Za chvíli vyrazíme do přírody za poznáním – prázdninové dny jsou k tomu jak stvořené. K výběru zajímavého cíle nám mohou pomoci turistické známky… Odpovídají pan Ladislav Šín a pan David Holub, tvůrci turistických známek…


1/ Kdo a kdy přišel se zrodem turistických známek?
Turistické známky vyrábíme od roku 1997, zpočátku se jednalo o ,,srandu v rámci Jeseníků", kdy kolega David Holub vyrobil prvních pět koleček tehdy ještě z březových salámků. Poté s nápadem dělat kolečka místo razítek přišel za mnou, jsme totiž oba bývalí vedoucí Skautu a obdobné ,,suvenýry" jsme vyráběli s dětmi na táborech. První ucelená řada deseti po sobě jdoucích čísel vznikla v roce 1998 už jako týmová práce Ladislava Šína a Davida Holuba. Ve stejném roce jsme založili firmu Turistické Známky s.r.o.

2/ Jaký smysl má existence turistických známek?
Turistické známky fungují jako potvrzení o dosažení cíle, ale také jako vkusná památka z přírodního materiálu, pro kterou si zkrátka musíte na dané místo dojít. Sběratelská vášeň potom celé aktivitě dodává jistý punc dobrodružství. Za získané desítkové řady získáte tzv, prémiové známky, které nelze koupit. Smyslem Turistických známek je upozornit nejen na ,,profláknutá" místa typu Karlštejn či Konopiště, ale také na zapomenutá, mnohdy v hrozném stavu, ale přece jen krásná místa ČR.

3/ Co považujete za největší úspěch v oblasti turistických známek?
Po prvotních nezdarech i zdarech se nám během roku 1999 podařilo známky rozmístit na nejvýznamnější body pohoří ČR. Tady někdy přichází nápad se sběratelskou hrou, kdy se jednotlivé známky vyhledávají na mapě k tomuto účelu vydané. Navazující číselné řady motivují naše sběratele nevynechat ani jednu lokalitu. S postupným rozšiřováním známek v dalších letech na historické objekty, technické památky, přírodní zajímavosti atd. vzniká postupně dokonalý informační systém, co vše je v naší malé vlasti k vidění.
Za největší úspěch považujeme fakt, že Turistickou známku získáte na Sněžce, v zámku v Hluboké nad Vltavou, na Lysé Hoře i na Staroměstském náměstí za jednotnou cenu 20,- Kč.

4/ Kdo zvolí to které místo, aby mělo známku, popř. jak se daná lokalita může o známku, pokud má zájem, zasloužit?
Turistická známková místa vybíráme podle výskytu památek a jiných pozoruhodností, radí nám pak samotní sběratelé a v neposlední řadě členové Klubu českých turistů, s nímž máme výbornou mnohaletou spolupráci. V posledních letech nás kontaktují přímo starostové obcí, kasteláni hradů či majitelé horských chat. Dbáme na to, aby vybrané místo obstálo jako samostatný cíl výletu a aby bylo pokud možno v dostatečné vzdálenosti od sousedních známek z důvodu zachování „sportovní hodnoty“. Někde musíme ovšem udělat kompromis – zvláště tam, kde významné cíle spolu přímo sousedí. Například ZOO Kopeček u Olomouce má svou známku v řadě zoologické zahrady a Svatý Kopeček v řadě Církevní památky – nelze prostě opomenout ani jeden z těchto cílů.

5/ Kde se dozvím, kam mám pro známku vyrazit. Nikdo rád neplýtvá kroky…
Mapa turistických známkových míst pro rok 2004 již vyšla a stojí obvyklých 30 Kč. Také jsme začali připravovat ročenku volného času, jež ponese název Turistické poznámky. Chceme zde zpřehlednit přístupné objekty, infocentra, muzea a především Známková místa s podrobnějšími informacemi o otvíracích dobách, cenách, kontaktů.

6/ Která věková kategorie turistů nejvíce známky sbírá?
Dalo by se říci, že není vyvolených :-) Turistické známky sbírají všechny věkové kategorie. Fanclub má více než 5 000 členů, jsou zde lékaři, dělníci, právníci, policisté, důchodci, školáci. V poslední době ale začíná dominovat sběratelství Turistických známek u rodin s dětmi, kdy rodiče využívají známek jako motivačního prvku pro své děti. Jde to kolikrát až tak daleko, že výlet do místa, které nemá Turistickou známku, děti považují za nesmyslný.

7/ Existuje tradice turistických známek i jinde než v ČR?
Známky dnes vyrábíme pro Slovensko, kde jejich obliba stále roste. V současné době hledáme zástupce pro Německo a Rakousko. I tak chceme zůstat stále stejní a nesklouznout někam, kam nepatříme.

Děkuji za rozhovor.

Pokud se o turistických známkách chcete dozvědět více, zvu Vás na www.turisticke-znamky.cz  

 
Reklama