Reklama

"Bez masa, prosím." Je to i vaše častá žádost všude tam, kde se podává jídlo? Možná, že vy proti vepřovému, kuřecímu i hovězímu máte výhrady. Vaše kosti jsou sice opačného názoru, ale těch se stejně nikdo neptá...

Jíst, či nejíst maso

Málokterá dieta vyvolává tolik polemik jako odmítání masa. Jenže maso obsahuje bílkoviny, které rostlinná strava stěží kvalitativně nahradí. A bílkoviny jsou pro zdárný růst kostní hmoty nutné. Vegetariánům také hrozí deficit kobalaminu (vitamin B12), který je spojován s vyšším rizikem osteoporózy. Ukázal to i nizozemský výzkum, kde vědci porovnávali množství kostní hmoty u adolescentů, kteří vyrostli na makrobiotické a později vegetariánské dietě, a u dospívajících s běžnou stravou. U vegetariánů zjistili nižší hustotu a mineralizaci kostní tkáně.

Kosti a syrová zelenina

Jak na metabolismus kostí působí několikaletá vegetariánská strava s převahou syrové zeleniny, zkoumali lékaři z Washingtonské lékařské fakulty. Zaměřili se na zhodnocení tělesné konstituce (BMI), hustotu kostní tkáně, obsah minerálů v kostech a hladiny markerů přeměny kostní tkáně.

Bez masa lehčí, ale také křehčí

Zjistili, že vegetariáni jsou v porovnání s běžnou populací v poměru ke své váze lehčí (průměrné BMI: 20,5; běžní Američané průměrně: 25,4), ale mají i menší hustotu kostní tkáně a snížený obsah minerálů v kostech. A to v klinicky důležitých místech: krčku kosti stehenní a v obratlích bederní páteře. Obrat kostní hmoty měli ale stejný jako kontrolní skupina.

Na Tchaj-wanu bez rozdílu

Na Tchaj-wanu proběhla v letech 2003–2004 rozsáhlá studie, srovnávající kvalitu kostí u zdravé stárnoucí populace. Vědci zkoumali i vliv vegetariánské stravy. Zjistili však, že ubývání kostní hmoty probíhá u vegetariánů i u ostatní populace stejně. V jihovýchodní Asii však obyčejná strava obsahuje vysoký podíl zeleniny a fytoestrogenů, a to by také mohlo vysvětlit podobnost křivek.

V evropských podmínkách zůstává maso nejvýznamnějším zdrojem bílkovin. A ty jsou nepostradatelné nejen pro tvorbu kostní hmoty. Střídmá konzumace kvalitního masa a dostatek mléčných výrobků jsou v našich podmínkách optimální volbou.

Připravil server www.osteoporoza.cz