Bulvár

Vegetarián... Bože, proč?


Vegetariánství a jeho odnože. Víte, kdo je vegan, makrobiotik, ovovegetarián, frutarián...? Jaké jsou nejčastější důvody vegetariánství? A jaký je ten váš? Myslíte, že může být vegetariánství zdraví škodlivé?

Myslíte si, že vegetariánství je proti přírodě? Že vegetariáni musí nutně mít spoustu zdravotních obtíží, protože nekonzumují maso a ochuzují se tak o potřebné látky, které se dají získat pouze a jen z něj? Dovolte, abychom vás vyvedli z omylu. Podle stanoviska Americké dietetické asociace a kanadských dietologů je dobře vyvážená vegetariánská strava naopak zdravá, a dokonce i zdravotně přínosná při prevenci a léčbě mnoha různých onemocnění (pokud vás zajímá celé toto stanovisko, jeho překlad najdete ZDE).

Co je to vlastně vegetariánství?
Vegetariánství je stravování bez masa, ryb a drůbeže a bez produktů, které je obsahují (třeba želatina). Druhů vegetariánství je však mnoho, mnoho se jich i prolíná. Někteří lidé jsou například vegetariány, tedy odpůrci pojídání veškerého masa, jen částečně, odmítají například jen pojídání savců...

Druhy vegetariánství a polovegetariánství:

Flexitariáni jsou lidé, kteří jsou zejména vegetariáni, ale příležitostně si dají i maso. Důvody mají různé. Většinou jde o lidi, kteří odmítají maso zvířat chovaných v továrním prostředí. Maso získané nějakou ekologickou formou (lov, ekofarmy...) jim ale chutná.

Freegani zavrhují vykořisťování zvířat a planety Země jako takové. Jsou to lidé stvoření pro recyklaci. Co se stravování týče, často tíhnou k veganství (viz níže). Někteří však maso jedí, snaží se z něj ovšem využívat co nejvíce, aby co nejméně skončilo v odpadu. Ze stejného důvodu také většinou nakupují jen použité zboží v secondhandech.

Frutariáni jsou lidé, kteří jedí přírodní plody pouze tehdy, pokud nedojde ke zranění rostliny. Někteří frutariáni jedí pouze plody, které z rostliny upadly. Živočišné produkty odmítají úplně.

Laktoovovegetariáni (též eggitariáni) odmítají veškeré maso. Zato mléčné výrobky a vejce jim chutnají. Jde o nejrozšířenější formu vegetariánství v západní kultuře, tedy i té naší.

Laktovegetariáni jsou lidé, které nenakrmíte masem ani vejci, ale mléčnými výrobky nepohrdnou.

Makrobiotici jedí zejména celá zrna a fazole. Odmítají, stejně jako frutariáni, zraňování rostlin a pojídání veškerých živočišných produktů. Někteří se rostlinám nejprve omluví, až potom je zbaští.

TOP 5 důvody
pro vegetariánství u nás:


1. Zdravotní
2. „Neschvaluji smrt.“
3. „Maso mi nechutná.“
4. Náboženské
5. Vegetarián od narození

Ovovegetariáni odmítají jíst maso a mléčné výrobky, zato vajíčka baští rádi.

Pescopollovegetariáni (též polovegetariáni) jsou lidé, kteří nejedí jen některé druhy masa. Odmítají například maso savců a ryb, ale nadále jedí třeba ptačí maso. Případně jakoukoli jinou kombinaci (nejedí ryby, ale savce a ptáky ano, jedí pouze vepřové atd...).

Pescovegetariáni (též laktoovopescovegetariáni, případně pescetariáni) jedí mléko, vejce, ryby a v některých případech i plody moře, ale žádný další druh masa už ne. Sasanky, třeste se!

Syroví vegani a vyznavači přírodní hygieny se stravují pouze čerstvým ovocem, zeleninou, ořechy a semeny.

Vegani zásadně nekonzumují žádné živočišné produkty. Takže ani vajíčka, mléčné výrobky a sýry. Radikálnější vegani dokonce odmítají i med. Zároveň také odmítají jakkoli používat živočišné produkty (třeba k odívání) nebo produkty testované na zvířatech. Říká se, že mezi sebou občas mluví zvířecí řečí.

Vitariáni jedí pouze jídlo, většinou veganské, které nesmí být vařeno. Maximální teplota přípravy takového jídla je 46,7 °C. Proč? Vaření prý ničí potřebné enzymy a výživné části rostlin. Pyšní se zdravým chrupem.

Znáte nějakého vegetariána? Jaké jsou jeho důvody? Dovedete si představit, že byste se stala vegetariánkou? Která forma vegetariánství by vám vyhovovala nejvíce? Jedla jste někdy sójovou šunku, robi maso a podobné vegetariánské produkty?

   
22.04.2008 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [71] dajrin [*]

    Mám syna půl roku vegetariána a nadšená z toho tedy nejsem... Sml23. Pevně věřím, že ho to brzo přejde...

    superkarma: 0 15.09.2012, 21:35:36

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [70] jajiik [*]

    Tak já jsem vegetariánka a co jsem tu četla jistý příspěvek o železe, tak si myslím, že je to trochu mimo. Jenom v mase železo neni, ba naopak v zelenine jsou vitamíny, které vstřebávání železa usnadňují. A to vím od známé - doktorky. Takže někdo si dá papriku po hovězím a já si jí dám zase po něčem jiném:o) A jinak vegoušům doporučuju konopné semínko, neloupané je trochu nahořklejší, ale je zdravější, loupané je lepší na chuť a dá se z něj vařit. A co se mě týče, tak jsem uplně zdravá, nemam depky, nejsem unavená, váhu mam normální, takže kdo o tom uvažuje, tak se toho neděste, zjistěte si o tom pár věcí (na inernetu je toho hafo). A mimochodem, lidi, který řikaj, že kdyby nejedli maso, tak nevědi, co by jedli, to je fakt smutný..

    superkarma: 0 21.05.2008, 21:43:08
  2. avatar
    [69] KatherineDickinson [*]

    byla jsem vykrmena na mase a vsem zivocisnem, ale kvuli zdrav.problemum jsem 2 roky uspesnou vitariankou..:)
    choroby a alergie jsou pryc.. nestezuju si..i kdyz kdyby me choroba nezasahla,byla bych asi i nadale vsezravec ;)

    superkarma: 0 16.05.2008, 11:33:01
  3. [68] Melly [*]

    Jíst maso ve zdravé míře.. taky jsem si ted přivykla na sojový a tofu:) aspon ěnjaká změna.. ale vegoška nebudu:)

    superkarma: 0 04.05.2008, 14:05:23
  4. [67] Mialau [*]

    Miluju maso. Ale poslední dobou je mi po něm nějak těžko... fňuk... asi budu nedobrovolný skorovegetarián...

    superkarma: 0 23.04.2008, 17:31:02
  5. avatar
    [65] Vivian [*]

    mysak: i vegetariánovi může přebývat cholesterol. Za prvé cholesterol není jenom v mase a za druhé hladina cholesterolu v krvi nesouvisí jen s tím, jak se člověk stravuje.

    superkarma: 0 23.04.2008, 14:22:28
  6. avatar
    [64] carrom [*]

    Železo je např. i v sušených meruňkách (dokonce několikrát víc než v hovězím). A B12 v Opravdu nelze jíst to samé co většina lidí pouze s vynecháním masa, je to prostě jiný styl stravování, mám moc ráda zeleninové saláty, z tuků převážně olivový olej. I když nejím vyloženě zdravě, občas čokoláda, sušenka, arašidy, smažené jídlo... Proto asi nevypadám anemicky

    superkarma: 0 23.04.2008, 09:59:14
  7. avatar
    [63] mysak [*]

    Vegetariánům možná chybí některé důležité látky, pokud si je nehlídají, ale zas jim nepřebývá cholesterol a neumírají v 50 na infarkt.

    superkarma: 0 23.04.2008, 00:45:16
  8. avatar
    [62] Vivian [*]

    Radka27: vegetariáni s tím zjevně nemají problém.

    superkarma: 0 22.04.2008, 23:08:57
  9. avatar
    [61] Radka27 [*]

    Vivian: Jediným zdrojem není, ale v mase je ve formě která nereaguje citlivě na inhibitory typu káva, kakao, vápník... a tudíž se skvěle vstřebává do krevního oběhu. Železo z rostlin může být dokáže zlikvidováno i bezelstným bylinným čajem.

    superkarma: 0 22.04.2008, 20:17:25
  10. avatar
    [59] Radka27 [*]

    aja22: To je právě věcí formy vegetariánství. Železo je i ve vejcích čili ti kdo jedí vejce jsou na tom líp. S vitamínem C souhlasím že je nutný při vegetariánství A máš pravdu, že menší obsah železa v rostliné stravě není problém. Ale jen do okamžiku pokud je člověk 100% zdravý. Třeba ženám stačí silná menstruace aby se staly chudokrevné - čili chudé na železo, nebo komukoliv nějaké krvácivé onemocnění - žaludeční vřed, úraz, krvácení ve střevech... nebo nedejbože leukémie... To je pak snížený příjem železa osudný. Vegetariánství je mi sympatické a opravdu všem fandím, jen to železo hlídat!!!

    superkarma: 0 22.04.2008, 20:12:17
  11. avatar
    [58] ToraToraTora [*]

    Má spolužačka byla alergická na maso a byla jinak uplně zdravá a rozhodně nevypadala, že by jí něco chybělo

    superkarma: 0 22.04.2008, 20:08:34
  12. avatar
    [56] Vivian [*]

    Radka27: maso nemůže být jediným zdrojem železa, to by všichni vegetariáni museli být chudokrevní :) Jak píše aja22...

    superkarma: 0 22.04.2008, 20:07:22
  13. avatar
    [54] Radka27 [*]

    Jednu vegetariánku osobně znám, z živočišné říše jí vejce, sýry - zkrátka to kvůli čemu se nemuselo zabít. Má k tomu filozofické důvody - žij a nechej žít. Vegetariánkou se stát nechci. Jestli bych musela, vyhovovala by mi verze s produkty plus ryby a plody moře Mé důvody jsou zřejmé - jedině maso je pro člověka přirozeným zdrojem železa. A že vím co dokáže nedostatek železa s člověkem udělat - dokonce ho může tento stav - anémie zabít. A nenavrhujte špenát nebo jinou rostlinnou verzi ze kterých je železo téměř nevstřebatelné. A ani chemické preparáty - ty jsou pro mně méně přirozené než kus hovězího. Sojovým produktům se nevyhýbám, neříkám že už jsem jedna úplně vše z rostlinné říše. To ostatně nemůžu říct ani o živočišné, ale občas zajdu do vega restaurací a vše mi chutná

    superkarma: 0 22.04.2008, 19:45:15
  14. avatar
    [52] Vivian [*]

    aja22: no vidíš, a já jsem anemická a jsem masožrout Kdesi jsem četla, že mezi masožravci je mnohem vyšší výskyt anemie než mezi vegetariány. Vegetariáni si nejspíš prostě víc hlídají složení jídelníčku...

    superkarma: 0 22.04.2008, 19:21:28
  15. [50] Andrejka82 [*]

    Zase jeden zbytečný článek. Sama jsem vegetariánka, ale neznám moc dalších vegetariánů. Sójovou šunku jsem nikdy nejedla, něco z robi si dám občas ve zdravé výživě. Nejím "jakomaso", ale snažím se jíst vyváženě. A nemyslím, že člověk, který jí nějaké maso, je vegetarián, a to si k tomu může přidat sebehloupější slovo...

    superkarma: 0 22.04.2008, 18:59:17
  16. avatar
    [49] Olka [*]

    Ještě by se měla vyčlenit skupina, co jí jen maso býložravců (aby potravní řetězec nebyl moc dlouhý). Jinak já jsem asi tak čtvrtvegetarián, jím maso zhruba dvakrát týdně, a to si dost vybírám, aby bylo libové. Krom toho nejím krupičnou kaši a koprovku, a teď nějak nevím, do které vegetariánské sorty to zařadit. Autor si asi myslí, že vegetarián je každý, kdo je vybíravý? Sójové maso jsem jednou jedla a nechutnalo mi. Když chci něco bezmasého, tak si přece nebudu dávat plátek umělé hmoty, který má maso připomínat. Naopak maso si neformuju do tvaru brokolice, abych nevěděla, že je to maso. Sóju jím jen jako boby, ne "jakomaso".

    superkarma: 0 22.04.2008, 18:28:57
  17. avatar
    [48] Vivian [*]

    Kassy: s tím souhlasím...

    superkarma: 0 22.04.2008, 16:47:27
  18. avatar
    [47] carrom [*]

    Podle nadpisu jsem se bála, že to zas psal nějakej odpůrce, jako včera ten death metal Nejím savce, ptáky, plazy, obojžívelníky, hmyz... Takže podle článku pescovegetarián. Důvody nejspíš první tři, ale asi jsem chtěla být v pubertě zajímavá a už jsem si na to zvykla Vegetariánské produkty mám ráda, ale nepovažuji je za náhražku masa, to je jako kdyby někdo označoval smažený sýr za náhražku řízku

    superkarma: 0 22.04.2008, 15:54:48
  19. avatar
    [46] Kassy [*]

    Vivian (33): Člověk by měl mít možnost jíst všechno. Pokud dítěti maso nechutná a samo ho odmítá, tak ho asi vážně nepotřebuje, ono si tělo chutěmi umí říkat, co mu schází. Ale nedávat dítěti maso z jakési zásady, přestože je na něm vidět, že mu to příliš nesvědčí, je podle mě špatné.

    superkarma: 0 22.04.2008, 15:16:05
  20. avatar
    [45] Ťapina [*]

    Kelly: Taky tak, možná by mi i víc chutnalo

    superkarma: 0 22.04.2008, 13:57:35
  21. avatar
    [44] ToraToraTora [*]

    Vivian: to vypustila z mordy ta džejárova sjúelin,

    superkarma: 0 22.04.2008, 13:56:37
  22. avatar
    [43] Vivian [*]

    ToraToraTora: co to je za kravinu?

    superkarma: 0 22.04.2008, 13:54:50
  23. avatar
    [42] ToraToraTora [*]

    Manx: A pamatuješ Dallas: Tatarský biftek..středně propečený

    superkarma: 0 22.04.2008, 13:49:48
  24. avatar
    [39] Vivian [*]

    ToraToraTora: flaxovegetarián

    superkarma: 0 22.04.2008, 13:42:00
  25. avatar
    [38] ToraToraTora [*]

    Jím maso jen ne bůček a mozeček...nenašla by se nějaká skupinka, nebo si mám vymyslet vlastní a hrdě prohlásit, že jsem flaxovegetarián

    superkarma: 0 22.04.2008, 13:39:56
  26. [37] Rikina [*]

    Znám vegetariána, důvody nevím, neptala jsem se. Tohle škatulkování je až skoro směšné... dospělý svéprávný člověk nechť si chroustá, cokoli mu chutná. Sice fanatismus v jakékoli podobě je škodlivý, i přes jídlo, ale dotyčný si škodí sám sobě, pokud to přežene, takže jeho problém. Horší je to, když nutí do stejné stravy široké okolí, které má jiné, vlastní chutě. Sojové maso jsem jedla, nic moc.

    superkarma: 0 22.04.2008, 13:33:20
  27. avatar
    [36] Kelly [*]

    Kdyby to nešlo jinak, jsem schopná pro maso vlastnoručně zabíjet .

    superkarma: 0 22.04.2008, 13:05:15
  28. avatar
    [35] Meander [*]

    Btw. ta moje vegetariánská kamarádka je těhotná

    superkarma: 0 22.04.2008, 12:54:46
  29. [34] Hanule [*]

    Já chodím v pracovní dny do vegetariánské jídelny, protože mi tam vše strašně chutná. Jinak maso můžu, ale moc to nepřeháním.

    superkarma: 0 22.04.2008, 12:54:33
  30. avatar
    [33] Vivian [*]

    Já jsem jako dítě taky maso nejedla. Myslím, že je mýtus, že "člověk má jíst všechno". Člověk má jíst, co mu chutná a co mu svědčí. Pokud je někomu z masa blivno, proč by ho měl do sebe tlačit?

    superkarma: 0 22.04.2008, 12:48:37

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme