Milé pejskařky, nastává dlouho očekávaný okamžik, kdy se dozvíte, co jste ve výchově svého psa zanedbaly, když demoluje byt, štěká jak pominutý, žebrá, jako byste mu nedaly nažrat, čůrá v obýváku nebo vás ignoruje, když ho chcete přivolat.

Je na čase chytit se za nos a přiznat si, že problém není ve vašem psovi, ale ve vás.

Přečtěte si názor odborníka, Petra Lindy z kynologické poradny pražské městské policie (V Zámcích 56, Praha 8, telefon 606 742 794, e-mail:  psi.poradna@mppraha.cz)

Podle něj je nejprve nutné vědět, že postup při výchově a výcviku (a případném odstraňování nežádoucích návyků) je v první řadě závislý na typu vyšší nervové činnosti psa. Z toho plyne, že ke každému zvířeti je třeba zvolit jiný přístup. „Nejlepší formou je osobní návštěva, kde se můžeme seznámit jak s pejskem, tak s jeho majitelem (psovodem)," říká. 

Velice často bývá podle něj ale větším problémem psovod než jeho pes. Tady jsou dva případy:

1. Pes je na vodítku a projevuje agresivitu vůči jinému psovi. Psovodovi poradíme, že má v těchto případech psa uklidňovat, případně odvést jeho pozornost jiným směrem (pamlsek, hračka), a psovod udělá toto: Skloní se ke psovi a začne ho chválit v momentě, kdy pes vrčí, případně štěká na druhého psa. To je ale úplně špatně, v tomto případě je pes pochválen za svůj projev agresivity. Správný postup je psa pochválit v momentě, kdy je v klidu, a to je problém správného momentu pochvaly či pokárání psa.

2. Pes nereaguje na přivolání a uteče
, ať už za zvěří, nebo za jiným psem. Psovod se chvilku vzteká nebo nevzteká, ale v momentě, kdy se pes vrátí, je potrestán. Z pohledu psa je trestaný za to, že se vrátil, čili za přivolání.

Oba příklady ze života najdete v příběhu Labradorka Bonnie.

 

Vybrali jsme z vašich příběhů několik dalších problémů, které se pokusíme vyřešit. Každý problém jsme stručně shrnuli do nadpisu, za kterým následuje odkaz na vaše příběhy (v řadě případů i s fotkami vašich mazlíčků) a názor Petra Lindy.
 

Destruktivní psi  

Štěňátko Cindy  
Destrukční četa Majda a Molly

Musíme si uvědomit, že každý pes má určitou potřebu pohybu (zátěže), odlišnou jednak plemennou příslušností (jinou potřebu pohybu má pekingský palácový psík a jinou příkladně teriér), věkem (štěně – dospělý pes) a samozřejmě i již výše uvedeným typem vyšší nervové činnosti. Z toho plyne, že musíme každému psovi určitou zátěž vytvořit, ať už dostatečným pohybem na vycházce, nebo nějakou další činností doma (teď mám na mysli různé tzv. buvolí kůže nebo hračky). Na druhé straně zdravý pes prospí 16 i více hodin denně, takže není žádný důvod k tomu, aby nám likvidoval byt. Faktem ovšem zůstává, že tomuto žádoucímu chování musíme psa naučit, vlastně ho k tomu vychovat.

 

Abychom toho dosáhli, je nutné mít psa pod dozorem, a de facto korigovat jeho činnost. Pokud na psa nemáme čas, je dobré mít ho naučeného na určité místo, čili pelíšek, kde by pes měl trávit chvíle, kdy se mu nemůžeme nebo nechceme věnovat. Postup je následující: Uložíme psa na jeho místo a snažíme se, aby tam chvíli vydržel. V počátcích nácviku se jedná jen o malou chvilku (10–20 vteřin – zase záleží na typu psa), pokud se nám to podaří, je nutná důkladná pochvala psa na místě, kde je odložen, a ve stejné poloze psa (pamlsek – skotačení psovoda – to není vtip – pes musí skutečně pochopit, že je pochválen).


Samozřejmě v počátcích nácviku se zdržujeme poblíž psa, abychom měli šanci korigovat jeho chování (vrátit ho zpátky v případě opuštění místa ap.). Postupně prodlužujeme dobu odložení psa a vzdálenost psovoda, později i vedlejší místnost. V každém případě je nutné vždy po návratu psovoda ke psovi psa pochválit a de facto upevňovat cvik. Pozor, chybou je psa z odložení přivolávat a chválit.

 

Pokud nemáme čas, případně ambice tomuto psa naučit, je řešením naučit psa, pokud se mu nemůžeme věnovat, pobývat v tzv. přepravce nebo kennelce (zpravidla plastová nebo kovová schránka na psa, případně klec – k dostání ve zverimexu ap.). Samozřejmě i toto musíme psa naučit. Postup je stejný jako u nácviku odložení na pelíšku. Pozor na to, abyste psa nechválili, pokud bude v přepravce vyvádět (štěkat, škrábat).


Značkování v bytě

Náš jezevčík značkuje v bytě!

V podstatě se jedná o to odnaučit psa nežádoucím návykům, a to zase usměrňováním jeho chování (pokárání). V tomto případě je vhodným řešením právě přepravka pro chvíle, kdy nemůžeme mít psa pod dohledem (žádný zdravý pes nečůrá pod sebe).


Štěkalové v bytě
Pes nebo život?

Časově velmi náročné odnaučování. Jako by odejdeme a číháme za dveřmi zpočátku jen chvilku – žádoucí chování – pochvala, nežádoucí – pokárání. Postupně prodlužujeme dobu, kdy je pes sám, chválit jen, když neštěká, pokud štěká, uklidňovat, zde pomáhají zase již zmiňované buvolí kůže apod. (Hlodající pes neštěká.)


Žebrání
Westík Enggie

Naučené chování – když on tak smutně kouká – a návyk je zde velice rychle. Musíme vydržet a psovi od stolu nic nedávat (pozor – zde musí být důslední všichni členové domácnosti), pokud mu chceme něco od stolu nechat, musí to dostat, až jsou lidé najedení, a nejlépe do jeho misky. Zde je třeba zdůraznit, že pes by měl dostávat potravu na stejném místě a zhruba ve stejný čas.


Kdy začít štěně učit
Štěňátko Cindy

V podstatě od chvíle, co ho máme. Zpočátku se samozřejmě jedná o výchovu a výchovou k výcviku. Malé štěně naučíme například přivolání velice snadno a rychle, podstatné je pozitivní návyky upevňovat a nežádoucí potlačovat. Nejdůležitější je důslednost a správné načasování pochvaly i pokárání. Chválit tak, aby pes věděl, že je chválen, a za co je chválen, a to samé platí pro trestání psa.

Nenašli jste odpověď na svůj problém? Patrně spadáte mezi případy, které se touto formou řešit nedají a je nutná osobní konzultace, při které vám zkušený kynolog poradí nebo názorně předvede, jak se svým psem pracovat. Poradit ale mohou i čtenářky, příběhy rozhodně doporučujeme k přečtení, už kvůli jejich výjimečnosti i úsměvnosti:

Svačinka pro Akinku   Dokonalý asistenční pes   Náš pejsek Tarik   Zdrhající jezevčice

 

Co trápí vás a vašeho pejska?

 

POZOR! Pro nejlepší psí příspěvek hlasujte ZDE.

Reklama