Zvířata jsou pro vegany stejně plnohodnotná jako lidé a zaslouží si dlouhý a kvalitní život. Vegani proto odmítají podporovat nejen zoologické zahrady, ale i masný a mlékárenský průmysl. Ten včetně zvířat ničí i životní prostředí – potravinářský průmysl se mj. podílí na znečišťování ovzduší, půdy a vod či redukci lesů. Stát se veganem tedy znamená chránit zvířata i životní prostředí, jinými slovy odmítat využívání a zneužívání zvířat k lidskému užitku.

Veganstvím ku zdraví?

Na různých místech se však můžeme dočíst, že veganství je životu nebezpečné a přitom ho řada lidí považuje za cestu ke zdraví, případně hubnutí. To koneckonců dokládají i mnohé studie. Veganská, tedy rostlinná, strava je nejen zdravější, ale také mnohem pestřejší a výživnější, má pozitivní vliv na naši energii a tedy i fyzickou kondici, ale i na pleť, vlasy či nehty.

U dětí opatrně

Přesto všechno je však veganská strava z nutričního pohledu neplnohodnotná, protože z výhradně rostlinné stravy tělo hůře přijímá některé esenciální složky, především aminokyseliny potřebné pro správný růst a vývoj v případě dětí. Je proto rozdíl, když se veganem rozhodne stát dospělý člověk než když veganství naordinujeme malému dítěti. V takovém případě je nesmírně důležité zajistit všechny potřebné živiny pro správný vývoj. Když se složení stravy podcení, může to mít pro dítě fatální následky.

Menší náchylnost k nemocem

Vegani včetně masa a ryb odmítají také vejce, mléko a mléčné výrobky, med, ale i zpracování kůže a kožešin, vlny, hedvábí nebo kosmetiku testovanou na zvířatech. Veganská strava bohatá na jednoduché recepty je díky tomu méně kalorická a tučná. To dokazuje také fakt, že vegani bývají štíhlejší a nejen to, jsou méně náchylní na vznik srdečních onemocnění, cukrovky nebo rakoviny. Tato náchylnost je však závislá i na genetických predispozicích.

Hlavně dostatek živin

Pokud se tedy rozhodnete pro veganskou stravu, je důležité, zejména ze začátku, hlídat si hladinu potřebných látek. Živočišné produkty tak můžete začít nahrazovat postupně, alternativ je skutečně nespočet. Dobré také je jídelníček obměňovat a dbát na jeho vyváženost z hlediska nutričních hodnot. Je třeba si hlídat dostatečný příjem bílkovin a vitaminů skupiny B, jejichž dlouhodobý nedostatek může snižovat imunitu, zvyšovat únavu a zpomalovat regeneraci svalů. Důležité je dbát také na dostatečný příjem železa, jódu, selenu, vápníku a omega-3 nenasycených mastných kyselin. Poslední zmíněné je včetně ryb obsaženo také ve vlašských ořeších, řepce, slunečnicových semenech či kukuřici.

Ořechy, tempeh i veganský chléb

Jak již bylo řečeno, veganská strava je velice pestrá, proto jezte všechny druhy zeleniny a ovoce (i to exotické) nebo různé druhy oříšků a luštěnin. Co se týče náhražek, nejznámější náhražkou masa je jednoznačně tofu, v těsném závěsu je pak tempeh, miso, robi či seitan. Místo živočišného mléka trh nabízí rostlinné nápoje – sójové, kokosové, mandlové nebo konopné, s příchutěmi či bez. V poslední době je také velice oblíbené tzv. nemléko, které si koneckonců můžete jednoduše vyrobit i sami doma. Co se týče pečiva, dávejte přednost spíše tomu celozrnnému. Současný trh však nabízí i skvělou alternativu v podobě veganského chleba, který vyrábí pekárna Kompek. Chléb Vegipan vyrábějí bez droždí, laktózy a živočišných složek, naopak obsahuje vysoký podíl zrn a olejnin. Máte-li chuť na sladké, naleznete dnes na internetu nepřeberné množství výtečných veganských dezertů.

Chléb Vegipan, novinka, kterou si zamilujete!

Vláčný chléb Vegipan je speciální chléb vyrobený bez použití droždí, laktózy a živočišných složek. S vysokým podílem zrn a olejnin (slunečnicová semínka, tykvová semínka, lněná semínka či sezam) se řadí mezi nutričně zajímavé potraviny, které skvěle doplňují vyvážený jídelníček. Speciální chléb bez droždí Vegipan zakoupíte v běžné prodejní síti.

Více informací naleznete na www.kompek.cz

Reklama