Stop tuku a cholesterolu
Pozor si dávejte především na takzvané skryté tuky, které jsou zastoupené v mase, mléce, mléčných výrobcích, šlehačce nebo majonéze. Přednost proto dávejte rostlinným tukům slunečnicovým nebo olivovým, dopřejte si místo uzeného nebo bůčku bílá a libová masa, zrušte maštění příloh – brambor, rýže i těstovin.

Stop cukru
Cukr je jen a jen zdrojem energie a jeho zvýšená spotřeba vede k obezitě a cukrovce, na to myslete pokaždé, když saháte po cukřence. Zrušte také slazené nápoje a sladkosti, a když už to nemůžete vydržet, dejte si malý kousek čokolády. Vhodnější jsou cukry složené, které jsou zároveň zdrojem vlákniny – tedy obilniny, luštěniny, brambory, ovoce, zelenina. Taková dobrota jako dortík z cukrárny odnaproti tedy čočka není, to máte pravdu, ale zase za ta kila, která nenaberete, to přece stojí si ho odpustit.

Stop soli
Sůl neobsahují jenom slánky, ale také potraviny, a doslova přebytek je jí v uzeninách všeho druhu. Před dosolením jídla jej nejdříve ochutnejte, pak ho teprve dochuťte, ale pozor, vůbec ne solí, ale bylinami. Za ten nezvýšený krevní tlak to přece stojí!

Hodně bílkovin
Denně si dopřejte dostatečné množství bílkovinných potravin, důležité je to proto, že bílkoviny slouží k výstavbě buněk a tkání plodu. Přednost dejte druhům s nižší dávkou tuků, tedy drůbeži, rybám, vejcím, nízkotučným mléčným výrobkům, tvarohu, luštěninám i ořechům.

Hodně tekutin
Pijte dostatečné množství tekutin, alespoň 2 litry denně platí i v těhotenství. Dostatečné množství tekutin je důležité proto, že udržuje ledviny v dobrém stavu a zabraňuje zácpě. K nejvhodnějším patří čistá voda, minerální vody s hořčíkem, bylinné čaje, ovocné šťávy, koktejly z čerstvého ovoce s mlékem. Nevhodné jsou nápoje s vysokým obsahem cukru, černý čaj, silná káva a alkoholové nápoje.

Těhotenské chutě
To je naprostá samozřejmost, že těhotné ženy mají každou chvilku chuť na něco jiného, zbaštit sklenici okurek a k tomu tabulku čokolády není žádnou výjimkou. Je obvyklé, že i žena správně se stravující dostane náhle chuť na nezvyklou stravu. Je to přirozená potřeba rozmanitosti stravy. Je možné samozřejmě dopřát svým chutím, ale v rozumných mezích s tím, že zcela jistě vyloučíte škodliviny – alkohol a cigarety. Chutě pominou velice brzy, když jim vyhovíme. Poslouchejte ale sama sebe, zkoumejte, na co máme chuť, a vychutnejme si každé sousto. Tělo přesně ví, co kdy potřebujete. Ale všeho s mírou a nejlépe od každého trošku.

Tělesná váha v těhotenství
K těhotenství patří i nabraná kila, která mohou některým ženám působit starosti. Průměrný váhový přírůstek během vašeho těhotenství by měl být kolem 12 kg. Samozřejmě, že některá maminka přibere právě tolik, jiná si může připadat jako kulička, když váha nekompromisně ukazuje již 20 kg přírůstek. Samozřejmě, že při hodnocení celkového váhového přírůstku je nutné brát v úvahu několik hledisek, mezi která patří výška, struktura kostí a výživa před početím potomka a v některých případech jde vyšší váhový přírůstek na vrub zadržování tekutin v organismu. Většinou hubené maminky přiberou o něco více (asi 13 až 16 kg), maminky s normální hmotností (11 až 14 kg) a maminky baculky mnohdy jen (7 až 11 kg).

 …a že jste už tohle všechno jednou slyšely? Tak mě nekamenujte. Opakování je přece matka moudrosti, v tomto případě ve prospěch vašeho děťátka.

S využitím informací z www. 9mesícu.cz

Máte v těhotenství také nejrůznější chutě? Na co nejvíc? Dokážete si odepřít v těhotenství sladkosti?

Reklama