Nechce se vám poletovat v dešti, v lepším případě ve sněhu po městě od jednoho obchodu k druhému a s vyplazeným jazykem shánět vánoční dárky? Mnoho lidí dnes praktikuje zcela jiný nákup. Přes internet. Nohy v teple a pohoda ovšem také nejsou zadarmo a bez rizika.

shop

Osobně s tímto způsobem nákupu zkušenost nemám. Patřím k těm, kdo většinou 23. 12. hystericky vyráží dveře nejrůznějších obchodů, zatímco doma stojí kýbl s hadrem a rozdělaný kapr. Ale mnoho mých známých je podstatně pružnější, co se týče využití pokroku, techniky a služeb.

A že je to prý maximálně jednoduché. Stačí vybrat na nějakém vyhledavači sekci zboží a do příslušného políčka vložit název výrobku. Výsledkem je výpis hledaného produktu s uvedením ceny a odkazem na obchody, kde jej nabízejí. Nezobrazí se sice všechny dostupné české obchody, neboť ne všechny dokážou s těmito vyhledávači spolupracovat, ale výběr je dostatečně široký.

Hlavní výhodou je možnost rychlého řazení vyhledané věci podle ceny, takže je jednoduché zjistit, kde je nejlevnější.

No a hlavně, stránky jsou napojeny i na nějaký katalog služeb, kde lze najít sekci internetových obchodů, a vlastně se nemusíte ani zvednout ze židle. Pokud nehledáte určité zboží, ale chcete například koupit své ratolesti nějakou předem nespecifikovanou hračku, pak  to také jde.

Vedle těchto katalogů spojených s klasickými vyhledávači je možné využít i specializované katalogy internetových obchodů. Toto jsou některé z nich: www.shopy.cz , www.online-obchody.cz a spousta dalších. Dokonce jsou u nás už i specializované stránky, které se zabývají pouze vyhledáváním zboží v internetových obchodech, například  www.1-1.cz ,  www.srovnavame.cz.  

Výhodou je, že už mají rozdělené zboží do kategorií a někdy nabízejí i zkušenosti uživatelů s některými obchody, či odkazy na recenzi zboží. I ony samozřejmě umožňují seřazení nalezeného zboží podle ceny. Samozřejmě ale, i taková idyla nákupu má svá proti.

Přinejmenším člověk kupuje onoho pověstného zajíce v pytli.

Každý slušný internetový obchod by proto měl uvádět minimálně tyto údaje: úplné a pravdivé informace o provozovateli - jméno nebo název, sídlo, kontakty na odpovědné osoby, obchodní podmínky, reklamační řád a informace o ochraně osobních údajů.

Bacha na euforii!

Je fakt, že zboží nabízené přes internet je zpravidla levnější než v obchodě, ale nezapomeňte, že zadarmo vám ho domů nikdo nedoveze. Třeba za dobírku se účtují ceny přibližně od 60 Kč do 150 Kč včetně případného balného!

Pravidla internetového nákupu by měla být prakticky stejná jako v kamenném. Nákupní košík je tu sice virtuální, ale některé obchody třeba vyžadují, aby si jej uživatelé před počátkem nákupu „vzali“.  To po netu sice není o potřebném žetonu či pětikoruně, ale o registraci.  

Ta může mít různé výhody, ale je potřeba se seznámit s tím, co přinese. Někdy například vyžaduje souhlas s tím, že kupující bude přijímat různé nabídky a informace z tohoto obchodu do své e-mailové schránky.

To v praxi může znamenat zahlcenou schránku nabídkami celoročně, což obtěžuje.

A teď už vám pomalu hoří koudel!

Už jsme u ní. U dodací lhůty. Obvykle činí několik málo dní, ale klidně i dva týdny, výjimečně déle. To třeba  u nábytku na míru.

Zde bývá jeden z kamenů úrazu hlavně před Vánocemi.

Prodejce, který nabízí nejnižší ceny, musí pracovat s minimálními náklady, a zpravidla tak má k dispozici jen malý sklad, pokud má vůbec nějaký. Objednané zboží tak sám musí získat od jiného zdroje, čímž se doba dodání může prodloužit nebo se zákazník výrobku vůbec nemusí dočkat, když jej takový obchodník nedokáže sehnat. A pod stromečkem pak najdete ono milé kulové, nebo Ježíšek přiletí uprostřed ledna.

Takže, jestliže chcete využít vánočního nákupu přes internet, možná je pomalu už pozdě, nebo nejvyšší čas!

Jak jsou na tom teď momentálně internetové obchody s dodací lhůtou?

 
„Samozřejmě je nejvyšší čas. Osobně bych doporučil se u každého vybraného zboží podívat, zdali je skladem, a na dodací lhůtu, která je zpravidla dva až tři dny u zboží, které skladem je. Tedy, tam je ještě prakticky čas. U zboží, kde je tomu jinak, rozhodně doporučuji volat, protože pak musí prodejce zboží objednat, což vlastně pak závisí na tom, od koho on sám zboží odebírá. Je třeba tedy připočítat vlastně dvě dodací lhůty. U každého slušného internetového obchodu jsou telefonní čísla právě pro tento účel. U jiných, takových, které tuto službu nenabízejí, doporučuji ani neobjednávat,“ uvedl pan Karel Šíle, zástupce internetového obchodu Halens.
 
„Před Vánoci zásobujeme své sklady většími objemy zboží, abychom vyšší poptávku uspokojili, ale existují výrobky, které jsou u výrobců pouze na objednání, a v těchto případech je nutná včasná objednávka,“ říká Radek Ondrášík z www.parfums.cz, internetového prodejce parfémů a kosmetiky

A ještě jedna cenná informace pro vás

Internetoví prodejci mají stejné povinnosti jako obchodníci v „kamenných“ obchodech, plus ještě jednu zákonnou navíc.

Zákazník má totiž právo vrátit nepoužité a nepoškozené zboží zpět i bez udání důvodu, a to nejpozději do 14 dnů ode dne jeho přijetí.

Prodejce je pak povinen vrátit mu zpět plnou cenu zboží, ovšem bez poštovného a balného.

Jsou výjimky

Zboží vrátit nelze když:  

  • Zboží je upravené podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu.
  • Zboží podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání.
  • Zboží nebo služby, má cenu závisející na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele (tady lze schovat leccos)
  • Zboží jsou noviny, periodika a časopisy.
Reklama