Rodina

Ve fast-foodu nikdy nebyla jen čtyři procenta českých dětí

Pouze necelá čtyři procenta dotázaných českých dětí ve věku od devíti do patnácti let nebyla ještě nikdy ve svém životě v restauraci typu fast-food, jako je McDonald´s, KFC či Burger King. Odhalil to průzkum projektu Obezita není náhoda.

Pouze necelá čtyři procenta dotázaných českých dětí ve věku od devíti do patnácti let nebyla ještě nikdy ve svém životě v restauraci typu fast-food, jako je McDonald´s, KFC či Burger King. Z pražských dětí tuto zkušenost nemá dokonce pouze půl procenta dětí uvedeného věku. Vyplynulo to z průzkumu, který se konal v rámci projektu osvětových besed Obezita není náhoda, v němž s podporou Všeobecné zdravotní pojišťovny besedují lékaři ve školách s dětmi o tom, jak a proč vzniká obezita.

Průzkum se konal v listopadu a prosinci loňského roku mezi žactvem deseti základních škol v Praze, Sušici, Kamenici nad Lipou a Nýřanech. Zúčastnilo se ho celkem 310 dětí, z toho 160 dívek a 150 chlapců ve věku 9 až 15 let. Besedy Obezita není náhoda se konají již sedm let a dosud se jich zúčastnilo přes 21 tisíc českých dětí.

Většina dětí navštíví fast-food poprvé s rodiči, s rostoucím věkem ale do nich děti chodí stále častěji s kamarády, nebo samy. Zatímco desetiletí žáci a žačky navštěvují restaurace typu McDonalďs a KFC téměř výhradně s rodiči (95%), u patnáctiletých se tento poměr výrazně mění - do restaurace jich chodí s kamarády nebo bez doprovodu tři čtvrtiny dotázaných, s rodiči jen 25%. Devět procent dětí uvedlo, že do takové restaurace jde vždy, když k tomu je příležitost.

   
14.01.2013 - Děti - autor: (red)

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [39] lenig [*]

    my jsme tam s děrmi nikdy nechodili!!!!! A pokud vím, tak dcera, které je dneska 30 let, k těmto FF opravdu nepřilnula...máme rádi domácí stravu Sml59

    superkarma: 0 18.01.2013, 08:10:49
  2. [38] Lydia001 [*]

    Já chodím do fast foodu jen velmi málo. Nejsem na to zvyklá, tak na to kolikrát nemám ani chut'. Jsem spíše zvyklá na domácí zdravou stravu, jelikož mě k tomu mamka nikdy moc nevedla a do restaurace jsme zašli jen výjimečně a to na běžný oběd.

    superkarma: 0 14.01.2013, 21:46:34
  3. avatar
    [37] pajda [*]

    a.Verisek — #35 ty děti si ho nedávají, protože jsou v McDonalds, ony by si daly potravu o stejném složení  (i když jiném vzhledu)proto, že ji jedí doma. To je celý ten rozdíl...hmmm...v Kalkulačce Flory jsem si našla můj oblíbený Filet O Fish, který jím samotný a bez tatarky (ta je vevnitř) a pro srovnání pak smažené filé s bramborem a tatarkou. Co do zdravého složení Mc Fish vede - bohužel.

    Jinak ale na ovlivění věku pomocí jiného složení stravy věřím. Sama mívám problém, že ve stresu vynechávám zeleninu a cpu se sladkým a dost často mě už jen změna jídla vyloženě nastartuje. Jenže to je pohodlnost (je mnohem rychlejší si koupit koblížek než se rochnit u kredence s čištěním mrkvičky) a popřípadě nedostatek času, ale ne důsledek výskytu fastfoodů...

    superkarma: 1 14.01.2013, 17:56:09
  4. avatar
    [36] Suzanne [*]

    a.Verisek — #34 Ale no tak, na tom není nic "nevtipného", většina takhle přeživších lidí se vyznačuje pokročilým černým humorem.Sml58 Souhlasím, pokud se jedná o absolutní a radikální změnu jídelníčku, pak to zdravotní stav samozřejmě ovlivní, lze tím i vyléčit. Ale to nic nemění na tom, jaký je tenhle článek. Je to jen vypíchnutí několika firem, které dělají to samé, co ostatní, ale je velmi populární na ně svalovat vinu.

    superkarma: 0 14.01.2013, 17:54:34
  5. [35] a.Verisek [*]

    pajda — #29 S tím souhlasím, jenže většina (zejména dětí) si dá hamburger s hranolkama

    1. na komentář reaguje pajda — #37
    superkarma: 0 14.01.2013, 17:04:34
  6. [34] a.Verisek [*]

    Suzanne — #30 Ten člověk umíral (nepamatuji si přesně, ale myslím, že měl rakovinu) a po změně stravy tu byl ještě 14 let. Jemu by to asi vtipné nepřišlo Sml15

    1. na komentář reaguje Suzanne — #36
    superkarma: 0 14.01.2013, 17:02:03
  7. avatar
    [33] Eva_CZ [*]

    a.Verisek — #27 no, kdyz muj syn nastoupil v US na stredni, omejvali me. K obedu vyber : pizza, hambac, parek v rohliku, chipsy a hranolky. K piti cola a mleko. Tucne, jak jinak. Spousta deti si ale nosila obedy z domova - zdravejsi sendvic a vodu. Syn nepribral ani gram. Protoze v ceske jidlene by mel sice jidelnicek jiny, ale - knedle, zahustene omacky, sladka jidla atd. 

    Je teda fakt, ze od doby, co treba do Ciny prisly retezce fast food, narod silene ztloustl. Tak at tam ale probuh denne nezerou! Kdyz ja si dam u McD sendvic ( letos jsem jeste nemela zadnej ani odjinud ), dam si ho bez syra, 1 to maly maso a k tomu si dam salat s lehkou italskou zalivkou a jsem v pohode. Jde to vsechno ruku v ruce : MOC zradla, zadnej pohyb. Co mi vadi MOC - mistni mimina s hranolkama v rucickach, no ja to zkratim - jejich jidelnicek vubec. Vetsina jich doma nevari, nemaji tuseni, cim se cpou a venku nejsou videt behat zadny deti. Tak to je asi o tom. Na druhe strane plna fitka vsech vekovych kategorii, obchody se zdravym jidlem praskaji ve svech. Takze je to jen o tom, jestli ten clovek VI, nebo je uplne blbej. Ale svadet obezitu jen na fast food je pitomina. Ja jsem za ne casto vdecna, kdyz nestihame a musime se cestou nekde najist. Protoze je to jen o tom VYBRAT si, co do sebe nacpu.

    superkarma: 1 14.01.2013, 16:08:28
  8. [32] Trefa [*]

    Trefa:Nikdy jsem v takove restauraci ani vnoucata nebyla.ani ji neznam.

    superkarma: 0 14.01.2013, 16:06:23
  9. avatar
    [31] pajda [*]

    Suzanne — #30 Sml22Sml22

    superkarma: 0 14.01.2013, 15:42:28

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Suzanne [*]

    a.Verisek: Asi takhle - zřejmě tu nejen mně vadí to, že článek je manipulující blábol. Shodneme se všechny na tom, že není zdravé cpát do batolat denně hranolky, že je lepší nahradit nezdravé potraviny (bůček, moučné omáčky, hranolky, smažená jídla, knedlíky) zdravými (olivový olej, zelenina, ovoce, bílé maso, ryby, rýže). Ale když si přečteš výčet nezdravých potravin, je to spíše typický jídelníček většiny restaurací a školních jídelen, než jakýchkoli fastfoodových řetězců. O tom je. Proto je článek zřejmě zaplacená kampaň, nebo něčí úplná demence. Dokumenty jsem taky viděla, něco tak krásně tendenčního jsem opravdu ocenila. Zajímalo by mě, jak člověk v tebou zmíněném dokumentu po změně jídelníčku usoudil, že by zemřel o 14 let dříve Sml30 

    a.Verisek — #27 Eliana — #26 pajda — #29 Asi tak nějak.

    1. na komentář reaguje pajda — #31
    2. na komentář reaguje a.Verisek — #34
    superkarma: 2 14.01.2013, 15:26:46
  2. avatar
    [29] pajda [*]

    a.Verisek — #27 v létě jsem byla se synem v Bulharsku a vzhledem k jeho problémům jsem volila formu all inclusive. Zatímco my měli na talířích ryby, zeleninu, úžasné čerstvé sýry, fíky a olivy a k tomu spoustu vynikající sekané, která je tam národním jídlem a nikoliv jídlem ze zbytků, tak většina lidí kolem nás si dávala pizzu, hranolky a jako nášup talíř špaget. A zdůvodnění? Italská kuchyně je přece zdravá...proto mě vadí tohle paušalizování. V KFC si dám tři stripsy a salát a nechápu, proč by pro mě mělo být zdravější dát si kotletku s omáčkou z hromady mouky a bůhví čeho a k tomu ovadlé brambory a nebo moučné jídlo. A Fit salát s pár lístky čehosi zvadlého, zasypaný zmraženými rajčaty a opraženými kousíčky nevábného asi masa za 160Kč, který jsem dostala posledně v nejmenované restauraci v Praze mě nadlouho odradil od "zdravé stravy".

    1. na komentář reaguje Suzanne — #30
    2. na komentář reaguje a.Verisek — #35
    superkarma: 1 14.01.2013, 14:58:55
  3. avatar
    [28] Eliana [*]

    a.Verisek — #27 znám spoustu báječných učitelek a jsem za to ráda.....ohledně tuků živočisných, tam se pro změnu prokazuje, jak zdravé je nakonec sádlo a že to s máslem taky není tragédie...to nejde takhle vůbec rozebírat, to si člověk prostě koupí kuřecí s hormonama nebo bez...jsou restaurace, kde smaží na přepáleném šuntovním řepkovém oleji a jsou restaurace bez tohoto...prostě to nelze vzít šmahemSml16

    superkarma: 0 14.01.2013, 14:23:56
  4. [27] a.Verisek [*]

    Eliana — #26 Já jsem neřekla, že maso vůbec... Jiný přístup, tak to se musím smát, není to tak dlouho, co jsem chodila do školy a přístup dnes určitě není osobnější...

    Také jsem neřekla, že tuk ne...ale rostlinný (ne živočišný).

    A já z ff hřích nedělám, občas se tam taky najím, ale co vidím (aspoň u mc donalda), jsou tam neustále fronty. A maminky s cca dvouletýma dětma, co to tam do nich cpou Sml23. Jinak samozřejmě i doma se můžeme cpát tučnýma nezdravýma věcma.

    Ale každý ať jí, jak chce, je to jeho věc. (Je ale natočený dokument, ve kterém si člověk díky změně stravy prodloužil život o 14let). 

    1. na komentář reaguje Eliana — #28
    2. na komentář reaguje pajda — #29
    3. na komentář reaguje Suzanne — #30
    4. na komentář reaguje Eva_Fl — #33
    superkarma: 0 14.01.2013, 14:05:41
  5. avatar
    [26] Eliana [*]

    a.Verisek — #23 smažit lze na i kokosovém tuku a že je maso špatné Sml28..já ho mnoho let nejedla a musela se k tomu vrátit a to jsem obrovský zvířátkomil....zase je to o zdroji masa a jaké maso...navíc pajda přehled rozhodně má, dnes je přístup kantorů k dětem jiný a samozřejmě tím nemyslí, že by jí každý den ukazovaly jídelníček na den.

    Tělo potřebuje i ten tuk, ale jde o pestrost stravy a nehraju na BIo stravu, protože tu na planetě těžko něco BIo bude. Jen se dá vybrat -rajčátka ze zaharádky ošlehaná sluníčkem a ty ze španělských skleníků, uměle dobarvovaná, ale taky je v zimě koupím. Když mnohde nemají lidé na výběr a že to tak je často, koupí si k jídlu, co je mu nabídnuto. Totéž, že se někdo stravuje v rychlém občerstvení a kde si mají děti či dospělí něco koupit "zdravého"?...v pekárně rádoby celozrný rohlík, který je většinou stvořen stejnou metodou rozemletého staršího pečiva a přibarven, to taky není terno..Sml54

    Já bych z těch fastfoodů prostě nedělala smrtelný hřích a hnala bych děti pěkně ven  či ku sportuSml16

    1. na komentář reaguje a.Verisek — #27
    2. na komentář reaguje Suzanne — #30
    superkarma: 1 14.01.2013, 13:09:01
  6. avatar
    [25] enka1 [*]

    pajda — #21Sml67 a.Verisek — #19 přesně - studie a filmy...málokteré jsou nezaujaté

    já učila na základní, vesnické škole f-f nikde široko daleko a o poledních přestávkách si žactvo chodilo do jediného krámku kupovat Coly a chipsy

    superkarma: 0 14.01.2013, 13:00:31
  7. [24] sob22 [*]

    To není moc. Ale zkusit se má všechno. Nejsem příznivce tohoto typu stravování, ale taky si občas dám a zhřeším.

    superkarma: 0 14.01.2013, 13:00:25
  8. [23] a.Verisek [*]

    pajda — #21 No o mě učitelé na střední nevěděli skoro nic, to jestli chodím jíst k mekovi nebo kam už vůbec ne.

    Minerální oleje jsou směsi uhlovodíků s rozdílnou molekulovou hmotností, které jsou získávány jako destilační produkty z ropy. Chemické složení minerálních olejů se podle složení směsi značně liší, s tím souvisí i rozdílná viskozita. Minerální oleje se používají se v mnoha odvětvích jako rozpouštědla, maziva, ochrana povrchů, součást tiskařským barev aj.

    A kuřecí maso obsahuje samozřejmě spoustu hormonů, takže nic moc ... Maso celkově pro člověka ve větším množství není zdravé.

    1. na komentář reaguje Eliana — #26
    superkarma: 0 14.01.2013, 12:54:30
  9. avatar
    [22] Eliana [*]

    pajda — #21 Sml67

    .... navíc rychlé občerstvení je i klobása u stánku, takže je to docela snadné určit procentuelně tak vysoké číslo návštěv FF

    superkarma: 0 14.01.2013, 12:48:18
  10. avatar
    [21] pajda [*]

    a.Verisek — #19 já nečtu studie, já učím na střední škole. A 20 let práce v Brně mi dalo dost příležitostí srovnávat a získat jakýsi přehled, jak to doopravdy je. Podstatný problém vidím právě v tom, co píšete: plyne z toho spousta peněz - což je důvod, proč si konkurence ráda zaplatí kampaň proti řetezcům.

    Mimochodem minerální oleje, v těchto řetězcích používané, procházejí tělem bez efektu a kuřecí maso mě taky nijak strašné nepřipadá.

    1. na komentář reaguje Eliana — #22
    2. na komentář reaguje a.Verisek — #23
    3. na komentář reaguje enka1 — #25
    superkarma: 1 14.01.2013, 12:29:24
  11. [20] a.Verisek [*]

    Suzanne — #17 Zbrojit se proti tomu nebude...vždyť z našich nemocí plyne spousta peněž spoustě mega firem Sml80

    superkarma: 0 14.01.2013, 11:52:51
  12. [19] a.Verisek [*]

    pajda — #16 A to soudíte podle tohoto článku? Já četla dost studií a viděla i pár filmů, takže mám z čeho argumentovat. Když nebydlíte ve městě, kde meka nemáte, těžko můžete posuzovat. Nikdo nemluvil o vašich dětech ale všeobecně.

    1. na komentář reaguje pajda — #21
    2. na komentář reaguje enka1 — #25
    superkarma: 0 14.01.2013, 11:48:13
  13. avatar
    [18] Suzanne [*]

    a.Verisek — #13 A propos, myslím, že se dnešní rodiče dětem věnují až přehnaně. Ale ve snaze dopřát to nejlepší je nenechají proběhnout kolem domu. 

    Ještě k článku - nemám ráda manipulaci. 

    enka1 — #14 Sml67

    superkarma: 0 14.01.2013, 11:20:30
  14. avatar
    [17] Suzanne [*]

    a.Verisek — #13 Ale ano, my jsme ty zákusky jedli denně. Ano, k obědu, resp. jako dezert. Ovšem v tomhle článku se brojí proti fastfoodům. To je prostě hovadina. Proč někdo nenapíše štvavý článek proti venkovským restauracím? Věřím, že ji nenavštívilo podobné procento dětí, mají tam úplně stejně "zdravé"věci (tedy v dětských jídlech smažené rybí prsty, smažený řízek a smažený sýr + hranolky) a v mnohých takových zařízeních nemají jediný salát snad kromě přílohového okurkového - plného octa. 

    Takže ať někdo brojí proti smaženému jídlu plného tuku, nikoli proti konkrétním zařízením. Z tohoto důvodu je článek neobjektivní, hloupý až debilní.

    1. na komentář reaguje a.Verisek — #20
    superkarma: 1 14.01.2013, 11:17:15
  15. avatar
    [16] pajda [*]

    a.Verisek — #13 překročená v čem? Nikde tam nečtu, jak často ty děti příležitost mají. Od nás je nebližší Mekáč cca 35 km a víc jak hodinu cesty - takže ano, když jedeme na celodenní výlet, počítám s tím, že tam kluci zajdou, ale že by si sami jeli na hamburger a dali zbytečně stovku za vlak? Nejsou blbí. Stačilo by udělat průzkum objektivně, t.j. neomezit se na blízké okolí Prahy a zveřejnit taky třeba četnost návštěv - a bylo by jasné, jak je to doopravdy. Špatné stravovací návyky nesouvisejí s tím, že se někde postaví fast food, ty si člověk pěstuje odmala.

    1. na komentář reaguje a.Verisek — #19
    superkarma: 1 14.01.2013, 11:05:50
  16. avatar
    [15] Pajinka [*]

    my jsme byli jednou, aby děti pochopily, že není o co stát Sml23

    a průzkum v Praze nelze zobecnit, my jsme donedávna byli šťastným městem bez restaurací tohoto typu, teď už ho máme, ale ještě jsme nebyli a ani to neplánujeme Sml23

    ale pokud někomu jejich výrobky chutnají, tak ať je klidně navštěvuje, každý má jiné chutě a jiné záliby Sml67

    superkarma: 0 14.01.2013, 11:00:33
  17. avatar
    [14] enka1 [*]

    Tak za obezitu můžou fast-foody, jo? Ha,ha.   Někteří z mých obézních přátel je navštíví tak dvakrát do roka, ale pohled do jejich ledničky hovoří o jiném.  Jestli Obezita není náhoda (podivná instituce, co ty besedy asi stojí?) a VZP  chtějí hodit vše na f-fSml80. Navíc vzorek z 310ti dětí v desetimilionovém státě je určujícíSml80.

    Taky bych ráda viděla dotazníkSml58

    1. na komentář reaguje Suzanne — #18
    superkarma: 2 14.01.2013, 10:55:06
  18. [13] a.Verisek [*]

    Suzanne — #12 Jistěže za to můžou rodiče, protože se dětem dostatečně nevěnují...děcka sedí doma u počítáčů a cpou se stravou z mekáčů. Já neříkám, že tam občas nezajdu (většinou teda na zmrzlinu), ale všeho s mírou ... a tady je ta míra hodně překročená.

    A když už toho meka navštívím, tak nevidím, že by na stolech ležely saláty, ale hamburgery, hranolky a tomu podobné... 

    Cukrárna a fastfood je velký rozdíl, fastfood jsou jen neprospěšné tuky a živočišné bílkoviny. A předpokládám, že zákusky k obědu nejíte.

    Ony se ty nemoce nemoce nemnoží jen tak z ničeho.

    1. na komentář reaguje pajda — #16
    2. na komentář reaguje Suzanne — #17
    3. na komentář reaguje Suzanne — #18
    superkarma: 0 14.01.2013, 10:53:25
  19. avatar
    [12] Suzanne [*]

    To je zase volovina. Tady se směšuje to, KDE se jí a CO se jí. Tudíž se tu míchají jablka s hruškami. 

    Zcela souhlasím s Elianou.

    a.Verisek — #6 No tak my jsme sice před pětatřiceti lety fastfood neměli, ale přímo před školou byla cukrárna, kde jsme téměř všichni DENNĚ stavovali a kupovali laskominy. To bylo naprosto jasné rychlé občerstvení. Zatímco dnes si u KFC, McD či jinde můžeš vybrat ze dvou tří druhů salátů, které jsou naprosto chutné a v pořádku. 

    Ale víš, co je rozdíl? Že dnešní děti sedí. Za dětskou obezitu rozhodně nemůžou tyhle podniky, ale ve velké míře rodiče, neboť oni určují životní styl svých dětí. Howgh!

    1. na komentář reaguje a.Verisek — #13
    superkarma: 0 14.01.2013, 10:40:20
  20. avatar
    [11] Jindriska8 [*]

    My tyto restaurace nenavštěvujemeSml16Sml16

    superkarma: 0 14.01.2013, 10:29:39
  21. avatar
    [10] Eliana [*]

    nehledě že v kategorii FF jsou i různí prodejci sushi a to bych za nezdravé nepovažovalaSml16, jde o to si vybrat

    superkarma: 1 14.01.2013, 10:22:27
  22. avatar
    [9] Alenka0010 [*]

    Přesně tak, jednou za čas mekáč děcku neublíží, zvlášť když sportuje a neválí se denně u PC.

    superkarma: 0 14.01.2013, 10:20:06
  23. avatar
    [8] Eliana [*]

    a.Verisek — #7 nějak nechápu...jde o to, co děti jedí a ne kde to jedí i u meka si lze vybrat...a nemyslím si, že omajdy s knedlíkem ve školní jídelně či restauraci mají nižší kalorickou hodnotu než jídlo ve FFSml80

    superkarma: 3 14.01.2013, 10:15:47
  24. [7] a.Verisek [*]

    Eliana — #5 Asi se o to moc nezajímáte, že?

    1. na komentář reaguje Eliana — #8
    superkarma: 0 14.01.2013, 10:12:20
  25. [6] a.Verisek [*]

    Fast foody jsou nejhorší co může být, zejména pro naši tloustnoucí populaci, která bohužel, zahrnuje čím dál víc dětí Sml15

    1. na komentář reaguje Suzanne — #12
    superkarma: 0 14.01.2013, 10:11:04
  26. avatar
    [5] Eliana [*]

    nevím, co je na fastfoodech tak strašného, když půjde dítě do cukrárny v horní dolní  a koupí si 4 zákusky a k tomu colu tak to je chybka, když si u meka dá hambáč, tak to zas tak strašné není, nehledě, že nabízejí i saláty....onehdá reportér idnesu nebo čeho dělal pokus, že se stravoval jen u meka a pak mu měřili všechny možné hodnoty v těle a  překvapivě ani nepřibralSml80Vždycky je to o  tom, co ty děti jedí než kde.

    1. na komentář reaguje a.Verisek — #7
    superkarma: 1 14.01.2013, 10:10:40
  27. avatar
    [4] kuzle [*]

    zrovna vcera jsme si tam dali veceri Sml22Sml58

    superkarma: 0 14.01.2013, 10:00:56
  28. avatar
    [3] pajda [*]

    Hmmm...tyhle restaurace sice nenabízejí stravu extra zdravou, mají ale přísné hygienické limity. Osobně dám raději stovku v KFC, než stejný obnos za meníčko v pajzlu, kde v salátu chřupají posekaní švábi a maso hraje všemi barvami. Argumentace typu: ale u nás je menu za 80,- Kč, když nejlevnější nealko je za 30,-Kč třetinka Coly, taky neobstojí.

    superkarma: 0 14.01.2013, 09:57:25
  29. [2] kukátko [*]

    I kdyby tam s nimi cíleně nechodili rodiče, se školním výletem dost často v podobném zařízení skončí.

    superkarma: 0 14.01.2013, 09:33:34
  30. avatar
    [1] Hanula [*]

    Sml16také tam jednou za rok zajdu....

    superkarma: 0 14.01.2013, 09:23:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme