Nespresso vyhlásilo české finalisty a jejich krátké soutěžní snímky, z nichž ty nejlepší vybrala mimojiné i loňská vítězka světového kola, studentka pražské FAMU Daria Kascheeva.

Hlavní cenu a šek na 3000 Eur získala Barbora Kočičková se snímkem The Fridge. Barbora je studentka režie na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku.

Druhé a třetí místo obsadila Veronika Kellnerová, studentka divadelní vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity a estetiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy s filmem One – Off. A další cenu získala studentka marketingu na Business College, Klára Plechsson se snímkem She makes a difference.

Když se minulý rok hlásila studentka FAMU Daria Kascheeva do mezinárodní soutěže nadějných filmařů Nespresso Talents, netušila, jak zásadní rozhodnutí to pro ni bude. Světová vítězka minulého ročníku si totiž se snímkem To Accept otevřela dveře do světa filmu, obdržela vysokou finanční odměnu na odstartování kariéry a především si získala zájem producentů a zázemí pro svou tvorbu.

„Moji kariéru tahle výhra hodně ovlivnila, dostala jsem první impuls a víru v sama sebe, v to, že můžu něco dobrého vytvořit. Dozvěděli se o mně producenti, teď připravuji bakalářský film v koprodukci Martina Vandase a jeho společnosti Maur Film. Martin nám dává i cenné rady, jak to vlastně chodí ve světě profesionálního filmu, hodně si toho cením,“ komentuje svůj úspěch v Nespresso Talents sama Daria Kascheeva.

Na letošním ročníku festivalu v Karlových Varech si Daria vyzkoušela roli porotkyně a 3. července oznámila spolu s herečkou Zuzanou Stivínovou a producentkou Petrou Ondřejkovou ty nejlepší z českých finalistů Nespresso Talents. Ti natočili originální krátké snímky ve vertikálním formátu 9:16, tedy formátu na výšku, na který jsme zvyklí z našich mobilních telefonů. Po loňském tématu „Máte tu moc“ si můžete spolu s porotci vychutnat krátké filmy na téma „Co dokáže jen ona“, tedy příběhy silných žen, které dokázaly měnit svět kolem sebe.

A jak se českým filmařům pracovalo s nezvyklým formátem na výšku?
„S vertikálním formátem se mi pracovalo dobře. Jsem ráda, že jsem si ho díky této soutěži mohla vyzkoušet. Umožňuje mnoho originálních možností, jak tento formát efektivně využít,“ prozrazuje vítězka Barbora Kočičková, autorka snímku The Fridge o obyčejných ženách, které pro svoji rodinu dělají vše, byť to nebývá dostatečně doceněno.

„Ženám jsou přisuzovány určité společenské role, ale je jen na nás, jak s nimi naložíme. Žena, která se rozhodne zůstat doma s dětmi, vykašle se na kariéru i na účes, co stále nedrží, je stejně unikátní a zajímavá jako designérka skla s letním bytem v Kodani,“ říká k tématu jedna z českých finalistek, Veronika Kellnerová, studentka estetiky a divadelní vědy.

Mezinárodní kolo Nespresso Talents letos vyvrcholilo 11. května v rámci filmového festivalu v Cannes 2018, kdy hlavní cenu obdržel Kiran Pokharel z Nepálu. Porota ocenila jeho snímek Křídla o ženě prchající ze svého domácího vězení, který nazvala „filmem plným tiché síly“. Druhé a třetí místo sdílejí Mans Berhase ze Švédska s filmem Ostrov Capri o vztahu vnučky a babičky, s minimem dialogů a silným režijním konceptem, a Anna Zollová z Polska, jež natočila snímek Léčba srdcem o porodní asistence a její neobyčejné lásce, kterou poskytuje opuštěným dětem.

Deset českých soutěžních snímků, které porota vybrala do užšího finále, můžete kdykoli zhlédnout na webu www.nespresso.com/talents/cz/cs/shortlist-locale. Vítězka si odnesla odměnu ve výši 3000 eur, a dámy na druhém a třetím místě výhru 1000 eur.

České finalistky Nespresso Talents

BARBORA KOČIČKOVÁ – THE FRIDGE

Studentka režie na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku se do soutěže přihlásila se snímkem The Fridge.

Co vás přivedlo k filmu a kdo ve vás poprvé probudil filmařskou vášeň?

Vášeň k filmu se ve mně probudila tak nějak sama v dětství, kdy jsem toužila svým příběhům dát obraz.

Jak se vám pracovalo s vertikálním formátem? Překvapilo vás na této perspektivě něco?
S vertikálním formátem se mi pracovalo dobře. Jsem ráda, že jsem si ho díky této soutěži mohla vyzkoušet. Umožňuje mnoho originálních možností, jak tento formát efektivně využít.

O čem je váš snímek?
Snímek The Fridge je o obyčejných ženách, které pro svoji rodinu dělají vše, byť to občas nebývá dostatečně doceněno.

Jaké máte filmové plány do budoucna??
Nyní studuji režii na Filmové akademii Miroslava Ondříčka a poté bych se chtěla naplno věnovat filmu.

VERONIKA KELLNEROVÁ – ONE - OFF

Studentka divadelní vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity a estetiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Do soutěže se přihlásila s filmem One – Off.

Co Vás přivedlo k filmu? Kdo ve vás poprvé probudil filmařskou vášeň?

Divadlo. Štvalo mě, že po nás po představení takzvaně „nic nezůstane“, proto jsme se rozhodli točit teasery, které tak nějak zhuštěně demonstrují, o co jde v inscenaci. Postupem času jsem došla k tomu, že je mi forma krátkého filmu v současné době nejbližším vyjadřovacím prostředkem.

Jak se vám pracovalo s vertikálním formátem? Překvapilo vás na této perspektivě něco?
Dobře, mám ráda, když je zadání co nejkonkrétnější. Překvapilo mě akorát, že nám vždycky v záběrech zbývalo dost bílého místa nahoře.

O čem je váš snímek?
Ženám jsou přisuzovány určité společenské role, ale je jen na nás, jak s nimi naložíme. Nikdo by neměl nikoho odsuzovat za to, že svou roli neplní, ale ani za to, že do ní dobrovolně vstupuje. Žena, která se rozhodne zůstat doma s dětmi, vykašle se na kariéru i na účes, co stále nedrží, je stejně unikátní a zajímavá jako designérka skla s letním bytem v Kodani. Sama osciluju někde mezi oběma póly a nechci si vybírat, proto je mi toto téma v současné době mimořádně blízké.

Jaké máte filmové plány do budoucna?
Ráda bych dál pokračovala ve volné tvorbě s naším lablem, ale netajím se tím, že bych strašně, fakt strašně ráda točila videoklipy.

KLÁRA PLECHSSON – SHE MAKES A DIFFERENCE

Studentka marketingu na Business College natočila soutěžní film s názvem She makes a difference.

Co Vás přivedlo k filmu?

Kdo ve vás poprvé probudil filmařskou vášeň? Po reklamce a dvou studentských filmech jsem šla jako Art Director na TV show, tam jsem se zamilovala do produkce - filmařská vášeň znamenala sedět v karavanu na parkovišti s uvařeným telefonem a mít kontrolu nad fungováním projektu. Už můžu říct, že vskutku filmařskou vášeň ve mně probudil až tenhle projekt a první režie - úplně jinej typ stresu a ten pocit svobody. Vyjádření.

Jak se vám pracovalo s vertikálním formátem?
Překvapilo vás na této perspektivě něco? Vertikál je lednička nebo sloupeček knih, nechtěla jsem se omezovat na „nahoru-dolů“. Našla jsem si referenci kolejí do kruhu, fascinovalo mě, jak to deformuje celej obrázek. Určitě se ráda k monitoru na výšku vrátím!

O čem je váš snímek?
Asi o pravdě. Vadí mi mediální obraz žen: nahodit si ksicht, umejt dítě a cvaknout se do časopisu Maminka. To není realita. Je to výsměch mase followers, co fotka, to product placement, obsah nula. V dnešní době #girlboss a bojů za stejné platy bychom se možná samy měly více zajímat o zachování opravdového ŽENSTVÍ. Jistě se nám budou lépe a přirozeněji dosahovat vyšší platy, když se nebudem počurávat. Když si opilec zlomí nohu, doktor se o něj v rámci pojištění postará. Česká žena po těžkém porodu nedostane ani permici do bazénu, natož plastiku, co jí pomůže od nepříjemného pocitu při sexu.

Jaké máte filmové plány do budoucna?
Budu pokračovat ve své produkční práci. Co se týče režie, dám si rozhodně ještě jeden pokus. Můj spot se mi vlastně úplně nelíbí. Ale věřím mu a to chci napořád; dělat věci, kterým věřím

Více na www.nespresso.com

Reklama