Sladká, slaná, hořká, kyselá… a umami. Asijská kuchyně obohatila světovou gastronomii nejen o sushi nebo polévku pho, ale rozšířila i spektrum čtyř základních chutí, které jsou v kuchyních rozlišované. Kromě sladké, slané, hořké a kyselé totiž právě Asiati vytipovali a pojmenovali chuť pátou, tzv. umami. V osmdesátých letech minulého století vědci potvrdili její existenci.* Ačkoliv chuť umami je ve světě trendovou záležitostí již několik let, do našich končin se začíná více popularizovat až nyní.

Objevením a pojmenováním páté chuti, kterou jsou naše chuťové receptory schopné vnímat, se v kulinářství otevřely nové obzory. Umami totiž nabízí jedinečný gastronomický zážitek, nový rozměr chuťového spektra. „Chuť umami můžeme najít například v sojové omáčce, ančovičkách, britské pomazánce Marmite nebo dokonce i v parmazánu. Je velmi výrazná a pokrmům dodává, jak se tak říká, něco navíc,“ uvádí Tomáš Moško, nákupčí mezinárodní kuchyně a dodává: „V Čechách zatím není extrakt umami dostupný, ale chuť umami je možné rozpoznat například v silném hovězím vývaru nebo v poctivé domácí omáčce.“  

Marmite

Využívání umami na světové gastronomické úrovni již dnes není nic výjimečného. Je často přirovnávána k chuti slané, je ale až několikanásobně intenzivnější. Využívá se proto pro zvýraznění nejrůznějších pokrmů, především v asijské kuchyni. A právě odtud také pochází název umami, který je odvozen ze slova umai. V překladu znamená chutný nebo delikátní.

Typickým představitelem páté chuti umami je britská pomazánka Marmite.

K dostání exkluzivně v obchodech Tesco.

*Zdroj: http://www.umamiinfo.com/

 

Reklama