Zeleninové saláty k obědu nabízí již dvě třetiny restaurací, dostupné jsou i menší porce. Představa české hospody, ve které se nabízejí pouze hutné polévky, omáčky s knedlíkem a smažená jídla, bere za své. Najíst se zdravě v restauraci je totiž dnes výrazně snazší, než před několika lety.

Pomoci ke zdravějšímu způsobu stravování může také nový web společnosti Edenred, a sice www.ticketka.cz. Nabízí totiž každému zdarma vedení tzv. Obědového deníku. Do něj si mohou uživatelé zapisovat svoji konzumaci. Program jim přitom řekne, kolik energie v jídle přijali a povede jim přehled o jejich energetickém příjmu. Od 15. 10., kdy byla tato webová stránka spuštěna, ji navštívilo již 115 000 unikátních návštěvníků, přičemž obědový deník si vede více než 4 000 z nich.

Na webu lze rovněž vyhledávat restaurace, kde se přijímají stravenky Ticket Restaurant. Lidé se mohou i zapojit do hry o poukázky v hodnotě 1 000 Kč, anebo dokonce o obědy na celý rok zdarma.

Navíc si mohou stáhnout aplikaci pro chytré telefony, která jim – rovněž pod názvem Ticketka – restauraci přijímající Ticket Restaurant najde kdykoli a kdekoli on-line. Díky 20 tisícům provozoven v databázi jde o vyhledávač s nejrozsáhlejším souborem restaurací, jaký je v ČR k dispozici.

ticketka

Saláty jako hlavní jídlo jsou dnes součástí menu skoro ve dvou třetinách restaurací, zatímco před třemi lety je nenabízela ani polovina. Výrazně vzrostl také počet stravovacích zařízení, kde lze k obědu dostat alespoň jedno nesmažené zeleninové jídlo. Více než padesát procent restaurací dnes nabízí poloviční porci přílohy a o poznání dostupnější jsou i menší porce celých hlavních jídel. Vyplývá to z rozsáhlého srovnávacího průzkumu společnosti Edenred, vydavatele stravenek Ticket Restaurant. Průzkumu se letos na jaře účastnilo 243 restaurací (v roce 2009 to bylo 260).

„Ukazuje se, že restaurace stále více vycházejí vstříc zájmu lidí, kteří se v pracovním týdnu nechtějí přejídat a vyhledávají zdravější a kaloricky méně vydatné obědy. Když dnes jdete do běžné restaurace, tak se již zkrátka nemusíte bát, že budete moci volit pouze mezi řízkem s hranolky, gulášem a svíčkovou s pěti knedlíky. To je potěšitelná informace, protože kvalitní a vyvážená strava podle mnoha průzkumů přispívá k vyšší pracovní produktivitě,“ uvedla Daniela Pedret, marketingová ředitelka společnosti Edenred. 

V průměru přitom restaurace hlásí, za poslední tři roky, růst prodejů zdravých a vyvážených jídel zhruba o pětinu, což je téměř trojnásobek v porovnání s daty z průzkumu uskutečněného v roce 2009.

Výsledky z průzkumu restaurací: rok 2009 – 260 restaurací, rok 2012 – 243 restaurací

Z čeho se skládá menu ve Vaší restauraci?    
Odpovědi 2009 2012
Je-li polévka vydatná, nabízíte ji s pečivem jako hlavní jídlo. 9,5% 19,8%
Nabízíte běžně menší porce. 16,1% 22,6%
Je možné si ve Vaší restauraci objednat poloviční porci přílohy. 42,0% 56,8%
Nabízíte kombinaci nesmažené přílohy ke smaženému masu či zelenině. 47,3% 54,3%
Nabízíte saláty v porcích, které lze považovat za hlavní jídlo. 49,6% 65,8%
Nabízíte v denním menu alespoň jedno nesmažené zeleninové hlavní jídlo. 34,2% 49,4%
Zeleninové saláty jsou součástí Vašeho menu. 42,4% 58,4%
Zařazujete mezi tzv. hotová jídla i pokrmy, které jsou méně energeticky náročná, jako nesmažená jídla. 50,4% 62,6%
Zaznamenali jste za poslední 3 roky nějaké změny v prodeji vyvážených/zdravých jídel?

porovnání dat z roku 2009 s rokem 2012

Rok 2009                                                          Rok 2012

ticketka

K obědu by měl člověk sníst přibližně mezi 1 500 kJ (platí např. pro ženu staršího věku s úsporným metabolismem a s malou pohybovou aktivitou nebo pro tu, která chce snížit váhu) a 2 500 kJ (platí pro osoby s aktivním životním stylem). To vše za předpokladu, že takový člověk zkonzumuje za den 2 hlavní jídla, snídani a 2 svačiny, protože záleží samozřejmě na celodenním jídelníčku. Ideální je, když součástí každého pokrmu je zelenina. Zdravější je netučné maso (kuřecí, krůtí, libové hovězí, vepřové, telecí, rybu) a pro ty, co chtějí snížit váhu, se doporučuje omezit přílohu.

Pokud si tedy dáte libové maso (150–200 g), zeleninu (200–300 g) a přílohu (100–300 g), vejdete se pohodlně do doporučeného energetického rozmezí 1500–2 800 kJ. Pokud si však dopřejete jídlo, které obsahuje velké množství tuku, jako jsou smažený sýr, hranolky nebo tatarská omáčka, počítejte s tím, že přesáhnete jak doporučenou energetickou hodnotu, tak doporučené množství tuku.

K hlavnímu jídlu si můžete dát nízkokalorickou polévku (zeleninovou, vývar). Pokud je to však polévka energeticky vydatná – např. gulášová s rohlíkem, měla by posloužit jako hlavní pokrm.

Reklama