Styl

V čem chodit do kostela? A jak se tam chovat?


Jak se oblékat na slavnostní události? Jak se při nich chovat? Řeknete si, že to snad každý ví. Ale ouha! Vždy tomu tak není.

Byla jsem na křtinách. Syn kamarádky se s manželkou rozhodli, že své novorozeňátko nechají pokřtít. Tím, jestli jsou věřící nebo ne, se zabývat nebudu. Ani tím, že do kostela nechodí.

Přišla jsem ke kostelu a spatřila dvě skupiny. V první měli pánové obleky, dámy kostýmky, děvčátka v sukýnkách a kluci ve světlých košilích a sáčkách. Byli decentní, mluvili ztišenými hlasy.

Druhá skupina se výrazně odlišovala. Všichni halasili, kouřili jednu cigaretu za druhou. A oblečení? Jen jediný muž měl oblek. Ostatní trička, džíny nebo světlé kalhoty. Ženy byly oblečeny porůznu. Tu tílko na ramínka a minisukně, tu obtažené bílé kalhoty a k tomu tričko s nápisem, jen babička děťátka na sobě měla halenku a tmavou sukni. O dětech ani nemluvě – kluci v plandavých kalhotách, dlouhá barevná trika s nápisy, jeden měl ty kalhoty jen ke kolenům, k tomu okopané kecky, na zádech batohy, ze kterých vykukovaly lahve s vodou... A rodiče? Maminka v hnědých tříčtvrťákách, žlutou halenu s velkými geometrickými vzory, otec ve světle zeleném károvaném manšestrovém saku a džínách.

Já, bohužel, patřila k té skupině druhé. Připadala jsem si tam jako bílá vrána. Nebo spíš černá. Tmavý kostýmek, bílá halenka. Brala jsem to jako samozřejmost, i když bylo vedro, nenapadlo by mne přijít do kostela ve svých oblíbených kapsáčích, tílku a teniskách.

soutěž - "na funkci" 2x

Při samotném křtu už jsem se přímo styděla. Ne za sebe, ale za ty, ke kterým jsem přináležela. Když vešli do kostela, jen málokoho napadlo pozdravit faráře a kaplana, kteří se s nimi vítali. Nebo spíš chtěli se přivítat. To, že pan farář mluví, je nezajímalo. Chichotali se, halasili. Nezapomenutelný byl výkřik matky dvouletého klučiny, který pobíhal kolem oltáře a vřískal. „Dostaneš na prdel, hajzlíku!“ V tu chvíli už jsem zírala k zemi a modlila se, aby obřad skončil. Leč následovala další věta jedné slečny, poté, co kněz vysvětlil, jaká slova po něm mají přítomní opakovat. Dotyčná nahlas řekla: „A proč to mám po něm opakovat?“ To už jsem se toužila pod tu zem zakopat a nenápadně se přesouvala k druhé skupině, která to vše překvapeně sledovala. Když se nahlas ozval zvonící mobil, bylo mi vše jedno. To, že se ta „má“ skupina při samotném křtu, když se dítěti lije na hlavičku voda, nacpala k faráři tak, že málem upadl, mne uvedlo do stavu naprosté rezignace. Pozdrav jednoho z puberťáků: „Tak nashle, pane farář!“ mi zněl v uších ještě večer. Rychle jsem se rozloučila a uháněla pryč.

Přišlo mi to líto. Bylo mi líto faráře, který shovívavě snášel to buranské chování a oblečení, bylo mi líto rodiny druhého křtěného děcka, že místo slavnostního křtu zažila takovou ostudnou estrádu. A bylo mi líto i sebe samé. Protože jsem brala jako samozřejmost, že lidé vědí, jak se do kostela obléct a jak se tam chovat. A protože jsem se na ty křtiny těšila. A také jsem nechápala, proč vlastně někdo jde na křtiny, když se u samotného obřadu neumí slušně chovat.

Víte v čem jít do kostela?
Jak se tam chovat?
Byla jste někdy při příležitosti křtin, svatby nebo pohřbu v kostele?

   
01.10.2007 - Krása - autor: Dana Svobodová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [73] idiska [*]

    tomáš: myslím, že oblečení není až tak podstatné...teda pokud otec nepříjde v montérkách od oleje, že ...pokud je léto, nebudu se pařit v několikavrstvém kostýmku černé barvy...prostě slušně a čistě...to je snad normální...ale spíše o to chování ...každopádně ten křest musel být pěkný...a ta výzdoba ...pohádka

    superkarma: 0 03.10.2007, 17:00:42
  2. avatar
    [72] tomáš [*]

    Na křtinách naší vnučky jsme byli, všichni oblečení velmi hezky a malá vyšňořená (miminko)...bylo to moc hezké, v malinkém kostelíku vyzdobené slunečnicemi a planým kvítím. Náhodní diváci byli v obyčejném oblečení, jak šli okolo - nikdo nic neřešil, vše proběhlo slavnostně, ani malé děti nedělaly žádný rozruch. Jinak nevím, ten článek se mi zdá trošku nadsazený...

    superkarma: 0 03.10.2007, 09:08:30
  3. avatar
    [71] idiska [*]

    Laura.xy: se "socialistickou generací" tohle nemá nic společného...tohle byli evidentně mladí lide....no asi nějací, ani bych neřekla burani, ajko spíše frajírci...tohle mi připomíná jedny vzdálenější sousedy...trochu zámožnější rodina, ale vychovánu ta tam

    nevím, proč teda to dítě křtili ...jinak být autorkou, tak se zvednu a odejdu ....asi jim ani nikdo potom neřekl, že se chovali jako omezenci, co

    superkarma: 0 02.10.2007, 19:21:38
  4. avatar
    [70] Radka27 [*]

    Při křtu jsem v kostele byla, při svatbě taky a při pohřbu, tom mém, tam budu taky ...doufám

    superkarma: 0 02.10.2007, 19:07:33
  5. avatar
    [69] Solei [*]

    jahůdka: nány pitomé. Klobouk je naopak při takové události velmi vhodný, jsou oblasti kde by Tě pomluvili protože jsi ten klobouk neměla.

    superkarma: 0 02.10.2007, 09:06:00
  6. [68] Mehteb [*]

    Mab: plně souhlasím, důležitější než oblečení je to chování. A to je musí někdo někde naučit. I pokud člověk nění křtěný či patří k jiné víře, měl by se ze slušnosti chovat na takovém slavnostním aktu důstojně.... jinak s Vaším názorem souhlasím.

    superkarma: 0 02.10.2007, 08:14:28
  7. [67] Mehteb [*]

    Ač nejsem věřící, do kostela chodím minimálně 2x ročně. Vždy na půlnočí o vánocích a pak zhruba tak 1 -2x na koncerty. Pokud přijedu do Plzně, tak si jdu chytit andělíčka na mříž pro štěstí a pokud mám čas, tak zajdu dovnitř, prohlédnu obrazy a uvědomím si vlastní maličkost....V každém městě vlezu do kostela podívat se na obrazy, na výzdobu. Kostel je část lidské kultury a nic na tom nemění, že jsem tvrdý ateista. V našich školách se bohužel nedozvíte jak se v kostele chovat, ani jak se oblékat. Ale to můžu přirovnat i například k tanečním, tak taky mládež přijde jako naprosto nevycválaná hříbata - odcházejí pak téměř "dokonalí" pánové v oblecích a dámy v lodičkách. A co tím vlastně chci říci? Asi to, že kultura oblékání a chování se musí někde také naučit - buď v rodině, nebo ve škole......ale to se u nás tak zcela bohužel nedělá..........

    superkarma: 0 02.10.2007, 08:11:05
  8. avatar
    [66] malenina [*]

    Dášule: Takže to bylo vlastně takové malé vydírání ze strany rodiny

    superkarma: 0 02.10.2007, 07:15:15

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [65] vininka [*]

    Dášule: No, tak kvůli babičce bych teda děti pokřtít rozhodně nedala.... A ještě bych jí byla schopná říct, že když nechce nepokřtěné děti hlídat , tak je vlastně nemusí vůbec vídat....

    superkarma: 0 01.10.2007, 21:59:10
  2. avatar
    [64] vininka [*]

    Nejsem věřící a do kostela se dostanu málokdy...ale když už tam jsem , tak se podle toho chovám a jsem i příslušně oděna.Připadá mi to samozřejmé

    superkarma: 0 01.10.2007, 21:57:33
  3. avatar
    [63] Dášule [*]

    malenina: Důvody lidí jsou různé. Měla jsem známou, nebyla věřící ani ona, ani manžel. Svatbu měli v kostele, protože rodiče na tom trvali a dali jim na tehdejší poměry dost vysokou částku jako svatební dar. Děti pokřtít nedali. Potom chtěli jet na dovolenou a babička se štajfla, že nepokřtěné děti hlídat nebude, protože co kdyby se jim něco stalo, třeba je přejelo auto a ony přišly do pekla. Tak dali děti asi 7 a 8 leté pokřtít. Od té doby děti do kostela nevkročily, na náboženství nechodily, ale babička má klid. Jiní to dělají ze zvyku, často taky protože je to módní. Tak jako spousta svatebních obřadů v kostele nemá s vírou nic společného.

    superkarma: 0 01.10.2007, 21:33:04
  4. avatar
    [61] malenina [*]

    OlgaMarie: Děkuji za odpověď

    superkarma: 0 01.10.2007, 19:27:43
  5. avatar
    [60] malenina [*]

    Meander: Samozřejmě, že ne. Také se jen ptám

    superkarma: 0 01.10.2007, 19:24:55
  6. avatar
    [59] Suzanne [*]

    Do kostela na obřad se oblékám společensky, slavnostně. Když už přijmu, že se dělá obřad, tak se podle toho obléknu i chovám. Mám docela ráda některé konvence v oblékání. I moje zaměstnání vyžaduje určitý protokol. A protože se ráda hezky oblékám, ráda to i dodržuju. V kostele jsem při takové příležitosti byla mockrát, přizpůsobit chování a oblečení mi přijde jako slušnost.

    superkarma: 0 01.10.2007, 19:03:00
  7. avatar
    [58] Mab [*]

    Tady se nedá říct nic jiného, než že to byli pořádní burani . A burani jsou to i mimo kostel. Ať si každý chodí oblíkán jak chce, ale už od malinka mě učili, že když někdo mluví, tak druhý musí zavřít pusu a poslouchat. A vůbec nejde o kostel, i když budu stát na ulici, ve škole, v divadle tak když někdo mluví (nebo dělá jinou činnost - třeba mim v divadle, koncert apod.) tak budu zticha. Já do kostela chodím relativně pravidelně, oblečení tak moc neřeším, klidně přijdu i v minisukni či jiném pro někoho extravagantím oblečením na bohoslužbu. Ani starší lidé, kteří tam chodí mi nikdy nic neřekli a sami také chodí tak jak je jim to pohodlné, tzn. nemá každý oblek či kostým. Při příchodu na bohoslužbu se přivítám s každým - každého oslovím, podám si s ním ruku a dle času prohodím i pár slov. Je pravda, že nás chodí max. kolem 20, takže se to dá.
    Jinak křest považuju za slavnostní událost, stejně jako svatbu a budu elegantně oblečená. Na druhou stranu na svůj křest si pozvu lidi, kteří ví jak se chovat (jsou věřící) nebo je budu dopředu instruovat. Na naší svatbě byli skoro samí ateisté, což farářka dopředu věděla, takže do svého proslovu vkládala co se bude dít(kdy vstát a pod.), fotograg to dostal písemně aby se nedivil). Ale co burani jsou a budou.
    Taky si myslím, že farář mohl křest dítěte odmítnout , pokud se mu rodiče nezdáli (ale autorka nepíše zda dítě bude vyrůstat v křesťanské rodině a jen hosté byli blbci , či je to jen módní výstřelek).

    superkarma: 0 01.10.2007, 18:55:28
  8. avatar
    [57] Dášule [*]

    Jupíí: To máš pravdu, nedávno jsem se bavila na Slovensku s jednou paní a ona říká, že čeká na krstného syna, který ji přivezl na nákupy. Tento vztah tam je, dokonce i tam, kde už dnes ani dítě ani kmotr nevěří v boha.

    superkarma: 0 01.10.2007, 18:50:16
  9. avatar
    [56] Dášule [*]

    Solei: Totéž já s maminkou. Pohřeb v kostele bylo její přání, takže jsem to splnila. To byl jediný důvod, jik by pohřeb v kostele nebyl. Farář byl hnusný, troufl si dokonce rejt do veršíku na parte. Jediné štěstí bylo, že po něm mluvil ještě řečník ze SPOZ, který byl mnohem lepší. Když zemřel tatínek, tak jsem se na faře s farářem pohádala o něco, co nemá s náboženství vůbec nic společného, ale pohřeb byl hezký.

    superkarma: 0 01.10.2007, 18:46:40
  10. avatar
    [55] *Kotě* [*]

    OlgaMarie: v křestním listu mého syna (2,5 roku) je kmotr též uvedený

    superkarma: 0 01.10.2007, 17:46:26
  11. avatar
    [54] OlgaMarie [*]

    malenina: Maturoval se samými jedničkami,vystudoval MFF-informatiku a FSV-sociální politiku.Na FSV se seznámil s hluboce věřící slečnou z Moravy,ta denní studium ukončila se třemi dětmi a s vyznamenáním.A ode mě věděl,že Bůh je.Souhlasil tedy s manželkou a jeho děti jsou pokřtěné.A když dostanou jídlo na stůl,tak se neofrňujou a pěkně poděkují za to,co na něm je.Já jsem katolička,snacha protestantka.Rodokmen mám až do husitských válek a těchto nábožensky smíšených manželství tam máme hodně.

    superkarma: 0 01.10.2007, 17:28:16
  12. avatar
    [53] OlgaMarie [*]

    Solei: Na původních křestních listech a v matrikích se zapisovali i kmotři.Kmotr - kmotra se tak zavazovali,že se o kmotřence postarají v případě,že dítě osiří.Byl plnoprávným členem rodiny a regionálně se tradice udržuje.

    superkarma: 0 01.10.2007, 17:17:55
  13. avatar
    [52] Meander [*]

    malenina: A je ti do toho něco? Jen se ptám.

    superkarma: 0 01.10.2007, 16:45:11
  14. avatar
    [51] malenina [*]

    OlgaMarie: To je pořád dokola. Kmotrovství je mi jasné. Mě by spíš zajímalo, co syna vedlo k tomu, že děti nechal pokřtít.

    superkarma: 0 01.10.2007, 16:40:25
  15. avatar
    [50] Solei [*]



    pokud muž vstoupí do kostela, aniž by sňal pokrývku hlavy, dopouští se faux pas, avšak faux pas se dopustí také tehdy, když vejde bez patřičné pokrývky hlavy do synagogy.

    Citováno z „http://cs.wikipedia.org/wiki/Faux_pas

    židovský hřbitov jsem nikde nenašla. U křesťanského je to u mužů jedno. U žen při pravoslavné církvi musí být vlasy zahaleny.

    superkarma: 0 01.10.2007, 16:36:38
  16. [49] Tobbi [*]

    Ještě jsem si vzpomněla, že u nás před gymplem v Karlíně byl (a stále je) kostel. A jednou nás dokonce i učitelka před fotografováním pobízela, "skočte se tam převléct". My jsme s holkama jednoznačně prohlásily, že nám to připadá nevhodné.
    A věřící nebyla ani jedna z nás... , šlo jen o obyčejnou slušnost a určitou úctu.

    superkarma: 0 01.10.2007, 16:35:12
  17. [48] Tobbi [*]

    Solei: V Osvětimi jsem nikdy nebyla, ale tady asi záleží na tom, jestli jste byli přímo na hřbitově. Myslím, že pokrytá hlava u mužů se týká hřbitova a synagogy.

    superkarma: 0 01.10.2007, 16:29:02
  18. avatar
    [47] Meander [*]

    Solei: V plzni v synagoze je rozdávali, ale nevím, jestli stále rozdávají. Pořádají se tam koncerty a to si nedovedu představit, jak by řešili.

    superkarma: 0 01.10.2007, 15:58:44
  19. avatar
    [46] Solei [*]

    Meander: Ještě k té jarmulce - V Osvětimi ani Březince žádné papírové jarmulky nedávali. Pouze bylo doporučeno nemít odhalená kolena (dlouhé kalhoty nebo sukně). A s jarmulkou tam často neběhali ani ti z Izraelského autobusu.

    superkarma: 0 01.10.2007, 15:57:08
  20. avatar
    [45] Solei [*]

    OlgaMarie: Ani moje věřící a do kostela pravidelně chodící babička to kmotrovství tak nějak nebrala v pravém slova smyslu.

    superkarma: 0 01.10.2007, 15:42:16
  21. avatar
    [44] OlgaMarie [*]

    malenina:Mně kmotrovský závazek vysvětlil kmotr mé vnučky.Syn věděl již od své manželky,jak závazné je požádat o kmotrovství i být kmotrem.

    superkarma: 0 01.10.2007, 15:37:12
  22. avatar
    [43] Solei [*]

    Tobbi: nevidím to tak. Takoví lidé prostě jsou. Už jsem i viděla nevěstu v oranžových pláťákách a bavlněném tričku s holým pupkem.
    I nevěstu v bílem, ženicha v bílem, a svědkyně v malých černých

    superkarma: 0 01.10.2007, 15:34:54
  23. [42] Tobbi [*]

    Meander: Mimochodem, už jsem se viděla, jak na tom hřbitově obětí genocidy vysvětluju tomu správci, proč nemá boty: "Se podívejte, jaký mám puchýře. Víte, jak to bolí?"

    To bych se nedivila, kdyby mi bez ohledu na pietu jednu natáhnul.

    superkarma: 0 01.10.2007, 15:31:08
  24. avatar
    [41] Meander [*]

    Tobbi: Co bys v tom hledala za složitosti? Prostě partička debilů, co se neumí chovat. Kdyby to bylo v divadle, bylo by to némlich stejné.

    superkarma: 0 01.10.2007, 15:28:31
  25. [40] Tobbi [*]

    Meander: Já vím, ale je to podané dost černobíle

    superkarma: 0 01.10.2007, 15:27:24
  26. avatar
    [39] Meander [*]

    Tobbi: Taky si to myslím.
    Nicméně tohle mi nepřijde jako mravoučný příběh. Lidi se fakt neumí chovat adekvátně místu a situaci. Dneska jsem se o tom zase přesvědčila.

    superkarma: 0 01.10.2007, 15:20:39
  27. [38] Tobbi [*]

    Á, hezký mravoučný příběh na téma ctní křesťané a buranští ateisté. Jsem ateistka, ale v kostele se chovat umím. Na slavnostní chvíle se oblékám slavnostně, když mluví někdo jiný, mlčím, na svatbě v kostele jsem byla jen jednou, ale rozhodně tam nedocházelo k žádným výtržnostem. Akorát musel ten kněz při bohoslužbě dávat signály, kdy si stoupnout, kdy sednout atd. Když se věřící menšina modlila, zbytek seděl a mlčky zíral na podlahu, aby nerušil.

    Meander: Nejsem si jistá, ale myslím, že na židovský hřbitov by měli muži vcházet s pokrytou hlavou (a nemusí to být zrovna jarmulka). Soudím tak podle toho, že takové jamulky z lehoučké jakoby papírové látky dávali v Terezíně před hřbiovem.

    BTW: Vzpomínám si, že když jsme tam před lety s kámoškou byli, nějak jsem nedocenila, jak je to město velké a vzala si nějaké stupidní letní sandály. Výsledklem bylo, že po prohlídce Malé pevnosti, Muzea dětských obětí a zbytku města, jsem měla na nohách krvavé pochýře, které jsem si oblepila náplastmi a abych nohám ulevila, cupitala jsem bosky (to se fakt jinak nedalo), ale když jsme dorazily ke hřbitovu, prostě jsem ty nohy do těch bot zase narvala, i když to bolelo jak sviňa. K tomu nemusím být Židovka, stačí být slušný člověk a mít nějakou úctu

    superkarma: 0 01.10.2007, 15:06:41
  28. avatar
    [37] Meander [*]

    Solei: Jo ták.
    No, tenhle vynadal kamarádovi, který přišel na svatební oslavu později a v domění, že jde o kamaráda nevěsty, ho pozval na panáka.

    superkarma: 0 01.10.2007, 14:26:16
  29. avatar
    [36] Jupíí [*]

    malenina: jasně, že se dítě nechává pokřtít proto, že kmotrovi tím vznikají závazky. Však slovensky je kmotr Krstný otec, tam už je vidět. Když někdo přijme čest stát se kmotrem, přijímá tím i zmíněné závazky. Kmotr není jen další kašpárek v kostele, který poskakuje, jak pan farář ukazuje.

    superkarma: 0 01.10.2007, 14:23:41
  30. avatar
    [35] Solei [*]

    Meander: myslela jsem jako, že někoho může urazit, že někdo nosí jarmulku a nemá na to právo.

    Ten náš nám prostě vynadal a celé rozloučení vedl ve velmi nevhodném duchu. Sebestředný fanatik.

    superkarma: 0 01.10.2007, 14:22:55

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme