde je vícegenerační barák. Jsou tam už 4 generace a není to ideál. Sml15

    superkarma: 0 22.08.2012, 06:59:38
  15. avatar
    [44] Kytinkak [*]

    já bydlela rok u rodičů manžela a málem jsme se rozvedli

    superkarma: 0 21.08.2012, 22:10:40
  16. [43] Reni [*]

    Jedině se samostatnými vchody. Tak, aby si každá generace vše udržovala sama.

    superkarma: 0 21.08.2012, 22:02:32
  17. [42] papír [*]

    Já jsem neměla na výběr musela jsem se nastěhovat k manželovy,takže jsem bydlela s jeho nevlastními rodiči.

    superkarma: 0 21.08.2012, 19:54:37
  18. avatar
    [41] tajnostii [*]

    Nesouhlasím po zkušennostech,ale je to každého věcSml30

    superkarma: 0 21.08.2012, 19:24:50
  19. avatar
    [40] Ms.Luccy [*]

    s vícegeneračním bydlením nesouhlasím... každý by měl mít svoje pohodlíSml22

    superkarma: 0 21.08.2012, 18:47:54
  20. avatar
    [39] Pentlička [*]

    Já jsem tak bydlela když jsem byla dítě - moji rodiče bydleli v babiččině bytě. Babička byla celý život v domácnosti, snad ani neměla důchod a tak se staralamamince o domácnost a o mě a maminka s tatínkem vydělávali peníze. Nikdy se nehádali, ale to bylo tím, že maminka v domácnosti na nic nesáhla, když babička umřela, maminka neuměla ani uvařit ani vyprat, nic. A to jí bylo už hodně přes 40. Babička se zase nepletla našim do toho, jak chtějí trávit svůj čas, ještě jim uvařila kafíčko, aby si po práci mohli posedět v obýváku, popovídat, přečíst si noviny, poslechnout gramofon (televizi jsme měli až o dost později), když chtěli naši se mnou na výlet, čekala, až jestli ji pozvou taky a do ničeho nekecala. Maminka zase nemluvila do toho co vařit, jak vařit, kdy a jak uklízet, kolik peněz se mine na domácnost.

    Já sama bych tak ale žít nechtěla a hned po svatbě a manželově vojně jsme se přestěhovali do svého bytu. Naši ani tcháni nám do ničeho nemluvili, jak si to vedeme, je nezajímalo a díky bohu za to!

    superkarma: 0 21.08.2012, 18:18:20
  21. avatar
    [38] daska59 [*]

    Většinou to nedělá dobrotu. Časem (a to v lepším případě až časem Sml16 ) zákonitě dojde k roztržkám.

    superkarma: 0 21.08.2012, 17:20:18
  22. avatar
    [37] peetrax [*]

    Někdy není na vybranou. Sml24

    superkarma: 0 21.08.2012, 16:51:46
  23. avatar
    [36] capkova [*]

    Ne ne každý by měl mít svoje - ať je klid.

    superkarma: 0 21.08.2012, 15:52:24
  24. avatar
    [35] SNÍŽEK [*]

    to ne,stačilo mi dočasné bydlení u tchýně Sml31

    superkarma: 0 21.08.2012, 15:27:43
  25. avatar
    [34] denkas [*]

    Ne ne ne .Chtěla bych je mít blíž ,tak do těch 20km,ale společný bydlení nééé.To by mě brzo kleplo!Jsem moc ráda když přijedou ,ale pak ještě radši ,když odjedouSml30

    superkarma: 0 21.08.2012, 15:04:59
  26. [33] Jala [*]

    Vícegenerační bydlení jsem nezažila, protože jsme měli to štěstí bydlet od začátku sami.

    Dnes se už na to dívám malinko jinak, může to mít své výhody, ale i nevýhody.

    U nás doma by to šlo, přesto bydlí děti samy. Ale já je chápu. Naštěstí bydlí ve stejném městě.

    Jedni naši sousedi bydlí celý život se svým synem a jeho rodinou, před nedávnem se jim vrátil i druhý syn, přistavil si své bydlení (teda mákla si celá rodina). A vypadá to, že jsou všichni v pohodě.

    superkarma: 0 21.08.2012, 14:37:41
  27. [32] mamaoma [*]

    Sml16 Vždy budu souhlasit s tímto:  děti-jejich rodiny  je milé  mít blízko, ale   z v l á š ť !!      Každá generace má právo na svůj život!!, vzájemně si vnucovat názory, způsoby, styl života atd. nedělalo dobrotu nikdy a nebude to v pořádku ani v této moderní době.     K dobrému pro různé generace pomůže dohoda+tolerance+pochopení!!   

    superkarma: 0 21.08.2012, 14:16:21
  28. [31] step1 [*]

    Dohromady s rodiči ne. Ale dvougenerační domek se samostatnými vchody a jednotkami, to by asi šlo.

    superkarma: 0 21.08.2012, 13:23:06

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] V19 [*]

    Je to všetko o tolerancii a vzájomného rešpektu. My bývame so slobodným synom v byte, má svoju izbu. My sa snažíme" nestarať" do jeho zaužívaných koľají a on rešpektuje nás ako rodičov. Niekedy nám povie, že sa odsťahuje a manžel mu so smiechom odpovie - dokedy? Kde by si mal lepšie pohodlie - navarené, upratané. Keď mu poviem naoplátku zasa ja, nech si hľadá byt, povie a kto sa bude o Vás starať - voziť Ťa po lekároch?

     Keď príde dcéra s rodinou majú k dispozícii svoju izbu a vtedy sme šťastní, že sme celá rodinka pokope.

    superkarma: 0 21.08.2012, 13:13:57
  2. [29] jerenika [*]

    Odešla jsem od rodičů hned po škole, zařídila si pronájem a bylo to fajn... Sml16

    superkarma: 0 21.08.2012, 13:06:13
  3. avatar
    [28] ondrasek74 [*]

    Já bych to také nechtěla, jo mít je poblíž a bez klíče od bytu v kapse je dobré. Sml24

    superkarma: 0 21.08.2012, 12:50:52
  4. [27] magic11 [*]

    umím si představit dougenerační bydlení, ale každý ve svém. V dnešní době - já v paneláku, rodiče v domku přes celou republiku - si neumím představit, jak se budu starat o své rodiče, až nebudou moci, asi budu muset všeho nechat a nastěhovat se k nim, ale jestli mi na to zbydou finance, abych si to mohla dovolit, kdo ví...

    superkarma: 0 21.08.2012, 12:44:38
  5. avatar
    [26] ekleinovka [*]

    No,děti mám moc ráda,zatím s námi někteŕještě bydlí

    Ale abych pravdu řekla,ráda je vˇechny uvidím,ale ať bydlí ve svém.....to se pak člověk i více těší

    superkarma: 0 21.08.2012, 12:42:52
  6. avatar
    [25] carmi [*]

    My jsme si pronajali byt, takže jsme hned po svatbě bydleli sami. A to byl tehdy, za hlubokého socializmu zázrak. Ani teď si nedovedu představit, že by s námi, v panelákovém bytě, bydlely moje dospělé děti.

    superkarma: 0 21.08.2012, 11:55:37
  7. [24] evamagdalena [*]

    Mně by se líbilo vícegenerační bydlení. Mám to zkušené z dětství. Znám důvěrně všechny klady i zápory. Takže v domku se samostatnými vchody - proč ne?Sml79

    superkarma: 0 21.08.2012, 11:55:20
  8. avatar
    [23] vmarta [*]

    když spolu bydlet...to chce obrovskou toleranci z obou stran

    superkarma: 0 21.08.2012, 10:10:37
  9. [22] ellienka [*]

    já žiji s rodiči v jednom domě odjakživa. Přes 20 let mám svou rodinu, žijeme samostatně, co uděláme společně je na domluvě. Pro všechny není problém říct, že chce mít zrovna soukromí a ostatní to respektují. Nikdo se neomezuje, nikdo není využíván. Každý pomáhá a dává ostatním to, co umí a co ho baví. Občas je také třeba znovu vymezit mantinely, ale aspoň se pročistí vzduch a jede se dál. Užitek z toho mají všichni.

    superkarma: 0 21.08.2012, 10:08:53
  10. avatar
    [21] janinkab [*]

    Bydlím ve společném domku 10 let a je to tak skočit pod vlak....kdybych neměla děti, tak už tady dávno nejsem,a to žádný jiný problém s přítelem nemám....jen jeho babičku

    superkarma: 0 21.08.2012, 10:07:28
  11. avatar
    [20] Hanula [*]

    Sml15kamarádka takhle bydlí a není to to pravé ořechové....

    superkarma: 0 21.08.2012, 09:35:13
  12. avatar
    [19] novinka [*]

    Jindriska8 — #17 já bych to taky takhle viděla,v paneláku by to bylo na špagát, ale v domku, proč neSml80.Mamka poslední léta bydlela v baráku sama a mockrát jsem ji přemlouvala,ať jde k nám, ale ona nechtěla - jako aby nepřekážela. Moje rodina by s tím problém neměla.A ty náklady v dnešní době taky nejsou zanedbatelné.

    superkarma: 0 21.08.2012, 09:24:04
  13. [18] Trefa [*]

    Trefa:nikdy,z vlastni zkusenosti bych to nikomu nedoporucovala.

    superkarma: 0 21.08.2012, 09:23:48
  14. avatar
    [17] Jindriska8 [*]

    Většinou je každý proti,ale my bydlíme s dcerou,byt má v podkroví,má vlastní vchod a jsme spokojeni , společně se dělíme o náklady.Sml22

    1. na komentář reaguje novinka — #19
    superkarma: 0 21.08.2012, 09:13:41
  15. [16] Stendy [*]

    kareta — #1 kareto to jste byla, ale ve vyjimečné rodině. To se hned tak nevidí.Sml59

    superkarma: 0 21.08.2012, 09:10:57
  16. avatar
    [15] delfi.na [*]

    Nevím jak ostatní, ale já bych nechtěla bydlet spolu s rodiči, případně s rodiči mého manžela, a to je mám všechny moc ráda. Prostě by to nefungovalo, to vím Sml16

    superkarma: 0 21.08.2012, 09:06:21
  17. [14] zzandaa [*]

    Já takhle bydlela dvacet let, když mě vychovával otec a o patro níž bydleli mí prarodiče. Dobrotu to nedělalo. Když chtěl otec něco na baráku zmodernizovat, předělat, tak narazil na tvrdý odpor svých rodičů, že tam se nic dělat nebude. No a tak jsme nikdy neměli na zahradě ani bazén, ani žádné posezení. Před rokem jsem se odstěhovala a neumím si představit, že bych se svým otcem bydlela ještě dalších dvacet let pod jednou střechou. Teď mám svůj klid.

    superkarma: 0 21.08.2012, 09:05:25
  18. [13] Dana Haklová [*]

    Jakube, asi sis nevšiml, že už jsem skoro dva měsíce Haklová Sml30

    superkarma: 0 21.08.2012, 08:55:38
  19. avatar
    [12] gerda [*]

    Jsem pro společné bydlení, ale ve vícegeneračním bytě s odděleným hospodařením. Ideálně v rodinném domku s oddělenými vchody. Naši předkové věděli co dělají, když výměnek stavěli jako zvláštní domek přes dvůr a výměnkáři měli do posledního písmenka přesně stanovený výměnek. Předešlo se tak rozepřím a jestli výměnkáři výměnek striktně vyžadovali, bylo už na nich.Sml58

    superkarma: 0 21.08.2012, 08:49:47
  20. [11] Saritka [*]

    Můžou být všichni sebesnaživější, ale dobrotu to nedělá.Sml23

    superkarma: 0 21.08.2012, 08:46:22
  21. avatar
    [10] átéčko [*]

    OlgaMarie — #2 Přesně tak! jedna z mých kamarádek bydlí v jejím domě se svým synem a jeho rodinou. Dům postavila ses vým manželem, který zemřel. Ona financuje téměř veškeré věci pro chod domu. Daně, elektřinu, plyn. Stará se jim o tři děti. O víkendech, kdy by měla odpočívat pro mladé zavařuje a zpracovává ovoce. Tohle se mi nelíbí a je to zneužívání!

    S rodiči bych bydlet nechtěla v žádném případě. Moje matka ve všem radila a poroučela. Nesnesla bych, aby mi vychovávala moje děti stejně, jak vychovávali mě!

    Jsem pro to, aby rodiny bydlely zvlášť.

    superkarma: 0 21.08.2012, 08:23:39
  22. [9] babca [*]

    Myslím,že bydlet dohromady není nejlepší řešení.Obzvlášť v paneláku.Se svými dcerami vycházím,ale že bych toužila pospolečné kuchyni, tak to opravdu ne. 

    superkarma: 0 21.08.2012, 08:23:27
  23. [8] Roland [*]

    Nešla bych do toho.Jedna strana se může snažit sebevíc, ale když druhá nechce, hned je problém a ne jeden.

    superkarma: 0 21.08.2012, 08:21:33
  24. avatar
    [7] femme [*]

    to Dana: ale děti by přece i v dnešní době měly cítit povinnost se postarat o své staré rodiče, nemyslíte? Sml58 a propó, jak se o dnešní staré lidi stará stát? tím, že jim přidělí za celoživotní práci směšnou almužnu?? Sml31

    superkarma: 0 21.08.2012, 08:21:08
  25. [6] cilani [*]

    Dobrovolně bych do toho nešla. Stačil mi rok v bytě s přítelovým tátou a nešla bych už ani do dvojdomku s oddělenými vchody. Sml23

    superkarma: 0 21.08.2012, 08:11:15
  26. avatar
    [5] LudPa [*]

    Všechno jde, když se chce.Má to své výhody i nevýhody jako všechno.Musí být nastavená pravidla.Bydlela jsem tak jednu dobu jako dítě a pak pár let po svatbě a přežila jsem.Ale nebylo to v paneláku.

    superkarma: 0 21.08.2012, 07:47:26
  27. [4] lidicka [*]

    S manelem jsme naštěstí hned po svatbě měli vlastní byt. Jinak nechtěla bych bydlet ani u mých ani manželových rodičů. Teď se bohužel tísníme s dcerou a její rodinou ve 2-pokojovém bytě. Je to hrozné, žádné soukromí, nic....Snad brzo si seženou mladí nějaké bydlení. Bohužel milionáři nejsme, na koupi bytu nemáme peníze, musíme tohle období nějak překonatSml22Sml80

    superkarma: 0 21.08.2012, 07:32:58
  28. [3] Rikina [*]

    No jo, ale ani ve filmech pro pamětníky to soužití nebylo vždy prezentováno jako růžové a ideální. Sml80 Ono to do značné míry bylo i nezbytnost, a jak je výše správně podotknuto, mohlo to fungovat jen při rozdělení kompetencí, a pokud se aktéři dokázali smířit s určitou ztrátou soukromí a volnosti v rozhodování. Souhlasím, že děti mají vyletět z hnízda a být soběstačné. Ale povinnost postarat se o rodiče by tímto neměla vymizet z povědomí. Každý budeme jednou starý a potřebný. Sml80

    superkarma: 1 21.08.2012, 06:38:01
  29. avatar
    [2] OlgaMarie [*]

    Tady se nemluví o výhodě vícegeneračního bydlení pro společnost. Ono to bydlení je i o toleranci, úctě ke stáří a vzájemné pomoci. Jen musí být jasné, kdo tomu velí a jak se rozdělí náklady, aby se nikdo necítil využívaný.

    1. na komentář reaguje átéčko — #10
    superkarma: 1 21.08.2012, 06:29:14
  30. avatar
    [1] kareta [*]

    Já tak vyrostla a líbilo se mi to. Nebyla to nuda. Sml67 Byli jsme v domě 4 generace.

    1. na komentář reaguje Stendy — #16
    superkarma: 1 21.08.2012, 00:30:07

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme