Bulvár

Už je pozdě strašit vysvědčením!

„Nedostane se na školu – hrozí mu čtyřka z matiky!“

„A to mu to pořád říkám, jak je to důležité a ať se snaží. Teď za těch pár dní už to tedy nedožene…“

 

 

Toto jsou slova paní Ivany, která je s rozčileným tónem často používá.

Má dospívajícího syna, který, jak se často o dětech říká, není hloupý, je jen líný!
Oba rodiče se s ním občas učí, ale ta matematika…

 

Do hry je zapojen i dědeček, který je z celé rodiny na matematiku největší „machr“.
Doučuje svého vnuka s velkou trpělivostí a stále opakovaně mu vysvětluje zásady logiky. Občas dědeček zrudne a vstává od stolu. Nejen v tento moment je možná přihlížejícím jasné, že student zkrátka není pro čísla narozen.

 

Nejhorší na celé věci je, že se jeho rodiče hroutí až těsně před vysvědčením.

Po pohledu na kalendář zjistí, že se vysvědčení blíží. Prohlédnou známky a vyzpovídají blednoucího mladíka. Pravda vyjde najevo a doma zaznívají emočně zabarvené věty, které jsou uvedeny v úvodu článku. Vždy je to stejné, rodiče rozčíleni, mladík dobrovolně tráví spoustu času zavřen ve svém pokoji. V rukou třímá knihu a hledí do zdi. Rodiče přeci musí vidět výsledky svého rozhořčení…

 

Dědeček nedávno pronesl: „To jste si vzpomněli zase brzo, máte se starat po celý rok a nejen pár dní před vysvědčením…“ 

 

K zamyšlení se nabízí, zda je z hlediska výchovy dobré klást na děti takové nároky. Z příběhu je zřejmé, že bychom se měli vyvarovat zbytečného rozčilování na poslední chvíli.

Zřejmě je také velmi těžké si připustit, že naše dítě například na matematiku „nemá“…

 

Pokud jde ale o naše působení a motivování dětí k učení vůbec, není odpověď tak jednoduchá.

Na jedné straně po čas studia jde o jejich budoucí povolání, na straně druhé je zde těžké období dospívání. Možná bychom je měli nechat, aby si alespoň částečně svůj volný čas vyplňovaly samy. 

 

 

Jaký poměr mezi těmito faktory bychom měli volit a jakou měrou je namístě děti nutit k pilnému studiu jsme se zeptali psycholožky Mgr. Ireny Švábové z psychologicko-pedagogické porady na Praze 9:

 

„Je opravdu jen málo dětí, které si zapamatují vše ve škole a nepotřebují se pak doma nic učit. Většina má pak přirozenou tendenci vše dohánět, až když už je skoro pozdě – tedy před vysvědčením.“

 

„Pravidelné přípravě do školy je potřeba děti učit. Proto je vhodné již od první třídy dítě vést k tomu, jakým způsobem má dělat domácí úkoly a jak se do školy připravovat. Jde  o utvoření jakéhosi návyku. Je proto dobré dítěti zprostředkovat nejen jakým způsobem se učit, ale i jak si má věci a úkoly uspořádat, za jakých podmínek je nejlepší se učit.“

 

„Příprava do školy, jak již bylo naznačeno v článku by neměla být přehnaně náročná. Děti by v žádném případě neměly být přetěžovány. Každé dítě potřebuje i čas pro hru a odpočinek. Doporučuji proto rozdělit domácí přípravu do několika úseků, dle toho, kolik času je dítě schopné se dobře soustředit. Mezi těmito úseky je vhodné zařadit čas pro odreagování se a odpočinek. Celkově by čas domácí přípravy neměl být delší než hodinu (max. hodinu a půl) u žáků prvního stupně.“ „Samozřejmě, čím je dítě mladší, tím kratší doba by to měla být. Žák na druhém stupni by již pomalu měl být schopen připravovat se sám, ale ne vždy jsou toho děti tohoto věku schopny. Je proto vhodné na ně dohlédnout, či jim pomoci. Čas potřebný k domácí přípravě se s vyššími ročníky zvyšuje, ale i tak si myslím, že pro pravidelnou každodenní přípravu je i pro žáka druhého stupně hodina a půl dostatečná. Něco jiného je samozřejmě příprava na přijímací zkoušky, nebo před pololetní písemkou.“

 

 

Za odborné přispění ke článku Mgr.Ireně Švábové poděkovala

   
20.01.2005 - Společnost - autor: Jindřiška Kleknerová

Komentáře:

  1. avatar
    [17] risina [*]

    Hodina a půl? Tak to neznám, žádné ze svých dětí jsme nenaučila s eučit, ač jsem se snažila. Na základce jim to šlo tak nějak "samo" a na střední nečemu věnují půl hodinky před písemkou. Žádná systematická příprava - a známky vypadají podle toho.

    superkarma: 0 20.01.2005, 21:07:44
  2. avatar
    [15] marcellina* [*]

    ja byla na matiku vzdycky blba, ale na vejsce sem zvladla i integraly a derivace... proste kdyz chci... ale logiku v tom moc nevidim. Bez kalkulajdy toho moc nespocitam

    superkarma: 0 20.01.2005, 14:25:46
  3. avatar
    [14] Žábina [*]

    Aja: nejsem v tom sama ?

    superkarma: 0 20.01.2005, 13:30:39
  4. avatar
    [13] Žábina [*]

    Májík: výchovný nevýchovný hlavně že to funguje

    superkarma: 0 20.01.2005, 13:30:20
  5. [12] Rikina [*]

    xoxox: mám zkušenosti přesně opačné, neboť moje zlatíčka měly tak do 6.-7. třídy pěkná vysvědčení. Pak nastal zlom, a přesvědčení, že čtyřka=dostatečná, a není tedy důvod se snažit o něco navíc :-))) Prolejzat s odřenýma ušima stačí, a nějaký rodičovský řeči... hlášky jako "maturita za 16 - maturita s jistotou" nebo "vysokoškoláci jsou taky nezaměstnaný, tak na co studovat" a podobně...

    superkarma: 0 20.01.2005, 13:16:31
  6. avatar
    [10] Aja [*]

    Žábina: Jak já ti rozumím...

    superkarma: 0 20.01.2005, 12:54:31
  7. avatar
    [7] Jájja [*]

    Jenom doufám, že mé budoucí děti nebudou, co se přípravy do školy týká, po mně. Když si vzpomenu na ty úkoly psaný ráno tšsně před odchodem do školy a fakt jsem netušila, proč naši řádí.
    Vydrželo mi to celou základku a gympl, ale o to větší šok to byl na vejšce, kde jsem se musela naučit učit a šlo to dost ztuha

    superkarma: 0 20.01.2005, 10:09:44
  8. avatar
    [5] Májík [*]

    Žábina: U nás je obrovská nezaměstnanost ( Mosteceko), tak vždycky s říkáme, že když se nebude učit, aby se dostal na nějakou slušnou školu a případně i dál, tak nesežene slušnou práci a bude z něj socka. Má z toho docela vítr, což mě v jeho věku překvapuje, ale zatím to asi zabírá. Má totiž rád hezký věci, sní o tom, jakej bourák si koupí, jak bude jezdit po světě, takže mu vysvětlujeme, že to všechno jednou může mít, ale musí pro to něco udělat. možná to není úplně výchovné, nevím, ale zatím to plní svůj účel. Teď sám od sebe ve škole máknul, aby si zlepšil dvě známky a vyplatilo se to.

    superkarma: 0 20.01.2005, 09:55:36
  9. avatar
    [4] Žábina [*]

    náš Petr /14/ se hodně zhoršil za poslední rok, i se kvůli tomu doma hádáme,ale on to má na háku...včera jsme s říkali, že to necháme být...až se nedostane na školu, uvidí sám

    superkarma: 0 20.01.2005, 09:47:45
  10. avatar
    [3] Májík [*]

    Tak na syna naštěstí domluvy ještě platí, i přesto, že mu je 14 a má svojí hlavu a na všechno svůj mázor, občas poněkud odlišný od našeho. Ale je pravda, že se snažíme prospěch hlídat celý rok a když někde trochu ulítne, tak se to snaží hned napravit. Díky tomu vím celkem přesně, jaké bude mít vysvědčení a můžu být spokojená. Vypadá to, že si snad uvědomil, že začíná jít do tuhého a jestli chce jít na střední školu, tak musí zabrat.

    superkarma: 0 20.01.2005, 08:15:34
  11. avatar
    [2] Suzanne [*]

    Když jsme u toho, včera tu byl odkaz na internetovou petici proti některým ustanovením školského zákona - týká se to nutnosti dát přihlášku jen na jedinou stř.školu. Kdo jste to nečetl, mrkněte na to

    superkarma: 0 20.01.2005, 08:09:04
  12. avatar
    [1] Tosa [*]

    můj puberťák mátaky před zkouškama na školu, ten ale pokazil co se dá jen za poslední měsíc. A čím víc mu domlouvám, tím je to horší, Takže nezbývá, než sázet na to, že ho ve škole znají a tenhle úlet mu tak trochu odpustí.

    superkarma: 0 20.01.2005, 07:48:19

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme