Ztuhlá šíje, krk, bolesti v kříži nebo ještě o něco výš, a s tím spojené obtíže při dýchání a navíc omezená schopnost soustředění. Tak se časem projeví špatné držení těla, dlouhé vysedávání u počítače, nošení těžkých tašek přes rameno.

Nabízí se otázka: Stanou se z nás už brzy zchromlé a pokroucené postavičky ploužící se ulicemi o holi? Alarmující zjištění: 80 % dospělé populace v České republice opakovaně bolí záda a šíje. A dokonce každý druhý mladý člověk ve věku od osmnácti do 24 let pociťuje bolesti v kříži.

Jak bolesti zad vznikají?
Hlavní příčinou zdravotních potíží a komplikací se zády je a jednoznačně zůstává nedostatek pohybu. Lidské tělo prostě není ani za ta dlouhá léta vývoje přizpůsobeno dlouhému posedávání, někdy dokonce v jedné poloze. Nedostatek pohybu oslabí zádové svaly, které mají páteři tvořit oporu. Postižený jedinec změní držení těla v nesprávné a v důsledku toho se některé úseky páteře zablokují.

Nejhůře a nejvýrazněji jsou bolestmi zad postiženy meziobratlové ploténky, které optimálně zásobují obratle tkáňovou tekutinou jedině za předpokladu správného a pravidelného střídání tlaku a uvolnění. A k němu je pohyb zcela nezbytný. Stav páteře záporně ovlivňuje zvedání těžkých břemen nevhodným způsobem a stres s úzkostí.

Jak postupovat při akutních potížích?
Především je třeba bolest zmírnit. Velkou úlevu poskytne horká koupel s rozmarýnovým výtažkem, zahřátí postižené části těla speciálním světlem, případně sáčkem se specifickou náplní, která se ohřeje v mikrovlnné troubě, nebo ošetření hřejivými mastmi. Někdy zaberou i volně prodejná analgetika.

Vždy je ale správné poté zajít k lékaři – specialistovi, který posoudí stav páteře a ve většině případů ji nechá důkladně zrentgenovat. Teprve v závislosti na diagnóze tento specialista doporučí léčbu a způsob rehabilitace (masáže, akupunkturu, stimulaci nervů, speciální cvičení). Vhodné jsou také všechny způsoby odbourávání stresu (jóga, autogenní trénink).

Jak se vyhnout chronickým bolestem?
Lékaři uvádějí, že nejdůležitější je přerušit bolest, aby se nestala chronickou. Neméně důležitý je ovšem pravidelný pohyb. Nejvhodnější jsou plavání, gymnastika, kondiční cvičení, běh na lyžích a pěší túry. Přestože je času málo, měl by si člověk trpící bolestmi v zádech vyšetřit aspoň dvakrát týdně 15 minut na posílení svalů zad, břicha, zadku a nohou.

Cvičit lze i během pracovní doby. Při každém telefonování stačí vstát a zároveň zatáhnout břicho, tlačit chodidla k zemi. Většina pacientů se ale v okamžiku, kdy je bolest přejde, s relaxačním pohybem přestane. Pokud se ale nepřinutí k pravidelnému procvičování celého těla, bolest se vrací a opakuje.

Nezapomínáte na pohyb, přestože jste pracovně vytížená? Jedete raději tramvají i jedinou zastávku, nebo šlapete i několik stanic pěšky? Chodíte pravidelně cvičit nebo plavat?

Reklama