Přestože žijeme v hektické době, o které se říká, že často nezbývá čas na vzájemné mezilidské vztahy, podle průzkumu značky Oreo na téma rodiny, rodinných rituálů a společně stráveného času je pro Čechy stále důležitá tradice vzájemných návštěv, oslav narozenin, jmenin i udržení rituálů z vlastního dětství.

Oreo„Téma rodinných tradic a rituálů je podle nás v současné době velmi aktuální, protože o roli a síle rodiny v současné době společnost často pochybuje. Přitom je ale rodina stále to nejdůležitější, co máme. Průzkum jsme prováděli v domácnostech s dětmi od 6 do 12 let a jeho výsledky nás velmi příjemně překvapily,“ říká Alexandra Firkaľová, zástupkyně značky Oreo. Čtvrtina českých rodičů tráví se svými dětmi více než pět hodin denně, častěji jsou v tomto případě spolu se svými dětmi matky (29%). Na Slovensku, kde Oreo provádělo stejný průzkum, ženy zůstávají s dětmi v domácnosti častěji, že je s nimi doma pět a více hodin, uvedlo 41% dotázaných žen. V českých rodinách si na společné aktivity najde denně dvě až tři hodiny 40% respondentů. V tomto případě lehce vedou otcové, ale rozdíl mezi ženami a muži je pouhých 5%, z čehož se dá usuzovat, že Češky po nástupu dětí do školy často pracují.

České i slovenské rodiny svůj čas nejčastěji tráví u televizních obrazovek, společné sledování televize přiznalo 78% českých respondentů a 83% slovenských dotazovaných. Přestože je Slovensko v porovnání s Českou republikou vnímáno jako země dbající více na tradici a rodinné vztahy, průzkum ukázal, že v Čechách je mnohem silnější zvyk navštěvovat prarodiče. Pravidelně se u dědečka a babičky schází 70% Čechů a pouze 53% Slováků. Oba národy považují za podstatné společné večeře, u kterých se jako rodina schází téměř 70% respondentů.

Vazby na rodinné vztahy jsou znát i u rituálů, které do svých rodin 46% dotázaných přináší ze svého vlastního dětství a od svých rodičů. Nejsilnějšími rodinnými zvyky jsou oslavy narozenin (83%) a svátků (70%) jednotlivých členů a rituály loučení před spaním nebo před odchodem. „Obliba rodinných oslav ale i rituálů loučení, ať už je to přání na dobrou noc nebo polibku na rozloučenou, je známkou toho, že si stále velmi vážíme rodinné vzájemnosti a snažíme si v rámci rodiny udržet dobré vztahy. Oslavy narozenin i svátků jsou spojené s darovacími rituály, které patří k nejsilnějším poutům. Dárek dáváme vždy jen tomu, na kom nám záleží,“ poznamenává Alena Weberová, odbornice na rodinné vztahy.

Velká rodinná soutěž „Jaké máte rodinné rituály?“ pro čtenářky Žena-in.cz

Rodina je pro většinu z nás nejdůležitější, co máme. I když žijeme dnes v uspěchané době, jsou naše láskyplné vztahy tím, co nás naplňuje a přináší pocity štěstí. O mezilidské vztahy je ale dobré pečovat. Trávit spolu volný čas, podnikat zábavné výlety nebo hry, přinášet svou péčí dětem pocity jistoty. To, co pro nás znamenali naše rodiče a jak nás vychovali, chceme předat svým dětem nebo se naopak vyvarovat chyb, které jsme zažili.
Každá rodina má své společné rituály. Co pro vás takový rituál znamená? Pamatujete si na nějaké rituály z dětství, přenesla jste si nějaký rituál do své nové rodiny? Přijala jste nějaký rituál z rodiny vašeho partnera? Napište nám svůj příběh, vzpomínku, vyjádření a zapojte se tak do soutěže, kterou jsme pro vás připravili.

SOUTĚŽ PROBÍHÁ ZDE (klikni)

Partnerem soutěže je značka Oreo a její zábavný rituál Otoč, olízni a omlékuj!

Oreo patří k nejpopulárnějším sušenkám na světě. Nejprodávanější sušenkou je celosvětově, jedničkou v prodejích je na trzích v USA, Číně, Venezuele, Portugalsku. Poprvé se začalo vyrábět v New Yorku v roce 1912 v klasické variantě kakaové sušenky s náplní s vanilkovou příchutí. Právě s touto příchutí přišlo na český a slovenský trh v říjnu 2011. V současnosti se Oreo sušenky vyrábějí v několika variacích ve více 100 zemích světa. Oreo provází zábavný rituál konzumace, Oreo rituál: Otoč, olízni a omlékuj! Sušenku otočíte, oddělíte, olíznete náplň a omlékujete.

Oreo

Oreo tento rok v březnu oslaví své 100leté výročí a při této příležitosti se konal také mezinárodní průzkum ve 20 zemích po celém světě, kde hlavním tématem byla rodina, rodinné vztahy a způsoby trávení volného času v současné době.

Reklama