Reklama

Ještě za mé maminky se učilo, že člověk má jíst dvě teplá jídla denně – oběd a večeři. U nás doma se ovšem teplé večeře nepraktikovaly. Vařením se ničí vitaminy i živiny, kontrovala máma zastáncům tepelně upravovaných pokrmů, a nadále nás večer živila stravou nevařenou.

 

 

 

 

 

 

Teplé snídaně?
Jaké bylo mé překvapení, když jsem seznala, že existují lidé, kteří jedí teplé jídlo k snídani! Především v Anglii je to poměrně častým zvykem. Pravda, poněkud více než česká tradice to odpovídá rčení „Snídej sám, obědvej s přítelem a večeři nech nepříteli“ aneb snídaně se tak stává stejně vydatným jídlem jako, v případě Angličanů, pozdní oběd či, chceme-li tomu tak říkat, časná večeře. A některé dietologické teorie potvrzují, že snídaně má být nejvydatnějším jídlem dne.

Vařením se ničí…
S příchodem alternativní kultury se ovšem i v Čechách vyrojily nejrůznější „stravovací hereze“. Máme tu vegetariány, vegany, makrobiotiky… A právě posledně jmenovaní ve své fanatičtější verzi holdují stravě převážně nevařené. Protože vařením se ničí… a následuje dlouhý seznam látek, které vaření spolehlivě zlikviduje – samozřejmě těch pro člověka prospěšných, o těch neprospěšných se nemluví.

Něco teplého do žaludku
Proč bychom tedy vůbec měli jíst vařenou stravu? Opravdu je tak důležité „dostat něco teplého do žaludku“? Podle některých dietologů je otázka požívání teplého jídla především věcí zvyku – pokud je náš žaludek zvyklý přijímat teplé jídlo, bude se bez něj bouřit. Stejně dobře se ovšem může přizpůsobit stravě převážně tepelně neupravované. Peršané, jejichž kuchařky se objevily spolu s módní vlnou z východu, doporučovali jíst v zimě více stravy tepelně upravené, v létě naopak stravu zcela nevařenou.

Syrové maso
Pravdou je, že konzumace převážně syrové stravy se více pojí s vegetariánstvím – syrové maso se hůře tráví, leckomu nechutná a především s sebou nese zvýšené riziko přenosu nejrůznějších chorob a parazitů. Totéž platí o vejcích. Takže takový tatarák je přímo rizikovou bombou – což ovšem nás, žrouty syrového masa, neodradí od jeho konzumace.

Pomsta indiánů
Pro syrovou stravu svědčí také skutečnost, že před objevením ohně si člověk pokrmy tepelně neupravoval, proti ní naopak fakt, že od onoho objevu uplynulo už pěkných pár tisíc let. Nejen maso, ale i některé druhy zeleniny a obiloviny obecně jsou v syrovém stavu hůře stravitelné, a takové brambory jsou dokonce mírně jedovaté. Ačkoliv to může být makrobiotikům jedno – ti označují brambory za pomstu indiánů a odmítají je požívat s tím, že organismus Evropana není přizpůsoben k jejich trávení a brambory ho poškozují – což mohou dosvědčit mé klouby, které po vyšších dávkách brambor patřičně úpí.

Sečteno a podtrženo – strava vařená i nevařená má jistě své výhody a obě tyto varianty mají své zastánce. Kam se řadíte Vy?

Kolik teplých jídel denně jíte?
Děláte teplé večeře? Co snídáte?
Dovedete si představit život bez vařené stravy?
Jíte syrové maso? Bifteky, tatarák, nebo se občas jen tak zakousnete do „flákoty“?
Máte zeleninu radši syrovou, nebo upravovanou?
Pokud jídlo tepelně upravujete, čemu dáváte přednost?
Vaření, zapékání, pečení, grilování? Nebo máte nějaké své tipy?

Podělte se s námi o své názory, příběhy a kulinářské tipy na redakce@zena-in.cz! Nejlepší příspěvek odměníme!