Reklama

„Spalte kocoura Mikeše, Lada byl nacista!“ hlásají titulky mnoha médií tento týden. Přijde vám to k smíchu? A co když to myslí někdo vážně?

Dneska by se člověk už nedivil ničemu.

Nejen o Mikešovi nám osobně povídal přímo předseda Roma Realia, pan Václav Miko…

n„Pana Lady si vážím tak jako všech českých i světových klasiků.

Kdyby mělo dojít na pálení knih, byl bych osobně ochoten jít a demonstrativně třeba zastavit dopravu na dálnici D1, abych tomu zabránil.

Naprosto netuším, z jakého pera vyšel celý text e-mailu, který se ke mně dostal.

Jediné, co je mým přáním vedle normalizace napjatých vztahů mezi Čechy a Romy, je, aby se takovéto pasáže malebných dětských knih negeneralizovaly.

Aby to byla učitelka, kdo v momentě, když přečte stať o tom, že cikáni svázali dobrého kocoura a ubližovali mu, vysvětlila, že všichni nejsou takoví, že jejich spolužák Dežo rozhodně není ten, kdo ubližuje, a že nelze házet všechny do jednoho pytle tak, jako to zlí lidé, kteří jsou mezi všemi rasami, udělali s oním kocourem.

Že obvinit všechny i ty dobré ze špatnosti je stejně špatné jako ublížení samotné,“ řekl nám úvodem pan Miko a není s čím nesouhlasit.

 


Pane Miko, jak to tedy je s vaší osobní iniciativou ohledně knihy o Mikešovi?
Já jsem v tom vlastně strašně nevinně. Já jsem dostal tento e-mail a byl podstatně delší. V momentě, když jsem otázku oné statě o cikánech začal řešit, pouze jsem žádal, aby se někdo zabýval tím, že to může být nebezpečné, protože to je kniha pro děti, které ve chvíli, kdy jim nikdo hned zkraje nevysvětlí, že není možné si myslet, viz: „milé děti, to byli cikáni“, že všichni cikáni jsou zlí, dostanou strach.

Protože to by znamenalo vychovávat děti k myšlence, že všichni jsou hrozbou, čímž bychom v nich  pěstovali obavu, potažmo nenávist, a to by bylo špatné.

Ten zbytek není mým dílem a osobně jsem některé části onoho přípisu vymazal. Doslova tam stálo, že pan Kocáb by měl spálit všechny Ladovy knihy a vymazat ho ze všech lexikonů. No to je samozřejmě nesmysl a extrém, kategoricky to odmítám, neztotožňuji se tím a netuším, kdo to napsal.

Vy si tedy nemyslíte, že pan Lada byl rasista?
Byl by rasista, kdyby poukazoval na všechny Romy jako na hrozbu, což patrně v úmyslu neměl.

Dobře, a proč si myslíte, že vůbec obecně existuje takové nepřátelství mezi Čechy a Romy? Myslíte, že je to neoprávněné? Že se tady Romům křivdí?
Já si hlavně nemyslím, že Češi jsou rasisté. To totiž není pravda. Oni jsou „anticikanisté“. Když postavím do řady afroameriřana, Japonce a Roma, tak nejvíce nenáviděný bude Rom. A ono je to bohužel oboustranné. A to si myslím, že je problém, a bohužel na dlouho.

A kde myslíte, že je ten problém, je v nás, bílých?
Romové nebyli za dlouhou dobu schopni se integrovat do společnosti tak, jak by to Češi vyžadovali. Všichni ostatní mají svou zem. Romové vždycky jenom utíkali, zpravidla i kradli, aby přežili, má to svou vazbu a slyšíme to tak často, že je z toho už klišé. Slýchám to také „kolik byste ještě potřebovali let, abyste se integrovali?…“ a tak dále

Bude to trvat ještě hodně let a nejhorší je, že nikdo, naprosto nikdo nemá koncepci, která by byla tady použitelná. Kdyby někdo přišel na to, jak zapůsobit na Romy, aby pracovali sami na sobě globálně, protože jsou i slušní, ale o těch se bohužel neví, neb ze sta je jich deset, ten by aspiroval na Nobelovu cenu.

Nikdo doposud nic nevymyslel, jen se přelévají peníze. Osobně jsem už napsal čtyři knihy na tato téma, ale ani já nepřicházím s ničím okamžitě aplikovatelným a funkčním.

Je to v Romech?
Mnoho romských rodin, klanů, žije takovým způsobem, který není přijatelný ani pro mě, ani některé jiné Romy. Oni nejsou hlavně s to se domluvit ani mezi sebou.

Může to být o tom, že jakmile někdo vybočí z toho jejich trendu obecně platného, že je romskou společností jakoby vyloučen?
V mnoha případech ano a já Čechům nevyčítám, že jim způsob života některých romských klanů a rodin vadí. Mně také vadí. O to hůř, že ten mustr je jinde, než by měl být.

A co by se tedy mělo stát?
Měl by fungovat nějaký vzájemný respekt, ale ten by si Romové museli napřed zasloužit. Zatím ale dělají všechno proto, aby ten respekt od sebe odhazovali. Romové neustále jenom brečí. Neustále si na něco stěžují a mně to třeba už také vadí. Stěžováním si nic neuděláme. Jenže nikdo nic neřeší. Navíc ministři sami se Romů chodí ptát, jak to mají dělat, no to přece nejde. Vy děláte zákony, my tam nahoře ve vládě nikoho nemáme, nebo víte o nějakém ministrovi, který by byl Rom? No ne.

A vy byste souhlasil, kdyby se do vlády dostala strana, která by vyžadovala měřit stejným metrem všem?
No ano, to jsou přece vaše zákony, které vy sami Romy určíte prakticky nedodržovat. Já jsem za to, aby se předešlo vzájemným sporům a pocitu nespravedlnosti, která pak plodí právě tuhle nevraživost.

Vy byste třeba neměl pocit diskriminace, kdyby se tedy například Romům, kteří si přijedou pro sociální dávky v superbu či jiném luxusním voze, ony dávky sebraly?
No ne, pokud by se tak naložilo i s takovým případným bílým nepoctivcem, já jsem všema deseti pro. Vždyť tady jsou nějaké zákony a vymahatelnost by měla být stejná pro všechny. Já se nedivím, že se někdo cítí poškozený

A nemáte strach, že s tímhle názorem jste sám?
Ne.

Nemyslíte, že ony organizace, které se berou za práva Romů, se berou jen za jejich práva a opomíjejí také jejich povinnost? Že je učí se bránit proti pravidlům, které by je měli učit spíš dodržovat?
Já se musím zastat i těch Romů, kteří pomoc opravdu potřebují. Ovšem problém je možná i v tom, že tyhle organizace by měly působit a sídlit hlavně mezi nimi, mezi Romy, a ne ve městech, brát dotace a psát dopisy. Být mezi nimi a být objektivní. Nevěřím ani tomu, že většina Romů nezná pravidla a zákony. A ti, kdo je nedodržují, to dělají záměrně. Ne všichni ale takto žijí.

Víte, mnoho těchto asociací mě považuje za jakousi konkurenci. Kdyby se mě zeptali, já bych jim to řekl. Já neaspiruji na žádného romského Mojžíše, nechci žádné dotace. Jsem jen objektivní.

A proč to tedy nefunguje?
Problém Romů je v tom, že oni sami jsou tak roztříštění, že nejsou schopní se na něčem ustát. A to je i problém všech asociací a organizací, kterých je prosím obrovské číslo. Představte si, že u nás je několik tisíc různých organizací, a z toho je několik set romských. Umíte si představit, co by se s tím všechno dalo dělat, kdyby byli jednotní? Předně by měli přece tu situaci uklidnit.

Souhlasíme. A teď k avizovanému exodu do Vatikánu. To jste zorganizoval vy?
Já jsem si dneska koupil i knihu exodus. Jen tak stylově. Dobrá kniha. Ano, oslovil jsem několik amerických celebrit, které jsem požádal o pomoc. Chtěl jsem, aby rodiny, skutečně slušné rodiny, které tady nemají právě kvůli tomu všemu, o čem jsme hovořili, na růžích ustláno, měly možnost odsud odejít a začít někde, kde to nebude tak problematické právě pro toho, kdo chce. Odpověděly mi a pomoc odpovědně slíbily dvě z oslovených celebrit.

Můžete je jmenovat?
Ne, to bych nerad a neřekl jsem to nikomu. Jen vám řeknu, že je to zpěvačka a herec a oba jsou Američané.

Proč právě Vatikán?
Volili jsme zemi, která není v EU. Jinak bych rád uvedl, aby to nevypadalo, že jsem vážně ten Mojžíš, že v tom nejsem sám, a dokonce se stavím jen do role jakéhosi koordinátora, ale povedou to již jiní lidé, zástupci spřátelených organizací.

Máte to zajištěné dopředu, jde nám například o matky s dětmi a podobně?
Ano, jistě, pracujeme na tom, aby tihle lidé měli veškeré podmínky a základní potřeby zajištěny dopředu. Už jen proto, že jsou to lidé nemajetní ne vlastní vinou, takoví, kteří opravdovou pomoc potřebují. Protože tak jednostranné to skutečně není. Nevraživost tu bohužel je.

Co na to Vatikán?
Ještě je to všechno otevřené, jsme v jednání, takže bych velice nerad předbíhal.

Čeho se nejvíc obáváte?
Bojím se, že pokud se bude dál pěstovat nevraživost mezi Romy a Čechy, pokud se nezačne pracovat na tom, aby se jedna strana necítila znevýhodněná, že se do čela téhle země nakonec dostane nějaká opravdu radikálně orientovaná strana, a to bude doopravdy průšvih, protože ten problém se nezmenšuje, on narůstá. Romové nic neřeší a Češi jsou naštvaní.

Kdyby vám ten Vatikán vyšel, odešel byste se svou rodinou také?
Možná ano. Protože to nevidím dobře. Pokud je tady nějaké ohrožení, pokud je tu problém, je velikou chybou, že se neřeší společně tak, aby se eliminovalo ono nebezpečí. Aby potom nebylo už pozdě.


k


Co k tomu dodat? Snad jen, proč jich není víc takových?

Evidentně není pro člověka romské národnosti problém přemýšlet rozumně. Evidentně to jde být objektivní.

Potíž je patrně v tom, co sám pan Miko vlastně nepřímo řekl.

Dokud řešení nevzejde z lidí samotných – černých, bílých, fialových, puntíkovaných, jednotlivě a odpovědně, nevyřeší nikdo nic.