Bulvár

V české školní lavici Arab s Ruskou?!


Když jsem přišla poprvé do své třídy, kterou jsem měla učit, její osazenstvo mě přinejmenším překvapilo. Řada rodičů i mých vrstevníků a kolegů by měla podobný pocit. Vedle sebe seděli kromě českých dětí také třeba Číňan s Ruskou, Arab s Arménkou a Romka.  Jak k nim budu přistupovat? Jak s nimi budu mluvit? Jak budu jednat s rodiči?

 

V dnešní škole to vypadá poněkud jinak než za nás.  Množství minorit v ČR se zákonitě projevilo i na složení dětí v mé první třídě. Nejvíc z toho byli překvapení rodiče.

 

Nejméně se takové složení dotklo dětí. Vůbec jim nepřišlo divné. Byli to vrstevníci? Byli, tak co.

 

Když jsme si poprvé sedli do kroužku, abychom si popovídali, ukázalo se, že Číňan umí jen pár základních frází a Arménka se tak stydí, že by se ze třídy nejraději vypařila. Představa, že budu učit dvacet dětí číst, psát, počítat a hezky se chovat a ještě k tomu budu dvě děti učit mluvit a rozumět, mě zpočátku vyděsila.

 

S českými dětmi to ani nehnulo.

 

O první přestávce už s Číňanem probíhala živá diskuze. Pár dětí ho znalo už ze školky, takže pomohlo i ostatním dětem překonat bariéru jazyka. Po prvních dvou měsících odpovídal na otázky a do konce roku normálně mluvil česky.

 

Ruska Máša byla dračice a už se tu narodila, takže s ní se domluvit byla spíš výchovná než jazyková potíž. Arab a Romka na tom byli podobně.

 

Jen Arménka se přistěhovala nedávno, neuměla ani slovo, vůbec nám nerozuměla a byla nešťastná. Já taky. Sama jsem si nedovedla představit, jak bych se cítila, být v její kůži a sedět v první třídě. Celý rok k ní děti byly neuvěřitelně milé. Nic nevadilo, že nemluvila.

 

Měly ji jako panenku na hraní. Otrkávala se jen velmi pomalu.

 

Trávila jsem s ní při hodinách samostatné desetiminutovky, kdy jsem ji učila názvy věcí ve třídě, základní fráze apod. Přede mnou už se nebála mluvit, ale před celou třídou měla dlouho blok. Jaké bylo na konci roku překvapení, když konečně přečetla větu ze slabikáře před všemi. Bude se to zdát patetické, ale děti spontánně tleskaly. Uf!

 

S Romkou jsem měla problém spíš já, protože neměla základní hygienické návyky a na záchod se bála. Takže se několikrát počurala a jednou to dopadlo ještě hůř. I v tomto případě – děti bez předsudků – snažily se jí pomoct. Na záchod ji holky doprovázely a nakonec i tady se začala cítit bezpečně.

 

Navázala jsem na příjemné vztahy ve třídě multikulturními hodinami, kdy nás navštěvovaly celé rodiny cizinců ze třídy. Měly pro nás připravené dopoledne o jejich zemi. Naučili jsme se arabské číslice, ochutnali speciality, naučili se pár čínských znaků apod. Byl to báječný rok, mnohem zábavnější a pestřejší, než mají ryze české třídy.

 

Čím to, že naše společnost se k minoritám staví stále odmítavě? Musíme počkat, až tyhle děti dospějí? Nebo mezitím získají tolik špatných zkušeností, že budou k národnostním menšinám také odtažití? Máme my dospělí s nimi opravdu špatné zkušenosti nebo jen pořád nejsme dost zvyklí na to, že mezi námi jsou?

   
15.11.2005 - Společnost - autor: Markéta Breníková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [59] peguša [*]

    medunka2001: Vši se řeší touhle dobou rok co rok. Už i za mého dětství. Děti mají nakázáno, že si nesmí půjčovat nic, co se dotýká vlasů a hlavy vůbec a taky nesmí nic takového samy půjčovat někomu. Nic víc , než doufat, že to budou respektovat, se dělat nedá. Ale jelikož jsou to holky a parádnice a tudíž si zakládají na dlouhých vlasech, je pro ně hrozba ostříhání dostačující motivací. Teda alespoň doufám .

    superkarma: 0 16.11.2005, 12:03:59
  2. avatar
    [58] peguša [*]

    Lowel: kemy: Ale autorka nepíše, že ta holčina neznala záchod, ale že se tam bála. Mám kámošku a její syn se na záchod taky bál. Musela jít s ním a rozsvítit mu. Bylo pro něj dlouho nepřekonatelným problémem sáhnout do tmy a rozsvítit si sám. Raději by se byl počůral, ale sám tam prostě odmítal jít. Bylo mu taky šest. Nevím, možná to byl nějaký druh vzdoru, nebo co, protože tam nechtěl jít, ani když měl rozsvíceno na chodbě a tudíž trocha světla šlo i na ten záchod. Naštěstí ho to odnaučili, než šel do školy a navíc na školních toaletách jsou okna, čili stále světlo.

    superkarma: 0 16.11.2005, 11:58:39
  3. avatar
    [57] medunka2001 [*]

    Nyotaimori: díky, ale já si je domů zvát nebudu. Teď se tak nějak souběžně s jejich příchodem řešily ve škole vši Tak čekám, co dalšího ještě přijde

    superkarma: 0 16.11.2005, 07:30:43
  4. avatar
    [56] Suzanne [*]

    idylickou, sorry

    superkarma: 0 16.11.2005, 00:03:36
  5. avatar
    [55] Suzanne [*]

    Meander: Ale věř, existujou i hodně dobrý věci na světě. Měla jsem kdysi taky velmi idilickou třídu. A tady v Praze je tahle směs dost pravděpodobná a dobrý kantor dokáže divy

    superkarma: 0 16.11.2005, 00:02:52
  6. avatar
    [54] Meander [*]

    kemy: Mě občas takový láskyplný, idylický věci napadaj taky. Když jsem večer sama doma a drobet to přeženu s vínem.

    superkarma: 0 15.11.2005, 19:26:09
  7. avatar
    [52] kemy [*]

    Meander: no vidíš, to mě ani nenapadlo. děti uměj být mnohem víc zlý než dospělí lidi.. článek je asi vymyšlenej.
    medunka2001: nechápu tě..

    superkarma: 0 15.11.2005, 19:03:20
  8. avatar
    [51] kemy [*]

    super! jen neznám jedinýho roma, kterej nezná záchod... ?? to mi ňák nesedí..

    superkarma: 0 15.11.2005, 19:01:07
  9. avatar
    [50] Vivian [*]

    Kaliban: ١;٢;٣;٤;٥;٦;٧;٨;٩;

    superkarma: 0 15.11.2005, 18:26:28
  10. avatar
    [49] Vivian [*]

    Meander: možná je to dneska jiný
    Já jsem taky chodila na ZŠ s několika cizorodýma dětma A my jsme je tenkrát, když k nám přišli, brali spíš jako něco exotickýho, byli jsme na ně strašně zvědavý a pořád jsme si je prohlíželi a vyptávali se jich na všechno možné. Nikoho z nás tenkrát ani nenapadlo jim škodit nebo jim dávat sežrat, že nejsou bílí

    superkarma: 0 15.11.2005, 18:25:35
  11. avatar
    [48] Vivian [*]

    moc milý článek

    superkarma: 0 15.11.2005, 18:18:57
  12. avatar
    [47] Meander [*]

    Na školní docházku a na to, jaké jsou děti krvelačné příšerky, si ještě docela dobře pamatuju. Takže tomu článku nevěřím

    superkarma: 0 15.11.2005, 18:09:22

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [45] medunka2001 [*]

    Mě prostě jenom strašně štve, jak se jim tady každý snaží vyjít vstříc, ale oni toho dost zneužívají. Pro mě to nejsou " cizáci", ale lidé s trochu jinou mentalitou. Když chtějí žít tady, tak by se měli přizpůsobit. Oni se o to ale moc nesnaží.
    Jestli jste třeba některá z vás "vzdělaných" četla knihu Petry Hůlové Paměť mojí babičce, tak si jejich mentalitu a hygienické návyky asi dovedete představit.

    superkarma: 0 15.11.2005, 16:32:06
  2. avatar
    [44] medunka2001 [*]

    xenie: vůbec nechci vědět, kolik jich tady je. Měli by pracovat v jedné místní firmě, nebudu jmenovat. Holt si na ně budeme muset zvyknout. A já si moc přeji, aby se aspoň trochu přizpůsobili oni nám a nemuseli jsme se my přizpůsobovat jim.

    superkarma: 0 15.11.2005, 16:10:13
  3. avatar
    [42] medunka2001 [*]

    Vietnamců máme ve městě taky plno, ale ti se nijak neprojevují, prodávají si ve svých krámcích, obsadili většinu kamených obchodů, ale tam moc nechodím, na ulicích většinou potkávám české chůvy s jejich dětmi, u doktora jsem dosud žádného z nich nepotkala. Já lidi z Mongolska s lidmi z Vietnamu nezaměňuji.

    superkarma: 0 15.11.2005, 16:00:27
  4. [41] xenie [*]

    medunko, i kdyby jich tam čekalo v čekárně 10 (víš jistě, že jsou to monogloci ? těch tu myslím tolik nebude), jsou prostě víc vidět než dalších 10 čechů... a i oni bývají nemocní, kupodivu...

    superkarma: 0 15.11.2005, 15:56:50
  5. avatar
    [40] medunka2001 [*]

    Mluvím o konkrétní situaci ve městě kde pracuji a kam chodí dítě do školy. A věřte mi, že to chci strašně moc chápat, když se utrhnu z práce, abych si zašla k lékaři a je tam plná čekárna lidí z Mongolska, kteří přijeli do Čech, aby tady pracovali, ale místo toho tam vysedávají a čekají na neschopenky, aby pracovat nemuseli, když mají náhodou v lékárně něco doplácet, tak se vracejí nazpět s recepty, aby jim napsal doktor něco jiného, a člověk nestačí žasnout, co všechno si dovedou poručit. Je jasné, že když to nevidíte na vlastní oči, tak je vám to jedno a jste děsně tolerantní. A ve škole je to tak, že se moje dcera snaží pochopit, proč ona musí mít nějaké výsledky, učit se a tyto děti nemusí dělat nic a paní učitelka nic nezmůže. Ale abych nebyla negativní. Můžu říct, že nemám žádné problémy s Romy ani s lidmi jiné sexuální orientace, nevadí mi ani smíšená manželství.

    superkarma: 0 15.11.2005, 15:52:56
  6. [39] xenie [*]

    Lowel: ale těch mongolců, co tu nepracují, budou určitě hordy

    superkarma: 0 15.11.2005, 15:52:20
  7. [37] xenie [*]

    Juana: nejspíš si plete vietnamce a mongolce to taky něco svědčí o úrovni českého, zlými cizáky hojně zneužívaného školství

    superkarma: 0 15.11.2005, 15:47:13
  8. avatar
    [36] Juana [*]

    Co to tu furt Medunka mele o Mongolcích? Nějak nechápu.
    Že by OSVČ brali nějakou šílenou nemocenskou, o tom dost silně pochybuju. Kamarádka, která léta dělá na živnosťák, brala celý 3500 měsíčně jako mateřskou - myslím tu po prvních 6 měsíců - a to platila předtím poměrně dost vysoký odvody na sociální zabezpečení, nemohla si dovolit vykazovat nějaké nízké příjmy, protože žádala o hypotéku.

    superkarma: 0 15.11.2005, 15:41:11
  9. [33] xenie [*]

    Lowel: když mně právě tyto neinformované, ale o to více radikální kecy strašně ...štvou...

    superkarma: 0 15.11.2005, 15:25:20
  10. [30] xenie [*]

    medunka: to si děláš legraci, ne ? pokud chodí do státní školy, neplatí stejně jako neplatí češi a pokud do soukromé, platí stejně jako češi... a o jakém rekreování mluvíš? kdžy už tu má někdo děti, které tu chodí do školy, tak tu nejspíše žije a tudíž z něčeho žije, takže asi pracuje ? o co go ?

    superkarma: 0 15.11.2005, 15:19:54
  11. avatar
    [29] Anouk [*]

    medunka2001: Navic jsem si nevsimla, ze by se do tebe nekdo pustil, Lowel ma naprostou pravdu

    superkarma: 0 15.11.2005, 15:08:32
  12. avatar
    [28] Anouk [*]

    medunka2001: Muzes se prece jet rekreovat kam chces, brani ti nekdo? Ja se priznam, ze vubec nechapu, o cem mluvis... nejdriv mongolske deti, pak Mongolci Navic sama pises, ze problem tech deti neni v jazyku, ale v lenosti

    superkarma: 0 15.11.2005, 15:07:50
  13. avatar
    [27] medunka2001 [*]

    Ha, ha, to jsem si hned myslela, že se do mě pustíte:-))) Uznávám, že pro ty děti je to dobré, chodit tady zadarmo do školy, kde se naučí česky. I pro jejich rodiče je to výborné jít si pro neschopenku a mít víc peněz než kdyby pracovali. Mně by se to taky moc líbilo. Můžete mi někdo doporučit nějaký vyspělejší stát, kam bych se takto mohla uchýlit i s dětmi Ale vážně, já nechci nikoho naštvat, jenom se snažím nemít problém s tím, že musím pracovat, aby se tady mohli Mongolci rekreovat a jejich děti vzdělávat.

    superkarma: 0 15.11.2005, 15:03:15
  14. avatar
    [24] peguša [*]

    Starší dcera ve třídě žádného cizince nemá, ba ani Roma ne. Mladší chodí do třídy s černouškem. Jeho maminka je běloška, tatínek jako uhel. Znám je už dlouhá léta a jsou to moc hodní a slušní lidé. Obě dcery chodí ve škole na kroužek gymnastiky, kam chodí i jedna Ruska, jedna Vietnamka a je to s nimi pohoda. Česky umí dobře, o to je to jednodušší. Loni do kroužku chodila i jedna romská dívenka. Byla šikovná, ale měla neustále tendenci se všelijak projevovat individuálně. A to i přesto, že děvčata nacvičovaly společné vystoupení. Dalo hodně práce, jí usměrnit tak, aby ostatním vystoupení nekazila. Ale nakonec se přizpůsobila a vše dopadlo dobře.

    Jinak romských dětí je na naší škole poměrně hodně, protože celé sídliště už skoro vypadá romské městečko. Zatím jsem s nimi žádný konflikt neměla, ale sem tam celé sídliště oblažují nočními exhibicemi v podobě zpěvu, opileckého řevu a troubení jejich plechových miláčků.
    Vadí mi údajná rasová diskriminace. Je to spíš naopak. Stačí, když bílý utrousí něco o černé hubě a je rasista, že cikánsky "gadžo", jak nás oni nazývají zcela běžně, je vlastně něco jako blbec, to je v pořádku. Většině lidí vadí právě Romové, ale jiné národnosti ne. Tím ale nechci tvrdit, že jsou všichni stejně špatní nebo stejně dobří. Všude se najdou hajzlíci i spořádaní lidé, jen mezi těmi Romy je jich nějak víc.

    superkarma: 0 15.11.2005, 13:47:54
  15. [23] xenie [*]

    medunka2001: jsi cizinka, že se omlouváš za pravopis ? a pokud ne, a souhlasíš s tím, aby cizinci měli své školy, jak asi bude vypadat jejich pravopis, a vůbec integrace atd. ... ale s tím, že by měly děti cizinců, pokud neumí česky, nejdřív se naučit jazyk a pak jít do školy, souhlasím... cizinci, co tu studují na VŠ, taky mají nejdřív rok "jazykovku"

    superkarma: 0 15.11.2005, 13:06:38
  16. avatar
    [22] medunka2001 [*]

    Omlouvám se za pravopis:-((( Ale trochu mě toto téma vytáčí, protože se mi zdá, že u nás mongolské děti brzdí výuku a dávají špatný příklad ostatním dětem. Když se jim nechce v hodinách pracovat, tak nic nedělají a to třeba i v kreslení nebo ve zpěvu:-((( Takže tady jde spíš o lenost než o neznalost jazyka. A jejich rodiče, když se jim nechce pracovat, tak si dojdou k doktorovi pro neschopenku, je jich tam pokaždé plná čekárna.

    superkarma: 0 15.11.2005, 13:01:05
  17. avatar
    [21] medunka2001 [*]

    Mně se smíšené třídy nelíbí. Učitelka se musí věnovat více dětem, které neumí česky a na české děti už jí tolik času nezbývá. Asi jde o to, co je pro výuku hlavní, jestli to, aby se děti naučily žít s národnostními menšinami nebo aby se něco naučili a mohly dál studovat. Já jsem pro, aby se děti z ciziny nejdřív trochu naučily česky a pak šly teprve do českých škol.

    superkarma: 0 15.11.2005, 12:54:54
  18. avatar
    [19] Anouk [*]

    Kaliban: toho jsem si v clanku puvodne nevsimla to se asi zapotili

    superkarma: 0 15.11.2005, 12:28:33
  19. [18] Kaliban [*]

    Naučili jste se arabské číslice? No to musela být fuška . Naše číslice jsou ty arabské...

    superkarma: 0 15.11.2005, 12:23:34
  20. avatar
    [17] Žábina [*]

    Lowel: taky myslím že záleží na přístupu rodičů, ty kteří tady chtějí žít a ne jen přežívat mají jiný, lepší přístup - a to se odrazí i na dětech

    superkarma: 0 15.11.2005, 11:17:31
  21. avatar
    [16] Lenice [*]

    superkarma: 0 15.11.2005, 11:06:55
  22. avatar
    [15] Janulina [*]

    moc hezký článek

    superkarma: 0 15.11.2005, 10:49:00
  23. avatar
    [14] Gabi [*]

    Většina dětí přijímá jiné národnosti bez problémů, v Praze je hodně dětí z Ukrajiny, Arménie, Číny atd. Ale najdou se i mezi malými dětmi vyjímky. Větší problém jsou učitelé a ostatní rodiče.
    My měli v 70. letech ve třídě (klasická sídlištní velkokapacitní škola) většinou poze romské děti. Je zajímavé, že nebyly šikanované, ale spíš se stávaly veliteli našich partiček - obdivovala se jejich volnost, vyspělost, protřelost ...

    superkarma: 0 15.11.2005, 10:43:39
  24. avatar
    [13] Gabi [*]

    Nyotaimori: myslíš syndrom krysí tlupy?

    superkarma: 0 15.11.2005, 10:37:35
  25. avatar
    [9] Juana [*]

    Sarir: Naprostý souhlas. Cikáni žijící po mnoho generací u nás nejsou přece ani cizinci.
    Kluk taky chodil do školky s vietnamskými dětmi a pak tam měl jednu Francouzsku, ta se česky dokázala domluvit a musela vypomáhat, když se její maminka chtěla domluvit s učitelkou.
    Vietnamské děti u nás narozené myslím mluví česky úplně normálně, mívají pokud vím většinou od malička české chůvy, jejich matky většinou pracují. Znám vietnamský obchod, vedou ho manželé a mají dvě děti a chlapeček už v 5 letech po školce "vypomáhal" v kšeftu a dělal tlumočníka.

    superkarma: 0 15.11.2005, 09:24:55
  26. avatar
    [8] svetluszka [*]

    Sarir: ...naprosto souhlasím.... ..

    superkarma: 0 15.11.2005, 08:41:50
  27. avatar
    [6] Beruška1 [*]

    No moje dcera zase byla na táboře v Orlických horách, kde byli Angličani, Japonci, Chorvati a nevím, jaká ještě národnost a přijela úplně nadšená, hlavně tím, že si díky tomu zlepšila znalosti v angličtině, protože to byl jediný jazyk, kterým se byli schopni všichni domluvit. A ve škole má ve třídě Vietnamce a je taky fajn. Holt je to všechno v lidech a jejich přístupu k ostatním.

    superkarma: 0 15.11.2005, 08:33:18
  28. avatar
    [4] Aja [*]

    S chlapečkem chodí do třídy Ukrajinka, Vietnamci...Jsou v pohodě a snaživí, učí se dobře. Ovšem Vietnamčík mě docela rozhodil, když pomáhal u nich na stánku a na nějakou paní hulákal: neumí čéésky... Jsou to hajzlíci všichni?

    superkarma: 0 15.11.2005, 08:02:00
  29. avatar
    [3] zakaria [*]

    me to pripada docela v pohode, ze uz i u nas jsou ve tridach deti z jinych statu. Vzdyt vsude jinde ve svete je to docela normalni.

    superkarma: 0 15.11.2005, 06:01:29
  30. avatar
    [2] Blueberry [*]

    V tomhle obdivuju vsechny emigrantske deti, ktere prisly do ciziny a hezky supky rovnou do normalni skoly. Moje kamaradka prisla s 6ti, 12ti a 15ti letymi detmi tak vim, jak jim ze zacatku bylo. Hlavne ty starsi to nemely ze zacatku lehke, predstavte si ze vas nekdo uci matiku nebo zemepis v cizim jazyce, ale po par mesicich to bylo OK.

    superkarma: 0 15.11.2005, 04:21:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme