Zdraví

Vegani jsou hubení, ale jejich dieta se nehodí pro každého

Na vegetariánství nebo dokonce veganství nepanují ani mezi lékaři shodné názory. Mnoho z nich je považuje za extremistické a například pro děti za zcela nevhodné. Nicméně, i tak jim přiznávají zároveň mnoho prospěšného. Alespoň pro dospělé.

Doktor Neal D. Barnard se svými kolegy z lékařské fakulty Univerzity George Washingtona ve Washingtonu zjistil, že nízkotučná veganská dieta vede ke zhubnutí. Výsledky studie vědci uveřejnili v zářijovém čísle časopisu American Journal of Medicine, odkud je převzal server www.medicina.cz.

Vědci uvedli, že již dřívější studie potvrdily, že nízkotučná dieta s vysokým obsahem rostlin snižuje tělesnou hmotnost, snižuje rizika kardiovaskulárních nemocí a diabetu a v kombinaci se zdravým životním stylem může pozitivně ovlivnit vývoj aterosklerózy neboli ucpávání cév, které může být předplatným právě na infarkt nebo mozkovou mrtvici. Nicméně dosud žádná studie nepopsala vliv této diety na pacienty s nadváhou.

Už před časem se přitom ukázalo v jiném výzkumu, že vegetariáni, kteří nejedí žádné maso, ale nezříkají se mléčných výrobků nebo vajec, mají až o 77 procent nižší výskyt aterosklerózy a jejich následků infarktů a mozkových mrtvic. Rovněž přibližně stejně nižší úmrtnost mají na rakovinu. U veganů to bylo podobné. Samozřejmě, existují výjimky - pokud třeba někdo zdědí vysokou hladinu choletserolu, ani podobná dieta mu nemusí pomoci.

Nové zámořské studie se účastnilo 64 žen po menopauze - to je zajímavé mimo jiné z toho důvodu, že právě po přechodu klesá ochranný účinek ženských pohlavních hormonů a ženám začínají hrozit choroby srdce a cév stejně jako mužům a zároveň mohou mít větší problémy s váhou. Vědci ženy rozdělily do dvou skupin, z nichž jedna jedla dietu s nízkým obsahem tuků, veganskou dietu a druhá skupina dodržovala nízkocholesterolovou dietu, sestavenou odborníky, v níž se ovšem nehledělo na kalorickou hodnotu. Pacienti během studie neměnili své pohybové návyky. Na začátku studie a za 14 týdnů po jejím zahájení byla hodnocena jejich váha a další ukazatele.

Výsledky studie ukázaly, že průměrná tělesná váha výrazněji poklesla ve skupině s veganskou dietou  - šlo téměř o šest kilo ve srovnání s necelými čtyřmi kilogramy v případě žen z druhé kontrolní skupiny. Veganská dieta zároveň zlepšila metabolismus inzulinu - právě jeho narušení bývá přitom jednou z příčin rozvoje chorob srdce a cév nebo cukrovky.

Na druhou stranu, ani veganská dieta není pro každého, protože ve stravě pak mohou chybět důležité živiny. Lékař Josef Hyánek, který se věnuje právě poruchám metabolismu a vysokému cholesterolu, upozornil před časem na to, že vegetariánům nebo veganům mohou ve stravě chybět zejména bílkoviny a vitaminy skupiny B, a je proto třeba si jejich příjem hlídat a případně je doplňovat jinak. Jejich dlouhodobý nedostatek totiž snižuje imunitu, zvyšuje únavu a brání tvorbě svalů.

 

       
   
05.10.2005 - Zdraví - autor: Anna Příhodová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [45] r1911 [*]

    Sigi, neber to osobně, to nebylo konkrétně o Tobě. Ale s pár "vegetariány" (aspoň to o sobě tvrdili), kteří mají rádi ryby (na talíři), jsem se už setkala, tak proto...

    superkarma: 0 06.10.2005, 16:00:48
  2. avatar
    [44] sigi [*]

    Manx, r1911: Asi jste mě špatně pochopili. Já vím, že ryba je maso, taky neprohlašuju, že jsem vegetarián, ani se za něj nepovažuju.
    Jenom po jiném mase mi je prostě špatně a ryby moje tělo snese.

    superkarma: 0 06.10.2005, 09:47:41
  3. avatar
    [42] Suzanne [*]

    Nyotaimori: a odkud jsi? doporučím ti jeden vietnamský krámeček v Nuslích, kde mají vymazlenou zeleninku, která rozhodně není drahá

    superkarma: 0 05.10.2005, 18:42:50
  4. avatar
    [41] sara.l [*]

    r1911: tak to bych řekla,že to vegetariáni určitě nejsou a jenom kecají,žádný vegetarián by neřekl,že jí ryby

    superkarma: 0 05.10.2005, 16:32:35
  5. [40] r1911 [*]

    Taky mě vždy pobaví tvrzení "vegetariánů", že maso nebaští, ale ryby ano. Vždyť ryba je živý tvor, zvíře, tedy je z ní maso. Za vegetariána považuji člověka, který nejí maso.

    superkarma: 0 05.10.2005, 16:29:15
  6. avatar
    [39] Vivian [*]

    Nyotaimori: no já nevím, snad všude ... jestli chodíš nakupovat, tak si srovnej ceny masa a ceny ovoce a zeleniny... včera jsem třeba kupovala vepřovou plec na guláš za 99,- Kč/kg - takhle drahá není snad žádná zelenina ani ovoce.

    superkarma: 0 05.10.2005, 16:20:16
  7. avatar
    [37] Vivian [*]

    Meander: já žádnýho vegana neznám, takže jen teoretizuju, ale dost by mě zajímalo, jestli musejí opravdu jíst umělý vitamín B12 nebo jestli se to dělá nějak jinak...
    On se ten deficit vitamínu B12 může projevit až za několik let, takže mnozí to třeba ještě neřeší...

    superkarma: 0 05.10.2005, 15:08:27
  8. avatar
    [36] Vivian [*]

    Nyotaimori: ovoce a zelenina je ale levnější než maso, takže jakýpak "kdybych na to měla"?

    Meander: veganství už je asi opravdu nezdravý extrém...

    superkarma: 0 05.10.2005, 15:07:08

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [34] Meander [*]

    Vivian: Říkám, pakárna... K čemu jim je seuperzdravá strava, když se pak cpou syntetikou

    superkarma: 0 05.10.2005, 14:34:39
  2. avatar
    [33] Vivian [*]

    Meander: vegani by měli jíst potraviny obohacené o B12 nebo zobat pilule

    superkarma: 0 05.10.2005, 14:25:25
  3. avatar
    [32] Meander [*]

    Vivian: Já myslela, že je jenom v mase Tak jsem zase o něco chytřejší. Btw. vegani s tím mají teda asi pakárnu, co?

    superkarma: 0 05.10.2005, 14:14:10
  4. avatar
    [31] Vivian [*]

    Meander: z vajíček a mléčných výrobků.

    superkarma: 0 05.10.2005, 14:11:59
  5. avatar
    [30] sara.l [*]

    Žábina: žabičko,ale to není veganské,ale vegetariánské a to doma vařím každý den,takže souhlasím,že je dobré

    superkarma: 0 05.10.2005, 14:11:55
  6. avatar
    [29] gerda [*]

    víte holky, jak dopadl Buridanův osel? Taky si nemohl vybrat!

    superkarma: 0 05.10.2005, 14:06:52
  7. avatar
    [28] Luciš [*]

    superkarma: 0 05.10.2005, 13:47:27
  8. [27] xenie [*]

    Luciš : masTné kyseliny budou nejspíše v omastku

    superkarma: 0 05.10.2005, 13:14:28
  9. avatar
    [26] Meander [*]

    To je prča

    superkarma: 0 05.10.2005, 13:11:07
  10. avatar
    [25] tyrkys [*]

    Luciš: "mastné"

    superkarma: 0 05.10.2005, 13:10:28
  11. avatar
    [24] Luciš [*]

    A esenciální masné kyseliny? Jsou jinde než v mase? Já to teda nevim, když jsou masné

    superkarma: 0 05.10.2005, 13:05:38
  12. avatar
    [23] tyrkys [*]

    kaatja: to by nemohli ani chleba.

    superkarma: 0 05.10.2005, 13:03:12
  13. avatar
    [22] kaatja [*]

    tyrkys: uplne si mi to vzala z ust

    superkarma: 0 05.10.2005, 13:02:06
  14. avatar
    [21] kaatja [*]

    Meander: berou vegani kvasnice jako zive organismy?

    superkarma: 0 05.10.2005, 13:01:22
  15. avatar
    [20] tyrkys [*]

    Meander:

    superkarma: 0 05.10.2005, 12:59:07
  16. avatar
    [19] Meander [*]

    Vivian: Kde berou vegetariáni vitamin B12?

    superkarma: 0 05.10.2005, 12:49:20
  17. avatar
    [16] Vivian [*]

    Susina: trošku pozor - syrovou stravu jedí vitariáni, vegani si normálně vaří.
    Ad vegani v invalidním důchodu - srovnej si to s tím, kolik je z důvodu poškozeného metabolismu invalidních masožravců...

    Není to o tom, co člověk nejí, ale hlavně o tom, co jí. Zdravý může být masožravec i vegetarián, pokud mu jídelníček vyhovuje a dodává všechny potřebné látky. Není pravda, že by člověk musel nutně trpět nedostatkem některých důležitých živin, je-li vegetarián - například bylo prokázáno, že sideropenická anémie (chudokrevnost z nedostatku železa) se procentálně častěji vyskytuje u masožravců a nikoli u lidí, kteří maso nejedí. Možná tím, že nejedí maso, si dávají víc pozor na to, aby železo doplňovali z jiných zdrojů.
    Taky jsem nedávno četla, že FDA (Am. úřad pro potraviny a léčiva) doporučuje vegetariánskou stravu jako vhodnou i pro děti Samozřejmě pokud budou mít vhodnou skladbu jídelníčku, aby jim nechybělo železo.

    superkarma: 0 05.10.2005, 12:34:11
  18. avatar
    [15] Meander [*]

    Žábina: Nojo, ale když je v tom balkánský sýr, tak to není veganské ale vegetariánské jídlo. Jinak souhlas, taky nemusím maso denně, ale úplně ho vypustit, to ani omylem

    superkarma: 0 05.10.2005, 11:37:50
  19. avatar
    [14] Žábina [*]

    sara.l: chodím teď na obědy do Vegetky a dávám si tam většinou veganská jídla - a víš že nejsou vůbec špatná? třeba včera jsem měla pohankové rizito s balkánským sýrem
    ale pořád bych to jíst taky nemohla

    superkarma: 0 05.10.2005, 11:24:07
  20. avatar
    [13] sigi [*]

    Nejím maso už 14 let. A to proto, že mi nikdy nechutnalo a nedělalo dobře. Jako dítě jsem po pozření masa vždy zvracela, tak jsem jej přestala jíst úplně - jím akorát ryby. Zkoušela jsem i veganství, ale vydržela jsem to asi tři měsíce a pak mi ty potraviny začaly chybět, tělo si prostě řeklo, na co má chuť.

    superkarma: 0 05.10.2005, 10:44:32
  21. avatar
    [12] sara.l [*]

    Vegani jsou hubení to je jasné když zobkají zrní když to někomu vyhovuje tak je to fajn,ale já bych na zrní nepřežila

    superkarma: 0 05.10.2005, 10:40:11
  22. avatar
    [11] Kelly [*]

    (vitamín B ), pečené kuřecí stehno nebo králík na smetaně s knedlíkem ... tohle mi nikdo nevymluví
    Není nadto si pořádně nacpat panděro ...
    Celý život zobat zrní? Strašná představa ... to raději budu žít o nějaký ten rok méně, ale pořádně si jej vychutnám ...

    superkarma: 0 05.10.2005, 10:37:25
  23. avatar
    [10] Suzanne [*]

    Jo, ještě bych chtěla dodat, že úpravou stravy jsem se zbavila mnoha zdravotních problémů - prostě mi nedělaly dobře obilniny a luštěniny. A já se kdysi smála Heidi Janků, když říkala, že jí jenom maso a rostlinky jí nedělají dobře. Už v tom jedu taky

    superkarma: 0 05.10.2005, 09:35:55
  24. [8] Sasa [*]

    Já jsem masožravec, s tím se nedá nic dělat....

    superkarma: 0 05.10.2005, 09:21:37
  25. avatar
    [7] lilithheta [*]

    Výrazně jsem omezila pití , přestala jsem kouřit (kouřila jsem 20 denně), přestala jsem po 10leté těžké závislosti na HA zobat každý den pilule a začala jsem denně běhat a cvičit, ale masa se NIKDY nevzdám, ikdybych měla zaklepat bačkorama.

    superkarma: 0 05.10.2005, 09:15:17
  26. avatar
    [6] Suzanne [*]

    Já jsem "masan" Jím už rok pouze maso, sýry, vejce, mléčné výrobky, ovoce a zeleninu. Zhubla jsem a mám cholesterol v pořádku. Ono jde o to, najít si způsob stravování, který mně vyhovuje. A jestli někomu vyhovuje veganství a cítí se při tom dobře, budiž mu přáno

    superkarma: 0 05.10.2005, 09:07:47
  27. avatar
    [5] Enya [*]

    Já nemám potřebu maso vůbec jíst, nejsem sice vegetarián,občas si něco vezmu,ale obejdu se bez toho.
    Taťka byl jeden čas vegan - je to děs, nemůže jíst nic, co pochází ze zvířat, tzn.vejce, mléko,sýry,pečivo atd... Možná se tenhle způsob stravování hodí párkrát za rok vyzkoušet na pročištění organismu, ale rozhodně ne takhle jíst pořád

    superkarma: 0 05.10.2005, 08:43:38
  28. avatar
    [4] Susina [*]

    trošku pozor - je třeba rozlišovat mezi vegetariány a vegany. Vegani podle toho, co jsem kdesi četla, jedí v podstatě jen syrovou stravu, naklíčené obilí a tak. Vegetariánů je víc druhů, jsou umírněnější než vegani, od těch, co nejedí maso, až po ty, co jsou třeba lakto-ovo-vegetariáni, tedy ti, co odmítají i vejce a mléko.
    Vegetariánská strava může být prospěšná - pro dospělé, veganská pokud není pod lékařskou kontrolou a není doplňovaná nezbytnými látkami pro život uměle, je velmi nebezpečná. Znala jsem dva manžele, nadšené vegany - po dvou letech veganství jsou oba v invalidním důchodu s totálně rozhozeným organismem..

    superkarma: 0 05.10.2005, 08:29:21
  29. avatar
    [2] Gabi [*]

    To jsou zase hlášky: "nízkotučná veganská dieta vede ke zhubnutí" - no to je objev nebo "Nové zámořské studie se účastnilo 64 žen ..." - to je statisticky opravdu významný vzorek . Myslím, že dlouhodobé veganství je spíš zdraví škodlivé (pro dě¨ti určitě)- je to příliš jednostranný jídelníček. I když sojové produkty mají hodnotnou bílkovinu, chybí jim esenciální masné kyseliny. Maso stačí jíst minimálně, ale občas je také potřeba. Veganství mi přijde jako další druh náboženství.

    superkarma: 0 05.10.2005, 07:57:14
  30. avatar
    [1] svetluszka [*]

    ...to budu rači jak ...než přestat jíst maso.. .....

    superkarma: 0 05.10.2005, 06:53:24

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme