Bulvár

V blázinci se zblázním - díl druhý

Minulý pátek jsem si v tomto článku povídala s paní M., zaměstnankyní nejmenované psychiatrické léčebny. Dnes vám nabídnu několik dalších odpovědí, mimo jiné i na otázky, které jste zmiňovaly v diskusi pod článkem...

Je pravda, že pacienti v léčebnách nesmí být přes den na pokojích?
To záleží na léčebně a na oddělení. Někde se postupuje tak, že je pacient v první fázi - tedy když je přijat v akutním stavu - silně utlumen léky, tudíž je možno ho nechat ležet na pokoji v posteli. Pacient totiž obvykle ani není ničeho jiného schopen. Asi tak po týdnu se začnou dávky léků postupně snižovat a pacient je buď přeložen na jiné oddělení, nebo musí přes den opouštět pokoj a trávit čas ve společenské místnosti nebo na chodbě. V jiných léčebnách se z počátku nasazuje nízká dávka léků a podle potřeby se postupně zvyšuje - tam bývá zvykem nechat v pokojích jen pacienty, kteří ze zdravotních důvodů musí ležet, nebo ty, kteří jsou připoutáni k lůžku nebo v lůžku klecovém. I když někdy je lůžko umístěno přímo na chodbě. Může to sice vypadat krutě, ale důvod je jednoduchý - na oddělení jsou obvykle dvě sestry a přes den, kdy jsou pacienti aktivnější, by jen obtížně uhlídaly, co v pokojích dělají, jestli si neubližují, jestli neubližují někomu jinému a podobně. Takže především na příjmových odděleních, kde ještě není příliš zjevné, co od jakého pacienta můžete očekávat, se pokoje přes den zamykají. U déle hospitalizovaných pacientů, na terapeutických odděleních a podobně se tato praxe obvykle neužívá.

Používají se v České republice elektrošoky?
Ano. Ale je to jedna z posledních metod - ve chvíli, kdy už jiná možnost léčby nezbývá a existuje naděje, že tato léčba pacientovi pomůže. Záleží samozřejmě na lékaři a také na přání pacienta, ale v případě, že nezabírá konzervativní léčba - tedy léky - a pacient je na tom skutečně špatně, lze použít elektrokonvulzivní terapii. Jedná se o jakýsi restart mozku, přičemž pacienti jsou pod anestézií a proceduru nevnímají. Obvykle se provádí série několika elektrošoků v rozmezí delšího či kratšího období. Poté většina pacientů trpívá částečnou ztrátou paměti, ale stav se brzy upraví. A skutečně existují případy, kdy se pacienti s dlouhodobými potížemi a naprosto nereagující na jinou léčbu po elektrokonvulzích výrazně zlepšili. Osobně znám případ paní, která trpěla několik let těžkými depresemi, nic jí nepomáhalo, až jsme nakonec vyzkoušeli elektrošoky. Dnes je pacientka prakticky v pořádku, dokázala se vrátit do běžného života, akorát si tak jednou za dva roky zajde nechat "restartovat" mozek.

 

A co lobotomie?
Operace, při nichž dochází k zásahu do mozku spadají spíše pod působnost neurologů než psychiatrů. Z psychiatrických důvodů se provádí zákroky v podstatě jen u sexuálních deviantů a to až po tzv. pulpektomii - odebrání dřeně varlat - tedy v podstatě kastraci, pokud ani ta nepomůže. A obojí, jak pulpektomii tak operaci mozku lze provádět jen s bezvýhradným souhlasem pacienta - a to i v případě, že se jedná o pacienta odsouzeného za násilnou trestnou činnost. Zároveň se také nejedná o nijak drastický zákrok. Nedá se to srovnávat s tím, jak se prováděly lobotomie v historii - skrze očnici vedle oka se zavedla do čelního laloku štěpina ledu a ta se pak nechala rozpustit. Dnes už používáme mnohem šetrnější metody.

Děkujeme za rozhovor.

Co si o elektrošocích myslíte Vy? Znáte někoho, kdo je podstoupil? Byla byste ochotna je podstoupit, pokud by Vám je lékař doporučil? A co kastrace? Měla by existovat možnost nařídit ji soudně, i bez souhlasu pacienta?

   
11.08.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [54] ANGI [*]

    doufám,že se tam nedostanu

    superkarma: 0 24.11.2007, 10:01:27
  2. avatar
    [53] Babca.p [*]

    Restart mozku bych podstoupila, kdy nebylo vyhnutí. Věřím lékařům, že mi chtějí pomoci a ne ublížit. A jsem pro kastraci, kterou by nařídil soud i bez souhlasu pacienta.

    superkarma: 0 23.11.2007, 08:13:41
  3. avatar
    [52] Kikinka001 [*]

    superkarma: 0 15.08.2006, 17:21:33
  4. avatar
    [50] monca13 [*]

    Klárka 61: ten antivirus bych občas taky potřebovala - hlavně proti skleróze

    superkarma: 0 13.08.2006, 12:02:53
  5. avatar
    [46] divná [*]

    Mám za sebou několik léčeben a taky elektrošoky....nic nepomohlo, jen jsem čím dál otupěnějš. Poruchy paměti jsou trvalé!!! pryč od toho dokud vnímám, bráním se zuby nehty, ato mám jenom deprese...

    superkarma: 0 12.08.2006, 17:15:44
  6. [45] FAXÍK [*]

    prskavka: to ani nechtěj se tam dostat,braň se zuby,nehty

    superkarma: 0 12.08.2006, 16:27:05
  7. avatar
    [43] monca13 [*]

    39. byla odpověď pro Aktij, ještě naštěstí netrpím samomluvou

    superkarma: 0 12.08.2006, 13:36:33
  8. avatar
    [42] edith1975 [*]

    Co na to říct, nejlepší je, se tam nikdy nedostat

    superkarma: 0 12.08.2006, 11:44:06
  9. [41] Had [*]

    Možná je lepší nevědět,..

    superkarma: 0 12.08.2006, 11:31:17
  10. avatar
    [40] Suzanne [*]

    Nešla bych do toho. Existují jiné cesty.

    superkarma: 0 12.08.2006, 11:00:54
  11. avatar
    [39] monca13 [*]

    monca13: zo je pravda a za psychické onemocnění, které je často posuzováno hůř než fyzické, nikdo nemůže

    superkarma: 0 12.08.2006, 07:47:13
  12. avatar
    [38] Léthé [*]

    To jsou věci

    superkarma: 0 12.08.2006, 01:01:16
  13. [37] vodena [*]

    LudPa: pravda souhlaSÍM

    superkarma: 0 11.08.2006, 18:11:25
  14. avatar
    [36] LudPa [*]

    Ivicem-nikdy neříkej nikdy,když není zbytí,chytáš se možného i nemožného a vyzkoušíš vše!!!

    superkarma: 0 11.08.2006, 17:15:10
  15. avatar
    [35] vládík [*]

    Dedida: žádné hrůzy se tam nedějí. Prošla jsem stáží na psychiatrické klinice, léčebně, psychologickou ambulancí, dělat bych to nechtěla, vybrala jsem si jiný obor, ale to už jsem věděla předtím

    superkarma: 0 11.08.2006, 15:51:41
  16. avatar
    [34] Aktij [*]

    monca13: asi tak nějak... , hlavně člověk neví, co mu život přinese

    superkarma: 0 11.08.2006, 14:52:42
  17. avatar
    [33] monca13 [*]

    lvicem: co bys mohla dělat, kdybys psychicky onemocněla?

    superkarma: 0 11.08.2006, 13:45:16
  18. [32] lvicem [*]

    tohle nikdy

    superkarma: 0 11.08.2006, 13:29:54

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [31] Dedida [*]

    Moje známá studovala psychologii a po praxi v psychiatrické léčebně 3 týdny nemluvila a pak se na školu vykašlala.

    superkarma: 0 11.08.2006, 13:22:51
  2. [30] sharka [*]

    Asi je to případ od případu, ale znám holku, která po porodu dostala takovou laktačku, že tvrdila, že jí miminko umřelo a chtěla vyskočit z okna. Naštěstí ji manžel zadržel, zavolal záchranku........putovala hned do Bohnic. Byla na tom tak zle, že musela podstoupit elektrošoky - velmi jí pomohly a dnes je v klidu!!! Jen jí varovali, že po dalšim porodu by se jí to mohlo stát znovu.

    superkarma: 0 11.08.2006, 13:00:58
  3. avatar
    [29] monca13 [*]

    jinak mně tento článek velmi silně připomněl knihu Vyhoďme ho z kola ven (film Přelet přes kukaččí hnízdo)

    superkarma: 0 11.08.2006, 12:48:07
  4. avatar
    [28] monca13 [*]

    pokud by šoky pomohly a pokud jsou dnes opravdu takové, jako se píše v článku, asi bych to zkusila, kdyby nebylo jiné cesty

    superkarma: 0 11.08.2006, 12:45:22
  5. avatar
    [27] Alenka0010 [*]

    Aktij: Aktij: jinak nevymýšlím si, je to moje osobní zkušenost. ale ostatní můžou mít samozřejmě zase jinou .

    superkarma: 0 11.08.2006, 11:33:23
  6. avatar
    [26] Alenka0010 [*]

    Aktij: ano, samozřejmě, že lékař. Ale pacient musí souhlasit, a když se třeba nemůže rozhodnout, páč o tom nic neví, zeptá se jen tak mimochodem sestry, co ona by mu radila a tak. Jedna mi řekla, že by to doporučila i příbuzným, že bývají dobré výsledky. Nejlepší je ale zeptat se asi lidí, kteří si tím prošli. Jinak jsem ale poznala i paní, která snad byla notorická sebevražedkyně, byla v léčebně snad půl roku a už si s ní nevěděli rady. Elektrošoky jí pomohly .

    superkarma: 0 11.08.2006, 11:22:03
  7. avatar
    [25] Aktij [*]

    vládík: já vím, jen jsem reagovala na tvrzení Alenky0010

    superkarma: 0 11.08.2006, 11:09:37
  8. avatar
    [24] vládík [*]

    Aktij: samozřejmě léčbu indikuje lékař . A zas taková rutina to není, pacient je v celkové anestezii, takže musí být po interní stránce v pořádku a rozhodně se tak neléčí každá deprese

    superkarma: 0 11.08.2006, 10:53:23
  9. avatar
    [23] Aktij [*]

    Alenka0010: sestry doporučují elektrošoky ???? Já myslela, že léčbu indikuje lékař

    superkarma: 0 11.08.2006, 10:43:51
  10. avatar
    [22] Kocicka [*]

    fůůůůůůůůůůůj

    superkarma: 0 11.08.2006, 10:09:47
  11. avatar
    [21] Jupíí [*]

    Ťapina: Samozřejmě, těžko posuzovat, deprese jsou svinstvo. Jen máme pocit , že jsme se nechali ( my jako rodina) natlačit do něčeho co bylo naprosto zbytečné, naopak devastující. Je to na delší vyprávění, je to o přístupu k pacientům v různých léčebnách, o zkušených a nezkušených lékařích, o víře, že doktoři mají vždycky pravdu.
    Moje zkušenost je , že naší babičce šoky nepomohly - naopak. Může to být i jinak.

    superkarma: 0 11.08.2006, 09:41:25
  12. avatar
    [20] xx-b [*]

    tak z tohoto článku mně běhá mráz po zádech - vybavují se mi u toho různé scény z filmů, kde drasticky zacházeli v blázinci s pacienty a dělali na nich pokusy - prostě se mi to vždy vybaví...já bych se tam teda dostat nechtěla - i když někdy mám pocit, že k tomu nemám daleko

    superkarma: 0 11.08.2006, 09:37:41
  13. avatar
    [19] Ťapina [*]

    Jupíí: Aktivní činorodá ženská to ale byla před těma depresema, ne?

    superkarma: 0 11.08.2006, 09:30:32
  14. avatar
    [18] KAČENKA69 [*]

    Doufám, že mě nikdy nepotká to "štěstí" dostat se do blázince

    superkarma: 0 11.08.2006, 09:24:12
  15. avatar
    [17] Alenka0010 [*]

    Ryta: třeba budeš ta šťastná, která tuhletu péči nikdy potřebovat nebude. Není o co stát. Ale je to jako s každou jinou nemocí - přijde, když to nejmíň čekáš.

    superkarma: 0 11.08.2006, 09:18:34
  16. avatar
    [16] xjannickax [*]

    teda..to mě fakt děsí..lobotomie,šoky..léčebna nikdy!

    superkarma: 0 11.08.2006, 09:17:00
  17. avatar
    [15] Alenka0010 [*]

    Co se týká toho pobytu na pokojích, tak třeba v Opavě v budově pro právě přijaté pacientky se pokoje každý den zamykaly údajně prý kvůli krádežím. Všichni museli být ve společenské místnosti, ale pokud si někdo lehl, sestra mu vynadala, že prý pak nebude spát v noci. Byla to hrůza. Vypadalo to potom tak, že většina žen vysedávala na terase před vchodem a kouřila z nudy jednu za druhou.

    superkarma: 0 11.08.2006, 09:16:41
  18. avatar
    [14] Ryta [*]

    doufám, že se do takového zařízení nikdy nedostanu a nedostane se tam ani nikdo z mé rodiny a přátel

    superkarma: 0 11.08.2006, 09:12:32
  19. [13] Anai [*]

    Z_U_Z_U: . Na psychiatrii jsem se před 30 lety léčila, resp. v léčebně pro rehabilitaci neuroz (Lobeč) a tam jsme si v podstatě moc krásně užívali ... Když jste tam strávili 3 měsíce, získali jste jistou terapeutickou kvalifikaci a mohli tam působit jako psychoterapeutky (lékaři z Horní Palaty tam jen dojížděli 1x - 2 x týdně). To by bylo na delší článek, spíše knížku a na to nemám talent a čas. Nevíte někdo, zda bylo téma Lobče (kdysi pojem) literárně zpracováno? Pokud ne, tak zážitky mám úžasné a kdyby se jich chtěl někdo ujmout, z Vás, které umějí dobře psát, tak jsem k dispozici!

    superkarma: 0 11.08.2006, 09:01:24
  20. [12] markousek [*]

    elektrošoky bych doporučila jen na naši vládu, jinak jsem proti.Je to jen vynucování odpovědi

    superkarma: 0 11.08.2006, 08:49:36
  21. avatar
    [11] Fallbala [*]

    Z_U_Z_U: naprosto s tebou souhlasím

    superkarma: 0 11.08.2006, 08:46:13
  22. avatar
    [10] Alenka0010 [*]

    Elektrošoky . Sestry v léčebně to sice vehementně doporučují, jako kdyby za to snad byly placené, ale pacientky, které jsem měla možnost poznat a které toto podstupovaly, byly z této léčby nešťastné a plakaly...

    superkarma: 0 11.08.2006, 08:39:06
  23. avatar
    [9] Kekka [*]

    Olca:

    superkarma: 0 11.08.2006, 08:34:06
  24. avatar
    [8] Šupitopresto [*]

    Z_U_Z_U: Mluvíš mi z duše

    superkarma: 0 11.08.2006, 08:29:42
  25. avatar
    [6] Jupíí [*]

    Tak elektrošoky podstoupila tchyně- deprese po úmrtí manžela. Nechali jsme se umluvit, slibovaali nám modrý znebe. něco podobného jako se píše v článku. Je z ní naprostá troska, neschopná samostatného rozhodnutí. Poddajná, v koutku sedící a přikyvující. Nepamatuje si skoro nic ze svého předchozího života, zapomněla vařit, oblékat se , neumí si dojít na nákup, nenapadne ji zavřít okna , když prší. V těhle věcech je na úrovni 5 letého dítěte, zvldne to,když nad ní někdo stojí a pomáhá jí. Věčně sedí v koutku a pasivně zírá, případně si pokyvuje. Sice nám doktoři tvrdí, že tuhle situaci šoky nezpůsobily, že je to bezpečná záležitost, ale my víme svoje.
    A bývala to aktivní činorodá ženská, jako vítr, zvládala domácnost, hospodářství, zvířata, zavařovaní, ráda se bavila, jezdila po výletech. Je z ní troska

    superkarma: 0 11.08.2006, 07:57:41
  26. avatar
    [5] Z_U_Z_U [*]

    pokud odsouzený spáchal sexuálně násilný čin, ušmikla bych mu koule automaticky... kdo mu dal právo po směšně krátkém trestu zapomenout a žít jako by se nic nestalo, kdežto obět většinou žije s hnusnými následky celý život? Stejně tak bych za vraždu dětí bez milosti řezala krky!!!

    superkarma: 0 11.08.2006, 07:37:39
  27. [4] helip [*]

    Souhlas s Olcou bez výhrad!!!

    superkarma: 0 11.08.2006, 07:32:02
  28. avatar
    [3] vládík [*]

    Myslím, že lobotomie spadá spíš pod působnost neurochirurgů než neurologů . Jedním z důvodů, proč si většina neurologů vybrala právě tenhle obor je, že se tam neřeže

    superkarma: 0 11.08.2006, 07:19:05
  29. [2] Olca [*]

    ja bych jim ho ufikla i bez soudu

    superkarma: 0 11.08.2006, 06:17:59
  30. avatar
    [1] mimozaclub [*]

    kastraci soudně určitě ano,ale až jako poslední možnost

    superkarma: 0 11.08.2006, 02:20:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme